Teepeho LADA NIVA

Moderátor: Moderátoři

Re: Teepeho LADA NIVA

Příspěvekod Henry » stř kvě 31, 2023 16:00

Motor po 64k km predpokladam velmi miernej prevadzky v podstate zrely na GO? Nic moc. Aj vies preco sa to stalo? Suvisi to nejako so stratou tlaku oleja kvoli hydrokurvitkam?

Pre porovnanie, mam motor 1.7 SPI (duplex retaz, bez hydrostelov a hydronapinaku) s pravdepodobne autentickymi cca. 190k km pri tazkej prevadzke a zanedbavani (lesnictvo + polovnictvo) a pri nedavnej demontazi hlavy bola uz viditelna vola piestov vo valcoch (!), ale kompresia este stale vysoka a kluka a ojnice bez akychkolvek pocutelnych zavad.
Henry
 
Příspěvky: 618
Registrován: ned říj 04, 2009 21:10
Bydliště: BA, SK

Re: Teepeho LADA NIVA

Příspěvekod Teepee » pon čer 05, 2023 19:06

Henry píše:Motor po 64k km predpokladam velmi miernej prevadzky v podstate zrely na GO? Nic moc. Aj vies preco sa to stalo? Suvisi to nejako so stratou tlaku oleja kvoli hydrokurvitkam?
Pre porovnanie, mam motor 1.7 SPI (duplex retaz, bez hydrostelov a hydronapinaku) s pravdepodobne autentickymi cca. 190k km pri tazkej prevadzke a zanedbavani (lesnictvo + polovnictvo) a pri nedavnej demontazi hlavy bola uz viditelna vola piestov vo valcoch (!), ale kompresia este stale vysoka a kluka a ojnice bez akychkolvek pocutelnych zavad.

Provoz s mírnou až lehce střední zátěží, tj. 20-50%, protože nejezdím pořád 2 000 - 2 500 ot/min s co nejlehčí nohou, absolutně bez brzd atd. Olej buď Mogul Extreme 10W-40 za Velize a nebo za mě Mobil 2000 10W-40.
Tlak oleje nevím, napadlo mě doplnit tlakoměr oleje, abych měl přehled, když je ten systém tak nespolehlivý. A měl bych zakoupit a namontovat mechanický automatický napínák, je tam stále originál.
Pro zajímavost starší fotka z výměny čidla vačky. viewtopic.php?f=63&t=20258&start=30#p478884
Přílohy
20170506_133252m.jpg
6. května 2017, 55 500km
Bílý LADA a okřídlená spol.
Uživatelský avatar
Teepee
 
Příspěvky: 4248
Registrován: čtv bře 10, 2005 13:20
Bydliště: Praha západ

Re: Teepeho LADA NIVA

Příspěvekod Jarda_NIVA1.7 » úte čer 06, 2023 21:48

2 Henry:
ja na spi mam o par desitek tisic km vic a taky vule pistu ve valcich, po honovacim krizku nebylo ani stopy, to je kvuli materialu bloku?, protoze u skodovek, kde jsou vlozky se to nedeje (teda u favomotoru, starsi na tom asi budou hur) stavel jsem ten motor z dilu - vlozky, pisty, klika, ktere mely udajne 70tis. km, dále najeto pres 370 tis.km a zadne vule, stale viditelny honovaci krizek, jezdeno jen na mogul extreme 10W40 a menen po 11 - 17 tis.km, jak mi to zrovna vyslo :), ale co do toho mogulu extreme propasovali SN, tak jsem ho uz tak peknej nevypoustel, tak jsem zacal pridavat LM MOS2 prisadu, doufam, ze pomaha, mela by hlavne na vacku a zdvihatka, ktera jsou choulostiva na pitting, kamarad na skodovce mel s nejakym eco olejem po 100tis.km po vacce a zdvihatkach
Lada Niva 1.7i prodloužená LPG, MTX 7-06 Roadster LPG, Rapid 146 LPG, Rapid 130 LDD Cabriolet
Uživatelský avatar
Jarda_NIVA1.7
 
Příspěvky: 864
Registrován: čtv bře 05, 2015 06:22
Bydliště: Vysočina

Re: Teepeho LADA NIVA

Příspěvekod Henry » stř čer 07, 2023 22:01

Teepee: podla mna do tychto motorov akykolvek olej dobry, ak to je aspon viskozita 10W-40 alebo 15W-40 a API SG. Skor by som dal pozor, aby olej nebol prilis "moderny". Ja by som pred tymi hydrostelmi aj hydronapinakom mal velky respekt.

