Stránka 1 z 3

Co s bouchnutou nápravou?

PříspěvekNapsal: stř zář 09, 2009 23:33
od _MeDi
Zdravím všechny.

Prosím místní odborníky i samouky o radu. Co mám dělat se svou 110kou po menším výletu mimo asfalt?

Asi ve třicetikilometrové rychlosti jsem s plně naloženým vozem při plném brždění téměř kolmo potkal asi 10cm vysoký obrubník. Nejvíce vše schytalo pravé přední kolo. Plecháč úplně na odpis, odklon kola se změnil tzn., že při pohledu zepředu na vůz vypadají přední kola takto:
\ |
Takže pravé kolo je cca o 3cm níže, než je tomu na opačné straně.

Nejdříve jsem tedy sdružil prostředky a vyrazil do nejbližšího autorizovaného servisu ve Zíně-Loukách. Po neskutečných problémech s domluvou s vedoucím servisu bylo konečně auto za tři týdny "hotové". Což spočívalo v tom, že tamní karosář povolil celou kapotu, která byla předtím přimáčklá až na blatník, takže ta už nedoléhá a lada teprve teď vypadá jako po bouračce. ( to nemluvím o tom, že přibyl jeden důlek ve dveřích, o kterém vedoucí servisu tvrdil, že ho to strašně mrzí, ale že ho nevidí...) Ale s nápravou se zjevně nic nedělo.
Naprosto znechucen jeho jednáním jsem co nejrychleji Ladu odvezl domů.

Tady jsem na radu známého, opravdu zkušeného karosáře, utratil tisícovku za kontrolu tlumičů a poté i za geometrii. Tlumiče jsou na přední nápravě v pořádku. Při geometrii mi byl seřízen odklon postiženého kola, ale i tak je stále více svěšeno, než kolo levé. Vozidlo nadále táhne doprava a volant se citelně chvěje. Z dedukce karosáře vyplynulo, že je nejspíše poškozená těhlice, nebo poloosa, i když pouhým okem je toto neznatelné.

A tak prosím o radu, čím to tedy může být a zároveň o doporučení, kam s Ladou zajet, aby byla náprava opět ve 100% stavu.

Omlouvám se za délku a předem děkuji za reakce.

PříspěvekNapsal: čtv zář 10, 2009 06:30
od Cory
ja by som to tipoval na ohnute rameno alebo na posunute uchytenie ramena. Po geometrii (zbiehavost a odklon) moze byt postihnute koleso zatlacene smerom dozadu a auto ma tendenciu zabocovat doprava (lave koleso píše väčší oblúk), preto by bolo dobre vediet, ci robili aj zaklon rejdoveho cepu. Ak je koleso posunute vzad, tak zaklon bude iny (pravdepodobne mensi) ako na druhej strane. Zaklon si doma nenameras, ale mozes sa pokusit zmerat vzdialenost zadnych kolies od prednych. Postav predok na špalky, zhod kolesa a meraj vzdialenost od naboja zadneho kolesa najlepsie po spodny gulovy cap na prednom ramene.

_MeDi píše:Takže pravé kolo je cca o 3cm níže, než je tomu na opačné straně.


Prave koleso v smere jazdy?

PříspěvekNapsal: čtv zář 10, 2009 09:47
od Teepee
Jéje, já zažil kdysi něco podobného se Sierrou, trefil jsem se do obrubníku. A postup řešení je následující: optická kontrola defektů. Pokud pozitivní (ohnuté, promáčklé, zdeformované, prasklé), tak karosář na rovnání, vadné díly na výměnu. Pokud negativní tak geometrie. (jak píšeš, ohnuté kolo vidíš, tam je prostě něco špatně, geometrie byla zcela zbytečná).
Pokud geometrie neseřiditelná, tak bud karosář-rovnání a nebo výměna dílů. U Sierry se ohýbaly McPérsoni v místě napojení na těhlici, rameno (táhlo) je litinové, těhlice taky. Já si najetí na obrubník levou stranou auta (prakticky výlet ze zatáčky) odnesl posunutou "příčkou" takže volant je od té doby malinko doleva, když jedu přímým směrem. Těhlice zůstala OK. Zadní náprava je u Sierry nerozbitná, zadní kolo si na obrubník taky skočilo, ale tam se lehce promáčkl ráfek. Na geometrii jsem nebyl, už je to skoro 5 let a jezdí to normálně dál, jen asi půl roku po tom prasklo čelní sklo.

Zcela logicky NEMŮŽE být ohnutá polosa. Zkontroluj závěs kola jako celek. Buď jsou ohnuté jeho díly a nebo jejich uchycení do karoserie, nebo karoserie. Geometrie je vždy až to poslední, jako třešnička na dortu.

