Stránka 1 z 1

Kalina II - voltmeter straší a klame

PříspěvekNapsal: ned zář 30, 2018 07:41
od dandy
Marek (Koko loko) na zraze nadhodil tému kvality baterky a jej životnosti. Obe naše vazidlá boli predané - uvedené do prevádzky cca rok od výroby a otázka znela či ročné státie sa nepodpíše na životnosti akumulátora, či vydrží zimnú prevádzku. Ide o to, že voltmeter na palubáku po otočení kľúča zapaľovania ukazuje 12,1 -12,2 V. Čo sa nám zdalo málo, aj napriek tomu, že si uvedomujeme že je celá elektronika pod napätím. A pri štartovaní klesne k hodnote 10,2V. Vyprovokovaný touto situáciou som použil voltmeter a zistil, že palubák klame! Priamo na baterku som napojil voltmeter a hodnoty boli fajn. 12,45V na baterke v kľude (vonkajšia teplota 9°C, vazidlo stálo cca 10 hodín na ulici), po otočení kľúča 12,35V a pri štartovaní poskakovali hodnoty od 11,3V do 11,6V. Po naštartovaní vyskočili hodnoty na voltmetri na 14,5V až 14,6V, pričom palubák ukazoval dobíjacie napätie 14,1V. Počas jazdy bežne ukazuje 13,8V až 14,2V.

Ani údaj o priemernej spotrebe nie je presný. Ten pre zmenu ukazuje o 1-2 deci viac ako je skutočnosť podľa tankovania.

Re: Kalina II - voltmeter straší a klame

PříspěvekNapsal: ned zář 30, 2018 10:10
od valda1971
Ke mně se Priora dostala 3 měsíce od vyrobení a baterie mi po roce stejně odešla :( V Ladě mi tam dali Starline a drží zatím 5 roků.
Voltmetr v palubáku mi ukazuje to samé - míň.

Re: Kalina II - voltmeter straší a klame

PříspěvekNapsal: ned zář 30, 2018 11:04
od FOMA
Ano, i mě na PP (na 2111) ukazuje voltmetr o pár desetinek míň než je skutečná hodnota na akumulátoru. Proto berte údaje z PP spíše jako orientační, důležité je to co je na akumulátoru.

Re: Kalina II - voltmeter straší a klame

PříspěvekNapsal: ned zář 30, 2018 20:55
od Křečík Barbuška
Dandy, dekuji za pomereni a potvrzeni meho tuseni, ze ten voltmetr je orientacni meridlo. U me ten palubak ukazoval kolikrat i 12,2 po jizde v cervenci pri tropickych teplotach. Nicmene bude potreba overit kolik je vlastne na baterce kdyz pri jizde palubak tvrdi, ze je tam 14,4 ... :rolleyes: . Kazdopadne to, ze ty baterky rok staly jim do budoucna moc nepomohlo, ale aspon, ze maji dirky na doliti. Ted jeste, aby byl cas a chut na kontrolu a to pripadne doliti :rabbit: .

Re: Kalina II - voltmeter straší a klame

PříspěvekNapsal: ned zář 30, 2018 21:10
od dandy
FOMA píše: berte údaje z PP spíše jako orientační,.


Aj teplotu vody?

Re: Kalina II - voltmeter straší a klame

PříspěvekNapsal: ned zář 30, 2018 21:49
od Křečík Barbuška
Co se tyce cidel teplot apod. tak tam bych se nebal. Ty cidla maji ohmicke hodnoty vyssi a merici proudy nizke takze nejsou tak ovlivneny srandovnimi prurezy vodicu jako pri mereni napeti. Koneckoncu i u klasicke rady se palubni voltmetr muze pri blinkrech zblaznit :-) . Palubaku bych teplotu vody veril a co se tyce spotreby tak mam overeno, ze jim udavana hodnota se kryje s hodnotou vypocitanou dle tankovani.

Re: Kalina II - voltmeter straší a klame

PříspěvekNapsal: pon říj 01, 2018 11:44
od FOMA
Ne teplota nejspíš ne i když ji nemám ověřenou, termostat je na 82st.a teplota se bežně drží na 81-82st. Sahara spíná při 100st., takže to bude asi o.k. Zde je spíše orientační ručičkový teploměr na přístrojofce :)

Re: Kalina II - voltmeter straší a klame

PříspěvekNapsal: pon říj 01, 2018 12:01
od Georgius
FOMA píše:Zde je spíše orientační ručičkový teploměr na přístrojofce :)

Neprovokuj Vestaře :roll: :Hangman:

Re: Kalina II - voltmeter straší a klame

PříspěvekNapsal: pon říj 01, 2018 17:38
od zelvotron
Tak on možná ten přístrojovkovej voltmer ani tak neklame, prostě jen na palubce je těch voltíků kvůli slabým kablíkům a konektorům prostě míň, jednou sem to na desítce proměřoval a na baterce bylo tak 0,5 voltu víc jak na přívodu k PP, takže to voltmertuje dobře, akorát stojí za prd kablíky a spoje. Ale asi nic čeho byste se museli obávat...

