Stránka 1 z 3

Termostat 2190

PříspěvekNapsal: sob lis 25, 2017 21:15
od Cory
Prioráci, kaliňáci, ale aj desiatkari, určite ste si všimli neduhy termostatu, resp. samotného systému chladenia. Na mojej Priore som si všimol, že motor sa nahrieva na 81°, v zatazi do 87°. Vacsinou vsak 81-84. No staci, ze idem dole kopcom a teplota klesa pod 80. A vôbec celý systém je dosť spomalený, čo sa reakcie tyka.
Začal som sa o to zaujímať, ked som spozoroval ako to funguje na Veste. Motor sa rychlo nahreje, rychlo kuri. Prioracky termostat ma jeden zasadny problem. Po nastartovani prudi tepla voda z hlavy cez kurenie do pumpy, cast vody preteka okolo vlozky termostatu priamo do pumpy a aby toho nebolo malo, tak sa vdaka odvzdusnovacej hadici z chladica ohrieva vrchna hadica do chladica a cast chladica - voda z hlavy prudi od expanzky. Jednak sa predlzuje doba zohrievania motora a k tomu dost dlho trva nabeh kurenia.
Zohnal som termostat 2190-xxxxx-10. Existuje aj 2190-xxxxx-00, no ten je bez natrubku na odvzdusnovaciu hadicu. Prakticky to nevadi, ale vzal som ten s natrubkom. K tomu je treba samozrejme tesnenie medzi hlavu a termostat, dlhsie stifty (pouzil som štifty z upevnenia vackoveho obalu 2101, tie dlhsie), T-kus z desiatkoveho kurenia, spodnu hadicu chladica z Granty (ktoru som nakoniec nepouzil), nejake spony a odvzdusnovaciu hadicku.

Takto vyzera povodny system. Termostat ma 6 vyvodov.
t1.jpg


Motory s mechanickou klapkou maju vyhrievanu klapku. Motory s elektronickou klapkou ju vyhrievanu nemaju a tak spravili len obycajny by-pass. Takže dalsi obtok vody pomimo kurenia.
t2.jpg


Termostat dole, štifty von
t3.jpg


Porovnanie stareho a noveho termostatu
t5.jpg


Stifty z 2101. Moja Priora je už vybavena CAN zbernicou, cize teplota na budikoch je zobrazovana z udajov z RJ. Praticky to znamena, ze RJ a budiky beru udaj z jedneho čidla. A ako si mozete vsimnut na fotke, ani sa neobtazovali vymysliet nejaku zaslepku na dieru po nepotrebnom cidle. Rovno tam dali cidlo, ktore nie je zapojene :D
t7.jpg


Kedze trochu zavadzalo (dotykalo sa hadice), tak som ho malinko upravil
t8.jpg


Spodny vyvod z chladica som prepojil s hadicou k pumpe - hadica z Granty nepasovala, pretoze Granta ma inak zahnutu trubku.
t9.jpg


Odvzdusnovaciu trubku z termostatu som spojil s odvzdusnovacou trubkou z chladica T-kusom. Ukazalo sa to ako chybne riesenie, pretoze tadialto pri zavretom termostate prudi voda do chladica a ohrieva cely chladic vratane spodnej hadice. Takze riesenim je bud expanzka s 2 hornymi vyvodmi, alebo jeden zaslepit. Riesil som to zaslepenim odvzdusnovaccej z chladica. Zatial. Taktiez som musel zaslepit ten by-pass, čoby pozostatok z ohrevu klapky. Uvazujem, ze v buducnosti mozem odvzdusnovak z termostatu a ten pozostatok z ohrevu klapky pouzit na ohrev reduktoru LPG. Dalej som musel rozrezat vratnu hadicu z kurenia, vsunut do nej T-kus, do ktoreho som zapojil hadicu z expanzky.

Vpravo hore T-kus, ktory sposoboval cirkulaciu cez chladic.
t10.jpg


Teraz cely system funguje tak, ze po nastartovani ide vacsina teplej vody cez kurenie do pumpy a cast teplej vody cez odvzdusnovak termostatu do expanzky a z expanzky cez Tkus do vracacky kurenia, teda do pumpy. Kurenie by malo fungovat efektivnejsie a motor by sa mal rychlejsie zohrievat. Zajtra rano vyskusam ako rychlo sa bude zohrievat. Dnes rano som to skusal na starom termostate, aby som vedel porovnat vysledky.

