Stránka 1 z 2

Jezdíte-li s přívěsem - čtěte .

PříspěvekNapsal: čtv srp 07, 2008 21:11
od Petr HC
Upozorění pro majitele Lad řady 211x . Dnes při jízdě z Krkonoš s přívěsným vozíkem a delším brzdění za pomalým vozidlem mi „odešla“ pojistka F17 hodnoty 7,5 A . Než jsem ji vyměnil, samozřejmě jsem pátral po příčině . Závěr byl jednoduchý . Pojistka je při jízdě s přívěsem přetížena.Údaje z manuálu Lada :
F 17 ( 7,5 ) jistí :
Stropní světlo Osvětlení zámku zapalování
Bodová svítílna-mapová Brzdová světla
Hodiny (palubní počítač) Radio
Nasčítáme :
Stropní světlo 4W Osvětlení zámku zapalování 2 W
Bodová svítílna-mapová 4 W Brzdová světla 4x 21 W + 15 W (lišta na spojleru – odhad)
Hodiny (palubní počítač) cca 3 W Radio cca 10 W (při střední hlasitosti)
Celkem tedy-bez stropního světla a mapové svítílny 114 W , což při 12 V napětí palubní sítě představuje odběr přes tuto pojistku 9,5 A .
Původní pojistku 7,5 A jsem nahradil 10 Ampérovou . Doufám ,že konstruktéři v Togliati počítali s alespoň malou rezervou na průřezech vodičů pro brzdová světla . Vzhledem k tomu ,že nejde o trvalé zatížení neměl by to být problém .

Re: Jezdíte-li s přívěsem - čtěte .

PříspěvekNapsal: čtv srp 07, 2008 22:17
od plavec
Petr HC píše:Upozorění pro majitele Lad řady 211x . Dnes při jízdě z Krkonoš s přívěsným vozíkem a delším brzdění za pomalým vozidlem mi „odešla“ pojistka F17 hodnoty 7,5 A . Než jsem ji vyměnil, samozřejmě jsem pátral po příčině . Závěr byl jednoduchý . Pojistka je při jízdě s přívěsem přetížena.Údaje z manuálu Lada :
F 17 ( 7,5 ) jistí :
Stropní světlo Osvětlení zámku zapalování
Bodová svítílna-mapová Brzdová světla
Hodiny (palubní počítač) Radio
Nasčítáme :
Stropní světlo 4W Osvětlení zámku zapalování 2 W
Bodová svítílna-mapová 4 W Brzdová světla 4x 21 W + 15 W (lišta na spojleru – odhad)
Hodiny (palubní počítač) cca 3 W Radio cca 10 W (při střední hlasitosti)
Celkem tedy-bez stropního světla a mapové svítílny 114 W , což při 12 V napětí palubní sítě představuje odběr přes tuto pojistku 9,5 A .
Původní pojistku 7,5 A jsem nahradil 10 Ampérovou . Doufám ,že konstruktéři v Togliati počítali s alespoň malou rezervou na průřezech vodičů pro brzdová světla . Vzhledem k tomu ,že nejde o trvalé zatížení neměl by to být problém .


Velice zajímavé. Zrovna jsi mi to pěkně poslal do rány, zítra pojedu s vozíkem na delší trasu, asi 30km tam a 30km zpět, tak jsem zvědav jestli ta pojistka praskne nebo ne, snad nebudu muset moc brzdit.Jinak to rádio už ani nějak moc nepoužívám, jak mám CB, tak sleduju dění tam.
Žeby další potvrzení doměnky, že lada je výrobek stylu do-do ? :roll:

PříspěvekNapsal: pát srp 08, 2008 06:16
od Luděk Musil
Petr HC píše:Doufám ,že konstruktéři v Togliati počítali ...

Rezerva v průřezech vodičů snad ... pravděpodobně však konstruktéři nepočítají s tím, že by se za osobák mohl připojovat vozík, což při plné zátěži (blikny, koncovky, brzdy, mlhovka, různé přechodové odpory) znamená dalších cca 120 W odběru. Ano, různými pojistkami, koncovky to asi udrží, ale jak vidno - je zcela reálný problém na brzdách a dlouhodobě snad i na bliknách.
Já jezdím, resp. jezdil jsem s vozíkem hodně, nyní občas, ale obecně jsem problém s pojistkami (kvůli vozíku) neměl. Ale to byla hlavně 011, potom 03, za "sedmičkou" a "čtverkou" už jezdil/jezdí vozík málo. L.

