od Marek » sob pro 01, 2018 09:32
Příští týden dostanu nové služební auto. Nové = nové. Na tachometru má 12 km.
V rámci firemní politiky se opět jedná o Renault Master, které EnviTec používá po celé Evropě, ovšem tentokráte v provedení Mk III FL, v karoserii L3H2 a motorizaci 2,3dCi Energy BiTurbo 107 kW (145PS) / 3500 rpm a 360 Nm / 1500-2500 rpm.
Tak jsem na něj zvědav. Kolega ho má rok a je velmi spokojen.
Samozřejmě je to vůz splňující nejposlednější emisní normy Euro6x, čili krom filtru pevných částic, jenž je ve výbavě už od roku 2012 pro vozy Euro5, to má i SCR katalyzátor pro redukci emisí oxidů dusíku, tudíž krom nafty se tu a tam tankuje i syntetická močovina AdBlue. To mi ovšem připadá zcela normální a v souladu s posledními trendy vývoje, proto tomu nepřikládám žádný důraz. Kolega tankuje tu močovinu o množství tak kolem 15-18 litrů zhruba po ujetí 10.000 km. Čili tak jednou za tři až čtyři měsíce.
Údajně to má i systém rekuperace brzdné energie. To zatím v praxi neznám a jsem zvědav, jak to funguje.
Podstatně delší převody rychlostních stupňů jsou neuvěřitelně fajn, protože když po dálnici jedu tachometrových 138 (což odpovídá dle GPS té maximální stotřicítce), motor na šestku točí 2500 rpm, zatímco předchozí vůz byl již někde kolem 3100.
Docela se na to těším. To současné auto, tedy Master Mk II FL v motorizaci 2,5dCi 88kW Euro4 z roku 2010, je sice spolehlivé a nemám s ním problém. Nicméně má najeto skoro čtvrt milionu, takže tu a tam se již objevují některé problémy vyplývající z náročného provozu. K tomu je konstrukčně značně zastaralé, především co se týká přední nápravy - to je doslova děs. Oproti tomu tento nový model s nápravou McPherson je nesrovnatelně komfortnější. A také je podstatně lépe odhlučněná kabina, to je další nesporná výhoda. Ono když se v tom sedí šest, sedm hodin cestou do Košic třeba, ............................. - nemusím se asi rozepisovat, že?
A co mě vyloženě vytáčí, je skutečnost, že u starého auta si nemáte kam odložit cokoli. V tom autě není jediné rozumně udělané odkládací místo - na kávu, mobil, tužku, pracovní výkazy, prostě nic. U toho tehdy konstruktéři asi hodně chlastali, mám pocit. U nového modelu je to zcela něco jiného. Tam je naopak tolik kastlíků, že často s kolegy přemýšlíme, nač jsou a co vedlo konstruktéry k tomu je právě tu a právě takto vyrobit.
RENAULT Mégane Grandtour *04/2008 - 1,5dCi 78kW (06/2016-)
RENAULT Scénic *05/2012 - 1,4TCe 96kW (10/2023-)