Nejnovější TDi motory jsou díky filtru pevných částic, bohužel, pocitově línější. Ale pouze pocitově. Ten výkon tam je.
Další, ale myslím si, že nejzásadnější negativní vliv na pružnost těchto motorů, jsou mnohdy až nehorázně dlouhé kvalty. Je sice pravda, že delší převodování je člověku příjemnější, zejména u motorů s maximem točivého momentu v nižším pásmu otáček. Ovšem co VW předvádí v poslední době, to nemá obdoby.
Nemusím chodit daleko. Fabia II s nejslabší motorizací 1,6 TDi, a sice 55kW. Ta má čtyřku tak dlouhou, jako já na Galaxy pětku. Na pátý stupeň to má devadesátikilometrovou rychlost na necelých 1600 otáčkách. To je příšerně dlouhé, zejména u tak slabého motoru. S tím se prakticky nedá jet - pokud ano, nedá se s tím zrychlovat.
Tímto trendem jdou nyní všechny vozy koncernu, což považuji téměř za zločinné. Nic proti delším kvaltům, ale tohle je k ničemu a kontraproduktivní. Ano, na dálnici sice netočím otáčky, ale po městě se často nedá souvisle jet ani trojkou.
Celé tohle divadélko s extrémně dlouhými kvalty je pouze a jen kvůli emisím CO
2 - jiný důvod to nemá. Že auto pocitově vůbec nejede, je permanentně podtočený motor (čímž trpí především dvouhmotová spojka a převody) a s každým přidáním plynu se rapidně zvyšuje okamžitá, tudíž i průměrná spotřeba paliva, to je jedno. Hlavně, že jim to vychází na emisích do Euro šestky, magorům.
Ovšem potvrzuje to moje letité tvrzení, které se tu v minulosti mnozí snažili popřít. Na pružnost motoru nemá vliv výkon motoru, ale točivý moment. Nevěřili jste - máte to tu potvrzené
.
Výkon motoru je pořád stejný. Točivý moment motoru se násobí převodovkou (tedy rychlostním stupněm a stálým převodem rozvodovky). No a pokud je převodovka tvrdá (rozuměj má dlouhé převodové stupně, případně rozvodovku), auto prostě nemá tu pružnost, jakou byste čekali a připadá vám líné. Ale výkon tam je pořád ten, na který jste byli zvyklí, pánové
.