od Marek » stř pro 25, 2019 15:41
Pokud máš dodávku s celkovou hmotností udanou v TP přes 3500 kg, musíš mít řidičák na nákladní vozy, čili skupinu C, navíc takový vůz musí být povinně vybaven tachografem a na řidiče se vztahují povinnosti z tohoto zařízení vyplývající. To se mě ovšem netýká.
CO není škodlivé??? To doufám nemyslíš vážně..... CO je jedním z nejjedovatějších a nejagresívnějších plynů vůbec, člověče. Říká se mu tichý zabiják a (podle koncentrace) dokáže zabít dospělého člověka za 3-15 minut. A když ne přímo zabít, tak určitě vážně poškodit zdraví. CO se totiž při vdechnutí váže na hemoglobin, červené krevní barvivo, jenž je nositelem kyslíku po organismu. Tím blokuje krvi přenos kyslíku do tkání a člověk velmi rychle kolabuje a následně umírá.
Nevím, zda jsem podle Tvých představ dostatečně fundovaný chemik, ale z chemie a biologie mám státnice a na emise výfukových plynů jsem psal diplomku. Snad to postačí.....
Emise CO2 jsou přímoúměrné množství spotřebovaného paliva, o tom nemůže být sporu. Totiž kdybys znal problematiku emisí výfukových plynů, věděl bys, že emise CO2 jsou ve výfukových plynech zastoupené drtivě nejvyšším množstvím, u moderních motorů toto číslo přesahuje 16%. Když vezmeš v úvahu, že dusíku N2 je tam skoro 80%, na ostatní emise už moc objemu nezbývá. A k tomu má CO2 ve srovnání s ostatními složkami emisí drtivě nejvyšší hustotu.
Každá jedovatá emise se mění na "nejedovatou". Nejedovaté emise jsou kyslík O2, dusík N2, voda H2O, no a pak právě onen oxid uhličitý CO2. Vzhledem k tomu, že jiné emise ve výfukových plynech prakticky nejsou (stopové množství, dané účinností katalyzátorů, neberu v úvahu), pak jiné uhlíkové emise, než právě CO2, ve výfukových plynech neexistují. Anebo ano, ale jejich množství je stopové a nemění se, čili na to nemají absolutně žádný vliv.
CO v oxidačním katalyzátoru oxiduje s kyslíkem na CO2.
HC se tamtéž rozpadají na volné prvky H2 a C a jednotlivě oxidují s kyslíkem na CO2 a H2O.
NOx redukují na volný dusík N2 - volný kyslík O2 následně reaguje ve výše uvedených oxidačních reakcích CO a HC, takže se prakticky spotřebovává. To platí v případě oxidačně-redukčního katalyzátoru u motorů spalujících stechiometrickou směs.
V případě vozů vybavených SCR katalyzátorem - AdBlue se teplem a tlakem rozpadá na amoniak NH3 (jež slouží k reakci s NOx na N2 a H2O) a také CO2, který bez užitku vyletí komínem do atmosféry.
Obsah filtru pevných částic vyhoří, čili zoxiduje, tudíž je to reakce uhlíku s kyslíkem a opět vzniká CO2.
Pokud máš v emisích výfukových plynů třeba 0,003% CO, což je stopové množství prakticky nulové hodnoty, navíc o nízké hustotě, a proti tomu třeba 16% CO2, což je naopak plyn o vysoké hustotě, je to myslím víc než jasné.
Nevím, jaké máte povědomí nebo představu o tom, kolik CO2 běžný motor v provozu produkuje. Běžná hodnota u moderních zážehových motorů běžných osobních aut je kolem 130 - 160 gramů na ujetý kilometr. Vznětové motory stejného objemu mají tyto emise obvykle o čtvrtinu až třetinu nižší. Takže si zhruba představte, že po spotřebování jedné nádrže paliva váš motor vyprodukuje emise CO2 o hmotnosti urostlého chlapa. U mojí dodávky je udáváno číslo 277 g / km, to jen pro zajímavost.
Spotřeba paliva je u dodávky jednoznačně nejvíc ovlivněna čelním odporem vozu, tudíž rychlostí. Mám vysledováno, že spotřeba paliva je cca desetinou aktuální rychlosti. Když jedu do 90 km/h, mám spotřebu do devíti litrů. Pokud jedu 120, spotřeba je cca 12 litrů. Teď jsem jel v sobotu na Dobříš, což je prakticky jen po dálnici, jel jsem trvale na tempomatu rychlostí GPS 130 (tachometr 138), vzdálenost tam a zpět 380 km a průměrná spotřeba byla 13,2 litrů.
RENAULT Mégane Grandtour *04/2008 - 1,5dCi 78kW (06/2016-)
RENAULT Scénic *05/2012 - 1,4TCe 96kW (10/2023-)