Wartburg 353

Volné rozjímaní na téma "proč jsem si raději nekoupil Ladu" a podobná zpovědní témata.

Moderátor: Moderátoři

Wartburg 353

Příspěvekod MartasBrno » pon lis 29, 2010 00:09

Tak dneska mi na dvoře přibyl W353 z roku 1969, tedy chromka. Vzhledem k tomu že je zazimovaný, nebude jezdit, ale zajímá mne váš názor na tento neuvěřitelný výrobek.

Jo, nemáte někdo naskenovaný (nebo z Brňáků papírový) návod k obsluze?

P.S.: Ne, nekoupil jsem tu zahradu plnou warťasů, ani jsem z nich půlku nenavezl domů, mám vlastní zdroje. :wink:
Uživatelský avatar
MartasBrno
 
Příspěvky: 4442
Registrován: pon zář 08, 2008 13:10
Bydliště: Brno

Příspěvekod Hurikán » pon lis 29, 2010 00:14

:shock: :koko: :lol: Tak mám takový pocit, že nám tady potichoučku a pomaličku roste konkurence Jamaičana. :lol: Nebo jsi snad přímo z jejich rodiny? :weedman:


Jinak tedy gratulace k dalšímu stroji. ;)
Моя фотогалерея здесь.

Я слежу за тобой. Всегда!
Obrázek
Uživatelský avatar
Hurikán
 
Příspěvky: 5802
Registrován: čtv úno 17, 2005 11:07
Bydliště: Brno

Příspěvekod vintera » pon lis 29, 2010 00:31

velmi robustní a z toho pramenící vysoká odolnost a užitkovost, velmi prostorný a pohodlný, snadno ovladatelný, luxusní řazení, kvalitní materiály, dobré brzdy, již bezporuchová, funkční volnoběžka (oproti W 900), dobře korodující plechy, mírně vyšší spotřeba, ale dobrá dinamika a dost smrdí.
vintera
 
Příspěvky: 671
Registrován: úte bře 23, 2010 21:07
Bydliště: Podbořany

Příspěvekod MartasBrno » pon lis 29, 2010 03:16

Hurikán, Není můj, mám pouze jistý předpoklad že jej budu moci užívat k radosti. Ten stroj mi přijde opravdu velmi jednoduchý. Ale nedá se svítit, na žigula to nemá. Ale některá specifika mne na tom lákají. Volnoběžka, dvoutakt, přední náhon :koko: :koko: :koko: :koko: :koko: :toothy10: :violent1: :hrob: :help: , řazení pod volantem, zvuk včelího úlu... :mrgreen:

vintera, Pěkné zhodnocení, mně na tom přišel robustní jen rám, bourat bych v tom nechtěl ani za nic. A už vůbec ne boční náraz, propána, ani nemyslet. :roll:
Ale jo, to řazení, sicny, ty jsou přece jen hadrový. Volnoběžku má tento kus jaksi jetou, nejde ovládat, stejně jako ty geniální žaluzky v masce, které snad nemohou fungovat po prvním dešti :Hangman: , ale vypadají extra. Brzdy - uvidíme po opravě jaké budou. Snad přes léto.
Uživatelský avatar
MartasBrno
 
Příspěvky: 4442
Registrován: pon zář 08, 2008 13:10
Bydliště: Brno

Příspěvekod vik2 » pon lis 29, 2010 08:19

Teda nevyznam se osobne, ale kdyz nekdo vypravi o Wartburgu tak prekvapive dost casto v dobrem.
Napriklad motor byl 3valec s klikou po 120stupnich, a protoze to byl 2vou takt, tak se to chova jako 6tival. kroutak dole a nahore pila.
Zajimave docela ....
LR Def 110 300Tdi

Rumunskej trip 2016
Rumunskej trip 2015
Montenegro 2014
Romania Nivama 2009
Uživatelský avatar
vik2
 
Příspěvky: 1904
Registrován: stř črc 20, 2005 14:39
Bydliště: ChomutOFF

Příspěvekod ger007 » pon lis 29, 2010 09:42

dufam ze ma v tomto luxuse povozis :-D
Be better, not second best
if not better, be different
LADA !