PříspěvekNapsal: čtv zář 10, 2009 11:20
od zelvotron
Zkontrolval bych asi hlavně to podélný táhlo vedoucí jakoby zepředu z pod chladiče k příčnýmu ramenu, hlavně jeho uchycení v příčný trubce před motorem a případně i uchycení tý trubky do karoserie. Víc sloužit nemůžu, my co zastavujeme o jiná auta s tímhle problémy obvykle nemáme :)

PříspěvekNapsal: čtv zář 10, 2009 11:40
od Jelen
Mě se něco podobnýho povedlo na krabici v zimě, pár let z5. Odneslo to spodní rameno (lehce se ohnulo, že bylo kolo víc vzadu) a nápravnice byla zkroucená do vrtule. Ale naprosto. Nevím, jak to má nová řada, ale určitě bych se podíval na rameno na jedné straně a porovnal bych ho s tím druhým, jestli nemá prolisy, nebo ohyby, tam, kde nemají být.

PříspěvekNapsal: čtv zář 10, 2009 12:16
od zelvotron
Příčný rameno je poměrně robustní výkovek (11), podélný (23) je trochu subtilnější a zahnutý (rejd), ale kde s to nejdřív něco urve těžko říct.

PříspěvekNapsal: pát zář 11, 2009 15:17
od _MeDi
Děkuji za reakce.

Problém je, že se značně vymykám profilu typického vlastníka vozu zn. Lada. A to konkrétně absolutní neschopností si sám něco opravit.
Tudíž se chystám objednat do Mělníku. Pokud nezjistí závadu tam, tak už nikde. Navíc díly ihned vezmou ze skladu a vymění. Žádné objednávání atp.
Bohužel budu muset počítat s tím, že opravu budou splácet ještě moje vnoučata...

Jen mám ještě otázku. Dokáže vůz s prasklou prachovkou ujet 300km? Vůbec netuším, jak je ten homokinetikcý kloub náchylný na špínu.

PříspěvekNapsal: pát zář 11, 2009 15:27
od Saša
Kloub cestu přežije ale bude zralý na výměnu . Odstředivou silou vystříká vazelína a případný prach poškodí kluzné plochy . Skus to obalit . Je škoda oddělat kloub (pokud mu nic není) kvůli manžety za pár kaček Nebo Si to nech vyměnit v jakémkoli "garážovém" servisu za pár kaček před cestou . Prodávají se i univerzální .

PříspěvekNapsal: pát zář 11, 2009 16:49
od _MeDi
Aha. Díky za rychlou odpověď.
Já s tou prasklou manžetou nejspíše jezdím už delší dobu, takže kloub bude potřeba vyměnit určitě.
Po návratu z Mělníka se s Vámi podělím o nové skutečnosti.

PříspěvekNapsal: pát zář 11, 2009 19:32
od plavec
_MeDi píše:Problém je, že se značně vymykám profilu typického vlastníka vozu zn. Lada. A to konkrétně absolutní neschopností si sám něco opravit.

Tak to jsme dva.
_MeDi píše:Tudíž se chystám objednat do Mělníku
A co Sadská? www.lada-sadska.cz Tam jsou ochotnější....

PříspěvekNapsal: pon zář 14, 2009 12:53
od _MeDi
Ano. Četl jsem zde na fóru na Sadskou samou chválu. Ale hlavní důvod, proč chci jet do Mělníka, je ten sklad plný ND.
Bojím se, že v Sadské by nemuseli mít vše, co bude případně potřeba vyměnit.

PříspěvekNapsal: pon zář 14, 2009 20:47
od plavec
_MeDi píše:Bojím se, že v Sadské by nemuseli mít vše, co bude případně potřeba vyměnit.

Když to mít nebudou, tak to dovezou. :wink:

PříspěvekNapsal: stř zář 16, 2009 09:21
od FOMA
přikláním se stále k Sadské :wink:

PříspěvekNapsal: pát zář 18, 2009 15:20
od radek mb
plavec píše:Když to mít nebudou, tak to dovezou.


Přesně,stručně ,jasně.Pokud můžu,volím raději Sadskou,přístup na Mělníku mě silně odrazuje.

PříspěvekNapsal: pát zář 18, 2009 15:44
od _MeDi
Chápu. Jenže já si nemohu dovolit tam to auto nechat týden, než laskavě něco dovezou. Už jsem objednaný do Mělníka. Ve středu tam jedu.
Tedy snad, neboť včera se vyskytl problém s el. soustavou vozu.
Přesněji, aby toho nebylo málo, tak přestal fungovat systém palubní kontroly, palubní počítač, el. okna i zrcátka, stěrače, půlka vnitřního osvětlení, otevírání kufru a místo obrysovek svítí rovnou potkávačky. :evil:
Možná bude nejlepší to shodit ze skály a celou středu budu mít volno :D