Stránka 6 z 16

Re: Radek mb je zpět aneb podruhé v řece jménem Kalina

PříspěvekNapsal: úte bře 14, 2017 18:16
od zelvotron
nemusí to být řj, chytrá knížka doporučuje v případě výskytu chyby a ok ventilu zkontrolovat těsnost systému odvětrání nádrže a sání jesi to někde není někde ucpaný nebo naopak něpřisává vzduch kde nemá

Re: Radek mb je zpět aneb podruhé v řece jménem Kalina

PříspěvekNapsal: ned říj 29, 2017 18:51
od radek mb
Tak se nájezd přehoupl přes životnost auta, 150 000 km.

Re: Radek mb je zpět aneb podruhé v řece jménem Kalina

PříspěvekNapsal: ned říj 29, 2017 18:53
od valda1971
radek mb píše:Tak se nájezd přehoupl přes životnost auta, 150 000 km.

A v pohodě ? Spokojenost ? :D

Re: Radek mb je zpět aneb podruhé v řece jménem Kalina

PříspěvekNapsal: ned říj 29, 2017 20:34
od radek mb
No, trochu se rozepíšu.
V létě jsem jel Kalinou na Ukrajinu, ještě před tím bylo potřeba vyměnit levý přední tlumič. Na auto jinak moc nesahám, prostě jezdí. Nicméně, cesta na UA: dálnice od Zhořelce až na PL-UA hranici komplet po dálnici, hnal jsem ji stále 140, šestihodinové cukání na hranicích, pak Ukrajina až do Kyjeva, couračky po Kyjevě, po Ukrajině a zase nazpátek. Spotřeba 5,8 na 100 km. Spokojenost. Je však potřeba říci, že mě auto nehorázně vypeklo při cestě domů. Na obchvatu Kyjeva, 10 minut po výjezdu se začala mrcha silně hřát, až na 100 st., expanzka prázdná. Dolil jsem ji. Za chvíli to samé. V podstatě na kraji Kyjeva jsem zastavil na pumpě a zjistil, že praskla hadice, vedoucí od termostatu do topení. Verchni potrubok piečky. Hned vedle byl servis, i s velkou prodejnou náhradních dílů na všechna možná auta. No, co už. Odchytl jsem si mechanika, ten se na to podíval, při přidaném plynu z hadice letěly gejzíry vody. Poslal mne koupit hadici. Jaké však bylo překvapení, když po sdělení, že nutně potřebuji verchni potrubok piečky na Kalinu, mi suše oznámili, že není. Jak není? Jen jsem zapomněl uvést, že se mnou jela i dcera, 11 let. Prodavači mne poslali do jiné prodejny ND, asi 15 minut pěšky. Sdělil jsem dceři, ať počká v autě, že za půl hodiny budu zpátky. Došel jsem do té prodejny a slyšel, že daný díl nemají. Začínal jsem propadat skepsi. Poslali mne dál, na Rynok zapčastej na Teremkach. Takže jsem šel na maršrutku, jel brutální dopravní zácpou 50 minut, v pátém obchodě jsem tu blbou hadici za 80 korun koupil, a jel jsem nějakých 35 minut zpět. Jelikož jsem si s sebou nevzal telefon, tak jsem nemohl dát dceři vědět, že se zdržím. Ta chudák plakala a zburcovala manželku, že táta odešel a půl hodiny pro díl a ještě se nevrátil. No, zkrátka, trvalo mi téměř tři hodiny, než jsem sehnal jednu blbou hadici na tak "nezvyklý" vůz, jakým na Ukrajině je Lada Kalina....Potom jsem čekal další hodinu, než mě vzali na dílnu a další hodinu, než to vyměnili. Psycho jak prase. Takže místo výjezdu z Kyjeva v 10 dopoledne jsme vyjeli až v 16 hodin. Tudíž padl i plán projet Ukrajinu za světla, což se mi vymstilo v podobě opravdu hrozné cesty na trase Luck-Volodymyr Volyňskyj-hr. přechod Ustyluh. Tak mizernou silnicí jsem nejel, ani nepamatuji a díky zdržení už za tmy.
Hranice z UA jsou kapitola sama pro sebe.... ani o tom nechci psát.
Na druhou stranu to vše bylo trochu štěstí v neštěstí, neboť si nedokážu představit, jak bych hadici, kterou jsem horko těžko sháněl v Kyjevě, hledal v noci někde uprostřed pustiny západní Ukrajiny nebo dokonce v Polsku.
Jinak Kala slouží dobře, jen mám obavy o převodovku, za studena zvukem připomíná trolejbus a ani za tepla se už moc neztiší. To je asi to, co mě nejvíc štve.

