od Rankl » čtv led 23, 2020 23:40
co se týče koroze, jsou místa, která skrytě pracují i při důkladném ošetření, to ale u každého auta. Roku 2015 jsem dělal výměnu karoserie (byla nová, z konce roku 2013, naskládal jsem na ni motor, nápravy atd z roku 1995, prošla antikorozní ochranou) a od té doby jsem najel 60 tisíc v různém marastu, stojí celou dobu venku. Zatím se zásadní koroze nekoná, jen na odřených místech, časem se začnou šklebit zadní dveře, spodky dveří, napojení sloupků a střechy (to ale nyní přemazávají silikonem, tak u novějších kusů to potrvá déle). Za zásadní považuju namontování podběhů, bahno pod předními blatníky dělá ošklivé věci. Snad dlouho vydrží, karoserie je jediný nedostatkový díl, jinak člověk sežene vše a téměř vše dokáže na dvorku opravit, případně vyměnit celý díl (převodovka atd), u novějších verzí je je možná více elektroniky než je vozu do terénu nutné, je to ale daň za emise a ,,luxus".
V roce 2017 jsem rozebíral havarovanou nivu z roku 2013. Měli jsme ji jako pracovní v muzeu, měla najeto 50 tisíc jak silnice tak terenu. Bylo pěkné sledovat kolegy, jak jsou k nivě zprvu nedůvěřiví, pořád se jim něco nelíbilo, báli se, smrděla jim (levné plasty), vadili jim klepající plasty, po nějaké době si je všechny získala, a popravdě se ji nebáli naložit, údržba byla v podstatě nulová, jen občas jsem něco utahl, zkontroloval, dolil, v servisu byla jednou - po dešti svítil check engine, .. Kdyby kolega přírodovědec spal v posleli a ne v nivě za jízdy, mohla sloužit dodnes. Karoserii jsem částečně rozřezával, přední nosníky, což je krizové místo, byly rzí nedotčené. Trochu to pracovalo pod těsněním zadních bočních okének a na dveřích kufru, ale vůbec žádná tragédie, šlo by s tím zabojovat, případně by to ještě mnoho let vydrželo. Docela ošklivé byly tedy disky, tam se asi šetřilo na barvě, to je ale detail.
Doporučuju předělání na LPG, mám nádrž dole pod kufrem, nic to nezabírá, v terénu to nevadí, kila navíc poznat nejsou (vozim tedy minimum benzínu v nádrži). Jsou to jednoduché počty, při jakém nájezdu se přestavba vyplatí. Mám jednobodové vstřikování, tak jsem to měl zpět určitě po 15 tisících, u čtyřbodu to bude tak po 30. Provoz na LPG je srovnatelný s benzinovou fábií, momentálně pod 2 Kč/km, a to jezdim dost lehčí terén a po silnici i na hraně výkonu motoru. Takže běžné hospodské argumenty, že to žere, jsou mimo.
Co se týká káry, není motorově problem (i když mimo předpisy) vézt tunu nebržděnou z lesa na dvůr, s nivou to trochu hází a řadim o rychlost níže, s redukcí se vyškrábu v bahně i po mokré trávě (záležitost pneu). Na silnici půltunovou káru člověk v podstatě neví, že veze.
Vůbec bych se nebál to zkusit, niva si Tě získá, už tím, jak je krátká, všude se vejde, parádní jízda po polňačkach, na redukci se vyšplhá leckam, zevnitř je omyvatelná. Materiál, který se nevejde dovnitř se vždycky nechá vézt na střeše, případně sklopit sedačky. Je z ní parádní rozhled.
Jen kdo má 190 cm, tak bude chvíli dřít o strop, než se trochu prosedí sedačka.
Doporučuju zkusit.
Kdyby se ukázalo, že to opravdu nejde, vždycky bude někdo, kdo zánovní opečovávaný kus koupí.
2107 a 21214