Jarda: asi to bude kombinacia materialov aj vyrobnych tolerancii. Predsa len to su 70. roky a 150k prebeh bol vtedy povazovany za uspech. Skodovky v tej ere nedali ani tolko. Obrovsky skok bol az z motora 742.12 k Favoritu (materialy piestov, vloziek, mensie tolerancie), ale to uz boli 90. roky, tam bola planovana zivotnost aspon 250k. Aj tak by som pri volbe ocelovy monoblok vs. hlinikovy blok s mokrymi ocelovymi vlozkami volil vzdy ten monoblok, lebo mokre vlozky su katastrofa (deformacie hlavy, bloku, slabe tesnenie pod hlavou nic nevydrzi, utopene vlozky, netesnosti voda-olej pod vlozkami, atd.). Ohladne pittingu mal vo Svete motoru Martin Vaculik teoriu, ze za nadmerne opotrebovanie vaciek a klznych zdvihatok moze "moderna" norma ACEA C3 (znizeny obsah primesi kvoli katalyzatorom), ktora je urcena pre moderne motory s katalyzatormi a rolnickami na zdvihatkach. Ak ta to zaujima, mozem ti v SS poslat nafoteny cely clanok, nechcem to sem davat kvoli autorskym pravam a podobnym nezmyslom.
Henry
 
Příspěvky: 618
Registrován: ned říj 04, 2009 21:10
Bydliště: BA, SK

Re: Teepeho LADA NIVA

Příspěvekod Jarda_NIVA1.7 » čtv čer 08, 2023 19:49

2 Henry:
ono mozna to bude i vzduchovym filtrem, nevim jaky pouzivas Ty, ale ja uz jedine mann, ikdyz i na nem jsem uz videl napis made in china, zezacatku jsem daval nejake ruske a to tam slo bordelu :-/
U favo motoru jsem nikdy nemel problem s netesnosti voda/olej, stejne tak nechapu jak lidi hani 3x ulozenou kliku, tam jsem taky nevidel problem, salky na ojnicich menim, ale na klice byvaji jak nove. Tesneni mi ted u 136 motoru v rapidu dalo 100 tis.km a to jsem to montoval, ze uz nebyl predepsany presah, bylo to v 0, ted jsem se rozhodl postavit novy motor, ikdyz by stacilo podlozit ty vlozky, ale mam doma velkou kliku, tak to chci zkusit. Lada kdyz ma spatne tesneni pod hlavou, tak jeste dlouho jezdi, kdyz skodovka uz davno vari, ale to je u skodovek tim blbe vysoko umistenym termostatem, to nevim, kdo vymyslel, tam se nahromadi vzduch a neotevre...
Ja mam na prvnim miste proste favomotor a na druhem ladu - oba jsou drzaky, opravdu za mizerne povazuji benzinove VW motory, to je zivotnosti a spotrebou oleje jak s105, audi uz jsou lepsi, ale zas ta slozitost :(. U VW tak jeste ty nafty, ty nektere drzi, pritelkyni i to kritizovane PD, ted jsem u ni z castrolu magnatec C3 presel na edge titanium prave kvuli vacce.
Jinak diky, ten clanek doma mam.
Lada Niva 1.7i prodloužená LPG, MTX 7-06 Roadster LPG, Rapid 146 LPG, Rapid 130 LDD Cabriolet
Uživatelský avatar
Jarda_NIVA1.7
 
Příspěvky: 864
Registrován: čtv bře 05, 2015 06:22
Bydliště: Vysočina

Re: Teepeho LADA NIVA

Příspěvekod Mara » pát čer 09, 2023 22:46

Mi ted slo tesneni hlavy asi po roce a neco kolem 30,40tis a vacka byla trochu blbe chlupek pred klikou, coz nevim jestli mohlo mit vliv. Ted jsem ji opozdil a motor se po novem tesneni teprv rozjizdi. Sic 270tis, ale 1 zamena bloku, z vlastni chyby zapeceni krouzku, po oleji do valce po nejake repasi. Ted mi sla voda do oleje, tak to bylo lepsi. To mi prijde jeste jako prijatelne nalitavani a udrzby.
(maluch,uno1.5i-koloběh plechu v přírodě)
-lanča delta2 1.6i zdvihlá
-Lada Niva 1.7i -ll-
-Piaggo /bravo/sup.bravo/ciao//
Uživatelský avatar
Mara
 
Příspěvky: 1176
Registrován: čtv pro 10, 2015 14:18
Bydliště: F M

Re: Teepeho LADA NIVA

Příspěvekod Henry » sob čer 10, 2023 23:02

Jarda: ja znacky moc neriesim ani pri spotrebnom materiali, ani pri dieloch, lebo vsetko to je Cina a vsetko ma velmi kolisavu kvalitu. Tie filtre su teraz tak lacne, ze vzdy kupim 3-4 kusy roznych "renomovanych" vyrobcov (Mann, Ufi, Bosch, Champion, atd.), porovnam si ich prevedenie (kvalita papiera, kvalita lepenia bokov "harmoniky", kvalita tesnenia, atd.) a tie ktore su na prvy pohlad smejdy, hned vyhodim a zvysok postupne pouzijem.