Údaj o teplotě je něco jinýho, ten si PP bere od řídící jednotky motoru a tudíž kdyby byl chybnej, tak by se to projevilo i na řízení chodu motoru. Resp. on by si PP mohl brát i údaj o napětí z ŘJ ale pochybuju že to tak je, spíš si ho měří sám, každopádně, i ŘJ může bejt už o pár desetin voltu oproti baterce ochuzená...

Re: Kalina II - voltmeter straší a klame

PříspěvekNapsal: sob led 04, 2020 19:17
od dmatej
dandy píše:Marek (Koko loko) na zraze nadhodil tému kvality baterky a jej životnosti. Obe naše vazidlá boli predané - uvedené do prevádzky cca rok od výroby a otázka znela či ročné státie sa nepodpíše na životnosti akumulátora, či vydrží zimnú prevádzku. Ide o to, že voltmeter na palubáku po otočení kľúča zapaľovania ukazuje 12,1 -12,2 V. Čo sa nám zdalo málo, aj napriek tomu, že si uvedomujeme že je celá elektronika pod napätím. A pri štartovaní klesne k hodnote 10,2V. Vyprovokovaný touto situáciou som použil voltmeter a zistil, že palubák klame! Priamo na baterku som napojil voltmeter a hodnoty boli fajn. 12,45V na baterke v kľude (vonkajšia teplota 9°C, vazidlo stálo cca 10 hodín na ulici), po otočení kľúča 12,35V a pri štartovaní poskakovali hodnoty od 11,3V do 11,6V. Po naštartovaní vyskočili hodnoty na voltmetri na 14,5V až 14,6V, pričom palubák ukazoval dobíjacie napätie 14,1V. Počas jazdy bežne ukazuje 13,8V až 14,2V.

Ani údaj o priemernej spotrebe nie je presný. Ten pre zmenu ukazuje o 1-2 deci viac ako je skutočnosť podľa tankovania.



Není to náhodou jiný obvod, kde je napětí v síti stabilizované?
Čerstvá zkušenost s hořícím alternátorem na cestě :D
Altík zahořel, domů jsem jel odtahovkou, po dnešní pitvě už vím, že ložiska jsou OK, uhlíky ještě OK, ale uhořelo vše kolem usměrňovače, včetně přerušeného drátku jedné diody - nejspíš šla do zkratu.

Nicméně jsem ujel 90 km na baterku (Exide 62 Ah, cca 5 let), a jelikož mám v zásuvce permanentně modrozubou diagnostiku, na mobilu jsem sledoval napětí - to z původních 12V postupně klesalo až k 11V, pak začlo pršet a stěrače to strašně rychle stáhly k 10,5 a dál už jsem neviděl na cestu, spustil se větrák na chladiči (což je další elektronická kuriozitka, matoucí davy - větrák spouští řj, když jakýsi odpor na chladiči způsobí sepnutí relátka tranzistorem v řj; totéž způsobí voda z topení v řj, která umí onen tranzistor i zničit, čemuž předchází to, že větrák běží pořád; totéž umí způsobit špinavá zásuvka na větráku nebo koroze, čili moje nejoblíbenější oprava bezdůvodně se spouštějící sahary je nastříkání konkoru do zásuvky, pak mám tak na rok až dva klid :D).

Spotřeba: Kalina lže o -0.1/-0.3 litru na 100 km, Fabia II nám lhala o -0.8/-1.5 litru nafty, Octavia III nelhala vůbec (hustý!), Fiat Grande Punto lže +0.3/-0.5 (řj bosch jako Kalina, podobné funkce, nemá ale vnější teplotu a jen jednocestný přepínač funkcí)

Varování: čidlo tlaku oleje jde jen na přístrojovku, řj. o tlaku oleje nemá vůbec žádnou informaci. Už jsem ho měnil, kontrolka svítila, ale podle diagnostiky se nikdy nic nedělo (jen mi blil olej skrz čidlo, které neudrželo tlak a olej cákal skrz něj dozadu za motor. Původně jsem myslel, že praskla hlava, pak jsem na to narazil někde na ruských forech :D

Re: Kalina II - voltmeter straší a klame

PříspěvekNapsal: sob led 04, 2020 22:39
od Křečík Barbuška
V celé síti je napětí stabilizované od toho je tam regulátor na alternátoru a jím je dána i hodnota napětí. Samozřejmě pokud ti altík zahořel a přestal plnit svou funkci začalo napětí klesat :-) . Nicméně čím dále se pohybuješ od alternátoru tím víc napětí "cvičí" neb útlumy na průřezech vodičů a konektorech. Pokud třeba bereš napětí pro jeho indikátor někde ze zapalovače není odečítaná hodnota zrcadlem napětí na akumulátoru. Ta by byla reálná pokud by přívod pro měřidlo byl samostatný přímo od baterie.