Stránka 1 z 3

Presnosť tachometra

PříspěvekNapsal: pát bře 20, 2009 17:46
od joles
Zdravím ctené spoločenstvo
Bol som na dlhšej ceste a mal som požičané GPS (Gde v Pr... Som). A podľa tohoto zariadenia mi ukazuje môj tachometer o 10% viac. Vzhľadom na princíp merania rýchlosti GPS mu verím viac ako Lade. A tá chyba 10% ma dosť prekvapila a vadí mi (Lada 60km/h - GPS 54 km/h, Lada 100km/h - GPS 91km/h, skrátka kontroloval som to od 30 do 140km/h na rovine). Je to možné nejakým "rozumným" spôsobom doštelovať? Lada112, r. v. 2002. Tachometer je kvázidigitálny - snímač impulzov na prevodovke, nejaká elektronika a krokový motor na ktorom je ručička. Takže žiadna pružinka. A ručička nie je posunutá, to by bola chyba o konštantné km/h a okrem toho krokový motor sa vždy po zapnutí mechanicky "vynuluje". Kolesá mám zimné 175/70-13. A dôsledok je asi o 10% zdanlivo nižšia spotreba. Máte s tým nejaké skúsenosti alebo nejaké nápady? Napr. premaľovať stupnicu...
Opravujem kolá, 175/65-14.

PříspěvekNapsal: pát bře 20, 2009 17:49
od Cory
Nikekto by mozno vedel prerobit elektroniku, napr. Saša. A ak nie, tak rozobrat budiky, zobraz do ruky fixu a za jazdy znacit :mrgreen:

PříspěvekNapsal: pát bře 20, 2009 18:01
od radek mb
To máš skoro stejné hodnoty jako já,tzn. 60tacho-53skutek,100 tacho- 92skutek.Ale neřešim to.

PříspěvekNapsal: pát bře 20, 2009 18:03
od Saša
Tachometry se s touto umnělou nepřesností dělají schválně . Byl jem u výroby tachometru pro Audi .
Jedna věc se mi zdá ale divná i když je možné vše , je to opravdu krokový motor ? bývají tam obyč. voltmetry .
Na spotřebu to vliv nemá - Tachometr (počítadlo) počítá správně . Velký vliv mají pneu není problém 5 i víc km/h , potom nesedí vzdálenost .

PříspěvekNapsal: pát bře 20, 2009 18:06
od plavec
To já mám na ladě 50 a gps taky 50 (nebo na těch cedulích jak sou na vjezdu do města, jak to ukazuje rychlost.) Ale na ladě když mám 130 tak gps říká asi 122. Ale neřeším to. Pokud je to konstantní odchylka (což u Tebe není) tak to stačí LEHCE posunout ručičku :wink: jak píšeš.
Jaké kolesa máš letné? Já mám zimné taky 175/70 R13 a letné 175/65 R14 a poslední dobou se mi spíš zdá že mi to žere teď na konci zimy víc. Už jsem šel i přes 8,5 L plynu :shock: bez nákladu.Jediný co vozím v kufru, tak je náhradní kolo poviná výbava a nějaký ty klíče a šroubováky.

PříspěvekNapsal: pát bře 20, 2009 18:14
od Saša
plavec píše:nebo na těch cedulích jak sou na vjezdu do města, jak to ukazuje rychlost.)

Ty dokážou neuvěřitelně lhát . Nejsou totiž asi nijak kompenzovány (teplota,vlhkost,tlak) a že bych měl místo převodovky variátor nevěřím , zato digitálnímu otáčkoměru ano .

PříspěvekNapsal: pát bře 20, 2009 20:50
od plavec
Saša píše:
plavec píše:nebo na těch cedulích jak sou na vjezdu do města, jak to ukazuje rychlost.)

Ty dokážou neuvěřitelně lhát . Nejsou totiž asi nijak kompenzovány (teplota,vlhkost,tlak) a že bych měl místo převodovky variátor nevěřím , zato digitálnímu otáčkoměru ano .

Tyto přístroje (cedule) nepodléhají před uvedením do provozu zkušebnímu měření? Nejsou kalibrovány?