Teraz sa teplota drzi na 87°aj pri malej zatazi, ked sa otvori termostat,tak klesne na 84, ale v priebehu par sekund vystupi znova na 87. U stareho termostatu to trvalo strasne dlho. Slubujem si od toho znizenie spotreby a zlepsenie vykonu kurenia

O chvilu skusim pridat aj schemy.

Re: Termostat 2190

PříspěvekNapsal: sob lis 25, 2017 21:48
od posim
Je to inak zaujímavé, lebo na našich Kalinách sa teplota drží zhodne na 82°C +/- 1°C pri ustálenej prevádzke. Pred otvorením vystúpi zvyčajne na 85°C.
Na 1203ke som vždy menil termostat pred zimou z 82 na 88°C. Ten s vyššou teplotou som na leto nenechával, lebo skracuje životnosť tesnenia pod hlavou (skôr stvrdne a skrehne) a to hlavne pri LPG, kde sa hlava zahrieva viac. Lenže výmena termostatu u 1203ky je otázka 10-tich minút "se vším všudy".

Re: Termostat 2190

PříspěvekNapsal: sob lis 25, 2017 21:55
od Cory
Tych 82°C na Kaline ma svoje odovodnenie. Rusi totiz s novymi termostatmi zacali davat chladice a radiatory kurenia iba s jednym radom trubiek, ktore su široke a ploche a pajkovane, cim zvysili ich schopnost odovzdat teplo a znizili odpor. Takze kvapalina cirkuluje rychlejsie a kurenie, resp. chladic vedia odovzdat viac tepla.

Re: Termostat 2190

PříspěvekNapsal: sob lis 25, 2017 22:18
od stano112
posim píše:Je to inak zaujímavé, lebo na našich Kalinách sa teplota drží zhodne na 82°C +/- 1°C pri ustálenej prevádzke. Pred otvorením vystúpi zvyčajne na 85°C.


No buď rád,počkaj v lete,keď im budeš dupať v kopcoch,ako pôjdu hore :D .
No ako píše cory,nové vazidlá majú úplne prekopaný systém chladenia,čiže omnoho skorej sa to zohreje a kúry,ako predošlé modely(samary,desiny,kaliny1,priory).

Re: Termostat 2190

PříspěvekNapsal: sob lis 25, 2017 22:19
od Cory
Ked sa to udrzi okolo 95, tak nie je co riesit, to je normalne pracovna teplota.

Re: Termostat 2190

PříspěvekNapsal: sob lis 25, 2017 22:22
od stano112
Cory píše:Ked sa to udrzi okolo 95, tak nie je co riesit, to je normalne pracovna teplota.


Udrží,lebo na 95 mám nastavenú saharu :D .Keby nie,tak neviem,neviem...
Ono možno je to aj tým,že to porovnávam z 2112 a navyše crosska má pred chladičom na vodu ešte jeden na klímu,čo má určite svoj vplyv na chladenie náporom vzduchu...

Re: Termostat 2190

PříspěvekNapsal: sob lis 25, 2017 22:23
od Cory
Na 95 to skakalo v lete aj mne. Ale vravim, to je normalna teplota.

A este som zabudol, samozrejme konektor k cidlu nedočiahol, tak som nadpojil kable :)

Re: Termostat 2190

PříspěvekNapsal: sob lis 25, 2017 22:25
od posim
Cory píše:Tych 82°C na Kaline ma svoje odovodnenie. Rusi totiz s novymi termostatmi zacali davat chladice a radiatory kurenia iba s jednym radom trubiek, ktore su široke a ploche a pajkovane, cim zvysili ich schopnost odovzdat teplo a znizili odpor. Takze kvapalina cirkuluje rychlejsie a kurenie, resp. chladic vedia odovzdat viac tepla.

No práve ak mám výkonnejší chladič, tak môžem spokojne použiť termostat s vyššou otváracou teplotou, nie? :wink: Tak kde je pes zakopaný?