PříspěvekNapsal: pát srp 08, 2008 07:30
od Petr HC
U 2104 ky jsem nikdy neměl podobný problém (a to jsem navozil přívěsem spousty materiálu na RD mé dcery – někdy i z daleka) . Podle „Tůmy“ je tam pojistka F11 – 8 A (jistí pouze brzdová světla a vnitřní osvětlení) o které jsem po celých 120 000 km nevěděl a nelámal si hlavu s průřezy vodičů . Vysvětlil bych si to tím , že ty „čepičkové“ pojistky asi mají (vzhledem k hmotnosti izolantu) pomalejší vypínací charakteristiku proti současným nožovým (a odběr 4x 21 W – tedy 84 / 12 = 7 A musí tak jako tak spolehlivě udržet) . Také se tenkrát tolik nešetřilo na mědi , ale dnešní vodiče mají zase tepelně odolnější izolaci . K těm 120 W – to už jsme někde „protřepali“ - soudobost (skoro nikdy není zapnuto vše) . Přechodové odpory by odběr spíše snižovaly – jsou zapojeny v serii s příslušným spotřebičem . A můj názor na to , jestli konstruktéři počítají s přívěsem : Pokud naše předpisy povolují přívěsný vozík (a výžadují příslušnou elektrovýzbroj) , pak vůz u kterého to není možné by vůbec neměl být v ČR homologován .
Jedinou věcí si nejsem jistý a to zda jsou v pomocném brzdovém světle ve spojleru 211x žárovky nebo LEDky . Tam může být malá chyba v prvém příspěvku .
P.S. nekecám už zase moc ?

PříspěvekNapsal: sob srp 09, 2008 07:26
od zelvotron
Zase bych je tolik nepodceňoval, myslím, že tam sou diody. S vozejkem sem najel pár set km a tohle se mi nestalo (ale třeba má PP menší odběr než hodiny), jen jednou to zblnulo kvokající krabičku tak, že svítila pořád, restart to spravil. Problémy bejvaly dřív, dokud jsem nevyměnil kabel ve vozejku, takže chyba by mohla bejt i tam.

PříspěvekNapsal: sob srp 09, 2008 08:20
od Křečík Barbuška
Nevím proč, ale úplně mimo téma, mě napadla formulka o nejsilnějším prvku obvodu, kterým je pojistka :mrgreen: .

PříspěvekNapsal: sob srp 09, 2008 09:01
od Raduz
Petr HC píše:odešla“ pojistka F17 hodnoty 7,5 A


Také se mi to stalo, ovšem já na 11ce předělal Z lampy na dvou vláknovky, abych byl lépe vyděn, a vozík už pojistka neskousla. 10A zatím drží.

Petr HC píše:Stropní světlo Osvětlení zámku zapalování
Bodová svítílna-mapová


Předěláno na LED!

Petr HC píše:Doufám ,že konstruktéři v Togliati počítali s alespoň malou rezervou na průřezech vodičů


Na to jsem si taky vzpoměl, ale veškeré vodiče mi připadají dosti tenké.
Když jsem si nedávno dělal zásuvku do kufru, tak jsem ji táhl od přední a dost mě překvapilo jak slabý drátek tam je! Asi jsem to měl vzít z pojistkovky, ale vtom se nevyznám tak mi přišlo nejjednodušší to napojit na originál.

PříspěvekNapsal: sob srp 09, 2008 09:30
od plavec
Tak jsem ujel včera s vozíkem asi 70 km a všechno funguje jak má, brzdovky svítí, kukačky kukají a pojistka je v pořádku.Měl jsem během jízdy zapnutý větrák topení na Automatiku, Cb, a občas stěrače a občas jsem stahoval a vytahoval okno. :wink:

Raduz, To taky pozoruju, že ty zadní obrysovky jsou ve dne takřka k ničemu a viděn moc nejsem.Domnívám se že hodně dělá to zatemnění krytek.

PříspěvekNapsal: sob srp 09, 2008 09:48
od Raduz
plavec píše:Domnívám se že hodně dělá to zatemnění krytek.


myslím, že je i malá plocha jednotlivého světla - brzda/obrys.
Teď je komplet obrys nebo brzda a konečně je to vidět, i přes to že je obrys jen 5W žárovka.

