jazda na spotrebu - karburator

Moderátor: Moderátoři

Re: jazda na spotrebu - karburator

Příspěvekod Henry » stř říj 28, 2020 21:48

Je to sice OT, ale ked uz je rec o brzdeni motorom a odpojeni dodavky paliva, tak na 1,7 SPI to nastava az pri splneni vsetkych tychto podmienok zaroven ("decel fuel cut mode"):
teplota chladiacej zmesi >44° C;
otacky motora >3150/min.; :!:
rychlost >42 km/h; :!:
uzavreta skrtiaca klapka;
MAP senzor - tlak v sani <24 kPa;
zaradena rychlost (podla otacok a rychlosti).

Ked uz je prisun paliva vypnuty, obnovuje sa pri hociktorom z nasledovneho:
otacky <2100/min.; :!:
rychlost <42 km/h; :!:
skrtiaca klapka otvorena aspon 2 %;
MAP senzor - tlak v sani >25 kPa;
vypnuta spojka alebo vyradena rychlost (podla prudkeho klesania otacok motora).

Ja osobne sa pri brzdeni motorom nikdy nedostanem nad 3150 otacok pri vyssich rychlostiach, takze v podstate akoby to privod paliva ani nevypinalo.
Henry
 
Příspěvky: 618
Registrován: ned říj 04, 2009 21:10
Bydliště: BA, SK

Re: jazda na spotrebu - karburator

Příspěvekod Křečík Barbuška » stř říj 28, 2020 22:21

To je teda to SPI peknej pravek :-) .
Lada Granta Liftback 1,6 16V - skoro normální auto
Lada Kalina 1117 1,6 8V - neopodstatněné a nenaplněné naděje
ex VAZ 2105, VAZ 2104, VAZ 2107
Uživatelský avatar
Křečík Barbuška
 
Příspěvky: 11022
Registrován: ned srp 29, 2004 09:01
Bydliště: Brno

Re: jazda na spotrebu - karburator

Příspěvekod Cory » čtv říj 29, 2020 06:22

Axtec neodpojuje palivo pri brzdeni motorom :)
Lada 2171 Priora 1,6 MPi (2013), Lada 2105 v regenerácii (1985), Lada 21044 1,9 MPi (1998), Škoda Felícia 1,3 SPi - 40kw (1996), 2 x Babetta 210 (1984,1988), Simson 70 ccm (1989), Zetor 4011 (1966)
Cory
 
Příspěvky: 11568
Registrován: stř čer 14, 2006 17:14
Bydliště: Snina/Košice

Re: jazda na spotrebu - karburator

Příspěvekod Georgius » čtv říj 29, 2020 08:47

Jinak když už je tady diskuse o vyřazování, u moderny jsem slyšel názor, že nižší otáčky = nižší tlak oleje = horší mazání = vyšší opotřebení motoru.
A rozdíl mezi "bržděním motorem" a vyhozeným kvaltem je právě v tom zpomalování, když vím, že po klesáku je stoupák, tak je lepší/ekonomičtější kvalt vyhodit a potenciálně nespálený benzín investovat do kinetické energie vozidla a ušetřit palivo až v následujícím stoupáku, kde stačí zařadit vyšší rychlost nebo stejnou později (a rozdíl mezi trojkou a čtverkou je řádově vyšší než 1,5 l/100 ;-) ).
VAZ nemá kaz (2107 1990-2005, 21113 (2005-2017, 2019 RIP),GFL (Červená Vesta Lux) r. 2017 na prodej někdy kolem roku 2030, Tátova Priora r.v. 2009 od 2021)
:wave: YOUTUBE kanál #ladavestacz - dejte odběr :love10:
Vokativ (5.pad, oslovujeme volame) je Georgie (2. deklinace, vzor populus, ze :) )
Uživatelský avatar
Georgius
 
Příspěvky: 3997
Registrován: čtv kvě 12, 2005 18:01
Bydliště: Praha

Re: jazda na spotrebu - karburator

Příspěvekod Dusan » čtv říj 29, 2020 08:51

Alebo sa vydrapat na kopec pri 4000ot, a tam vyhodit rychlost lebo sa ide dole kopcom, chladenie minimalne a obeh oleja tiez. Inak brzdy su zadarmo? Ked vyhoditr rychlost?

