Stránka 10 z 12

Volnoběžný ventil a neudržení volnoběžných otáček

PříspěvekNapsal: pon led 07, 2013 11:43
od Budy
Vyskytuje se mi problém u moji 2110.
Vždy tak jednou do roka auto z ničeho nic přestane držet volnoběh a chcípe. Auto měl předtím otec a řešilo se to vždy v servise. Opraveno to bylo prakticky na počkání a částka byla pár korun.
Bohužel otec se nezajímal o to co to způsobuje. Teď mi to začalo zlobit úplně stejně a tak jsem se na to podíval. Očistil jsem kontakty, vzduchový filtr klapku a vzduchový přívod. Je to lepší auto už tak moc nechcípe ale stejně je zde problém s volnoběžnýma otáčkama. Po nastartování musím přídávat plyn aby to nechcíplo. Jak se zahřeje motor už to funguje stabilně ale otáčky na volnoběh se drží okolo 500 ot. což je samozřejmě málo. Někdy se auto vzpamatuje a dostane se na standrdních 800-1000 otáček ale není tomu tak vždy.
Máte někdo nějaké nápady v čem by to mohlo být? Po konzultaci s pár lidmi jsme se dostali k závěru že to nejspíše bude dělat zanesený ventil volnoběhu. Údajně se často stává že se zanese carbonem. Klapku jsem měl taky docela zanesenou a její očištění značně pomohlo ale jak píší výše je zde další problém někde jinde. Myslím si že to bude 100% dělat onen ventil. Ale raději se poradím zde. Mám v plánu koupit nějaký přípravek do nádrže pro vyčištění palivové soustavy ale nejsem si jistý zda pomůže. Kamarád tvrdí že měl stejný problém a pomohlo to ale nemám v něj moc velkou důvěru. Co si o tom myslíte vy? Případně byl by někdo tak hodný a poradil mi kde se v motoru onen ventil nachází a jak vypadá? Údajně by to měl být váleček s dvěma hadičkama a konektorem?! Ale to mi popisoval vyznávač jiné značky takže u Lady to bude nejspíše jinak provedené.
Děkuji za pomoc.

Edit: Takže způsobovat to může prakticky cokoliv. Od váhy vzduchu lambda sondy až po další věci. Takže auto asi budu muset poslat do servisu. Pak zde hodím nějaké poznatky v čem to bylo.

Re: Volnoběh - kolísání, vysoké otáčky bez plynu, motor zhas

PříspěvekNapsal: pon led 07, 2013 19:25
od zelvotron
Ano servomotorkem volnoběhu bych nejspíš taky začal, pročistit, trošku máznout hřídelku třeba nějakým olejem ve spreji. Pokračoval bych čidlem polohy škrtící klapky a pak případně další, za předpokladku tedy že svíce, kabely, filtry a a další blbosti jsou ok.

Jenom pozor, že špatný motorek volnoběhu může "vyrobit" i chybu váhy vzduchu, resp, se jeho špatná činnost projeví zapsáním chyby váhy vzduchu, tak aby ti zbytečně neměnili jí.

Motorek je takovej černej váleček na sacím potrubí na druhý straně než je lanko klapky, spíše dole. Je na dvou šroubcích z merkuru a je těsnen o-kroužkem, pozor při demontáži, ať někam nespadne.

Re:

PříspěvekNapsal: stř dub 03, 2013 17:19
od Petr HC
Petr HC píše:
Saša píše: ... klapka dovřena úplně a "okolo" je volnoběžný kanál se servoventilem nastavující množství vzduchu pro volnoběh .

Je to takto a uvedu citaci z ruského pramenu:...... servomotorek volnoběhu je krokový motorek , který je v podstatě nezničitelný (nemá uhlíky ,kroužky atd.) .....
K Vámi popisované závadě dochází (mimo jiné Vámi popisované problémy) proto , že servo ,které v běžném provozu reguluje otáčky v rozmezí cca +/- 20 kroků, má rozsah regulace +/- 128 kroků . V tom malém rozmezí se časem vytvoří ( z prachu a vazeliny) překážka ,která způsobí vynechávání kroků serva a řidící jednotka na to zareaguje dalšími impulsy pro servo – tedy „přeregulováním“ a v důsledku kolísáním volnoběžných otáček. Ve většině případů stačí „proběhnout“ servo od dorazu k dorazu (diagnostickým programem nebo spec. přípravkem popsaným na chiptuner.ru) a je na dlouhou dobu pokoj . Pokud toto nepomůže , rozebrat ,vyčistit a jemně namáznout teplovzdornou vazelinou – nejlépe silikonovou (vyčistit i kanálky volnoběhu ,které uzavírá) .
P.S. servo je na tělese škrtící klapky .

