Tak ono to není jenom o machrování (pamatuju jak na fakultě někdy kolem roku 2004 jsem ještě se starou 2107 vezl spolužáky a při vytahování čoka položil vedle mne sedícímu kontrolní otázku, jestli ví co dělám - nevěděl
(natož aby věděl proč) - a to bylo cca před 15 lety, favority měly automatický sytič a autoškoly se dělaly na feldách, co už měly aspoň jednobod. Pamatuju jak mi před dvaceti lety autoškolista říkal něco o tom, že konstrukce vozidel se učí stejně jen pro forma, že už se ty "moderní auta" nedají tak lehce opravovat), ale o tom, že dneska jsou všechny systémy tak přesložitělé, že je problém jim do detailu rozumět. A digitalizace tomu přidává další vrstvu. Myšlenkový experiment:
Zkuste porovnat jak moc je složité popsat:
1a) analogový telefonní systém (telefony, ústředny, prostě to celé), včetně kompletního elektrického schématu
1b) GSM telefonní systém (telefony, BTS, ústředny atd). Kompletní elektrické schéma nehrozí, ale co třeba aspoň blokové schéma telefonu s androidem ? I to dá málokdo.
2a) co se stane po zapnutí starého počítače s DOSem (postup předávání řízení, start BIOSu, start DOSu, start interpretru)
2b) co se stane po zapnutí Windows 10 (start, EFI, ověřování zavaděčů, zavaděč jádra, start jádra atd ... fuj)
3a) průběh startu po otočení klíčku v 2101
3b) průběh startu po stisknutí tlačítka START v moderním vozidle přecpaném elektronikou
4a) děje po stisknutí spouště u staré zrcadlovky (například Exacta, Practica atd)
4b) děje po stisknutí spouště u digitálního fotoaparátu (pro zjednodušení můžete vynechat fotoelektrický jev
)
a tak je to skoro se vším
A lidi jsou motivováni (z různých důvodů, obvykle se to maskuje za bezpečnost) k tomu technologie používat, nikoliv zkoumat. A to je škoda.