PříspěvekNapsal: pát bře 20, 2009 21:10
od joles
Je tam naozaj krokový motor, mal som to ešte za nova rozobraté, lebo mi vypadávala celá palubovka - zhasla a ručičky klesli na nulu, a po servisnom zásahu sa to po mesiaci opakovalo. Mínus pól bol robený kontaktom takého zaisťovacieho zatočeného pliešku, ktorý mal mať kontakt na plošný spoj. Ale bol málo zatočený a nedočiahol na meď plošného spoja. Bolo to treba očistiť a lepšie zatočiť. Keď som zistil, že je tam krokový motor (aj otáčkomer), tiež som sa čudoval. Prvé, čo som urobil, posunul som ručičky niekde do stredu a zapol zapaľovanie. Obe pekne nakrokovali na mechaniký doraz, chvíľu ešte drkotali a boli na nule. Zrejme mali počet krokov na celú výchylku aj s rezervou. Takže posun ručičky nič nezmení.
Kola mám rovnaké letné aj zimné (rozmer) A 10% v priemere kola sa mi zdá už príliš veľa.
Saša: Na starej 2103 bol voltmeter abolo to poznať, že keď som motor vytočil na 4-6tis. otáčok a uvoľnil plyn, tak ručička aj 2x zakmitla. U tohoto otáčkomera ide absolútne bez prekmitu, monotónne.
A s tými cedulami .... nie sú pravidelne ciachované, sú to iba také strašiaky Ako píše Saša - nedôverihodné.Kalibrácii podliehajú policajné.
Asi si zvyknem a budem jazdiť 55/99/140km/h

PříspěvekNapsal: pát bře 20, 2009 21:12
od zelvotron
Krokovej motorek tam asi nebude, to je třeba v lokomotivách, kde krok je 1 km/h a skutečně se tam ručička tachometru pohybuje v krocích podobně jako vteřinová ručička na hodinkách, v Ladě se ručička pohybuje naprosto spojitě.

Ty cedule ukazující rychlost jsou testovaný asi u výrobce a pravidelná kalibrace není povinná narozdíl od radarů se kterými se pomáhá a chrní a to z toho důvodu, že jsou jen informační a neslouží "k výběru peněz" :)

Asi si zvyknem a budem jazdiť 55/99/140km/h


To bude nejlepší řešení, ta odchylka je naprosto normální ;)

PříspěvekNapsal: pát bře 20, 2009 21:16
od joles
Či vidíš ako ide po krokoch alebo sa ti zdá že ide lineárne závisí od počtu krokov na jednotku - jemnosť krokovania.

PříspěvekNapsal: pát bře 20, 2009 21:27
od zelvotron
Samozřejmě toho jsem si vědom, nicméně se mi to nepozdává, ale veskrze to možné jest.

PříspěvekNapsal: sob bře 21, 2009 20:03
od Vláďa B
Co jsem se ptal známích, tak všem ukazují tachometry víc než ve skutečnosti jedou. Není to jen u Lady. Výrobci tam prostě schválně nastavují vyšší hodnoty.

PříspěvekNapsal: sob bře 21, 2009 20:13
od joles
No, presvedčili ste ma. Jazdím 55/99/140km/h. Akurát si musím preveriť najazdené kilometre. Časom dám vedieť

PříspěvekNapsal: ned bře 22, 2009 07:43
od Petr HC
Po zprůměrování hodnot, které jsem naměřil, mohu potvrdit (+/- 1 km/h) údaje rychloměru udávané Jolesem a Radkem MB. U pořítadla km mi vychází chyba cca +4 %, což mi vadí více, poněvadž to zkresluje výpočet spotřeby. Porovnával jsem to podle mapy na zatáčkovitém úseku, takže to nemusí být pravda. Počítadlo by se nejlépe ověřilo na německých dálnicích, kde jsou kilometrovníky skutečně po kilometru. Ale kvůli tomu tam nepojedu. Důležitý údaj, který je nutno uvést, je rozměr pneu, jak uvádí Saša. Já mám 14 inch. Dost pochybuji o tom krokovém motorku pohonu ručky rychloměru, ale rozebrané jsem to neměl.

PříspěvekNapsal: ned bře 22, 2009 11:39
od joles
Neviem, či sú aj nové Lady s V-metrom, ale poznáš to tak, ako som písal, vytočíš motor a uberieš plyn na 0. Motoru klesajú otáčky rýchlejšie ako klesá ručička. V-metrová ručička niekde dolu "narazí", "odrazí sa" a 1-2x zakmitne. Kroková ručička ide monotónne tak, ako ju riadi elektronika. A krok má dostatočne malý na dojem plynulosti. A myslím si, že krokový motor je výrobne lacnejší a výrazne mechanicky robustnejší ako V-meter s 270° výchylkou - jemná cievočka, uloženie hriadeľa, pružinky, montáž. A elektronika je ba babku. Predpokladám, že vo väčšine nových aut je to tak, ak nie vo všetkých. Ale iba predpokladám. Ale to vlastne nebol predmet môjho dotazu.