1x2104X 16V, 1x 21044, 2 x 1111, 1xB210, 1xJawa550, 1x Toyota Avensis T25

Obrázek
детские игрушки
Uživatelský avatar
ger007
 
Příspěvky: 4784
Registrován: úte kvě 06, 2008 13:38
Bydliště: NMnV - Brno

Příspěvekod Marek » pon lis 29, 2010 09:54

Kdybys měl zájem, mám kompletní knihu na tento vůz - něco jako Tůma pro Ladu. Půjčím k oskenování - rozhodně nedám ani neprodám (nostalgie). Nebo mrkni na Aukru - třeba bys ji levně koupil.


W353 byl stroj na tehdejší dobu nadčasový. Na spotřebu se tehdy až tolik nehledělo jako dnes, ale i tak se s tím dala dálka jet za sedm až osm litrů (to Lada, Moskvič a podobné robustní vozy vzaly taky). Pohodlí ve Wartburgu je neuvěřitalné, kufr obří (mnohem větší než u Lady) a pokud měl někdo combíka, bylo až k nevíře, co se do něj vešlo.

Do verze combi (tourist) jsme dostali: Pět dospělých lidí, kontrabas, tři kytary, banjo, malou soupravu bicích, tři komba, dvě repra studiového rozměru, mixážní pult a dva odposlechové monitory. A JEL !!!

Jako šofér jsem s W353 najel asi 100 km, tedy moje zkušenosti jsou relativně malé. Ale co vím - umělo to pádit 130 GPS trvale kopec nekopec, uvezlo to neuvěřitelné, bylo to levné na opravy a nenáročné na údržbu.

Motor - jednoduchý a robustní (těžký jako prase !!!!!) a když jste si s ním uměli pohrát, byla radost s tím jezdit. A byl velmi spolehlivý - o tom svědší i fakt, že se používal i do malých letadel (viz Saša).
Souhlasím - choval se podobně jako řadový šestiválec malé litráže - plochá křivka točivého momentu a poměrně vysoké hodnoty. Vezmeme-li v úvahu, že tento motor o objemu litr má padesát kobyl na otáčkách 4200 (podle SAE dokonce 55 koní), je to pilka, které tehdy jen máloco stačilo.
Přílohy
7359611.jpg
RENAULT Mégane Grandtour *04/2008 - 1,5dCi 78kW (06/2016-)
RENAULT Scénic *05/2012 - 1,4TCe 96kW (10/2023-)
Marek
 
Příspěvky: 5267
Registrován: úte čer 01, 2004 21:31
Bydliště: Třebíč, CZ

Příspěvekod vintera » pon lis 29, 2010 10:20

marku, proč vůbec svět zavrhl dvoutakty, když jsou konstrukčně tak jednoduché a litrově výkonné? Měl jsem je rád právě pro skvělý běh motoru (seřízení dalo práci), neuvěřitelnou kapacitu a výdrž auta. Přesné řazení jedním prstem, u žádného jiného auta jsem toto neviděl.

Ještě něžli jsem letos na jaře koupil pátou ladu (opět kombi) druhou alternativou byl jednoznačně W 353 kombi. Schopných, neshnilých už mnoho na trhu není, ale několik jsem v merku měl. Otec s W 9OO jezdil nepřetržitě 25 let, pravidelně prošlápl pumpu centrálního mazání podvozku a hřebenové řízení šlo jako dnes auto s posilovačem, já jsem měl ještě Ifu 9 s mávátky na sloupcích a dva novější.
vintera
 
Příspěvky: 671
Registrován: úte bře 23, 2010 21:07
Bydliště: Podbořany

Příspěvekod Marek » pon lis 29, 2010 10:31

Dvoudobý motor má značné ztráty plněním a výplachem - bohužel ze svého principu to nemůže být jinak. V určitém okamžiku jakoby nasává (přepouští) a zároveň vyfukuje, čímž se část čerstvého paliva dostane bez užitku rovnou do komína. To je asi zásadní důvod. Samozřejmě ekologie je důvod asi nejzásadnější - ani ty nejmodernější vysokootáčkové motocyklové dvoudobé motory s přímým vstřikováním paliva nedokáží plnit víc než Euro2.
Navíc litrová spotřeba je o poznání vyšší než u čtyřdobých motorů.....


