NIVA - geometrie kol

Moderátor: Moderátoři

mdok1
Příspěvky: 52
Registrován: stř srp 14, 2013 10:06
Bydliště: Sečovce, Slovensko

Re: geometrie kol

Příspěvek od mdok1 »

Ahojte, takže bol som za mechanikom, takým mladým chlapcom pre ktorého sú autá koníček od detstva a asi v garáži aj spí. Povedal som, čo chcem, tak dobre.. pootočenie o otáčku, skúšobná jazda, pootočenie o ďalšiu otáčku, skúšobná jazda, pootočenie o tretiu otáčku, volant je v strede. Možno zabehnem na kontrolnú geometriu, či nedošlo, ale predtým bola robená, takže si nemyslím..on to laicky svojsky premeriaval trubkou a šnúrkami, nezistil problém..ale istota je istota. Takže ďakujem, znova som o čosi pri Nive múdrejší a schopnejší.. len sa pýtam čo robili predtým dvaja pri 2 geometriách, keď som im jasne a zrozumiteľne vravel, že treba volant vycentrovať..vraj problém je v domčeku... inak sa s tým nedá niť robiť..
Cory
Příspěvky: 11569
Registrován: stř čer 14, 2006 17:14
Bydliště: Snina/Košice

Re: geometrie kol

Příspěvek od Cory »

A práve po takýchto skusenostiach som si spravil samodomo pripravky a robim si to sam :)
Lada 2171 Priora 1,6 MPi (2013), Lada 2105 v regenerácii (1985), Lada 21044 1,9 MPi (1998), Škoda Felícia 1,3 SPi - 40kw (1996), 2 x Babetta 210 (1984,1988), Simson 70 ccm (1989), Zetor 4011 (1966)
Uživatelský avatar
Petr HC
Příspěvky: 2295
Registrován: stř lis 21, 2007 11:27
Bydliště: Hořice

Re: geometrie kol

Příspěvek od Petr HC »

mdok1 píše:...pootočenie o otáčku, skúšobná jazda, pootočenie o ďalšiu otáčku, skúšobná jazda, pootočenie o tretiu otáčku, volant je v strede...

Z toho vyplývá, že 1 otáčka na spojovačkách znamená přibližně 10 úhlových stupňů (původní odchylka byla 30 st). Doufám, že to ještě někdo potvrdí, v lepším případě upřesní, jestli toto, co bylo zjištěno na 2121 platí i pro řadu 2101-7, evtl. pro další modely (řady) vozů Lada.
Tím by celá tato debata byla užitečná pro všechny Ladisty.
Если бы автомобили Лада были безпроблематичными, я бы определенно русский язык забыл.
mdok1
Příspěvky: 52
Registrován: stř srp 14, 2013 10:06
Bydliště: Sečovce, Slovensko

Re: geometrie kol - Niva

Příspěvek od mdok1 »

Telefonoval som mechanikovi, po tom čo si napísal tento príspevok, na koľko odhaduje že bola výchylka volantu. Odpovedal, že "tak okolo 30", ale bolo to treba zmerať, ale podľa toho čo videl, asi taká hodnota. Takže, 2 zdroje, súce výchylka nebola presne zmeraná, potvrdili to, že jedna otáška je vychýlenie kolesa o 10 st. do strany. Inak, viete aká je to pohoda šoférovať s volantom v strede? Skúste si vycentrovať volant a šoférujte a uvidíte, že budete tak nespokojní ako ja.. proste zvyk, o ktorom ani netušíte, že ho máte je železná košeľa..
Uživatelský avatar
Mara
Příspěvky: 1184
Registrován: čtv pro 10, 2015 14:18
Bydliště: F M

Re: NIVA - geometrie kol

Příspěvek od Mara »

Koumam, na cem se nastavuje odklon kol, sbihavost docela sla nastavit, ale na odklon bych se teprv jeste poustel a nevim na cem jej nastavovat.. :idea: :rolleyes:

/////
Diky Jardo, takze nekde u vnitrniho uchyceni horniho ramene? Nejak na to zkusim kouknout..
Naposledy upravil(a) Mara dne pon čer 13, 2016 20:47, celkem upraveno 1 x.
(maluch,uno1.5i-koloběh plechu v přírodě)
-lanča delta2 1.6i zdvihlá
-Lada Niva 1.7i -ll-
-Piaggo /bravo/sup.bravo/ciao//
Uživatelský avatar
Jarda_NIVA1.7
Příspěvky: 874
Registrován: čtv bře 05, 2015 06:22
Bydliště: Vysočina
Kontaktovat uživatele:

