Ahojte všetci. Založil som, možno trochu neskromne, vlastné vlákno, ale keďže som si napriek pôvodným plánom kúpil neCrossku, tak som to nechcel dávať do vlákna týkajúceho sa jej.
Najprv niečo o mne: čo sa týka automobilizmu, tak okolo áut som sa trochu motal od útleho detstva. Či už to bola dedova Škoda 110L, alebo tatkov Trabant 601 Universal. Nepúštali sme sa do príliš veľkých opráv, ale povinnú údržbu s dekalamitkou pod autami som absolvoval mnoho krát.
Od tých čias som postupne mal najprv na začiatok spomínaný tatkov Trabant (momentálne dočasne odhlásený, čakajúci na znovuzrodenie), neskôr pohodlne lenivý Ford Escort 1.6D a teraz doslúžiavajúcu Fabia 1.2HTP.
Čo sa týka Lady, osobné skúsenosti som zatiaľ nemal, ale na webe som moderné Lady začal evidovať pred pár rokmi asi s príchodom práve prvej Kaliny. Keď sme teraz začali s mojou polovičkou rozmýšľať nad náhradou za Fabiu s už vyše 300tis. kilometrami, tak som znovu v rámci kontoly ostatných značiek skontroloval aj ponuku Lady. Môžem povedať, že Kalina 2 SW ma zaujala hneď. Postupne som si o nej začal hladať viac technických informácií a študoval cenník. Čoskoro som našiel aj toto fórum a prečítal veľa vlákien, ktoré sa jej týkali. Narazil som pri tom na autora mnohých príspevkov, Stana112, ktorého som napokon správou aj kontaktoval a začali sme spolu komunikovať. Bol som veľmi milo prekvapený jeho ochotou poskytnúť informácie, ale hlavne ponukou na stretnutie a možnosť skúsiť si reálne zajazdiť s jeho Crosskou. Tak som prvý krát v živote šoféroval Ladu, Stano mi spravil rýchlokurz funkcií a vlastností a ja som začínal mal pocit, že som našiel konečne auto, ktoré je presne podľa mojej chuti.
Nech som už pozeral na stránkach konfigurátory na Fabie, Kie,Hyundaie, vždy som sa totiž blížil vo výsledku k sumám aj dosť cez 15tis. a stále som mal pocit, že to nie je ono.
Na Kaline sa mi páčil nie len pomer ceny a výbavy a klasický obyčajný benzínový motor, ale hlavne to, že so vôbec nepodobá na dnešné moderné autá, ktoré sú prerastené akoby po “steroidoch”.
Zhrniem to tak, ako to najlepšie cítim: Kalina mi príde ako taký moderný Trabant, jednoduchý a pritom praktický..
A tak som začal zhánať Crossku. Musím sa priznať, že som bol jednak veľmi nedočkavý a zároveň som bol ochotný zľaviť z požiadavky na verziu Cross, ale nie na výbavu Luxe. Výsledkom bolo to, že som minulý týždeň kupoval jednosmerný lístok na rýchlik do Ružomberku, kde som si bol pre MOJU novú Kalinu SW, výbava Luxe, farba Coriander, alebo tiež hnedá metalíza tmavá. U predajcu AUTOSUN prebehlo všetko korektne a už som si to šinul cez Donovaly smerom domov do Dunajskej Stredy v novotou voňajúcom autíčku.
Na začiatok som bol trochu znepokojený napríklad aj ťažším chodom radenia, ale ako som neskor zistil, bolo to určite iba tými 12km svietiacimi na začiatku na tachometri. Po prečítaní návodu k autu, kde o zábehu píšu iba toľko, aby sa počas neho neprekračoval maximálny povolený rozsah otáčok cez 6tis., som sa od začiatku snažil jazdiť “normálne”, netrápiť motor príliš nízkymi otáčkami, ale kľudne som ho postupne púšťal aj mierne cez 4tis.
Pri občasných prehánkach som úspešne testoval dažďový senzor (úžasná vec, mám nastavenú citlivosť 1 a funguje parádne), aj klimatizáciu v rôznych režimoch od automatu, až po rôzne manuálne kombinácie.
O 2 dni na to sme vyrážali na dovolenku do Vysokých Tatier. Keď som doma videl tú kopu tašiek a kufrov, aj som trochu zneistel, ako to do auta všetko naskladám a v duchu som už skladal dole a odkladal do garáže kryt batožinového priestoru. O to väčšie bolo moje prekvapenie, keď som všetku batožinu naskladal do kufra a v pohode zaklapol zadné dvere.
Doplnili sme posádku na 2ks dospelých a 2ks maloletých v detských sedačkách a vyrazili smer VT. Prvú časť cesty približne po Ružomberok som absolvoval v miernom tempe do 120km/h, druhú sme už mali trochu naponáhlo, tak som ručičku tachometra držal medzi 130 a 140. Pri zapnutej klíme a plne naloženom aute boli jazdné vlastnosti stále vynikajúce, ani tiahle stúpania nedokázali spomaliť našu rozbehnutú mašinu.
Teraz, po dovolenke je už na tachometri o 1500km viac a mnohé veci sa podla mňa podarilo úspešne zabehnút. Motor si vyskúšal pestrý rozsah otáčok, aj predbiehanie “na plný plyn”, radenie si sadlo, jednotka na križovatkách po prvotných zaváhaniach už nezvykne robiť problémy, ostatné rýchlosti sa podla mňa radia štandardne, aj vzhľadom na cenovú kategóriu auta. V tomto som realista a prevodovka v jednotkovej Fabii je pre mňa stále akýsi etalón, ktorý netuším kedy a čo prekoná. Ale ako píšem, stačilo 1500km a surová Laďácka prevodovka si krásne sadla.
Pri radení spiatočky je super stíšenie rádia a keď som si overil, aka intenzita pípania parkovacích senzorov zodpovedá akej vzdialenosti, tak sa stali parkovacie senzory dobrým pomocníkom.
Čo som tu čítal o zábehovom čoro-moro, tak u mňa to snáď bol iba občasný neúspešný pokus serva vo vodičových dverách potiahnuť tiahlo zamykania, čo spôsobilo krátke akustické upozornenie klaksónom a zle zatvorenom aute, čo je podľa mňa vynikajúca funkcia.
Tiež som si ešte musel mierne vytočiť ľavý nastavovací gumený doraz zadných dverí, ktorý bol od výroby asi príliš zatočený a zatvárajúce sa zadné dvere na ľavej strane mierne ťukali až do karosérie. Po nastavení funguje všetko bezchybne.
Na aute zatiaľ(?) nič nevŕzga, nebúcha, neklepoce.
Zvuk MMC je dostatočný, po vylepšení 3-pásmovým ekvalizérom perfektný. Trochu mi chýba oproti Fabii vypínanie a zapínanie rádia spolu so zapalovaním.
Dosah diaľkového ovládača sa mi zdá dosť malý, ked reaguje asi od cca. 6m.
Po dovolenke, po jazde aj mierne za hranocou povolenej rýchlosti vyšla priemerná spotreba 6,9l/100km.
Výber nového auta neľutujem a som rád, že aj tu na fóre som našiel rovnako “postihnutých”. Síce si na cestách dávam pozor na okoloidúce autá, ale nové Lady v podstate nevidieť žiadne. Aj preto si užívam na cestách pocit nie práve tuctového člena stáda a na občasné otázky zvedavých ľudí odpovedám rád a s hrdosťou.