Stránka 1 z 2

Šetříme (akumulátor i za pokuty)

PříspěvekNapsal: sob čer 14, 2008 11:22
od Petr HC
Hlídání světel nezapnutých za jízdy a vypnutých v klidu vozidla bylo popsáno již mnohokrát a mnohdy více ,či méně složitě. Poněvadž v podstatě jde o využití logické funkce XOR nonekvivalence (neshoda polarity dvou vstupů) , navrhl jsem zapojení podle nejjednodušší aplikace této funkce – se čtveřicí diod zapojených do tzv. Graetzova můstku . Vstupy od světel a zapalování přivedeme na „střídavou“ stranu můstku a výstup na „stejnosměrnou“ stranu . Indikaci „neshody“ provedeme buď LED diodou nebo blikající LED nebo akusticky - malý „piezobzučák“ ,ev . kombinací uvedených. Více napoví schemata zapojení . Pro majitele řady 211x je možnost zapojit střídavou stranu můstku do konektoru pro palubní počítač na piny podle vyobrazení (pohled do konektoru zpředu). Na polaritě připojení st .strany přitom (ve všech případech) nezáleží .
Nevýhodou připojení do konektoru PP je to ,že indikace funguje i na parkovací světla .
Nejjednodušší variantu pořídíte doslova "za dvacku" .

PříspěvekNapsal: ned čer 15, 2008 08:08
od Raduz
Zdar Petře, pilzo si fásnu v práci, ale řekni mi prosim kde se přibližně naléza ten konektor.
Děkuji. :( Děkuji.

PříspěvekNapsal: ned čer 15, 2008 08:40
od Petr HC
Zdravím Raduzi , konektor je ve stejném svazku s konektorem od hodin - volně visí za hodinami . A indikaci je nejlepší namontovat do záslepky spinače nad hodinami (pokud nemáš již všechny 4 obsazeny - obvykle bývají 1 - 2 zaslepeny) .Pak vyjdou přívody A a B do 10 cm.

PříspěvekNapsal: ned čer 15, 2008 13:54
od zelvotron
Raduz: jen doplním, že ten konektor dokáže bejt kolikrát pěkně schovanej, kabelů je v tom prostoru spousta, takže to chce vydloubnout hodiny, nebo šátrat z prostoru otevřený schránky spolujezdce, případně sundat ten boční spodní dekl u nohou, ale to už je na ten konektor poměrně nízko.

PříspěvekNapsal: pon čer 16, 2008 06:56
od Raduz
DĚKUJI ZA UPŘESNĚNÍ

Snad to nezvorám, počítám s tím že k té LEDce paralelně přes vypínač připojím pilzo (taky mě napadlo zda li by se nedala použít ta zvuková sign. co je orig). Ten vypínač, protože v zimě za tmy dojíždím na hory a vykládám na silnici, tudíž nechávám rozsvíceno a z toho pískaní bych asi zešílel. Ovšem zvukové hlášení je myslím výstražnější, proto jej chci. Hlavně přes den ta LEDka nebude asi moc vidět.

PříspěvekNapsal: pon čer 16, 2008 08:47
od Marek
Šikovná maličkost...............

Pořád lepší investovat doslova pár korun (i když v mnoha případech protijedoucí řidič upozorní dřív než dojde ke konfrontaci s příslušníkem) než riskovat potíže. Ne každý příslušník je benevolentní.

PříspěvekNapsal: pon čer 16, 2008 08:54
od Drobek81
Marek píše:Šikovná maličkost...............

Pořád lepší investovat doslova pár korun (i když v mnoha případech protijedoucí řidič upozorní dřív než dojde ke konfrontaci s příslušníkem) než riskovat potíže. Ne každý příslušník je benevolentní.

to je fakt, ale nějak sem si zvykl to zapínat...přesvědčila mne i pokuta 200kč za jízdu s parkovačkama(celých 80km mne nikdo neupozornil :lol: )

A stejně si sem jistej že sem jel se světlama...oni že ne, že to byly parkovačky :roll:

PříspěvekNapsal: pon čer 16, 2008 10:46
od Laďuša
Vidíš, kdyby tě to pořádně svítilo :mrgreen:

Naštěstí už mam ten grif mačkání kolíbky, málokdy zapomenu rozsvítit...

PříspěvekNapsal: pon čer 16, 2008 10:51
od Michal Pokorný
Tak tak, mě se snad ještě nikdy nestalo, že bych zapoměl rozsvítit nebo naopak zhasnout. Ale už se mi stalo, že jsem zapoměl vypnout stěrače :oops:

PříspěvekNapsal: pon čer 16, 2008 11:07
od Laďuša
Tak si tam musíš dát indikaci, třeba zvukovou ;) :mrgreen:

PříspěvekNapsal: pon čer 16, 2008 14:19
od Saša
Jo když se stane člověk pohodlný jako já a vše za sebe nechá dělat "automatiku" (teť mluvím o světlech) tak po přesednutí do jiného auta nastává problém .
Sobota jízda 06kou samozřejmě rosvíceno až po upozornění , ale nezhasnuto při dojezdu . Odpoledne Push Pull akce a než jsem si uvědomil že bez "proudu" plyn z nádrže nedostanu tak jsme měli jazyky až po zem (to bylo keců).Pomohly až startovací kabely .
Proto jakékoli "upozorňovátko" nebo rovnou automatika je dobrá a pomůže šetřit hlavně nervy .

