Kvalita?
nebo
?
Něco málo vybírám z článku na finweb (20.01. 2004) "Světové automobilky staví své závody v Rusku":
"Rusko je vedle Číny a Brazílie oblastí s největším růstem na světě, do dvou let zde budeme vyrábět sto tisíc vozů," hodnotí perspektivu Heidi McCormacková, ředitelka ruské pobočky americké automobilky General Motors. Její firma hodlá v roce 2005 vyrábět v rusko-americkém závodě Togliatti 25 tisíc automobilů Opel Astra (
zajímavé, že právě Opel Astra
, pozn. Anonymouse, viz právě některé osobní výpady zdejších rozoumků
) a 75 tisíc terénních vozů Chevy Niva.
Západní automobilky se potýkají s ruskou kvalitou.
Optimismus ředitelce neubralo ani loňské selhání. Původně měl závod loni vyrobit 35 tisíc terénních aut Niva, kvůli špatné kvalitě však snížil plán na 10 tisíc kusů. Některé vozy totiž měly pomačkané nebo děravé střechy. Podle časopisu Business Week se několikaměsíčním pátráním po příčině chyby zjistilo, že ruští dělníci sice na vyřezávaní plechů používali laserové nože, horké díly však neodkládali do nových hladkých přepravek, ale na staré drátěné palety, a to přímo na sebe. Chtěli tak šetřit nové přepravky a využít ještě staré zařízení. Vahou materiálu na celé paletě se však dráty vtlačily do nejspodnějších dílů a hotové části střech tak deformovaly. "Špatné návyky odumírají pomalu," poukázala McCormacková na nízkou výrobní kázeň.
Já (tj. Anonymouse) si myslím, že to je otázka času, tak jak se určitě už dořešily přímo z výroby pomačkané a děravé střechy na Nivách, viz článek výše. Ovšem: nutná přijatá další opatření směr vyšší kvalita, v konečném dopadu, budou znamenat ale i vyšší výrobní náklady a tedy vyšší konečné ceny, které ale bude z druhé strany brzdit právě konkurence. Dostatečně? Na některé potíže, s nimiž se majitel auta 10-ové řady setká, mají jistě i vliv konstrukční nedostatky. Kdo si chce v ruštině hodinu sem, hodinu tam dostatečně počíst, toho odkazuji na ruský web:
http://www.autolada.ru/viewtopic.php?t=29195,
přiznám se ale, že mě to (s potřebným slovníkem) už vůbec nebaví
Stále mi proto přichází na mysl, zda-li koupě nového auta zn. Lada není, i v roce 2005, ještě přespříliš riskantní loterie???
Na druhou stranu a co jsem měl za krátký čas si udělat (zatím) obrázek:
vlastní AVTOVAZ je, kupodivu na ruské poměry, zisková fabrika, která dokonce vyplácí nějaké ty dividendy, kótována je i na Xetra, Frankfurt a Berlin v Německu, byť z důvodů kurzového rizika, oblasti původu akcie a nejisté likvidity je brána jako rizikový titul. Svojí existencí, jak jsem si přečetl někde jinde, živí v Rusku řádově asi 100.000 zaměstnanců. V souvislosti se ziskovostí také živí ruský státní (i místní) rozpočet. Tak i když a jak jsem si zase jinde přečetl, že i této fabriky se do jisté míry týká záležitost ruských oligarchů a tedy rizika (viz až fatální případ Jukos), tak přece jen to je zatím fabrika spíše ledoborec, který ty kry v Rusku spíše rozráží a láme, než aby začal více a více nabírat vodu.
Rezultát: asi si bude třeba zvyknout, že Lada prostě je jaká je, tolerance k ní je dána především (zatím) lácí pořízení a pevnými nervy.
Kdo asi na to není připraven a nezvykne si, bude (možná?) trpět...