od Marek » sob dub 04, 2020 12:55
Motory VW, jak 1,6, tak i 1,9D, byly moc těžké oba. Byly to staré motory s litinovými bloky, navíc motor 1,9D byl ke všemu tomu zcela nesmyslně nakloněn dopředu, čímž se ještě zhoršily už tak nevalné jízdní vlastnosti. A při návrhu vozu Felicia v první polovině 80. let se s jinými motory, než 1,3 od škodovky, do sériové výroby vůbec nepočítalo. Takže proto to stálo za pendrek.
Motor 1,6 byl pro potřeby Felicie úmyslně a záměrně výkonově omezován, a to nejen softwarově. Byly tam i úpravy hardwarové. Ten motor totiž původně existoval ve dvouvačkové verzi 1,6 16V s výkonem 88 kW. Pro potřeby Felicie, později Octavie a některých dalších vozů koncernu se vyvinul tento motor s jednou vačkou o omezeném výkonu 55 kW. Spodní část motoru, tedy blok a veškeré vnitřní díly, byly shodné. Je to logické, ve Felicii by se lidi zabili, kdyby tam dostali 88 kW.
Do Octavie se tento motor dával do roku 2000 (pak neprošel emisní normou Euro3 a byl nahrazen motorizací 1,4 16V o stejném výkonu), a to hned z několika důvodů. Předně ten motor pro Felicie musel někdo zaplatit, takže ho použili i jinam, i do Octavie. Tím nabídli poměrně velký a prostorný vůz s levným motorem, čímž Octavii zpřístupnili méně finančně situovaným zákazníkům. Že to nejede, není podstatné, hlavně, že mám Octavii. A kdyby Octavii dali motor s původním výkonem 88 kW, nikdy by se neprodávali motorizace 1,6 74 kW a 2,0 85 kW. To byly další motory staršího data výroby, které koncern potřeboval zpracovat a vyčistit sklady. Všechno odnesla právě Octavia.
RENAULT Mégane Grandtour *04/2008 - 1,5dCi 78kW (06/2016-)
RENAULT Scénic *05/2012 - 1,4TCe 96kW (10/2023-)