Re: NIVA - geometrie kol

Příspěvek od Jarda_NIVA1.7 »

2 Mara:
odklon - podlozky pod cepem horniho ramene - ne kulak, ale hlavni cep na kterem se rameno kyve...
Lada Niva 1.7i prodloužená LPG, MTX 7-06 Roadster LPG, Rapid 146 LPG, Rapid 130 LDD Cabriolet
Uživatelský avatar
Mara
Příspěvky: 1184
Registrován: čtv pro 10, 2015 14:18
Bydliště: F M

Re: NIVA - geometrie kol

Příspěvek od Mara »

Obecně docela dulezite je zrejme i nastaveni sbihavosti v uplne nule zaklonu, co? Jen si tak premyslim, jak zjistit ze je zaklon v nule (v domacich podminkach), teoreticky by mel byt zaklon slazeny s volantem na stred, jenze treba s nim se uz nekdy trochu šibovalo. Napada me vykoukat polohu zaklonu z charakteru jizdy a pripadneho stahovani do strany (pokud je jinak vse jak ma byt).
(maluch,uno1.5i-koloběh plechu v přírodě)
-lanča delta2 1.6i zdvihlá
-Lada Niva 1.7i -ll-
-Piaggo /bravo/sup.bravo/ciao//
Uživatelský avatar
Mara
Příspěvky: 1184
Registrován: čtv pro 10, 2015 14:18
Bydliště: F M

Re: NIVA - geometrie kol

Příspěvek od Mara »

asi to je blbost- treba to jde smazat, to nad tim i toto(: kdyz je kolo rovne, tak ma asi spravny zaklon.. Jen by me zajimalo (obecne), jestli hydraulicky posilovac rizeni, pokud neni na obe strany vycentrovany, jestli se silou ma snahu vracet na stred..
(maluch,uno1.5i-koloběh plechu v přírodě)
-lanča delta2 1.6i zdvihlá
-Lada Niva 1.7i -ll-
-Piaggo /bravo/sup.bravo/ciao//
Majo
Příspěvky: 6455
Registrován: úte čer 01, 2004 19:32
Bydliště: Zvolen
Kontaktovat uživatele:

Re: NIVA - geometrie kol

Příspěvek od Majo »

nema. Vracanie na stred sposobuje prave geometria. Vacsina ludi nema "volant v strede" a rejd do kazdej strany iny.
Odklon a zaklon rejdoveho capu su veci, ktore sa doma nastavuju pomerne tazko a pokial sa ti nechce hrat s vymyslanim pripravkov, tak je jednoduhsie zbehnut aspon na kontrolu geometrie niekam do servisu, doma to pripadne upravit a zbehnut na kontrolu znovu :mrgreen: Aspon podla hesla, ze Ked uz to nemam uplne spravne, aspon nech mam obe strany rovnako.
21043(reinkarnacia), 2105 1.3k(svagrov), 2110 1.5 16V, Niva(rozobrata), Chevy Niva 1.7i, Priora1,8+, BMW e36 328iA, Fiat Tempra 2.0i.e, 4x4
Uživatelský avatar
Mara
Příspěvky: 1184
Registrován: čtv pro 10, 2015 14:18
Bydliště: F M

Re: NIVA - geometrie kol

Příspěvek od Mara »

Diky, jeste to nejak zkusim. Kazda navsteva geometrie tusim muze byt min za 500:) to radsi zkusim jeste pokutit nejake štelovadla. Uz jen měrku na sbihavost potrebuju pro nivu rozsirit, ma nejaky velky rozchod kol. Potom teda vodovaha a pripadne velky R uhelnik snad pomuze :D
(maluch,uno1.5i-koloběh plechu v přírodě)
-lanča delta2 1.6i zdvihlá
-Lada Niva 1.7i -ll-
-Piaggo /bravo/sup.bravo/ciao//
Uživatelský avatar
Mara
Příspěvky: 1184
Registrován: čtv pro 10, 2015 14:18
Bydliště: F M

Re: NIVA - geometrie kol

Příspěvek od Mara »

tak si lišák běhoun dopřál uvolněnou kostru na jedné straně obvodu gumy a to se potom můžu snažit nastavovat co chci a auto si pořád stahuje dostrany(:
(maluch,uno1.5i-koloběh plechu v přírodě)
-lanča delta2 1.6i zdvihlá
-Lada Niva 1.7i -ll-
-Piaggo /bravo/sup.bravo/ciao//
Hanuš
Příspěvky: 80
Registrován: sob říj 22, 2011 19:05
Bydliště: Krkonoše

