Stránka 1 z 1

Kontrolka dobíjení - svítí

PříspěvekNapsal: stř čer 03, 2009 10:51
od Erik
Rád bych Vás požádal o radu. Bratranec má Samaru z roku 95, třídveřák, 1,5, vtřikování GM. Začala mu svítit kontrolka dobíjení. Vyměnil pouze uhlíky, ale svítí dál. Soustava dobíjí, při nastartovaném motoru se napětí na baterce zvedne (asi na 13,6 V). Prý když to měřil, tak při zvyšování otáček se napětí na baterce snižovalo. Máte nějaký tip? Mohl by to být třeba usměrňovač? On vyměnil pouze uhlíky.
Děkuji vám.

Re: Kontrolka dobíjení - svítí

PříspěvekNapsal: čtv čer 11, 2009 08:02
od Petr HC
Erik píše:Rád bych Vás požádal o radu....... Máte nějaký tip? Mohl by to být třeba
usměrňovač? On vyměnil pouze uhlíky.
Děkuji vám.

Podle schema od Armana uveřejněného níže, je vysoká pravděpodobnost, že jde o usměrňovací diody. Ten řídící obvod buzení pozná nesymetrii usměrňovače (přerušenou nebo proraženou diodu).

PříspěvekNapsal: čtv čer 11, 2009 08:07
od Erik
Petře, díky moc. Takže buď rozdělat, změřit diody a naletovat jiné (nechají-li se sehnat) a nebo koupit nový usměrňovač?

PříspěvekNapsal: čtv čer 11, 2009 21:58
od Petr HC
Rozdělat, změřit a v případě přerušené diody vyměnit tu jednu, v případě proražené diody nebo poškození více diod vyměnit cely usměrňovací můstek.

PříspěvekNapsal: pát čer 12, 2009 17:04
od Erik
Tak bratranec měl samaru u autoelektrikáře, diody prý proměřil a jsou OK, ale prý je špatný regulátor.

PříspěvekNapsal: pát čer 12, 2009 17:27
od Saša
Erik píše:diody prý proměřil a jsou OK, ale prý je špatný regulátor.

Divný spůsob odhalení závady . Napřed "kuchat" alternátor , měřit diody a pak zjistit že to byl regulátor . Regulátor lze jednoduše otestovat . Naproti tomu měření diod u altíku je poměrně náročná operace . Diody v altíku se totiž nedají změřit v zapojeném stavu , takže se každá musí odpojit :P

PříspěvekNapsal: pát čer 12, 2009 21:13
od Petr HC
Diody hlavního můstku alternátoru lze prověřit jednoduše pomocí osciloskopu (profesionální autoelektrikář který ho nemá nebo s ním neumí si zaslouží být nezaměstnaným). - jde o třífázový dvoucestný usměrňovač. Stačí pomocná dioda do serie v přívodu aku a pokud obrázek na osciloskopu (samozřejmě jednobarevný) odpovídá grafu v příloze, jsou diody v pořádku . Každá deformace tohoto průběhu značí závadu v můstku. Je to práce na deset minut a bez demontáže alternátoru.

PříspěvekNapsal: sob čer 13, 2009 12:27
od Roman
Tak, tak, a existuje ruska krasna obrazkova kniha k 2101 v ktorej je toto vsetko popisane, priebehy ako vyzera jedna prerazena dioda, pripadne viac diod. Bohuzial tu knihu som mal naposledy v ruke niekedy okolo roku 1973 - 74.

PříspěvekNapsal: ned čer 14, 2009 08:32
od Petr HC
Kdo má k osciloskopu proudovou sondu, může použít metodu popsanou zde:
https://www.fcd.eu/fcd-ld-lekce-15---te ... x?menu=473
Pak je to po nažhavení osciloskopu otázka minuty.