Velky zmysel to nema, a kto ma tu ciernu krabicku mala by ist zapojit na elektromagnet. Ako mali 2103 a novsie na boku karburatora....

Okrem toho raz tu niekto vyrabal elektroniku na odpajanie pri jazde dole kopcom.
Dusan
 
Příspěvky: 3864
Registrován: stř čer 02, 2004 17:29
Bydliště: Kosice-okolie

Re: jazda na spotrebu - karburator

Příspěvekod Georgius » čtv říj 29, 2020 09:03

Dusan píše:Alebo sa vydrapat na kopec pri 4000ot, a tam vyhodit rychlost lebo sa ide dole kopcom, chladenie minimalne a obeh oleja tiez. Inak brzdy su zadarmo? Ked vyhoditr rychlost?

Tuhle myšlenku jsem úplně nepochopil :?: Já jsem psal o případu kopec dolů a hned kopec nahoru, kde místo toho abych ušetřil vzdalenost_dolu*1.5 litrů a měl rychlost v_udoli=v_na_zacatku-brzdny_efekt a na následujícím stoupání spotřeboval x benzínu, tak nebrzdím (ani motorem, ani brzdami), dolů ušetřím 0, v_udoli=v_na_zacatku+rozjezd_na_samospád a v následujícím stoupáku spotřeboval x-ušetřeno_setrvačností.

Pokud vyletím na kopec na maximum krouťáku, tak sice mám optimální spotřebu, ale při klesání bez rychlosti se mi to rozjede a co s touhle energií ? Do brzd je to blbost, takže buď doplachtit (pokud pod kopcem není padesátka) nebo holt brzdit motorem.
VAZ nemá kaz (2107 1990-2005, 21113 (2005-2017, 2019 RIP),GFL (Červená Vesta Lux) r. 2017 na prodej někdy kolem roku 2030, Tátova Priora r.v. 2009 od 2021)
:wave: YOUTUBE kanál #ladavestacz - dejte odběr :love10:
Vokativ (5.pad, oslovujeme volame) je Georgie (2. deklinace, vzor populus, ze :) )
Uživatelský avatar
Georgius
 
Příspěvky: 3997
Registrován: čtv kvě 12, 2005 18:01
Bydliště: Praha

Re: jazda na spotrebu - karburator

Příspěvekod radoniva » čtv říj 29, 2020 10:46

no klobuk dole chlapi. necakal som taky vycerpavajuci popis.

mam 2 otazky,

1 - ako zistim, ci mam ten elektromagneticky ventil na karburatore? ide nejaky kablik do karburatora, ci kde to je?
2 - tie spotreby, co ste tu popisovali, ze 1.5l/100km, trojka, stvorka, vyradene... mozte to rozpisat, existuje nejaka tabulka, prepocet na otacky, pripadne rychlost, cas?
Niva 1.6 karb + Niva 21213 1.7 SPI,JEEP Cherokee, Subaru Forester, Skoda Superb, Skoda octavia, Skoda 120
radoniva
 
Příspěvky: 208
Registrován: úte bře 24, 2020 13:29
Bydliště: muran

Re: jazda na spotrebu - karburator

Příspěvekod Henry » čtv říj 29, 2020 11:00

1. Spoznas to podla toho, ze do karburatora povedie jediny kablik zapojeny do takeho valceka zaskrutkovaneho zboku do karburatora. Ak tam tej elektroniky bude este viac, tak mas aj ten system odstavky paliva pri brzdeni motorom.

2. Toto ti nikto presne nepovie a nezmeria. Moderne auta maju palubne PC, ktore vedia velmi priblizne spocitat momentalnu aj dlhodobu spotrebu, ale kolko to vyjde s karburatorom, to su iba odhady, pricom kazdy jeden karburator bude na tom uplne inak podla konkretneho nastavenia a stavu (pozohybane priruby, atd.).

