Stránka 1 z 1

Sahara spíná bez ohledu na teplotu v chlazení

PříspěvekNapsal: čtv pro 21, 2017 18:08
od dmatej
Tak tu máme takový nový problém. Už trvá asi dlouho, ale až teď jsem si ho všiml.

Sahara spíná do 3s od startu motoru a vypíná po 30s po vypnutí motoru - to totiž vypne relátko napájející celý obvod a řj.
Relátka sahary jsou tu dvě, některé Kaliny mají dokonce tři, jedno hlavní a dvě rychlosti. U mě jsou dvě, čili rychlost jediná.

Čidla teploty jsou taky dvě - jedno je pro přístrojovku, to je jednodrátkové jako u 2101. Druhé je dvouvodičové a používá ho jak řídící jednotka, tak relátka spínající saharu. Podle barev drátků jde ale spínání relátek z řj, čili řj může mít nějaký vliv, ač podle všeho, co jsem na netu našel, nemá. Na druhou stranu Rusové taky rádi mění díly naslepo, až se doberou buď k hutím, nebo ke správné vadné součástce, což je u kalin často řj.

Tááákže ... trocha měření.
1) Čidlo reaguje na teplotu podle tabulek, odpor sedí. http://vaz-russia.ru/remont-vaz-1117-ka ... aline.html
2) To potvrzuje i OBD2, naměřené hodnoty teplot odpovídají (venkovní teplota, ohřívání nastartovaného motoru)
3) Zkusíme tabulku ... jsou v ní napětí na pólech relé. 87 je napájecí a na něm je vždy 12V proti kostře. 30 je výstupní, spínaný. Rozdíl mezi 85 a 86 spíná relátko. Větrák točí, když je na obou relátkách 12 V na výstupu.
4) Zkusil jsem i odpojit větrák, jestli v tom nedělá nějaký bordel z druhé strany. Žádný rozdíl v chování relátek nebyl.
5) Zkusil jsem rozebírat relátka, nic opáleného v nich není, vypadá to, že fungují správně. Jedno relátko je 30 A, druhé 40 A. Koukám, že české eshopy umí jen počítat póly, ale že je uvnitř i nějaký odpor atp., to je fuk ... blinkr nebo startér ...

Takže otázka pro elektrotechniky ... co je špatně?

Zatím jezdím s odpojeným větrákem sahary, auto topí do 3 km (už snad měsíc mi bylo divný, že to topí až po 10 km :D), a teď v zimě ani žádný problém nečekám. V kolonách na jaře už to ale problém být může ... nebo s károu za zadkem.

Re: Sahara spíná bez ohledu na teplotu v chlazení

PříspěvekNapsal: sob pro 23, 2017 19:59
od dmatej
Zdá se, že nejčastější problém jsou relátka. To abych se zase naučil číst odpory podle barevných proužků ... zkoušel jsem je, bylo to kolem 5-6kOhm.
http://www.lkforum.ru/showthread.php?t=55038

V Kalině I to vypadá úplně stejně ... jen dvě relátka na větrák, hlavní a jedna rychlost otáček.
https://www.drive2.ru/l/2806422/

Čidlo je v pořádku stoprocentně, jednak řj hlásí správné teploty, jednak i odpor čidla odpovídá tabulkovým hodnotám a klesá se zahříváním.

Re: Sahara spíná bez ohledu na teplotu v chlazení

PříspěvekNapsal: čtv dub 26, 2018 18:22
od dmatej
News of the world. Po dvou týdnech stání zapojil jsem saharu a ujel 300 + 300 km bez problémů. Tak. A včil co :D

Re: Sahara spíná bez ohledu na teplotu v chlazení

PříspěvekNapsal: čtv dub 26, 2018 19:45
od valda1971
Nějaký nedobrý spoj-kontakt. Vše prolézt, prohýbat a když tak prostříknout Kontaktolem.

Re: Sahara spíná bez ohledu na teplotu v chlazení

PříspěvekNapsal: čtv dub 26, 2018 20:34
od dmatej
Jedině mezi ŘJ a relátky - ta se podle mě chovala divně, ale uvnitř jsem nijak nepozoroval, že by jim něco bylo. Mělníkář ale použil stejné relátko pro alarm, takže jsem si říkal, že je zkusím přehodit, ale už jsem se k tomu nedostal. A teď to funguje, jak má.
Všechny spoje byly čistý, takže spíš tuším závadu ŘJ (repas z Ruska, originál umřel a někomu jsem ho nouzově půjčil).

Re: Sahara spíná bez ohledu na teplotu v chlazení

PříspěvekNapsal: pát led 11, 2019 19:43
od dmatej
Topení vyměněno, záhada objasněna: relátka, která spínají saharu, jsou samozřejmě růžová, takže mokrá. Saharu jsem po půl roce zase zapojil a zatím nesepla a do jara asi ani nesepne, anžto málokdy postávám v kolonách a topíííím.