od Paťo Zvolen » pon říj 25, 2010 21:11
Už dlhší čas som aj z praktických dôvodov (lebo NIVA) pokukoval po rôznych variantách uchytenia rezervy. Pri pohybe po domovine by sa prípadný problém ešte dal riešiť, ale na expedícii mimo SK je to predsa len už o kus komplikovanejšie a 2 rezerva sa nezriedka hodí, minimálne pre “pokoj duše“. Až prípravy na “expedíciu“ NIVA Romania 2010 ma reálne (a na poslednú chvíľu zároveň) prinútili venovať sa aj tomuto praktickému “doplnku“. Jedinou mojou podmienkou bolo : obmedzenie zásahu do karosérie, čiže žiadne !!! vŕtanie a iné nevratné zmeny a úpravy. Karosárske prevedenie včetne povrchovej úpravy je predsa len také aké je, tak načo tomu ešte dopomáhať ďalšími dierami.
Prvou variantou, motivujúc sa aj rôznymi riešeniami z NETu bolo odklápanie do strany, ALE trt makový – pokiaľ nemáte vzadu pevnostný nárazník, prípadne nie ste ochotný “deflorovať“ karosériu tak zabudnite. Ostávala teda len 2 možnosť a to odklápanie dozadu. Nie je to síce veľmi elegantné riešenie, ba priam by som po týždennej skúsenosti z RO povedal, že dosť nepraktické, ale jediné možné. Vyrovnal som sa teda s tým, že počas dňa sa kufor bude otvárať skutočne minimálne a vo fakt nevyhnutnom prípade. Za týchto okolností sme sa teda dopracovali vzhľadom k časovej núdzi, dostupným konštrukčným a “výrobným“ možnostiam k myslím, že k celkom uspokojivému výsledku.
Zhrnutie : 2 rezervné koleso (aj keď nie MT, ale ... ) v identickom rozmere ako ostatné si úspešne splnilo svoju úlohu a spravilo si pekný výlet po Romanii.
Pozitíva :
Tuho dumám (keďže veľa praktických ich asi nebude) a napadá mi snáď len:
a) Auto “vypadá“ konečne ako OFF
b) Dané konštrukčné riešenie je na/de montovateľné nedeštrukčnou formou za cca 15 min
c) Pokoj “mojej“ duše a s tým súvisiaca istota dojazdu z Románie v kritickej / extrémnej situácii (ohnutie disku, pozdĺžne roztrhnutie pneumatiky)
Negatíva:
a) Tu jednoznačne dominuje nepraktická manipulácia (ani si nejdem predstaviť “zimnú alebo daždivú“ situáciu so špinavým kolesom a svetlou vetrovkou, brrr ) a komplikovaný prístup do už beztak malého kufra.
b) Pri neúplnom “dotiahnutí “ všetkých detailov (napr. fixačná vzpera) pribudne hlavne v teréne ďalší potencionálne “kmitajúci“ element.
c) Pri plne (expedične) naloženom a klesnutom aute ďalších X-10 kg na “priechodnosti“ v teréne určite nepridá, zato však dokáže “doraziť“ aj klietkou chránenú hmlovku.
- Přílohy
-
-
-
Lada Niva 1.6 LPG - teraz pevne verím, že sa o ňu vzorne stará už nový majiteľ
Dacia Duster 4x4 vo výhľade