od Marek » stř pro 21, 2016 15:14
Rozlišujme, prosím, pojem emise a emise.
Emise jedovatých plynů (CO, HC, NOx) jsou u motorů vybavených katalyzátorem stejné (prakticky nulové) ve všech případech a použití kteréhokoliv paliva - plynu i benzinu. Emise CO2, jakožto plynu vznikajícího odbouráním emisí jedovatých, jsou dány pouze a jedině spotřebou paliva.
Jak je tedy možné, že by motor při provozu na plyn produkoval o 60% méně emisí? Jakých emisí? Na základě jakého fyzikálně-chemického jevu, či jiné skutečnosti?
Jestliže mi motor v daný okamžik při provozu na benzin produkuje 0,051% CO / 16 ppm HC, zatímco při provozu na LPG (CNG) třeba 0,045% / 12 ppm HC, pak se důvodně domnívám, že je to natolik zanedbatelný rozdíl (který příroda vyřeší tak jako tak), že nemá cenu o tom vůbec uvažovat. To jsou u mne nulové emise. A navíc ani v běžně dýchatelné atmosféře nejsou emise těchto látek nikdy absolutně nulové. Stejně tak je tomu i u ostatních měřitelných jedovatých emisí.
Navíc pozor!!! Je možné, že motor spalující plynná paliva může produkovat nepatrně méně emisí. Ovšem musí být na takové palivo primárně uzpůsoben. Základem motoru určeného ke spalování plynných paliv je vyšší hodnota kompresního poměru oproti motorům spalujícím benzin. A to o nemalou hodnotu, zpravidla o 25-50%. Takže mám-li motor na benzin s kompresním poměrem 10:1 a namontuji do něho plyn jako alternativní palivo, emise nebudou významněji nižší, než při spalování benzinu. Ten rozdíl bude možná takový, jak jsem nastínil v předchozím odstavci.
K tomu, aby byly emise při spalování plynu u takového motoru opravdu nižší o nějakou "zajímavou", tedy měřitelnou hodnotu, musel by takový motor mít stupeň komprese aspoň 13:1, spíš ještě vyšší (krom toho i další technické úpravy). Pak dojde k podstatně kvalitnějšímu využití plynného paliva v motoru, tudíž k zlepšení mechanické a potažmo energetické účinnosti, v důsledku toho ke snížení spotřeby paliva a tím ke snížení emisí.
Měli bychom opravdu rozlišovat pojem emise a emise. Svět dnes již nemá problém s emisemi jedovatých plynů (mám na mysli autoprůmysl). Svět má (čím dál tím větší) problém s emisemi CO2, protože to jsou emise právě a pouze vznikající odbouráváním emisí jedovatých. Paradoxně - čím víc a lépe umíme odbourávat jedovaté emise, tím víc emisí CO2 vzniká.
Každá automobilka u svého vozidla uvádí produkci CO2 na ujetý kilometr. Ne nadarmo v některých evropských zemích jsou zvýhodněné vozy, které produkují méně než 100g CO2 na ujetý kilometr.
Uvědomte si, jaké chemické reakce vznikají v katalyzátorech výfukových plynů:
V základním oxidačně-redukčním KATu vznikají emise vody, dusíku a oxidu uhličitého. V oxidačním KATu (u vznětových motorů) vznikají emise vody a oxidu uhličitého.
V SCR KATu dochází k redukci oxidů dusíku vstřikováním syntetické močoviny (která se teplem nejprve rozkládá na amoniak a oxid uhličitý), kdy vznikají emise vody, dusíku a oxidu uhličitého.
V DPF (filtru pevných částic) vznikají emise oxidu uhličitého.
Vzhledem k tomu, že voda a dusík nám v atmosféře vůbec nevadí, jasně vychází, s kterou emisí výfukových plynů je jediný (ovšem současně ten nejzávažnější) problém.......
RENAULT Mégane Grandtour *04/2008 - 1,5dCi 78kW (06/2016-)
RENAULT Scénic *05/2012 - 1,4TCe 96kW (10/2023-)