POKRAČOVÁNÍ : Po vyčištění a promazání bylo vše vpořádku cca 1 rok. Poté se závada začala objevovat stále častěji. Znovu jsem vyčistil a promáznul - a nic. Nakonec jsem prostříknul konektor na motorku i protikus na kabelu Kontoxem a motor běhá jak hodinky a "nechcípe".
Takže opět se potvrzuje, že ruské konektory stojí za ..... .
A další problém - Chybové hlášení ŘJ při této závadě hlásí chybu vzduchové váhy a lambdy, poněvadž motor nedosahne otáčky dané jejich údaji (škrtící klpka je zavřená a palivo je dávkováno jako kdyby obtok klapky byl v pořádku - polohu serva ŘJ nezjistí, poněvadž nemá zpětnou vazbu).
Souvisí též s : viewtopic.php?f=86&t=4226&p=381287#p381287

Re: Volnoběh - kolísání, vysoké otáčky bez plynu, motor zhas

PříspěvekNapsal: čtv dub 04, 2013 16:52
od zelvotron
jj, i sem to tu někde psal jak mi na podzim ten motorek umřel, hlásilo to že váha vzduchu udává příliš malou hodnotu, což ale udávala správně, jelikož se servomotorek neotevíral přívod vzduchu do sání obtokem, takže opravdu vzduch neproudil.

Re: Volnoběh - kolísání, vysoké otáčky bez plynu, motor zhas

PříspěvekNapsal: pon čer 24, 2013 20:15
od tavri
Od soboty se již vyskytuje zajímavá závada, vysoké otáčky na volnoběh něco přes 2000 ot při zahřátém motoru. A při jízdě, kdy je nutné akcelerovat to škube.
Kde že je přesně onen zmiňovaný motorek? Nebo na co sáhnout?

Re: Volnoběh - kolísání, vysoké otáčky bez plynu, motor zhas

PříspěvekNapsal: pon čer 24, 2013 20:31
od Cory
Vaha vzduchu? :P

Re: Volnoběh - kolísání, vysoké otáčky bez plynu, motor zhas

PříspěvekNapsal: úte čer 25, 2013 06:31
od tavri
Dnes ráno to dělá i při mírně zahřátém motoru. Check engine nesvítí. Při odpojení váhy vzduchu svítí.

Re: Volnoběh - kolísání, vysoké otáčky bez plynu, motor zhas

PříspěvekNapsal: úte čer 25, 2013 06:50
od JmJ
Sviti a skube porad? Co kdyz odpojis potenciometr klapky? Sani mezi vahou, res klapku ke vstrikum tesni? Neprisavas vzduch nekde vzduch?

Re: Volnoběh - kolísání, vysoké otáčky bez plynu, motor zhas

PříspěvekNapsal: úte čer 25, 2013 07:01
od tavri
Je to blbá závada, v sobotu 2x 40 km celou cestu, v neděli 2 x 25 km vůbec a včera a dnes město to dělalo.
To by vypadalo na nějaký konektor, ale já všechny odoji, zahýbal s nimi a dal zpět.

Re: Volnoběh - kolísání, vysoké otáčky bez plynu, motor zhas

PříspěvekNapsal: úte čer 25, 2013 14:45
od zelvotron
Tohle bych viděl na potenciometr, to je to špinavě bílý, to černý pod tím je servo volnoběhu. Mě to dělalo taky hodně podobně, drželo vysoký otáčky a za studena škubalo v tahu. CHE to nerozsvítí, poněvadž ŘJ nepozná jestli skoky v procentu otevření klapky skutečně dělá řidič šlapáním na plyn nebo je to kvůli třeba vydřený odporový dráze v potenciometru.

Re: Volnoběh - kolísání, vysoké otáčky bez plynu, motor zhas

PříspěvekNapsal: stř čer 26, 2013 05:38
od tavri
Díky, kouknu ještě na to. Připevněný to je Torxama, asi 20. Snad na mě něco nevyběhne :-)
Až to bude dělat, zkusím odpojit potenciometr.
Včera jsem taky preventivně přehodil váhu vzduchu z bílé. Budu to sledovat.

Re: Volnoběh - kolísání, vysoké otáčky bez plynu, motor zhas

PříspěvekNapsal: stř čer 26, 2013 16:36
od zelvotron
Ty torxy sou mě právě divný, já tam dycky viděl křižáčky, hele a co kdybys vyměnil ten potenciometr z bílý, po výměněně to chce při zaplým zapalování párkrát prošlápnout plyn odshora až dolů aby si řj nakalibrovala koncový polohy čidla.

Re: Volnoběh - kolísání, vysoké otáčky bez plynu, motor zhas

PříspěvekNapsal: čtv čer 27, 2013 06:07
od tavri
Jedno je jisté, výměna váhy vzduchu nepomohla.

Re: Volnoběh - kolísání, vysoké otáčky bez plynu, motor zhas

PříspěvekNapsal: čtv čer 27, 2013 07:47
od JmJ
tavri píše:Jedno je jisté, výměna váhy vzduchu nepomohla.


resetoval si RJ?

Re: Volnoběh - kolísání, vysoké otáčky bez plynu, motor zhas

PříspěvekNapsal: čtv čer 27, 2013 13:35
od tavri
No včera zrovna ne, ale v pondělí ano. Na jak dlouho odpojit baterii? Stačí chvilka?