Dusan asi mal na mysli situaciu, ze vylezies vo vysokych otackach kopec a potom ten prehriaty motor nechas spadnut na volnobeh pri gulani sa dole kopcom - voda sa sice prudom vzduchu postupne ochladi, ale olej bude dost horuci. Kazdopadne urcite lepsie nechat bezat na volnobeh ako hned po vyjazde kopca motor okamzite zhasnut - dost ludi to robi a je to problem najma pri preplnovanych motoroch, ale ani atmosferickemu motoru to nespravi dobre.
Henry
 
Příspěvky: 618
Registrován: ned říj 04, 2009 21:10
Bydliště: BA, SK

Re: jazda na spotrebu - karburator

Příspěvekod tajga » čtv říj 29, 2020 12:21

na stare auta treba soferske zrucnosti, predvidanie a sedlacky rozum. ked je dolu z kopca rovina a nasledne protikopec tak rozpeckovat co najviac vyhodit rychlost a v kopci zaradit a pokracovat. ked je z kopca rovina tak vyhodit a nechat doplachtit, ked je dole z kopca ale zakruty tak nechat zaradenu rychlost co 90% kopcov radsej nechat zaradenu. nastastie tieto auta uz maju synchrony a nemoze sa stat ze sa nebude dat zaradit rychlost ako na starych nakladakoch ani z medziplynom. karburator vseobecne spotreba je taka kolko sa dupe na plyn. cim lahsia noha tym mensia spotreba. vyuzivat zakony fyziky a brzdit co najmenej, takze dojazdy kde treba spomalit tiez vyhodit rychlost a doplachtit k tomu miestu.
Uživatelský avatar
tajga
 
Příspěvky: 640
Registrován: ned srp 19, 2018 16:47

Re: jazda na spotrebu - karburator

Příspěvekod radoniva » čtv říj 29, 2020 12:42

takze ak nemam ten ventil, jazdit s karburatorom dolekopcom na neutral, volnobeh namiesto podradenia urobi lepsiu spotrebu.

ak mam ten ventil, tak klasika, podradovat, ako na modernych RJ autach. tak?
Niva 1.6 karb + Niva 21213 1.7 SPI,JEEP Cherokee, Subaru Forester, Skoda Superb, Skoda octavia, Skoda 120
radoniva
 
Příspěvky: 208
Registrován: úte bře 24, 2020 13:29
Bydliště: muran

Re: jazda na spotrebu - karburator

Příspěvekod Henry » čtv říj 29, 2020 13:23

Ale je rozdiel medzi elektroventilom volnobehu (to je ten jeden kablik smerujuci do valceka, o ktorom som pisal) a celym tym systemom odstavky paliva pri brzdeni motorom. Elektroventil volnobehu robi iba to, ze uzavrie prisun paliva do volnobezneho systemu po vypnuti zapalovania, aby motor dalej nebezal samozapalmi. Cize aby si setril palivo dole kopcom, musel by si vypnut cele zapalovanie klucom!

Naproti tomu ten modernejsi system odstavky paliva pri brzdeni motorom na karburatoroch vypina prisun paliva do volnobezneho systemu automaticky za istych podmienok (uzavreta skrtiaca klapka, isty pocet otacok a nejaka hodnota podtlaku v sani), nemusis kvoli tomu vypinat zapalovanie.
Henry
 
Příspěvky: 618
Registrován: ned říj 04, 2009 21:10
Bydliště: BA, SK

Re: jazda na spotrebu - karburator

Příspěvekod tajga » čtv říj 29, 2020 14:40

tuto rubriku by si mali precitat hlavne zeny. lebo je 300m od krizovatky skoci cervena a ona este stale pridava plyn a potom brzdi ozivot pred semaforom. To je stale len brzda plyn. Chlapovi vydrzia kotuce na automate 100.000km zene iba 30.000 :) to je jedno ci ma karburator, hlavne ze ju neuzivi ani prokurator.
Naposledy upravil tajga dne čtv říj 29, 2020 15:05, celkově upraveno 1
Uživatelský avatar
tajga
 
Příspěvky: 640
Registrován: ned srp 19, 2018 16:47

Re: jazda na spotrebu - karburator

Příspěvekod Křečík Barbuška » čtv říj 29, 2020 14:46

U Weberu mas myslim problem, ze klapka prvni komory je stale pootevrena tak i kdyby jsi ten ventil ovladal mikrospinacem detekujicim odlozenou nohu a blokem vyhodnocujicim otacky tak by ti podtlak v sani porad neco strhaval z plovakovky. To chce proste Ozona k tomu uzpusobeneho.