Mě osobně to tak moc nemrzí, zase tolik jsem s tím nenajel, aby mi to přirostlo k srdci. Ale své kouzlo to jednoznačně mělo. A dokážu pochopit, že zejména lidé, kteří preferují jednoduchost, spolehlivost a nenáročnost, litují.
Naposledy upravil Marek dne pát pro 03, 2010 10:38, celkově upraveno 1
RENAULT Mégane Grandtour *04/2008 - 1,5dCi 78kW (06/2016-)
RENAULT Scénic *05/2012 - 1,4TCe 96kW (10/2023-)
Marek
 
Příspěvky: 5267
Registrován: úte čer 01, 2004 21:31
Bydliště: Třebíč, CZ

Příspěvekod vintera » pon lis 29, 2010 11:02

konstrukce a činnost, respektive důsledky činnosti dvoudobého motoru jsou mi zcela jasné, právě proto přemýšlím proč se konstruktéři nepokusili odstranit hlavní nedostatek, jímž je výsledek spalování, ekologie. Dodatečnou úpravou výfukových plynů, jako například u dieselových motorů použití katalytické redukce, systému SCR. Nemyslím doslova, ale vůbec nějakou úpravu
vintera
 
Příspěvky: 671
Registrován: úte bře 23, 2010 21:07
Bydliště: Podbořany

Příspěvekod Marek » pon lis 29, 2010 12:36

vintera píše:konstrukce a činnost, respektive důsledky činnosti dvoudobého motoru jsou mi zcela jasné

O tom bych si rozhodně nedovolil pochybovat :wink:.

Já si myslím, že už vlastní princip činnosti toho motoru je problematický a úprava emisí za tímto činitelem nebude snadná. Vezmeš-li v úvahu, že 5-10% benzinu se bez spálení dostává do výfuku, kde prostě "vyšumí" formou detonačního spálení nebo odparu, těžko bys to řešil katalyzátorem. Tomu by až tolik nevadil spalovaný olej - to je maličkost a navíc shoří celkem dobře - problém je spíš právě v tom benzinu, co projde do výfukové roury. Detonační hoření by pravděpodobně způsobilo rychlý konec KATu.

Možná by šlo nějak to ošetřit - třeba dodatečným zapálením, dmýcháním vzduchu do výfuku nebo kdovíjak jinak - myslím si ale, že pro vývoj je jednoznačným trendem čtyřdobá technologie a dvoutakty zapadly do propadliště dějin.

Stejnou otázku, jakou jsi položil mně, můžu položit veřejnosti já, jen ji malinko změním: Proč se nezabýváme vývojem a zdokonalením rotačních motorů Wankel? Je to přece technologie v mnoha ohledech lepší než motor pístový a taky se jím nikdo moc nezabývá.

Ale můžeme o tom rozvést diskusi, rád se přidám. Pravdou je, že o dvoudobých motorech z historie až tolik nevím, neb jsem nikdy auto s dvoutaktem neměl a ani motorkám jsem nikdy nepřičichl, takže se rád nechám poučit. A Wankel je velkou neznámou asi pro všechny z nás - myslím, že by mohla taková debata být svým způsobem přínosná.
Naposledy upravil Marek dne pon pro 06, 2010 08:54, celkově upraveno 3
RENAULT Mégane Grandtour *04/2008 - 1,5dCi 78kW (06/2016-)
RENAULT Scénic *05/2012 - 1,4TCe 96kW (10/2023-)
Marek
 
Příspěvky: 5267
Registrován: úte čer 01, 2004 21:31
Bydliště: Třebíč, CZ

Příspěvekod ger007 » pon lis 29, 2010 12:39

mno ono vyvoj toho vankla nebude zas asi tak lacna zalezitost, a co som teda cital viem ze tam maju tiez dost problemi s emisiami, a hlavne ono by asi nebolo problem ten vyvoj dotiahnut dalej, ale ta cena vyroby toho motora by sa na tom odztkadlovala, predsa len ta presnost je tam sakra dolezita a myslim ze tak 3x dolezitejsia ako u klasickych motorov. Ved pri mazde Rx8 vyrobca udava spotrebu oleja na 10 000km tam to moze byt vklude 2l oleja, u noveho auta !
Be better, not second best
if not better, be different
LADA !