Re: Termostat 2190

PříspěvekNapsal: sob lis 25, 2017 22:31
od Cory
posim píše:
Cory píše:Tych 82°C na Kaline ma svoje odovodnenie. Rusi totiz s novymi termostatmi zacali davat chladice a radiatory kurenia iba s jednym radom trubiek, ktore su široke a ploche a pajkovane, cim zvysili ich schopnost odovzdat teplo a znizili odpor. Takze kvapalina cirkuluje rychlejsie a kurenie, resp. chladic vedia odovzdat viac tepla.

No práve ak mám výkonnejší chladič, tak môžem spokojne použiť termostat s vyššou otváracou teplotou, nie? :wink: Tak kde je pes zakopaný?


V tom, ze to robili Rusi a tento detail uz nedomysleli :mrgreen:

Inak, okrem tych chladicov vraj prepracovali aj vetranie motoroveho priestoru.

Re: Termostat 2190

PříspěvekNapsal: sob lis 25, 2017 22:43
od stano112
posim píše:
Cory píše:Tych 82°C na Kaline ma svoje odovodnenie. Rusi totiz s novymi termostatmi zacali davat chladice a radiatory kurenia iba s jednym radom trubiek, ktore su široke a ploche a pajkovane, cim zvysili ich schopnost odovzdat teplo a znizili odpor. Takze kvapalina cirkuluje rychlejsie a kurenie, resp. chladic vedia odovzdat viac tepla.

No práve ak mám výkonnejší chladič, tak môžem spokojne použiť termostat s vyššou otváracou teplotou, nie? :wink: Tak kde je pes zakopaný?

A tých 82 ti nestačí? :D Sám si tu písal,že vyššia teplota skracuje životnosť tesnenia po hlavou a podľa mňa aj iných vecí...podľa mňa to úplne postačuje...na ru fórach sa diskutovalo aj o vplyve za spotrebu a výrobca garantuje,že na spotrebu to zásadný vplyv nemá...nové typy termostatov preto pracujú v rozmedzí 77-87 stupňov.
Mňa osobne išlo v lete drbnúť,keď my po meste sahara zapínala pri 102 stupňoch...preto som ju znásilnil na 95 :D .

Re: Termostat 2190

PříspěvekNapsal: sob lis 25, 2017 22:54
od Cory
Vyrobca si nechava zadne vratka. Vieme aka je kvalita benzinu na vychode. Pri vyssej teplote ma motor vacsi sklon k detonaciam. Plus nekvalitny benzin...Takisto sa vyrobca istí umelym znizenim predstihu. Maju dost velku variabilitu vo vyrobe remenic, ked sa k tomu pripocita nejaka vola na osadeni a odchylka v umiestneni snimaca, nejaky stupen to da. Ano, detonacne cidlo to zachyti. Ale najskor ta detonacia musi vzniknut, aby cidlo malo co zachytit :) No, je pravda, ze toto bolo v casoch 2110, ale tiez odvtedy nezmenili technologiu, takze pravdepodobne im tieto zadne dvierka zostali.

Re: Termostat 2190

PříspěvekNapsal: sob lis 25, 2017 23:02
od stano112
Cory píše:Vyrobca si nechava zadne vratka.

Určite áno,viac menej si myslím,že na grantách a kalinách 2 to testujú...aby vesta mohla byť dokonalejšia :D
Ozaj a u Vesty to je ako?Ten istý termostat?Pracovná teplota?

Re: Termostat 2190

PříspěvekNapsal: ned lis 26, 2017 08:59
od Cory
Co sa tyka Vesty, bol som to už dnes obzriet. Ta ma termostat rovnaky, ale bez toho odvzdusnovaka. Pravda, može byt iná vložka. Uplne primitivny system. Zda sa, ze ucinny.
Tu su vysledky mojho testovania. Testoval som to na volnobehu, klapka tepleho vzduchu otvorena naplno, no vypnuty ventilator.

Termostat 2170:
- teplota vonku 5°C
- teplota motora 6°C
- čas ohriatia na 50°C - 5:35
- čas ohriatia na 80°C - 13:20

Termostat 2190:
- teplota vonku 6°C
- teplota motora 8°C
- čas ohriatia na 50°C - 4:27
- čas ohriatia na 80°C - 11:01

Tak posúdte sami. Este planujem vyskusat zaslepit odvzdusnovak z termostatu a do expanzky zapojit odvzdusnovak z chladica, pretoze teraz pri zavretom termostate cast teplej vody ohrieva expanzku.

