od radoniva » úte pro 08, 2020 13:14
kazda baterka ma uvedene aky je typ. pokial nema, je to klasicke olovo.
co sa tyka zivotnosti olovenych baterii, koluje vela vymyslov, niektori tvrdia, ze zalezi od znacky, ini od technologie, ale vsetci maju jedno spolocne. nerozumeju cyklovaniu olovenych baterii.
vo vseobecnosti plati, ze olovene baterky su citlive na uplne vsetko. je to lacny blby kus kovu v naleve, bez akejkolvek elektroniky, senzorov a dokopy s nevedomostou uzivatela je to pre tu baterku smrtelny koktail. a potom zacnu vyhovorky a pribehy typu, ja mam dobru baterku, uz drzi 7 rokov... ale to je kvalitna, z kvalitneho obchodu, vyrobcu...
v skutocnosti maju vsetky olovene baterie zhruba rovnaky pocet cyklov, teda poctu vybiti a nabiti, teda zivotnosti.
rozdiely v zivotnosti baterii v praxi sa vzdy daju vysvetlit nespravnym cyklovanim, roznymi poruchami, ci udelatkami mimo seriovej vyroby, co v konecnom dosledku sposobi nespravne nadimenzovanie elektrickeho systemu, teda poruchu cyklovania.
v principe plati, ze vacsinu bateriek zabije deficit dobijania. to znamena, ze baterka sa vycerpa napr pri startovani:
zhruba, priklad 2 sekundove startovanie...
1 startovanie = 300A*1sekunda(momentova zataz)+60A*1sekunda(prikon startera)=300A/3600(sekund za hodinu)+60A/3600=0.084Ah + 0.017Ah= 0.1Ah na jedno nastartovanie!!!
prepocet na cykly: 0,1Ah z 50Ah baterie je zanedbatelne cyklovanie na 99,8% SOC (stadium nabitia) teda 0.2% DOD - (hlbka vybijania)
za takichto okolnosti ma olovena bateria tisice cyklov, teda vlastne tisice 2s startovani. a tak to je aj navrhnute. preto spravne nadimenzovana bateria/alternator vydrzia dakomu roky, kludne aj 8... co je vsak zly prepocet, lebo dakto za 8 rokov nastartuje 8000krat a dakto 800krat... preto treba chapat bateriu cez cykly.
avsak, pri 50% cyklovani (vybiti+nabiti) ma uz olovena bateria len 30 cyklov, ziadne tisice. pri 25% povedzme 100, 10% tisic cyklov atd... aj to za predpokladu spravneho nabitia, co je v aute takmer nemozne. nevravim uz o faktoroch, ako zmeny teploty, vibracie atd...
a tu pride dobijaci deficit. ak sa baterka spravne nedobila, kazdym dalsim cyklom pride o chybajucu hodnotu dobitia. ak teda beterku nabijeme len na 99,9%, tak po 100 startovaniach uz bude mat len 90% kapacity, teda nie 50, ale 45Ah a spusta sa lavina. na jedno 2s nastartovanie zrazu potrebujem 3x hlbsi cyklus, ako predtym... a na dalsie uz 10x... nevraviac o tom, ked nechce nastartovat...
sto startovani je pritom kludne mesiac, dva... nasledne kazde dalsie startovanie je uz ovela hlbsi cyklus, kazde dalsie dobijanie je ovela menej uspesne ako 99,9. a baterka je v tahu za rok, dva roky ako nic.
pritom na zaciatku bolo len 0.1Ah, clovek si povie, ze nic...
preto sa prechadza na litium, ktore netrpi dobijacim deficitom, znamym aj ako pamatovy efekt... tym padom by litiova bateria vydrzala prakticky naveky... nebyt inych slabych stranok litia, ktore ma navyse oproti olovu.
a tak je to nakoniec len vec ceny. akonahle litium bude dalej tak zlacnovat, ako zlacnuje, za par rokov uz bude olovo predrazena blbost, co si nikto rozumny do auta neda.
Niva 1.6 karb + Niva 21213 1.7 SPI,JEEP Cherokee, Subaru Forester, Skoda Superb, Skoda octavia, Skoda 120