dandy píše:Marek (Koko loko) na zraze nadhodil tému kvality baterky a jej životnosti. Obe naše vazidlá boli predané - uvedené do prevádzky cca rok od výroby a otázka znela či ročné státie sa nepodpíše na životnosti akumulátora, či vydrží zimnú prevádzku. Ide o to, že voltmeter na palubáku po otočení kľúča zapaľovania ukazuje 12,1 -12,2 V. Čo sa nám zdalo málo, aj napriek tomu, že si uvedomujeme že je celá elektronika pod napätím. A pri štartovaní klesne k hodnote 10,2V. Vyprovokovaný touto situáciou som použil voltmeter a zistil, že palubák klame! Priamo na baterku som napojil voltmeter a hodnoty boli fajn. 12,45V na baterke v kľude (vonkajšia teplota 9°C, vazidlo stálo cca 10 hodín na ulici), po otočení kľúča 12,35V a pri štartovaní poskakovali hodnoty od 11,3V do 11,6V. Po naštartovaní vyskočili hodnoty na voltmetri na 14,5V až 14,6V, pričom palubák ukazoval dobíjacie napätie 14,1V. Počas jazdy bežne ukazuje 13,8V až 14,2V.
Ani údaj o priemernej spotrebe nie je presný. Ten pre zmenu ukazuje o 1-2 deci viac ako je skutočnosť podľa tankovania.
Není to náhodou jiný obvod, kde je napětí v síti stabilizované?
Čerstvá zkušenost s hořícím alternátorem na cestě
Altík zahořel, domů jsem jel odtahovkou, po dnešní pitvě už vím, že ložiska jsou OK, uhlíky ještě OK, ale uhořelo vše kolem usměrňovače, včetně přerušeného drátku jedné diody - nejspíš šla do zkratu.
Nicméně jsem ujel 90 km na baterku (Exide 62 Ah, cca 5 let), a jelikož mám v zásuvce permanentně modrozubou diagnostiku, na mobilu jsem sledoval napětí - to z původních 12V postupně klesalo až k 11V, pak začlo pršet a stěrače to strašně rychle stáhly k 10,5 a dál už jsem neviděl na cestu, spustil se větrák na chladiči (což je další elektronická kuriozitka, matoucí davy - větrák spouští řj, když jakýsi odpor na chladiči způsobí sepnutí relátka tranzistorem v řj; totéž způsobí voda z topení v řj, která umí onen tranzistor i zničit, čemuž předchází to, že větrák běží pořád; totéž umí způsobit špinavá zásuvka na větráku nebo koroze, čili moje nejoblíbenější oprava bezdůvodně se spouštějící sahary je nastříkání konkoru do zásuvky, pak mám tak na rok až dva klid
).
Spotřeba: Kalina lže o -0.1/-0.3 litru na 100 km, Fabia II nám lhala o -0.8/-1.5 litru nafty, Octavia III nelhala vůbec (hustý!), Fiat Grande Punto lže +0.3/-0.5 (řj bosch jako Kalina, podobné funkce, nemá ale vnější teplotu a jen jednocestný přepínač funkcí)
Varování: čidlo tlaku oleje jde jen na přístrojovku, řj. o tlaku oleje nemá vůbec žádnou informaci. Už jsem ho měnil, kontrolka svítila, ale podle diagnostiky se nikdy nic nedělo (jen mi blil olej skrz čidlo, které neudrželo tlak a olej cákal skrz něj dozadu za motor. Původně jsem myslel, že praskla hlava, pak jsem na to narazil někde na ruských forech