Jak jsem slíbil, že napíši ten návod jak vyměnit topení u Kaliny Mk. I. . Je to tedy zbytečnost, ale když jsem to slíbil tak píšu
.
Jedná se o alternativní postup. Výrobcem stanovený postup je spojený s demontáží palubovky a sloupku řízení. Myslím, že každý aspoň trošku soudný člověk chápe, že tudy cesta nevede.
Toto video na YT mne inspirovalo:
https://www.youtube.com/watch?v=FJ4xpI37vlU . Ten šťastlivec nemá posilovač řízení ve sloupku což mu velice pomohlo.
Práce v motorovém prostoru: Nejprve vypustit chladící kapalinu. Jedna zátka je na chladiči u altíku, druhá na bloku za držákem zapalovacího modulu (platí pro 8V). Pak je třeba sejmout filtrbox a gumovou hadici před škrtící klapkou. Akumulátor se snímat nemusí, ale myslím, že je to bez něj lepší. Dále je potřeba odpojit hadice od nátrubků výměníku topení na motorové přepážce. Též je potřeba odšroubovat matičku zajišťující přítlač plechového elementu kolem nátrubků výměníku. Je více než vhodné o cca. 12 mm zkrátit jeho příliš dlouhý šteft.
V prostoru u nohou řidiče se odšroubují tři šroubky držící deklík výměníku a sejme se. Stejně tak je dobré sejmout zdobný kryt výdechů na nohy. Ovladač klapky topení je třeba přeložit do polohy zcela vypnutého ohřevu což uchraní mechanismus klapky před poškozením při řezu. Plech přes který je držen kryt výměníku se vyhne doleva. Sejme se pedál plynu a odloží bokem. Dále se sejme čep brzdového pedálu čímž se umožní jeho hlubší zmáčknutí směrem k motorové přepážce. Panáček na videu pedál přesouvá směrem od přepážky, ale jemu tam nezavazí posilovač řízení. Následně se veme plátek pilky na železo a odříznou se výústky výměníku u jejich kořenů. tím se výměník částečně uvolní a lze povysunout tak, že se plátkem provedou dva řezy co prodlouží otvor pro montáž výměníku. Panáček pak plast ohřeje a vyhne. Pokud není čím nahřívat postačí odvrátit zrak, zavřít oči a plast vylomit. Následně pak lze při zamáčklém brzdovém pedálu vyjmout výměník.
Provede se sanitace prostoru, řez a srovnání přítlačného plechu. Jedna půlka plechu se spolu s těsněním srovná a osadí na přepážku. Se zamáčklým pedálem brzdy se velice opatrně osadí výměník, je to na milimetry. Samotné ustavení výměníku do správné polohy, aby zapadl je tak na čtyři infarkty, ale zapadne. Prověří se přilehnutí klapky topení a případně se vlepí dotěsňující element. Pak se vše osadí v obráceném postupu, obnoví se těsnost tělesa topení a zahladí se stopy po řezu.
Inspirující fotografie zde:
https://koko-loko.rajce.idnes.cz/Vymena ... _na_Kaline