1x2104X 16V, 1x 21044, 2 x 1111, 1xB210, 1xJawa550, 1x Toyota Avensis T25

Obrázek
детские игрушки
Uživatelský avatar
ger007
 
Příspěvky: 4784
Registrován: úte kvě 06, 2008 13:38
Bydliště: NMnV - Brno

Příspěvekod Marek » pon lis 29, 2010 12:43

To je právě ono. Rotační píst není snadné utěsnit, neboť se těsní nejen na bocích, ale i na hřbetech. Navíc tvar není kruhový, ale buď plochý nebo excentrický blíže neurčitého tvaru (šišoid) a tam je utěsňování jistě velmi problematické. Nicméně za sebe si myslím, že Wankel je oproti dvoutaktu jistě lepší volbou, proto by si možná zasloužil více pozornosti.
RENAULT Mégane Grandtour *04/2008 - 1,5dCi 78kW (06/2016-)
RENAULT Scénic *05/2012 - 1,4TCe 96kW (10/2023-)
Marek
 
Příspěvky: 5267
Registrován: úte čer 01, 2004 21:31
Bydliště: Třebíč, CZ

Příspěvekod DJW » pon lis 29, 2010 13:00

No, začali ste dobrú tému, o W353 môžem písať romány.. :heart: :heart: :heart:

Moje prvé auto (aj keď hodilo by sa skôr autá, mali sme ich 7, slovom SEDEM), ktoré mi prirástlo k srdcu tak, že len len čo zoženiem nejakú garáž, jednoznačne si nejaký další Warťas kúpim. Momentálna bilancia je:
1ks r.v. 1978, naj. 60.tkm (nikdy nejazdený v zime), od r. 1990 v garáži, luxusný veterán 8)
1ks r.v.1980, naj 115tkm, v stave prislúchajúcom, že sa v ňom hrabal a vozil 13-15 ročný DJW :) stále mi stojí na dvore (cca 12 rokov), raz za 3-4 roky ho preštartujem. Neverili by ste, štartuje na cca tretí krát a napriek tomu že stojí pod holým nebom, hrdza je len povrchová, ani jedna diera.

No a k téme: sú to jednoduché, na svoju dobu výborne a luxusné vozy. Nenáročné na údržbu, robustné (jeden mi zrušila na totálku ženska na felde, no Felda bola na tom o poznanie horšie). Niečo ako východný mercedes (embéčky stály koncom 70-tych okolo 48.000 KČS, W353 cca 63.000 KČS). Martas: by si sa čudoval, aký je W. pevný, karoséria aj rám. Viem čo píšem, mal som s nimi dve búračky.

Historicky sa v tejto fabrike niekedy cez vojnu montovali BMW, po rozdelení nemecka pripadol závod NDR a počas socializmu sa Wartburgy tešili veľkej obľube. Otec naň čakal 6 mesiacov. Opäť po zjednotení závod upadol do problémov, všetci šaleli za ojazdenými (s)Oplami, meďákmi, takže nakoniec napriek určitým modernizáciám bol v 1991 zatvorený. S súčastnosti sa v meste Eisenach montujú vozy Opel.