Nicmene v karbech, az tak do detailu kovanej nejsem tak doufam, ze neplacam moc velke voloviny. To tady objevi Marek a vyplisni me :mrgreen: .

No a hlavne proc brzdit motorem. Jak psal Dusan. Zenes karu proti kopci jak nadmutou kozu a pak vesele vyradis. Jak asi pak funguje chlazeni agregatu na volnobehu kdy to prave potrebuje poradne dochladit?
Lada Granta Liftback 1,6 16V - skoro normální auto
Lada Kalina 1117 1,6 8V - neopodstatněné a nenaplněné naděje
ex VAZ 2105, VAZ 2104, VAZ 2107
Uživatelský avatar
Křečík Barbuška
 
Příspěvky: 11022
Registrován: ned srp 29, 2004 09:01
Bydliště: Brno

Re: jazda na spotrebu - karburator

Příspěvekod Georgius » čtv říj 29, 2020 14:57

tajga píše:karburator vseobecne spotreba je taka kolko sa dupe na plyn. cim lahsia noha tym mensia spotreba

Tak zrovna v tomhle bychsi dovolil nesouhlasit. Narozdíl od starých škodovek Lada měla vždycky optimální spotřebu při maximálním krouťáku (táta měl značku na otáčkoměru),což vygradovalo u desítky kde tuším Skalouš postuloval teorém, že je potřeba jet rychle, aby to nesežralo tolik benzínu.

Mmch od téhož autora je myslím hláška "retardéry je třeba jet aspoň 60, jinak to moc houpá" ...
VAZ nemá kaz (2107 1990-2005, 21113 (2005-2017, 2019 RIP),GFL (Červená Vesta Lux) r. 2017 na prodej někdy kolem roku 2030, Tátova Priora r.v. 2009 od 2021)
:wave: YOUTUBE kanál #ladavestacz - dejte odběr :love10:
Vokativ (5.pad, oslovujeme volame) je Georgie (2. deklinace, vzor populus, ze :) )
Uživatelský avatar
Georgius
 
Příspěvky: 3997
Registrován: čtv kvě 12, 2005 18:01
Bydliště: Praha

Re: jazda na spotrebu - karburator

Příspěvekod Henry » čtv říj 29, 2020 18:13

Motory vseobecne mavaju vacsinou najnizsiu mernu alebo specificku spotrebu paliva (merane v g/kWh) v oblasti najvyssieho krutiaceho momentu, je tam nepriamo umerny vztah. To vsak znamena iba tolko, ze v tom pasme otacok funguju najefektivnejsie, nic to nehovori o absolutnej spotrebe paliva (a prave ta kazdeho zaujima). Zigul ma najvyssi krutiaci moment okolo 3500 ot./min. a vtedy ma aj najnizsiu mernu spotrebu paliva, ale urcite sa trebars na rovine a bez nakladu, kedy nie je potrebne tolko krutiaceho momentu a vykonu, da vyrazne znizit absolutna spotreba (kym merna spotreba stupne, teda motor bude pracovat menej efektivne) jazdou v nizsich otackach az do 2000 ot./min. (minimalne odporucane otacky), za predpokladu, ze nedochadza k detonacnemu spalovaniu a motor bezi pravidelne a netrha ani inak neprotestuje (tu sa oplati mat ten cit pre techniku).
Henry
 
Příspěvky: 618
Registrován: ned říj 04, 2009 21:10
Bydliště: BA, SK

PředchozíDalší

Zpět na Hnací soustava

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 0 návštevníků