Re: Radek mb je zpět aneb podruhé v řece jménem Kalina

PříspěvekNapsal: ned říj 29, 2017 23:01
od posim
radek mb píše:...Na druhou stranu to vše bylo trochu štěstí v neštěstí, neboť si nedokážu představit, jak bych hadici, kterou jsem horko těžko sháněl v Kyjevě, hledal v noci někde uprostřed pustiny západní Ukrajiny nebo dokonce v Polsku...

No toto som si práve hovoril, keď som to čítal, že na lepšom mieste sa pokaziť ani nevedela, tak že čo nerváčiš. Ale potom si to sám prehodnotil :D
Inak existuje Kalina na ktorej prevodovka nehučí i keď má dostatok správneho oleja? :) Pokiaľ je to len to pískanie od ozubenia, tak by som sa toho nebál, to nie je výstraha pred kolapsom :wink:

Re: Radek mb je zpět aneb podruhé v řece jménem Kalina

PříspěvekNapsal: pon říj 30, 2017 07:00
od lucifero89
radek mb píše:Tak se nájezd přehoupl přes životnost auta, 150 000 km.


Myslím, že životnosť tohoto auta neurčuje kilometrový nájazd, ale skôr vek a postup korózie :wink: Inak prevodovka na mojej Kaline tiež hučí, obzvlášť teraz pri nižších teplotách a hlavne prvé stovky metrov... Minulú zimu som aj vymenil olej, ale minimálny rozdiel k lepšiemu, tak to beriem už ako vlastnosť auta... Čo ma štve viac je, že spiatočku snáď nejde zaradiť bez toho, aby bolo počuť kratučké zachrapčanie, ale to bude asi tým, že na spiatočke vraj nie je synchronizácia, možno by k tomu Posim ako odborník na prevody vedel viac povedať...

Re: Radek mb je zpět aneb podruhé v řece jménem Kalina

PříspěvekNapsal: pon říj 30, 2017 08:02
od Luděk Musil
Zpátečka je, obecně u všech aut, bez synchronizace. Proč taky, když se má řadit pouze v klidu vozidla :idea: .
Navíc u zpátečky (opět obecně) bývá soukolí s přímým, nikoliv šikmým, ozubením, proto zpátečka vydává ten charakteristický "kvílivý" zvuk. Přímé ozubení je na technologii a ekonomiku výroby jednodušší a levnější. L.

Re: Radek mb je zpět aneb podruhé v řece jménem Kalina

PříspěvekNapsal: pon říj 30, 2017 11:22
od posim
lucifero89 píše:...Čo ma štve viac je, že spiatočku snáď nejde zaradiť bez toho, aby bolo počuť kratučké zachrapčanie, ale to bude asi tým, že na spiatočke vraj nie je synchronizácia...

