od Marek » úte čer 17, 2008 20:33
Pro Ladu by se samozřejmě ta věc dala použít taky. Jen by nebyl třeba originál svazek a svorkovnice pro VW (tudíž by pouhá krabička s elektronikou byla o dost levnější a dráty si vymyslíš sám dle potřeb).
Takové zařízení pro sepnutí světel lze vymyslet i po domácku. Pro "kulatou řadu" vozů Lada, kde je klasický kolébkový spínač (a druh světel se určuje pákou pod volantem) je to jednoduché jako facka (například viz obrázek - to jsem v záchvatu střídavého šílenství vymyslel sám). Použije se signál z čidla kontrolky oleje, k němu se dá tranzistor, relé a pár pasívních součástek a je hotovo. A lze to udělat i se dvěma tranzistory jako na obrázku, čímž tomu lze dát i zpoždění (třeba aby světlomety sepnuly 5 sekund po startu a ne ihned).
Jsou v tom použity staré komunistické součástky jednoduše nahraditelné modernějšími (s jiným označením, ale podobnými parametry).
Po nastartování motoru zhasne kontrolka mazání (čidlo rozepne a odpadne kostra). Kladný potenciál se přes zhasnutou žárovku dostane na bázi prvního tranzistoru, který tak sepne. Na odporu 200 Ohmů bude plné napětí palubní sítě (minus nepatrný úbytek na tranzistoru) a přes trimr s vámi nastavenou hodnotou se začne nabíjet kondenzátor (rychlost nabíjení lze nastavit velikostí odporu trimru). Po nabití kondenzátoru na hodnotu vyšší než je hodnota Zenerovy diody projde kladný potenciál na bázi druhého tranzistoru, který sepne kontakty relé na výstupu, jež zkratují kolébkový spínač světel ve vozidle.
Trimr slouží k nastavení prodlevy rozsvícení světel od okamžiku zhasnutí kontrolky mazání.
Kontakty relé (které na výkresu neznámo proč nejsou nakreslené) zkratují kolébkový spínač světel na palubní desce vozidla.
Po vypnutí motoru tento automatický spínač zhasne světla, protože přestane fungovat (vypne se jeho napájení a kontakty relé se rozepnou). Kondenzátor regulující prodlevu rozsvícení světel se po několika minutách vybije pomocí trimru a odporu 200 Ohmů, čímž bude připraven opět pracovat s vámi nastavenou prodlevou. Pokud byste motor startovali ihned po jeho vypnutí, samozřejmě by se mohlo stát, že prodleva rozsvícení světel bude kratší (protože kondenzátor ještě nebude vybitý). Ale i to by se případně dalo vyřešit přidáním pár součástek za pár korun (nicméně já jsem to řešit nepotřeboval, poněvadž mi to nevadilo).
Z krabičky bude koukat pět drátů: červený jako +12V (napájení), modrý jako kostra (napájení) a dejme tomu žlutý (z čidla kontrolky oleje) zleva schematu, a zprava dva černé drátky jako vývody z kontaktů relé, jež se napojí na konektory kolébkového spínače světel.
Velice pravděpodobně by to šlo vymyslet stovkou jiných způsobů, možná i jednodušším způsobem, ale mě u toho nebaví moc přemýšlet a tyhle součástky jsem měl v poličce, tak jsem to udělal takhle (cena cca 60 Kč za součástky).
V Ladě to fungovalo přes dva roky. Když jsem ji prodával, vyndal jsem to, protože jsem předpokládal, že to třeba použiju v jiném vozidle. Nakonec to má brácha ve Favoritu.
- Přílohy
-
RENAULT Mégane Grandtour *04/2008 - 1,5dCi 78kW (06/2016-)
RENAULT Scénic *05/2012 - 1,4TCe 96kW (10/2023-)