Motor: hneď prvé s čím nesúhlasím že bol ťažký. V čase keď som mal prax, som bol schopný vymeniť motor SÁM za 4 hodiny! (staré dobré časy...) Motor prechádzal modernizáciami, spomenul by som dvojhrdlový karburátor SEDR (Jikov CZ) a tyristorové zapaľovanie od 1985 (?).
Samotný dvojhrdlový karbec stačil na to, aby som pri šprintoch na 400m zaostal za Fabiou 1.2 HTP len o jednu dĺžku vozu !!!!!! Napriek veku áut, koncepcii s rozdielom 30 rokov, napriek počtu prevodových stupňov...
Tyristorové zapaľovanie odporúčam, asi sa bude dať ťažko zohnať, ale bolo bezúdržbové a robilo -1L na spotrebe. Pôvodné kontaktové zapaľovanie bolo trochu náročné na nastavenie, ale výhoda bola že človek s ním VŽDY (aj keď na dva valce) došiel do cieľa.
Samotný motor bol NEZNIČITEĽNÝ (mama bežne jazdila 20 km na sytiči a pod.) a jazdil naozaj a doslova NA VŠETKO. Z praxe: technický benzín, riedidlo, acetón.. V prípade nedostatku 2T oleja sa osvedčila zmes nafta+benzín v pomere 1:1 ...
Veľmi zaujímavé je, že dvojtakt potenciál mal, koncern IFA mal v deväťdesiatych rokoch vyvinutý vynikajúci hospodárny a ekologický dvojtakt s elektronickým priamym vstrekom, ktorý sa naneštastie kvôli krachu fabriky nedostal do výroby. Tu sa o tom nepísalo, info treba hľadať na nemeckých stránkach.
Kuriozitou je, že jeden môj známy ho dokonca prerobil na LPG :shock: Podrobnosti rád opíšem..

Podvozok bol taktiež ako z tanku, ako čerstvý držiteľ vodičáku som s ním bežne jazdil cez obrubníky (jazda á la Schumacher :) ), o to bolo väčšie moje prekvapenie, keď som to skúsil s Favoritom a okamžite som zostal stáť so zohnutými ramenami..

Brzdy: opäť výborné, akurát náročnejšie na údržbu. Používali sa kotúčové štvorpiestikové kotúčové, presne tie isté čo sa montovali do športovej Š130RS.

No, asi radšej už končím, lebo budem písať do noci. V prípade potreby a v rámci mojich vedomostí rád poradím.. Veľa zdaru s Warťasom.
Naposledy upravil DJW dne pon lis 29, 2010 15:17, celkově upraveno 1
Vesta SW Cross 1.6, r.v. 2019 (2022 - na večné časy a nikdy inak)
Priora Combi 1.6 16v, r.v.2009 (2018 - uvidíme, dokedy to so mnou vydrží, momentálne v odpočinku)
EX: 2111.3B 1.5 16V r.v.2003 (2009-2016, R.I.P.)
Оптимист учит английский, пессимист - китайский. Реалист купил автомат Калашникова.
Uživatelský avatar
DJW
 
Příspěvky: 587
Registrován: sob pro 20, 2008 19:54
Bydliště: takmer presny stred Europy

Příspěvekod Laďuša » pon lis 29, 2010 15:06

Marťasi, ty jsi taky ňák postiženej sběratelstvím, co? :lol: Další exemplář :lol:

Wartburgy se mi líbí, jako dítě jsem je měl rozdělený na hezčí a hnusnější - kritérium byly zadní světla a přední blinkry. Světla (a ty blinkry) z takovýho hezčího plastu se mi prostě líbily o hodně víc. Poznalo se to, že couvací světlo bylo komplet bílý a struktura a barvy plastu takový příjemnější. Ty (asi novější) nebyly pro mě tak pěkný, couvací světlo bylo olemovaný červeně a celkově ty barvy na mě působily hůř. Je to detail, ale v dizajnu Wartburgu to pro mě dělá ukrutně moc.
Úplně nejhezčí je teda ta verze, kde couvací světlo neni na kraji, ale mezi dvěma červenýma světlama. Ta ale prakticky nebyla vidět a co se toho plastu týče, tak se řadí k tej hezčí verzi.

Takže Marťasi, máš toho hezčího a nebo míň hezkýho?
Člen LKCS; Honorowy klubowicz LKP [ELITE 5000]

Chatka 12 forever :toothy10: ►Stodolní II◄ :) Estonian-czech crazy night :partyman: Uctívač Vana Tallinnu. Propāns-butāns!
Osa Klatovy-Plzeň-Brno ;) Tři sestry <|||> Ladagang 8) °Expedice Eesti 2010°
Dva PoJeBy ze Skašova

Haben Sie Bratwurst?

:!: keréklampás :!:
Uživatelský avatar
Laďuša
 
Příspěvky: 12117
Registrován: stř lis 09, 2005 22:06
Bydliště: Klatovy / Plzeň

Další

Zpět na Volné klábosení - všechny ostatní značky

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 0 návštevníků