lucifero89 píše:...Čo ma štve viac je, že spiatočku snáď nejde zaradiť bez toho, aby bolo počuť kratučké zachrapčanie, ale to bude asi tým, že na spiatočke vraj nie je synchronizácia...
V podstate si si odpovedal správne sám. Luděk to doplnil o tie rovné zuby... Tak oni tam sú predovšetkým preto, že iba ozubené kolesá s priamymi zubami vieme zaradiť posuvom ozubeného kolesa. Ak by tam boli zuby šikmé, tak by tú spiatočku bolo obtiažne radiť, no a vôbec udržať v zábere, nakoľko v šikmom ozubení vzniká rozklad sily i na axiálnu zložku. Medzi výrobou šikmých a rovných zubov v rovnakom stupni presnosti nie je v zásade žiaden rozdiel čo do výrobných nákladov. Druhá vec je tá, že rovné zuby sa zvyčajne vyrábajú pre nenáročné prevody, kde nie sú veľké nároky na presnosť a potom áno - je ich výroba lacnejšia.
Moderné manuálne radené prevodovky majú dnes už takmer bežne synchronizátor i na spätnom chode (potom je súkolesie reverzu so šikmými zubami), alebo sa využíva ľubovoľný iný synchronizátor len na okamih synchronizácie počas priebehu zasúvania spiatočky (napr. 5. prevodového°) no podľa mňa je to zbytočné komplikovanie prevodovky.
Lucifero89 - ak Ti to škrtanie zubov spiatočky robí i po zastavení vozidla, tak je problém iba v tom, že tú spiatočku radíš príliš rýchlo po stlačení pedálu spojky, resp. krátko po stlačení spojky. Treba si je uvedomiť, že pri pustenom pedáli spojky sa hnací hriadeľ a súkolesia v prevodovke otáčajú spolu s celou spojkou. Po stlačení spojky, zostane lamela uvoľnená, ale ona sama o sebe má nejaké tie zotrvačné hmoty (hlavne vďaka výraznému polomeru), podobne hriadeľ a súkolesia v prevodovke sa tiež neprestanú otáčať okamžite - brzdené sú brodením v oleji (od jeho viskozity tiež dosť záleží) a tiež klzné a valivé trenie v jednotlivých uloženiach hriadeľov a kolies. Zaberie to pár sekúnd, než sa to všetko dokrúti. Pokiaľ nepočkáš a zasúvaš spiatočku pred dobehnutím zotrvačnosti v sústave prevodovky, tak samozrejme, že zopár zubov "zrátaš". Ak by si ale počkal až do úplného zastavenia sa, tak je pomerne veľká pravdepodobnosť, že pri zasúvaní vloženého kolesa spiatočky do jej súkolia trafíš "zub na zub" a rýchlosť sa Ti nepodarí zaradiť vôbec - budeš musieť buď znova uvoľniť a stlačiť pedál spojky (čím znova roztočíš prevodovku), alebo ak si na naklonenej rovine, tak postačí i uvoľniť pedál brzdy - je to často rýchlejšie riešenie, než uvoľniť spojku a znova čakať dve tri sekundy než sa súkolie dotočí. Najlepšia je asi zlatá stredná cesta - po stlačení pedálu spojky troška počkať, ale nie zas toľko, aby tie súkolia úplne zastali. Ono je treba povedať, že takéto jemné chrúpkanie tým kolesám zas toľko neublíži, pokiaľ sa to robí s citom. Materiály z ktorých sú zhotovené sú dostatočne nauhličené a povrchovo zakalené - znesú naozaj dosť. Tam skôr nastáva po čase intenzívnejšieho "chrústania", že zaoblenie nájazdových hrán kolies už nebude "ideálne" (hoci je to blbý pojem, lebo ideálne neexistujú;o) a radenie spiatočky bude problematickejšie - často sa stane, že nebude chcieť zapadnúť vložené koleso.
Inak ešte jeden tip. Ak chceš radiť rýchlo po stlačení spojky bez hluku, tak stačí ak po stlačení pedálu ťukneš radiacou pákou napr. do trojky. Jej synchronizátor pomerne efektívne zastaví roztočené súkolie a potom môžeš bez obáv radiť spiatočku hneď.
Tiež ak manévruješ na parkovisku (striedavo 1.° a R...), tak vždy tam tú jednotku nechaj až do úplného zastavenia auta, ak ju vyberieš skôr, tak hoc i máš stlačený pedál spojky, môže sa stať, že Ti to chrupne - lebo prevodovka bola roztočená od výstupu. Čiže aj keď sa blížiš napr. k parkovaciemu miestu, napr. na trojke a vieš že budeš hneď cúvať, tak tam tú trojku nechaj do úplného zastavenia auta a potom môžeš ihneď radiť spiatočku bez škrtania.
Čo sa týka tej krátkej prestávky medzi stlačení pedála spojky a radením spiatočky, tak som to pred časom i zaregistroval v nejakom návode (asi ku Kaline či Veste?) v ruštine. Do nášho to už však nepreložili - asi škoda písmen