Re: NIVA - geometrie kol

Příspěvek od Hanuš »

prosím Vás dotaz. na zimu jdu na nové pneu a teď se mi jedna strana sjíždí, venkovní strana. ještě mi trochu cvaká v poloosách ale jestě je skusím dodělat.Dále asi příští rok budu muset přední ložiska. Pokud nechám poloosy a ložiska až na příští rok, budu muset znova na geometrii?
Uživatelský avatar
Luděk Musil
Příspěvky: 10491
Registrován: úte čer 01, 2004 07:55
Bydliště: Vyškov/Rašov
Kontaktovat uživatele:

Re: NIVA - geometrie kol

Příspěvek od Luděk Musil »

Hanuš píše:prosím Vás dotaz. na zimu jdu na nové pneu a teď se mi jedna strana sjíždí, venkovní strana.
Asi velká sbíhavost. Když dáš plný rejd a potom pustíš volant - vrátí se kola samy do přímého směru? Pokud ne, tak je tam ještě nějaká chyba v nastavení
Hanuš píše:ještě mi trochu cvaká v poloosách ale jestě je skusím dodělat.Dále asi příští rok budu muset přední ložiska. Pokud nechám poloosy a ložiska až na příští rok, budu muset znova na geometrii?
Kdyby´s měnil řídící nebo svislý čepy - tak bych řek´ že jo :idea: . L.
21011 -> (78) 84-99; 2103 -> (78) 99-04; 21073 -> (96) 04-07; 21044 -> (99) 07-13; 21044 -> (96) 12-16; Granta bílá -> 16-?; Vesta SW cross barvy Phantom (19) 20-?; 21011 - veterán (75) 12-?
Nemožné na počkání, zázraky do 3 dnů ´
Majo
Příspěvky: 6455
Registrován: úte čer 01, 2004 19:32
Bydliště: Zvolen
Kontaktovat uživatele:

Re: NIVA - geometrie kol

Příspěvek od Majo »

Takto uvazovat je cele zle. Ked teraz spravis geometriu, tak po zime bude stejne v prdeli a je jedno, ci budes nieco menit :lol:
Pokial je to tak brutalne, ze zjizdi pneu, tak to rozhodne netreba odkladat. A pokial sa na jar budu menit len loziska, tak je to mensi zasah do geometrie, nez jedna vytlcena jama na ceste...
21043(reinkarnacia), 2105 1.3k(svagrov), 2110 1.5 16V, Niva(rozobrata), Chevy Niva 1.7i, Priora1,8+, BMW e36 328iA, Fiat Tempra 2.0i.e, 4x4
Henry
Příspěvky: 625
Registrován: ned říj 04, 2009 21:10
Bydliště: BA, SK

Re:

Příspěvek od Henry »

vik2 píše:Nouzove (pro me trvale) nastavuju sbihavost takto:

Dlouhe rovne prkno, prilozit vodorovne na stredy kol jedne strany. no a na predku hned vidis esli ti jde dovnitr, nebo ven a podobne.
Da se tim docilit slusne presnosti, a to takove ze kola se nesjizdeji spatne.

Odklon se da nouzove nsatavit tak, ze prkno nastojato, a metrem meris vzdalenost od lemu.
Muze se pouzit i vodovaha, a pak matematika, kdyz to chces met skoropresne

vzadu nastaveni pandhartky taktez prkno nastojato a meris od lemu...


Skvela tema!

Merias vzdialenost bokov pneumatik v polovici ich vysky najprv vpredu a potom vzadu a rozdiel v mm je zbiehavost/rozbiehavost? A zmesti sa tam to prkno? Pamatam si, ze som sa tak pokusal merat tieto vzdialenosti na 2101 a nejake komponenty napravy alebo karoserie tam zavadzali a nedalo sa to zmerat presne v polovici vysky (neviem uz ci spredu alebo zozadu alebo oboje).

Co sa nastavuje na panhardke? Ved to je obycajna tyc uchytena v 2 bodoch.

Majo píše:Takto uvazovat je cele zle. Ked teraz spravis geometriu, tak po zime bude stejne v prdeli a je jedno, ci budes nieco menit :lol:
Pokial je to tak brutalne, ze zjizdi pneu, tak to rozhodne netreba odkladat. A pokial sa na jar budu menit len loziska, tak je to mensi zasah do geometrie, nez jedna vytlcena jama na ceste...


Co sa na tej geometrii ma zmenit po zime? Pokym neohnes disk alebo nejaky komponent napravy alebo riadenia, tak sa tam snad moc nezmeni, ak teda zanedbame zjazdenie pneumatik, ci nie?
Odpovědět

Zpět na „Hnací soustava“