Dost vážně uvažuji o tomto:
http://www.autokap.cz/obchod/osvetleni/ ... =2&id=2181

Mělo by to svítit do celé paraboly, da li se o nějaké mluvit :D

PříspěvekNapsal: sob srp 09, 2008 10:01
od Petr HC
Tak to zrekapituluji po pořádku :
For Zelvotron - pravdu díš - ve spojleru jsou LEDky,takže odběr zanedbatelný. Teď jsem se ale díval do dokumentace radia a tam je psán max. odběr 2,2 A t.j. cca 25 W ,takže problém bude asi tam - už jsem o tom jednou psal, že to tak zapojili v servisu .
For Koko Loko - také máš pravdu , ale jen v případě,že se najdou "machři" ,kteří silové pojistky spravují silným hřebíkem a autopojistky desetikorunou (škoda pak bývá o několik řádů vyšší)
For Raduz - s těmi dvouvláknovkami - asi máš paralelně obě vlákna takže 26 W na žárovku. Vidět to asi bude lépe ,dělalo se to i na Š110 a poznalo se to podle vytaveného plastu nad žárovkou - takže bacha na to - a na STK . Autovodiče jsou skutečně na pohled velmi tenké ,ale je to i tím ,že se dnes používá podstatně slabší vrstva izolace (odolnější tepelně i mechanicky - samozhášecí plast) Průřezy snad o moc neošidili .Ta úprava "mapové" lampičky na LEDku js zajímavá . Probereme v Jedovnici ,pokud tam pojedu .
Edit: trošku jste mě předběhli - ta LED sada se mi také líbí ,ale znamenalo by to výměnu patic . Otázkou je ,zda je to homologované .

PříspěvekNapsal: sob srp 09, 2008 18:28
od Raduz
Petr HC píše:For Raduz - s těmi dvouvláknovkami - asi máš paralelně obě vlákna takže 26 W na žárovku


Přesně tak, akorát mam pocit že jen 21W na žárovku.

Petr HC píše:Ta úprava "mapové" lampičky na LEDku js zajímavá . Probereme v Jedovnici ,pokud tam pojedu .
Edit: trošku jste mě předběhli - ta LED sada se mi také líbí ,ale znamenalo by to výměnu patic . Otázkou je ,zda je to homologované .


Ledkový žárovky homologaci samo NEMAJÍ :( , patice vyměneny z homologovanýho světla, ale upraveny, takže taky BEZ.
Už mi od té doby dali pokoj kukačky, které stále hlásily nesvítící žárovku z důvodu špatného kontaktu!!!

PříspěvekNapsal: sob srp 09, 2008 18:39
od Petr HC
Ještě jeden problém - po nahrazení 21 W žárovek LEDkami bude kukačka neustále kukat ,poněvadž její systém měří proud žárovek a při jeho poklesu ( např. přerušení vlákna žárovky) signalizuje poruchu . A LEDky odebírají mnohem menší proud .

PříspěvekNapsal: sob srp 09, 2008 19:17
od zelvotron
Raduz píše:
Petr HC píše:For Raduz - s těmi dvouvláknovkami - asi máš paralelně obě vlákna takže 26 W na žárovku


Přesně tak, akorát mam pocit že jen 21W na žárovku.



On Petr asi myslel, že jsi zapojil obě vlákna tý dvouvláknovky za sebe (21 +5) jako brzdovku, ale jestli to můžu vyzradit, tak Raduz to má tak, že má v jednom zadním světle dvě dvouvláknový žárovky (tj. v místě pro brzdovku i pro obrysovku) a u obou má 5W vlákno na obrysovky (takže celkem 10W na jednu stranu, jak má na 11ky bejt) a obě 21W vlákna na brzdu, to znamená celkový instalovaný brzdový příkon 84W :shock: (bez třetí brzdovky).

PříspěvekNapsal: sob srp 09, 2008 19:27
od Raduz
zelvotron píše:On Petr asi myslel, že jsi zapojil obě vlákna tý dvouvláknovky za sebe (21 +5) jako brzdovku


Jo tááááááááááák :oops:

zelvotron píše:aduz to má tak, že má v jednom zadním světle dvě dvouvláknový žárovky (tj. v místě pro brzdovku i pro obrysovku) a u obou má 5W vlákno na obrysovky (takže celkem 10W na jednu stranu, jak má na 11ky bejt) a obě 21W vlákna na brzdu, to znamená celkový instalovaný brzdový příkon 84W :shock: (bez třetí brzdovky).


To je přesný, děkuji. :wink:

PříspěvekNapsal: sob srp 09, 2008 19:45
od zelvotron
Jo, jenom sem zapomněl dodat, že ti to svítí opravdu pěkně :)

To mě s Plavcem to svítí naprd, protože máme v obrysovkách 5W žárovky, aby se nám netavily plastový objímky, správně tam má bejt 10W, (škoda že není 10W žárovka s velkou baňkou (jako má 21W) :( )
Ovšem, my to kompenzujeme tím, že jezdíme tak rychle, že do nás zezadu stejně nemůže nic narazit 8) :mrgreen: