Stránka 62 z 77

Re: LADA KALINA CROSS (2194)

PříspěvekNapsal: pát led 26, 2018 21:59
od posim
Prečo "len" 5W-40 a 10W-40? Tak píšu na ruských fórach, ak áno, tak na ktorých? Že by som sa im vyhol... :D :wink:
Odporúčanie výrobcu hovorí niečo iné, viď. koniec vlákna viewtopic.php?f=27&t=23338&start=15

Re: LADA KALINA CROSS (2194)

PříspěvekNapsal: pát led 26, 2018 22:31
od grafi2
https://vesta-site.ru/zamena-masla-v-lada-vesta/
V tomto článku píšu aký, no našiel som ešte jeden kde bola spomínaná len 5w3o keď budem mať viac času pohľadam ho. Každopádne sú tu pekne obrázky teplotných rozsahov len nezabudnime na to že sa jedná o cerpatelnost oleja a nie jeho mazacie vlastnosti danneho motoriku. Napríklad Yaris s litrovým motorom má predpísaný 0w20, ako alternatíva je možné použiť 5w30 ale nedoporucuje sa.

Edit: názorov že 5w40 sa leje na závode je viac... Buď som čítal nejaký blud alebo som mal halucinácie :D :oops:

Re: LADA KALINA CROSS (2194)

PříspěvekNapsal: pát led 26, 2018 22:56
od posim
Viskozita neurčuje iba čerpateľnosť ale i hrúbku a profil klinu mazacieho filmu medzi vzájomne sa kĺzajúcimi súčiastkami. Ak budeš používať 5W-30 v motore, pri teplote napr. 30 - 35°C a plnom zaťažení, ktorý pre tento teplotný interval nie je vhodný (pokiaľ motor k tomuto nie je uspôsobený, čo motory VAZ zjavne nie sú), tak sa hrúbka môže stenčiť natoľko, že nastane medzné trenie. Samozrejme, ak by výrobca odporúčal niečo iné, treba sa toho držať - nie sú zriedkavé prípady, kedy automobilky predpisujú olej viskozitnej triedy mimo aktuálne teplotné pásmo.
Inak práve Yaris s litrovým motorom 50kW ´03 sme mali od nova a zásadne som doň dával 10W-40 / API SL (výrobca to podľa návodu umožňoval). Lebo práve pri 5W-40 v ňom to napínanie reťaze na voľnobeh trieskalo jak na nejakom poľnohospodárskom stroji.
Ja by som veril skôr Návodu na obsluhu, ako nejakým odkazom na nete. V tomto smere sa špekulovať nevypláca. Výrobca zvyčajne predpisuje to, čo má odskúšané a overené. Kuk na originál návod v ruštine: http://www.lada.ru/cars/vesta/sedan/manual.html - str. 141. No keby si sa predsa rozhodol testovať robustnosť motora VAZ 21129, tak potom nám to príď zreferovať, ako to zvládol :wink:

Re: LADA KALINA CROSS (2194)

PříspěvekNapsal: pát led 26, 2018 23:02
od stano112
grafi2 píše:https://vesta-site.ru/zamena-masla-v-lada-vesta/
V tomto článku píšu aký, no našiel som ešte jeden kde bola spomínaná len 5w3o keď budem mať viac času pohľadam ho. Každopádne sú tu pekne obrázky teplotných rozsahov len nezabudnime na to že sa jedná o cerpatelnost oleja a nie jeho mazacie vlastnosti danneho motoriku. Napríklad Yaris s litrovým motorom má predpísaný 0w20, ako alternatíva je možné použiť 5w30 ale nedoporucuje sa.

Edit: názorov že 5w40 sa leje na závode je viac... Buď som čítal nejaký blud alebo som mal halucinácie :D :oops:

Áno Grafi,čerpateľnosť alebo viskozitu...ale presne,ide o mazacie vlastnosti a výrobca predpisuje špecifikáciu API SL,SM,SN.Prikladám sken s origo návodu v ruštine,kde výrobca predpisuje túto špecifikáciu a doporučuje liať olej podľa tabuľky klimatických pásiem.Neviem teda kto zostavuje tie tabuľky klimatických pásiem,ale niektoré sú značne odlišné,napr.aj tá v tvojom odkaze.
Do SK návodu sa dostali odporučené konkrétne názvy olejov(tiež netušim odkiaľ ich SL vzala) ale v každom prípade v našom pásme odporúčajú 5W40 a 10W40,čo je myslím v poriadku.
Screenshot_2018-01-26-00-16-07.png


Ak niekto v našom klimatickom pásme leje do Yarisa 0W20,no...nekomentujem :D .

Re: LADA KALINA CROSS (2194)

PříspěvekNapsal: sob led 27, 2018 00:00
od Majo
"v zavislosti od prostredia"
ja som cerpal z urcenia pre motor 21126 a z vlastnych skusenosti. 5W/30 by som do tak zastaraleho motora nedal ani na zimu ;-) a to prave kvoli riziku medzneho trenia

Re: LADA KALINA CROSS (2194)

PříspěvekNapsal: sob led 27, 2018 06:41
od grafi2
tak ja som chcel hlavne olej zimnej triedy 5W, či už 30 alebo 40 je v tomto počasí jedno, pri mojom diaľničnom jazdení by v lete možno motorík spapal aj 50 :D
inak k tým yarisom, my sme mali ´10 a tam výrobca predpisoval už len tieto riedke oleje. No čo robil ten motorík za studena sa voči lade nedá ani porovnať, tá chvíľu zahrkoce ale toto klepalo hodne dlho

Re: LADA KALINA CROSS (2194)

PříspěvekNapsal: sob led 27, 2018 07:03
od Cory
Vam tie motory za studena vydavaju zvuky? Tesne po starte mozu zaklepat hydrostely tak na 1-2 sekundy. Ale ani to by nemalo, pretoze v hlave je v olejovom kanali gulickovy spätný ventil.

Re: LADA KALINA CROSS (2194)

PříspěvekNapsal: sob led 27, 2018 10:07
od posim
Mne nie. Ja som písal o Yarise, tam to slovné spojenie "vydávať zvuky" nie je celkom vhodné. Vzhľadom k veľkosti motora to bol rachot jak z mlátičky. Ono ani po zahriatí to nejak potichu na ten voľnobeh nešlo. Sprvu som bol presvedčený, že je motor KO, potom som sa presvedčil, že ostatné Yarisy to robia snáď ešte silnejšie. Dal som tam 10W-40 a trošku sa to stíšilo, resp. ten zvuk už nebol tak nepríjemne ostrý, no ten hydraulický napínač reťaze a zrejme i niektoré ostatné časti rozvodu v týchto motoroch tiché nebudú nikdy - skrátka je to tak vymyslené. Spustený motor Kaliny je voči tomu šelest vánku :)
Majo, tá tabuľka viskozitných tried, ktorú uviedol Stano platí aj pre VAZ 21126. Inak keď už tu stále (no dobre, tak len opakovane :D) spomínate tú zastaranosť motora, viete nám to trošku bližšie špecifikovať? Ako jasné, nemá to turbodúchadlo. A ďalej? Lebo jak pozerám, tak pozerám... :rolleyes:

Re: LADA KALINA CROSS (2194)

PříspěvekNapsal: sob led 27, 2018 10:59
od Majo
Turboduchadlo nie je nijak smerodatne.
Ide o to, ze motor je len "v ramci moznosti" mierne pozmenena samara. V niektorych smeroch dokonca negativne. Konkretne: Samara 1300 mala vodne chladenie este aj medzi valcami. Postupne sa vsak zvacsilo vrtanie az na 82mm a na to chladenie neostalo miesto. Sice to skusaju dohnat prietokom, ale nie je to idealne. Tym padom sa olej hreje o dost viac ako voda a neodovzdava tak teplo. To zas skusaju kompenzovat hlinikovou vanou, co je oproti 21214 a 21216 dost pokrok.
Dalsia vec su vole na kluke. Niektore prevedenia maju dokonca len polovicne ojnicne salky(21216). Ostrek piestov je dorobeny s vacsim s o 25% prietokom, hydrostely navyse, dalsie uniky... ked polejes stenu valca 0w/30tkou tak to stecie dole pred ocami. Ako materialovo, tak aj velkostou jednotlivych voli je to zastaraly motor. A to nevravim o verziach s 8V hlavami, lebo 16V su na tom oproti nim velmi dobre. Teda do momentu kym sa nevyderu hlinikove ulozenia vackovych hriadeli...

Re: LADA KALINA CROSS (2194)

PříspěvekNapsal: sob led 27, 2018 11:25
od stano112
Cory píše:Vam tie motory za studena vydavaju zvuky? Tesne po starte mozu zaklepat hydrostely tak na 1-2 sekundy. Ale ani to by nemalo, pretoze v hlave je v olejovom kanali gulickovy spätný ventil.

Noo zvuky...už to tu bolo myslím pred časom spomínané,ono po studenom štarte trocha klepká.Pripomína to trocha dízel :D ,ale do minúty je ticho.Ale hydroštely to zrejme nebudú,skôr tie minipiestiky :D .

Re: LADA KALINA CROSS (2194)

PříspěvekNapsal: sob led 27, 2018 12:39
od Cory
A ked si tu uz porovnavame motory, tak napriklad uz len medzi klasikou a samarou je dost podstatny rozdiel. Oba motory maju rovnake šálky. Ale klasika ma o par stotin (teraz neviem z hlavy presne o kolko) menši priemer kluky, ako v hlavnom lozisku, tak aj v ojnicnom. A ktovie, ci motory 21126 alebo 21129 nemaju volu este mensiu ako samara.

Re: LADA KALINA CROSS (2194)

PříspěvekNapsal: sob led 27, 2018 13:14
od posim
No tak ja neviem Majo, ale čo sa týka mazania, tak už Samara bola 80-tych rokoch takmer revolučná tým, že konštruktéri použili excentrické zubové čerpadlo oleja na kľuke, pritom ešte i dnes má mnoho motorov od známych značiek čerpadlo klasické – zubové, hnané od prídavného pohonu. V tomto smere teda tieto motory predbehli dobu a niet už sa moc kam posunúť. Kým sa nezačnú používať elektrické čerpadlá a podobné ptákoviny. Obmedzené chladenie suchých valcov pri prevŕtanom bloku nie je nič nezvyčajné – napr. u Fordov (kde to síce spôsobovalo systémové poruchy piestnej skupiny, no pri Ladách som o týchto problémoch nepočul). Neustále zvyšovanie teplotného zaťaženia oleja je predsa úplne normálne od počiatku vývoja motorov, s ktorými paralelne prebieha i vývoj motorov. Dnes pracovná teplota oleja cez 100°C nie je nič výnimočné a rozhodne nehovorí o zastaranosti motora, ale presne naopak, pretože bol vyvinutý v dobe, kedy už sú bežne dostupné oleje zvládajúce toto teplotné zaťaženie. Ľahkobežné oleje nie sú predsa len o viskozite, ale hlavne o aditívach, ktoré (ako píšeš o stene valca) zabránia tomu, aby mazaný povrch zostal suchý - bez mazacieho filmu. Prosté stečenie oleja je dosť zjednodušená predstava. Moderné aditíva v ľahkobežných olejoch zabezpečia udržanie olejového filmu na mazanom povrchu omnoho efektívnejšie ako je tomu u starých, hoc viskóznych olejov. Motory sa dnes robia i s plastovými vaňami s tým, že olej je chladený vo výmenníku. A nie je to tým, že by sa olej v dobre nadimenzovanej, rebrovanej silumínovej vani neuchladil, ale skrátka je to lacnejšie riešenie. Toto je známka modernosti? Podľa mňa je to cesta do pekla.
Čo sa týka materiálovej zastaranosti neviem kam mieriš. Veď liatinové bloky sa používajú ešte stále úplne bežne (inak nemyslím si, že by silumínové bloky boli lepšie, odolnejšie rozhodne nie). Už prvé motory VAZ mali hriadele liate a nie kované, čo v tej dobe bol takisto boom, nakoľko kované sa ešte pred pár rokmi bežne používali, no rýchlo ich vytláčala globalizácia a koncentrácia výroby motorov v špecializovaných závodoch, kde sa jeden motor vyrába pre niekoľko výrobcov áut a technológia kovania sa stávala už finančne neúnosnou. Dnešné technológie liatia a materiály umožňujú vyrobiť kvalitatívne podobný polotovar pre výrobu kľukovky či vačkovky, ako technológie kovania. Piestová skupina a honovanie bloku technológiami od gigantu na trhu dodávateľov v automobilovom priemysle - Federal Mogul - je zárukou „modernosti“ na 100%. Či v dobrom smere, to sa nechám prekvapiť, no nič to nezmení na tom, že i táto časť je rovnocenná svetovým analógiám. 16V hlava valcov so samočinným vymedzovaním vôle ventilov tiež podľa mňa nie je nič zastarané. To že má svoje muchy – prelínanie oleja v komorách sviečok či problémy s materiálmi pružín – áno, to môžeme kritizovať a event. hľadať riešenia, ale že by to bol jediný motor na svete, ktorý má podobné starosti? Myslím, že čím modernejší motor, tým je s ním starostí viac. Bohužiaľ, taký je trend.
No a čo sa týka vôlí na kľukovke... Dá sa v týchto motoroch použiť ľahkobežný olej? Dá – sám výrobca ho plní. Je tlak v systéme i po zahriatí? Evidentne je. No tak potom? Či už tam spravili vôle také, či hentaké, asi vedeli prečo.
Ako, tiež som pozeral, že mnohí Rusi píšu na fórach podobné „hanlivé“ príspevky o zastaranosti. Príde mi to podobné, ako keď u nás v časoch železnej opony si myslel, že na západe je i zábradlie na schodiskách pozlátené a pečené holuby samé padajú do huby. Pritom dnes dobre vieme o čom to je. Skrátka ak im tie motory nevyhovujú, že sa sem – tam pokašlú, tak nech si kúpia lepšie. No budú musieť o dosť hlbšie siahnuť do peňaženky, pretože za takú cenu motor na podobnej technickej a výkonovej úrovni v podobnej kvalite podľa môjho názoru nezoženú. A ak áno, tak im to len prajem, čo by nie :)

Re: LADA KALINA CROSS (2194)

PříspěvekNapsal: sob led 27, 2018 13:19
od Cory
posim píše:No a čo sa týka vôlí na kľukovke... Dá sa v týchto motoroch použiť ľahkobežný olej? Dá – sám výrobca ho plní. Je tlak v systéme i po zahriatí? Evidentne je. No tak potom? Či už tam spravili vôle také, či hentaké, asi vedeli prečo.


Presne mierim na to, na čo aj Ty ;)

Re: LADA KALINA CROSS (2194)

PříspěvekNapsal: sob led 27, 2018 14:13
od Majo
posim píše:No tak ja neviem Majo, ale čo sa týka mazania, tak už Samara bola 80-tych rokoch takmer revolučná..

Suhlasim. A nie len v tomto smere(mazania). Sam som chcel napisat, ze v dobe vzniku boli mnoje veci v Samare nadcasove. Ale bolo to pred 40timi rokmi :wink:
A takisto suhlasim s tym, ze dnes vyvoj dopredu rozhodne nejde takmer v ziadnom smere. Vsetko sa robi z hladiska ekonomicnosti a nie vydrze, ci kvality. A to uz minimalne 10rokov.
A o 16V hlave som ako o zastaralej nepisal. Prelinanie oleja je sposobene chybami pri montazi(nedostatovna vrstva silikonu v oblasti sviecok) a nie samotnou koncepciou. Ano, tesnenie by bolo lepsie, ale nie je mozne ho pouzit z dovodu nedodrzania presnej hrubky a naslednym problemom so spravnymi volami v ulozeniach vaciek.

Ale stejne ma nepresvedcis o vhodnosti nizkoviskoznych olejov pre tieto motory. Sice mam s motormi s takouto koncepciou mensie najazdy, ako s konstrukcne este starsimi, ale videl som opotrebenia po rozobrati viacerych s rozdielnymi kilometrazami a pouzivani roznych olejov s roznymi intervalmi. 21124 so 120tkm a olejmi hustymi a casto neznackovymi na tom bola lepsie ako 21126 s kvalitnymi 5W/40 a intervalom skoro 15tkm. Prial by som Ti vidiet ulozenia kluky z tohto motora. Urcite by si mi ten kilometrovy nabeh neuveril

Re: LADA KALINA CROSS (2194)

PříspěvekNapsal: sob led 27, 2018 18:11
od stano112
Chalani ja o tej zastaralosti motora len toľko:
Otec má doma snáď 20 ročný Peugeot s 1,1 litrovým motorom.Švagor má ten istý v 5 ročnom Citroene.Pokiaľ viem,tak s toho bloku spravily francúzi aj 1,6,ktorý sa používa doteraz a kúpiš si ho napr: v 3008-ke.My si možno myslíme,že inde sú farby krajšie,ale nie je tomu tak.Tie motory od PSA majú tak isto minimálne 30 ročnú históriu a pochybujem,že ju v dnešnom svete vylepšujú správnym smerom-skôr naopak...nie každý má na akože hi-tech TSI motory.
No a tie TSI motory sú kapitola sama o sebe.Na trhu je snáď tretia generácia a sústavné problémy s chladením a inými vecamy.Len sa o tom hold nehovorí,lebo je to koncernový motor,akoby to predsa vyzeralo?Stačí mať pár známych v škoda servisoch a keď sa pri pive rozhovoria,tak sa človek nestíha diviť.
Takže buďme radi,že za tie peniaze máme aspoň takéto motory :D .