Nedá se srovnávat UAZ a Niva - jsou to dvě diametrálně odlišná auta jak koncepcí tak určením. Že vznikly zhruba ve stejné době je tak asi jediné, co mají společné. Niva vznikla primárně pro civilní trh, podniky, myslivce, na venkov kolchozníkům a já nevím komu ještě. UAZ je čistě vojenské auto, které bylo vyvíjené jako nástupce GAZ 69. UAZ tuhé nápravy - Niva jen zadní, UAZ rám - Niva samonoska, UAZ má papírově nosnost tunu (prakticky víc) - chtěl bych vidět tunu čehokoli v Nivě aby se to v terénu ještě někam hýbalo a hýbalo se to i za rok takového používání. Niva má "moderní" osobákový motor - UAZ má předpotopní ale absolutně spolehlivé a robustní OHV s kompresí 6.7 schopné jezdit i na vodu po holení. Lehni si pod Nivu a lehni si pod UAZ - hliník versus ocel, pružiny versus lisťáky, šrouby M8 versus M12. Je to prostě nebe a dudy. A podívej se na západní vojenské auta z té doby - taky to nebyla žádná hitparáda komfortu, designu a převratné výbavy nebo složitých technických řešení.
Jináč GAZ vs UAZ - motor SV vs OHV, nápravy UAZ jsou robustnější (4 satelity v koši difu místo 2 u GAZu, jiné poloosy), GAZ převodovka 3kvalt - UAZ 4 kvalt synchronizovaná, jiná redukční převodovka, odpojovače předních kol v nábojích u UAZu, jiné brzdy, jiné kola (GAZ 16", UAZ 15"), jiný rám, jiná kastle, GAZ pákové tlumiče - UAZ teleskopy ... vzájemně zaměnitelné jsou vpodstatě spíš drobnosti, jinak jsou to dvě úplně jiné auta. A i v rámci řady UAZu došlo během výroby ke spoustě na první pohled neviditelných změn, první verze měly motor z V21 s klasickým jednokomorovým karbecem, poslední 469 už měly na motoru spoustu dílů jiných, jinou kompresi, dvoukomorový karbec, elektronické zapalko, posilovač řízení, brzdy s posilovačem atd. Koncepčně zůstaly tyhle auta za celou dobu existence beze změny, ale co čekáš u vojenského (ruského) auta ? Každý rok nový facelift ? Tédéíčko fmetle a plný palbě na hlínách ? U Nivy proč ne, když je to vpodstatě osobák