V podstate si si odpovedal správne sám. Luděk to doplnil o tie rovné zuby... Tak oni tam sú predovšetkým preto, že iba ozubené kolesá s priamymi zubami vieme zaradiť posuvom ozubeného kolesa. Ak by tam boli zuby šikmé, tak by tú spiatočku bolo obtiažne radiť, no a vôbec udržať v zábere, nakoľko v šikmom ozubení vzniká rozklad sily i na axiálnu zložku. Medzi výrobou šikmých a rovných zubov v rovnakom stupni presnosti nie je v zásade žiaden rozdiel čo do výrobných nákladov. Druhá vec je tá, že rovné zuby sa zvyčajne vyrábajú pre nenáročné prevody, kde nie sú veľké nároky na presnosť a potom áno - je ich výroba lacnejšia.
Moderné manuálne radené prevodovky majú dnes už takmer bežne synchronizátor i na spätnom chode (potom je súkolesie reverzu so šikmými zubami), alebo sa využíva ľubovoľný iný synchronizátor len na okamih synchronizácie počas priebehu zasúvania spiatočky (napr. 5. prevodového°) no podľa mňa je to zbytočné komplikovanie prevodovky.
Lucifero89 - ak Ti to škrtanie zubov spiatočky robí i po zastavení vozidla, tak je problém iba v tom, že tú spiatočku radíš príliš rýchlo po stlačení pedálu spojky, resp. krátko po stlačení spojky. Treba si je uvedomiť, že pri pustenom pedáli spojky sa hnací hriadeľ a súkolesia v prevodovke otáčajú spolu s celou spojkou. Po stlačení spojky, zostane lamela uvoľnená, ale ona sama o sebe má nejaké tie zotrvačné hmoty (hlavne vďaka výraznému polomeru), podobne hriadeľ a súkolesia v prevodovke sa tiež neprestanú otáčať okamžite - brzdené sú brodením v oleji (od jeho viskozity tiež dosť záleží) a tiež klzné a valivé trenie v jednotlivých uloženiach hriadeľov a kolies. Zaberie to pár sekúnd, než sa to všetko dokrúti. Pokiaľ nepočkáš a zasúvaš spiatočku pred dobehnutím zotrvačnosti v sústave prevodovky, tak samozrejme, že zopár zubov "zrátaš". Ak by si ale počkal až do úplného zastavenia sa, tak je pomerne veľká pravdepodobnosť, že pri zasúvaní vloženého kolesa spiatočky do jej súkolia trafíš "zub na zub" a rýchlosť sa Ti nepodarí zaradiť vôbec - budeš musieť buď znova uvoľniť a stlačiť pedál spojky (čím znova roztočíš prevodovku), alebo ak si na naklonenej rovine, tak postačí i uvoľniť pedál brzdy - je to často rýchlejšie riešenie, než uvoľniť spojku a znova čakať dve tri sekundy než sa súkolie dotočí. Najlepšia je asi zlatá stredná cesta - po stlačení pedálu spojky troška počkať, ale nie zas toľko, aby tie súkolia úplne zastali. Ono je treba povedať, že takéto jemné chrúpkanie tým kolesám zas toľko neublíži, pokiaľ sa to robí s citom. Materiály z ktorých sú zhotovené sú dostatočne nauhličené a povrchovo zakalené - znesú naozaj dosť. Tam skôr nastáva po čase intenzívnejšieho "chrústania", že zaoblenie nájazdových hrán kolies už nebude "ideálne" (hoci je to blbý pojem, lebo ideálne neexistujú;o) a radenie spiatočky bude problematickejšie - často sa stane, že nebude chcieť zapadnúť vložené koleso.
Inak ešte jeden tip. Ak chceš radiť rýchlo po stlačení spojky bez hluku, tak stačí ak po stlačení pedálu ťukneš radiacou pákou napr. do trojky. Jej synchronizátor pomerne efektívne zastaví roztočené súkolie a potom môžeš bez obáv radiť spiatočku hneď.
Tiež ak manévruješ na parkovisku (striedavo 1.° a R...), tak vždy tam tú jednotku nechaj až do úplného zastavenia auta, ak ju vyberieš skôr, tak hoc i máš stlačený pedál spojky, môže sa stať, že Ti to chrupne - lebo prevodovka bola roztočená od výstupu. Čiže aj keď sa blížiš napr. k parkovaciemu miestu, napr. na trojke a vieš že budeš hneď cúvať, tak tam tú trojku nechaj do úplného zastavenia auta a potom môžeš ihneď radiť spiatočku bez škrtania.
Čo sa týka tej krátkej prestávky medzi stlačení pedála spojky a radením spiatočky, tak som to pred časom i zaregistroval v nejakom návode (asi ku Kaline či Veste?) v ruštine. Do nášho to už však nepreložili - asi škoda písmen :)

