od Cory » pát pro 20, 2019 06:29
Venujem sa programovaniu /čipovaniu/ riadiacich jednotiek už niekoľko rokov, takže si dovolim tvrdiť, že viem ako fungujú vstrekovacie systémy. Dnešné systémy pracujú na momentovom modeli, ktorý je odladený striktne podľa emisných limitov. Lada prešla na momentový model riadenia motora plnohodnotne v roku 2012 s nástupom RJ Bosch M(E)17.9.7 a normou E5. Píšem plnohodnotne preto, lebo starší typ jednotky Bosch M7.9.7+ nemal dostatočne výkonný procesor na to, aby dokázal plnohodnotne pojať momentový model riadenia motora. To len na okraj, aby bolo jasné, že to nie je len taký jednoduchý systém.
Momentový model funguje na tom princípe, že RJ neovláda motor na základe zmeny jedného premenlivého vstupného parametra. Motor je ovládaný pod%la požadovaného výstupného momentu, na ktorom sú priamo závislé emisie. Požadovaný moment (a teda jednoducho povedané emisie) je určovaný na základe 7 vstupných kanálov a skutočný moment na základe uhlového zrýchlenia kľukového hriadeľa. RJ je už taká vymakaná, že skutočný moment určuje zvlášť pre každý valec, v ktorom je piest v pohybe nadol vo fáze expanzie. Takže RJ riadi prakticky každý valec zvlášť - podľa momentu, na ktorom sú priamo závislé emisie.
Cez OBD sa dá ovládať len jeden kanál premenlivých vstupných parametrov. Čiže áno, ten prístroj môže dvihnuť otáčky, ale VŽDY to to bude plniť emisie, pretože vďaka momentovému modelu RJ prispôsobí celok tak, aby motor spĺňal emisie v danom režime. Ak by systém merania emisií vyhodnotil, že otáčky sú vysoke, porovná to s polohou pedála plynu a vyhodí chybu. Takže nastavenie systému merania emisé tak, aby úmyselne poslal RJ do červených čísel, nie je možné.
A nie je to možné z jedného dôvodu - ak by to mal daný systém dokázať, musel by zmeniť samotný momentový model v RJ, ktorý v prípade Nivy obsahuje 562 kariet závislosti /ľudovo nazývane mapy/. Na zmenu týchto máp ZA CHODU motora sa musí do RJ dorobiť špeciálny elektronický člen, teda ďalšia mini RJ s procesorom, ktorá sa na pôvodnú RJ napája v 18tich miestach. Vtedy sa dá meniť momentový model za chodu motora. Pri motore v kľude stačí rozobrať RJ za pomoci teplovzdušnej pištole, ostrého nožíka, 2 veľkých šrobovákov, kúsku pracovnej dosky z kuchynskej linky a vrtačky.
Viem, že tu nikoho nespresvedčím, keď si myslí, že je pravda na jeho strane, ale nedalo mi to.
A vedel by som to ešte popísať podrobnejšie, ale musím do práce.
Lada 2171 Priora 1,6 MPi (2013), Lada 2105 v regenerácii (1985), Lada 21044 1,9 MPi (1998), Škoda Felícia 1,3 SPi - 40kw (1996), 2 x Babetta 210 (1984,1988), Simson 70 ccm (1989), Zetor 4011 (1966)