PříspěvekNapsal: pon čer 16, 2008 18:30
od Petr HC
For Raduz , neexperimentuj - poslední zapojení dole počítá i s alternativou vypnutí akustické signalizace a úbytek napětí na piezu se nahradí úbytkem na dolením odporu 330 ohm .Připojením pieza paralelně k LED by na něm byly cca 2 V a nepískalo by . Pokud bys jej zapojil paralelně přes diodu v serii s horním odporem ,bude pískat nepřetržitě .Uvedené zapojení využívá i přerušování proudu blikací LED a piezo píská přerušovaně ,což mnohem lépe upozorní .

PříspěvekNapsal: úte čer 17, 2008 18:44
od Marek
Já se přiznám, že mám automatické spínání světel po startu a když náhodou jedu s jiným vozem, zásadně jedu "poslepu". Tudíž ten automat je sice dobrá věc, ale má to své "ALE".

Mám výrobek firmy TESLA Blatná, který je na trhu prodáván jako ASS2 (ASS = automatické spínání světel). Je to výrobek přímo určený pro vozidla VW / Škoda, přizpůsobený palubní elektronice, dodáván včetně konektorů a kabeláže. Nic se tedy nepřerušuje, nepájí a neklemuje, pouze se zapojí dráty s konektory do originálních svorkovnic a hotovo. Montáž zvládne i hotentót za čtvrt hodiny.

Tento výrobek dle mých zkušeností absolutně nemá chybu. Nic nenarušuje, nic neohrožuje a hlavně jej lze kdykoli vyřadit z činnosti pouhým stisknutím mikrospínače. Za nespornou výhodu považuji fakt, že se používáním tohoto výrobku šetří jinak dosti proudově zatížený hlavní spínač světel (tento ASS jej totiž nahrazuje, takže hlavní spínač je v provozu ve vypnuté poloze).

Cena cca 1000 Kč (ale mě to nestálo ani haléř - dostal jsem to jako prémii za množství odebraného zboží, když jsem působil v METEORu).

PříspěvekNapsal: úte čer 17, 2008 19:35
od Raduz
Marek píše:Montáž zvládne i hotentót za čtvrt hodiny.


Škoda, že nevěděli že si kupuji LADU.

PříspěvekNapsal: úte čer 17, 2008 20:33
od Marek
Pro Ladu by se samozřejmě ta věc dala použít taky. Jen by nebyl třeba originál svazek a svorkovnice pro VW (tudíž by pouhá krabička s elektronikou byla o dost levnější a dráty si vymyslíš sám dle potřeb).

Takové zařízení pro sepnutí světel lze vymyslet i po domácku. Pro "kulatou řadu" vozů Lada, kde je klasický kolébkový spínač (a druh světel se určuje pákou pod volantem) je to jednoduché jako facka (například viz obrázek - to jsem v záchvatu střídavého šílenství vymyslel sám). Použije se signál z čidla kontrolky oleje, k němu se dá tranzistor, relé a pár pasívních součástek a je hotovo. A lze to udělat i se dvěma tranzistory jako na obrázku, čímž tomu lze dát i zpoždění (třeba aby světlomety sepnuly 5 sekund po startu a ne ihned).

Jsou v tom použity staré komunistické součástky jednoduše nahraditelné modernějšími (s jiným označením, ale podobnými parametry).
Po nastartování motoru zhasne kontrolka mazání (čidlo rozepne a odpadne kostra). Kladný potenciál se přes zhasnutou žárovku dostane na bázi prvního tranzistoru, který tak sepne. Na odporu 200 Ohmů bude plné napětí palubní sítě (minus nepatrný úbytek na tranzistoru) a přes trimr s vámi nastavenou hodnotou se začne nabíjet kondenzátor (rychlost nabíjení lze nastavit velikostí odporu trimru). Po nabití kondenzátoru na hodnotu vyšší než je hodnota Zenerovy diody projde kladný potenciál na bázi druhého tranzistoru, který sepne kontakty relé na výstupu, jež zkratují kolébkový spínač světel ve vozidle.
Trimr slouží k nastavení prodlevy rozsvícení světel od okamžiku zhasnutí kontrolky mazání.
Kontakty relé (které na výkresu neznámo proč nejsou nakreslené) zkratují kolébkový spínač světel na palubní desce vozidla.
Po vypnutí motoru tento automatický spínač zhasne světla, protože přestane fungovat (vypne se jeho napájení a kontakty relé se rozepnou). Kondenzátor regulující prodlevu rozsvícení světel se po několika minutách vybije pomocí trimru a odporu 200 Ohmů, čímž bude připraven opět pracovat s vámi nastavenou prodlevou. Pokud byste motor startovali ihned po jeho vypnutí, samozřejmě by se mohlo stát, že prodleva rozsvícení světel bude kratší (protože kondenzátor ještě nebude vybitý). Ale i to by se případně dalo vyřešit přidáním pár součástek za pár korun (nicméně já jsem to řešit nepotřeboval, poněvadž mi to nevadilo).
Z krabičky bude koukat pět drátů: červený jako +12V (napájení), modrý jako kostra (napájení) a dejme tomu žlutý (z čidla kontrolky oleje) zleva schematu, a zprava dva černé drátky jako vývody z kontaktů relé, jež se napojí na konektory kolébkového spínače světel.

Velice pravděpodobně by to šlo vymyslet stovkou jiných způsobů, možná i jednodušším způsobem, ale mě u toho nebaví moc přemýšlet a tyhle součástky jsem měl v poličce, tak jsem to udělal takhle (cena cca 60 Kč za součástky).

V Ladě to fungovalo přes dva roky. Když jsem ji prodával, vyndal jsem to, protože jsem předpokládal, že to třeba použiju v jiném vozidle. Nakonec to má brácha ve Favoritu.