Re: Radek mb je zpět aneb podruhé v řece jménem Kalina

PříspěvekNapsal: pon říj 30, 2017 18:33
od zelvotron
radek mb píše:No, trochu se rozepíšu.
V létě jsem jel Kalinou na Ukrajinu, ještě před tím bylo potřeba vyměnit levý přední tlumič. Na auto jinak moc nesahám, prostě jezdí. Nicméně, cesta na UA: dálnice od Zhořelce až na PL-UA hranici komplet po dálnici, hnal jsem ji stále 140, šestihodinové cukání na hranicích, pak Ukrajina až do Kyjeva, couračky po Kyjevě, po Ukrajině a zase nazpátek. Spotřeba 5,8 na 100 km. Spokojenost. Je však potřeba říci, že mě auto nehorázně vypeklo při cestě domů. Na obchvatu Kyjeva, 10 minut po výjezdu se začala mrcha silně hřát, až na 100 st., expanzka prázdná. Dolil jsem ji. Za chvíli to samé. V podstatě na kraji Kyjeva jsem zastavil na pumpě a zjistil, že praskla hadice, vedoucí od termostatu do topení. Verchni potrubok piečky. Hned vedle byl servis, i s velkou prodejnou náhradních dílů na všechna možná auta. No, co už. Odchytl jsem si mechanika, ten se na to podíval, při přidaném plynu z hadice letěly gejzíry vody. Poslal mne koupit hadici. Jaké však bylo překvapení, když po sdělení, že nutně potřebuji verchni potrubok piečky na Kalinu, mi suše oznámili, že není. Jak není? Jen jsem zapomněl uvést, že se mnou jela i dcera, 11 let. Prodavači mne poslali do jiné prodejny ND, asi 15 minut pěšky. Sdělil jsem dceři, ať počká v autě, že za půl hodiny budu zpátky. Došel jsem do té prodejny a slyšel, že daný díl nemají. Začínal jsem propadat skepsi. Poslali mne dál, na Rynok zapčastej na Teremkach. Takže jsem šel na maršrutku, jel brutální dopravní zácpou 50 minut, v pátém obchodě jsem tu blbou hadici za 80 korun koupil, a jel jsem nějakých 35 minut zpět. Jelikož jsem si s sebou nevzal telefon, tak jsem nemohl dát dceři vědět, že se zdržím. Ta chudák plakala a zburcovala manželku, že táta odešel a půl hodiny pro díl a ještě se nevrátil. No, zkrátka, trvalo mi téměř tři hodiny, než jsem sehnal jednu blbou hadici na tak "nezvyklý" vůz, jakým na Ukrajině je Lada Kalina....Potom jsem čekal další hodinu, než mě vzali na dílnu a další hodinu, než to vyměnili. Psycho jak prase. Takže místo výjezdu z Kyjeva v 10 dopoledne jsme vyjeli až v 16 hodin. Tudíž padl i plán projet Ukrajinu za světla, což se mi vymstilo v podobě opravdu hrozné cesty na trase Luck-Volodymyr Volyňskyj-hr. přechod Ustyluh. Tak mizernou silnicí jsem nejel, ani nepamatuji a díky zdržení už za tmy.
Hranice z UA jsou kapitola sama pro sebe.... ani o tom nechci psát.
Na druhou stranu to vše bylo trochu štěstí v neštěstí, neboť si nedokážu představit, jak bych hadici, kterou jsem horko těžko sháněl v Kyjevě, hledal v noci někde uprostřed pustiny západní Ukrajiny nebo dokonce v Polsku.
Jinak Kala slouží dobře, jen mám obavy o převodovku, za studena zvukem připomíná trolejbus a ani za tepla se už moc neztiší. To je asi to, co mě nejvíc štve.