Re: Termostat 2190

PříspěvekNapsal: ned lis 26, 2017 09:14
od posim
Áno, Stano, skracuje. Ale keď sa navrhuje motor, tak sa materiál tesnenia vyberie taký, aby teplote odolával bez ujmy. Iné je, keď pchám iný termostat niekam, kam nepatrí.
Pracovná teplota na chod a spotrebu motora vplyv mať musí, a to hlavne sa použije olej 10W-40, či nebodaj 15W-40. V zime, keď je vaňa dobre ochladzovaná musí byť jak mazut, pretože v motore sa prehriať poriadne nestihne. Celkom by ma zaujímali tie ru fóra, kde tvrdia, že výrobca tvrdí opak. To je podobné ako s tým chladičom, že jednoradový je účinnejší ako viacradový. Keď sme počítali chladiče na daný rozmer (v náryse) a jeho výkon nedostačoval, tak sa vždy pridávalo viac rúrok v radoch za sebou (striedavo, samozrejme), čím narastal jeho výkon a potom áno, voda cezeň mohla prúdiť väčším prietokom, pretože sumár jeho prietokového prierezu bol vyšší, no rýchlosť prúdenia vody sa nemenila, resp. ešte znížila (zas záležalo od toho, či sa ponechal stávajúci materiál lamiel, alebo sa zmenil na mat. s vyššou tepelnou vodivosťou, aký je súč. prestupu tepla atď.). Čiže ma v tomto prípade trošku teší, že až tak dobre rusky neviem, lebo by som asi prišiel o nervy, keby som tam čítal takéto dumky, nebodaj sa zapájal do konverzácie :D Už len to, že tá teplota pod záťažou lieta nahor značí, že chladič výkonnostné rezervy nemá a doháňa sa to ventilátorom.
Ale - aby som sa vyjadril - nemám vôbec z toho chladiaceho systému Kaliny II strach, ani neplánujem na ňom žiadne zásadné úpravy. Akurát som čiastočne odstavil vetranie motorového priestoru, keď som dodatočne utesnil špáru pod prednou hranou kapoty :mrgreen:
Pekné výsledky testu, hotový Mičurin :) A kedy to otváralo? Na 85 ako u Kaliny a kleslo na 82°C? Inak čím bol vtedy ten pokles hladiny chladiva? Praskla expanzka? Ak si to tu niekde písal, tak sa ospravedlňujem, no akosi sa nedokážem rozpamätať :)
K tej Veste. Termostat rovnaký asi myslíš vzhľadom. A pracovná teplota motora 21129 je tiež len 82°C?

Re: Termostat 2190

PříspěvekNapsal: ned lis 26, 2017 09:27
od Cory
Tie chladice su aj z ineho materialu. Tie dumky sice su z for, ale je to citovane vyjadrenie AvtoVazu. Takze blbost by to nemala byt. Ono zalezi aj na tom, v akom spektre teplota lieta. Ak idem ustalenou rychlostou a som na hranici otvorenia termostatu, zacnem tomu dávat kvapky, tak je jasne, ze teplota vyleti hore a potom hned klesne. Ked sa termostat otvara dajme tomu pri 87 a teplota mi kratkodobo vyleti na 93, tak by som to nevidel ako problem, kedze sahara zapina pri 105 °C (aspon u Priory). To znamena, ze chladic to uchladi.Kolisanie je podla mna len dan za tak primitivny system. V priorackom termostate sice k vykyvom dochadzalo, ale trvalo to strasne dlho.

Podla pridavneho palubaku to vyzera, ze sa termostat otvara pri 87°C. Ked system este nie je ohriaty, tak teplota dokaze klesnu na 81, ale v priebehu par sekund opat vystupi na 87°C. Pri ohriatom systeme, napriklad pri vcerajsej 20km jazde teplota kolisala medzi 84°C a 87°C.
Ubytok chladiva sa uz neopakoval. Ale pri jednej hadici k termostatu som nasiel ružove stopy, takze pravdepodobne tadial to slzilo.

Ano, Vesta ma vzhladom rovnaky termostat, ale zatial som ho nerozobral :mrgreen: Pracovna teplota...keby som na nej jazdil, tak by som si to aj viac vsimal :D Musim to niekedy napojit na diagnostiku a povozit sa.