Stránka 3 z 3

Re: startovanie z kopca...

PříspěvekNapsal: pát říj 23, 2020 14:57
od Křečík Barbuška
Ma

Re: startovanie z kopca...

PříspěvekNapsal: pát říj 23, 2020 15:09
od nespor.jenda
Pak bych se při startování z kopce/roztažením obával poškození katalyzátoru. Nebo se mýlím?

Re: startovanie z kopca...

PříspěvekNapsal: pát říj 23, 2020 15:23
od Henry
Ja by som to tak nedramatizoval. Je pravda, ze v navodoch to byva alibisticky zakazane. Ale ked sa nad tym zamyslime, tak zistime, ze katalyzator funguje (chemicke reakcie prebiehaju) az pri urcitej prevadzkovej teplote. Vtedy by napr. vynechavanie zapalovania a prenikanie nespalenych HC do katalyzatora sposobovalo to, ze katalyzator by sa snazil tieto nadmerne HC, na ktore nie je dimenzovany, premenit oxidaciou na H2O a CO2, co je exotermicka reakcia. Preto hrozi, ze sa katalyzator prehreje a substrat v jeho vnutri sa roztavi. Ked je vsak katalyzator studeny, HC cez neho prejdu bez reakcie a teda sa vlastne nic nestane. Pricom podla mna vobec nie je jasne, ci unikne do vyfuku viac HC pocas normalneho startovania motora starterom alebo startovania motora cez spojku od prevodovky.

Re: startovanie z kopca...

PříspěvekNapsal: pát říj 23, 2020 15:34
od nespor.jenda
A co když v tom katalyzátoru ty nespálené uhlovodíky (také známé jako benzin) prostě začnou hořet?

Re: startovanie z kopca...

PříspěvekNapsal: pát říj 23, 2020 15:39
od Henry
Kedy by mali zacat horiet? Po zahriati vyfukoveho potrubia a katalyzatora? Dovtedy budu asi uz davno vyfukane/odparene prechadzajucimi vyfukovymi plynmi.

Re: startovanie z kopca...

PříspěvekNapsal: pát říj 23, 2020 15:52
od nespor.jenda
Henry píše:Kedy by mali zacat horiet? Po zahriati vyfukoveho potrubia a katalyzatora? Dovtedy budu asi uz davno vyfukane/odparene prechadzajucimi vyfukovymi plynmi.

Ihned po nastartování?

Re: startovanie z kopca...

PříspěvekNapsal: pát říj 23, 2020 16:01
od Henry
Podla mna sa to nestane. Vyfukove plyny prakticky hned po starte vytlacia vsetok cerstvy vzduch z celeho vyfuku a zvyskova koncentracia O2 vo vyfukovych plynoch byva <1 %, takze tam nie je dost O2 pre horenie. Ak by bola vo vyfuku diera, HC by mohli dohorievat po uniku cez tu dieru, ked sa dostanu k volnemu O2 (pocut to ako take pukanie/cinkanie, hlavne pri brzdeni motorom). Kym sa vyfukove plyny dostanu az na koniec vyfuku, ich teplota sa znizi natolko, ze HC uniknu bez horenia z vyfuku do atmosfery.

Re: startovanie z kopca...

PříspěvekNapsal: pát říj 23, 2020 19:45
od Georgius
No, komentář ze života (ex)desítkáře: desina když jela na dva válce do kopce (půlka zapalovacího modulu KO) tak se výfuk ohřál natolik, že malinko zdeformoval horkem plastovou podlážku (ale jen minimálně, na funkci to nemá vliv), ale katalyzátor to k mému překvapení vydržel.

Re: startovanie z kopca...

PříspěvekNapsal: pát říj 23, 2020 20:56
od Cory
Georgius píše:No, komentář ze života (ex)desítkáře: desina když jela na dva válce do kopce (půlka zapalovacího modulu KO) tak se výfuk ohřál natolik, že malinko zdeformoval horkem plastovou podlážku (ale jen minimálně, na funkci to nemá vliv), ale katalyzátor to k mému překvapení vydržel.


lenze vtedy nesiel do vyfuku nespaleny benzin, pretoze RJ v tom pripade odpoji vstreky na valcoch, ktore nepalia. Skor tu ide o to, ze pri dlhom pokuse o start /napriklad pri roztlacani, resp. roztahovani/ sa vo vyfukovom trakte nahromadi benzin, ktory moze v urcitych pripadoch buchnut a poskodit katalyzator. Dost casto sa s tym stretavam pri karburatorovych motoroch, ktore z nejakeho dovodu maju problem chytit. Vstrekovanie si to pri klasickom starte ustrazi. Pri roztahovani to berie tak, ze motor "beží".

Re: startovanie z kopca...

PříspěvekNapsal: sob říj 24, 2020 09:59
od radoniva
Henry píše:Odpajat bateriu pri beziacom motore by som neskusal - pri vozidlach s alternatorom hrozi poskodenie diodoveho mostika!


rozmyslam nad tym uz druhy den. preco prave diody by mali mat s tym problem? ved oni len menia striedavy na jednosmerny. este tak elektronicky regulator, to by som stravil, ale diody?

Re: startovanie z kopca...

PříspěvekNapsal: sob říj 24, 2020 10:16
od Dusan
Lebo niekedy boli mechanicke regulatory (nizke, vysoke budenie a kmitanie medzi tymito dvoma urovnami) a tie bez baterky mohlo napatie vyletiet vysoko, a diody boli vtedy len 50v ci kolko tak to nemuseli zvladnut.

Ale v dnesnej dobe su diody na vyssie napatie, na vystupe altika zvykne byt krabicka s varistorom, a polovodicovy regulator umoznuje plynulu regulaciu a drzat napatie v toletancii.

Re: startovanie z kopca...

PříspěvekNapsal: sob říj 24, 2020 10:31
od radoniva
tak to vlastne znamena, ze ak mas regulator, mozes pokojne odpojit baterku a ist na alternator bez poskodenia diod?

Re: startovanie z kopca...

PříspěvekNapsal: sob říj 24, 2020 11:14
od Dusan
Polovodicovy regulator, teoreticky hej, ale aj zla baterka je furt lepsie ako ziadna.
A bez baterky je moznost ze sa altik nenabudi a nebude davat napatie.