A nešlo odpojit topení a proklemovat to jen tou druhou hadicí k radiátoru?

Re: Radek mb je zpět aneb podruhé v řece jménem Kalina

PříspěvekNapsal: pon říj 30, 2017 19:28
od radek mb
Ne. Hlavně jsem tedy nečekal, že tak tvrdě narazím při shánění jedné hadice. Vsadím boty, že na Mělníku by ji měli.

Re: Radek mb je zpět aneb podruhé v řece jménem Kalina

PříspěvekNapsal: pon říj 30, 2017 20:02
od Cory
A som zvedavý, kde su teraz tí, čo furt dokola omieľajú ako sa nové Lady nedajú opraviť na Sibiri, lebo obsahuju vela elektroniky... A hľa, obyčajná hadica odstaví auto v hlavnom meste. Co potom na Sibíri? :D

Re: Radek mb je zpět aneb podruhé v řece jménem Kalina

PříspěvekNapsal: pon říj 30, 2017 21:13
od zelvotron
A ono maj ty hadice jinej průměr na vstupu a na výstupu? S tim Mělníkem bych byl opatrnej, momentálně třeba nemaj skladem expanzku na desítku a neví kdy přijde, takže taky dokážou překvapit.

Re: Radek mb je zpět aneb podruhé v řece jménem Kalina

PříspěvekNapsal: pon říj 30, 2017 21:27
od Liftback
Kde sú všetky hadice :mrgreen:
Lada-hadica.jpg

Re: Radek mb je zpět aneb podruhé v řece jménem Kalina

PříspěvekNapsal: úte říj 31, 2017 08:47
od lucifero89
Dúfam, že sa Radek nenahnevá, že to riešime v jeho vlákne, prípadne to admini presunú, ale...

posim píše:Lucifero89 - ak Ti to škrtanie zubov spiatočky robí i po zastavení vozidla, tak je problém iba v tom, že tú spiatočku radíš príliš rýchlo po stlačení pedálu spojky, resp. krátko po stlačení spojky.


Toto asi takmer určite nebude problém... Lebo skúšal som aj takú vec, že stlačím spojku pri vypnutom motori, naštartujem a keď chcem zaradiť spiatočku, tak aj tak to škrkne a trošku hodí autom, ako keby dostalo kopanec... Čakať so stlačenou spojkou som samozrejme skúšal rôzne intervaly, aj pol minúty a nepomáha... Niekde som čítal, že ideál je počkať 3 sekundy. Z toho mi tak nejak vždy vychádzalo, že ďalším dôvodom môže byť, že nevypínala dobre spojka... To mi však vylučuje ďalšia vec a síce, že občas sa stane že tu spiatočku nemôžem zaradiť vôbec, asi preto, že je práve zub oproti zubu a musím znova pustiť spojku a zošlapnúť alebo sa auto musí pohnúť... Neviem teda...

Re: Radek mb je zpět aneb podruhé v řece jménem Kalina

PříspěvekNapsal: stř lis 01, 2017 10:51
od JmJ
zelvotron píše:A ono maj ty hadice jinej průměr na vstupu a na výstupu? S tim Mělníkem bych byl opatrnej, momentálně třeba nemaj skladem expanzku na desítku a neví kdy přijde, takže taky dokážou překvapit.

Taky si trochu myslim, ze by to slo nejak zbastlit bud bez topeni nebo nejakou neorigo hadici, ale jednak sem to nevidel, druhak treba radek nechtel jet uplne bez topeni s detmi, i kdyz to bylo leto.