Skodamotor staci raz uvarit a hned je prinajlepsom fuknute tesnenie alebo rovno skrivena hlava ci blok. Zigul vydrzi ovela viac, tam musis spravit nejaku sialenost ako jazdit bez vody alebo naliat studenu vodu do horuceho motora. Dalsim problemom Skodamotorov su spominane termostaty, ktore su prietokove, umiestnene na vystupe z motora a bez skutocneho "maleho" okruhu (ak nepocitame tenku hadicku do expanznej nadrzky ako najvyssie polozeneho miesta, kam by sa teoreticky malo chladenie cez nit na termostate odvzdusnit). Ked sa motor zohreje, termostat sa relativne prudko otvori, pusti horucu vodu do chladica, vytlaci odtial naporom vzduchu podchladenu vodu, ktora zaleje horuci motor a az ked sa relativne chladnejsia voda dostane cez cely motor k termostatu "za motorom", tak sa ten zase privrie. Termostat na Zigulovi je obtokovy a je umiestneny na vstupe do motora/cerpadla, ma plnohodnotny "maly" aj "velky" okruh, navyse je termostat obmyvany a regulovany zmesou tychto 2 vstupov, takze dochadza k jeho velmi pomalemu, postupnemu a zdlhavemu otvaraniu a preto motor netrpi teplotnymi sokmi.

Ale ak porovnas akykolvek motor vychodneho bloku s tym, co v tom case (povedzme 80. roky) bolo na zapade, tak to co sme tu mali, bola prinajlepsom z nudze cnost. Mam VW 1,6D bez turba a to su spolu s inymi legendami ako diesle Mercedes W123 a podobne to najlepsie, co na svete kedy bolo, prebeh 1M km bez GO je relativne bezna vec. Tomu nemoze ziadny benzinak a uz vobec nie "vychodny", konkurovat.

Mara: nemas v tej Nive motor zo Skody? :D Taketo patalie vobec nie su bezne, to je skor vynimka a musi pre to existovat nejaky dovod. Hlavu mas rovnu? Dosadacie plochy dokonale ocistene? Pouzite kvalitne tesnenie?
Henry
 
Příspěvky: 618
Registrován: ned říj 04, 2009 21:10
Bydliště: BA, SK

Re: Teepeho LADA NIVA

Příspěvekod Mara » úte čer 13, 2023 17:33

Mam na praci vetsinou jen vikend a z toho se polovinu nic nechce delat, takze to vetsinou nejak splachnu, at se zas da jet. Tesneni bylo yuasa a ted jsem koupil nekolik kousku bez nazvu u Trince. Dosedaci plochy jsem vzal brouskem na kosu :/ a rovinnost meril jen toho brousku, vic bych s tim stejne nestihl udelat :) proste uz od Brezna potrebuju prohodit 5ti kvalt s rozbitym vstupnim loziskem a furt ne se k tomu dostat. Ale jak to jezdi v norme, tak to je jeste dobre. Co jsem ale naskladal podvozek na dvourady kulickovych lozisek, tak alespon od toho mam klid :D to je cele takova hoby patalie, ale urcite se tim da ku spokojenosti prokousavat. Resit ale veci pres servisy, tak jsem nespis dojezdil :D puvodne jsem tem motor dostal po regulerni GO a za par tydnu se rozsypal napinak rozvodaku s celou listou (asi nejaka spatna nahrada), pak se pridalo to tesneni (zakarbonovane krouzky valce, nevycistene + asi 100tis dalsi najezd) a od te doby uz to je klidnejsi
(maluch,uno1.5i-koloběh plechu v přírodě)
-lanča delta2 1.6i zdvihlá
-Lada Niva 1.7i -ll-
-Piaggo /bravo/sup.bravo/ciao//
Uživatelský avatar
Mara
 
Příspěvky: 1176
Registrován: čtv pro 10, 2015 14:18
Bydliště: F M

Re: Teepeho LADA NIVA

Příspěvekod Jarda_NIVA1.7 » pát čer 16, 2023 17:03

2 Henry:
zalezi cemu rikas uvarit, ja rapida v Turecku prehrival radne (az se mi otavily plasty z bovdenu plynu a sytice, mel jsem i strach to v pulce cerveneho vypnout, kdyz jsem vyjel prudky kopec, kde vyvarila nejedna dacie a dochlazoval jsem to pak nahore na volnobeh) a to tesneni vydrzelo jeste 9 let a 100tis.km, navic jsem ho montoval do motoru, kde nebyly predepsane presahy, ale zas to byl kvalitni elring. Jedine, co jsem na tom motoru tou teplotou podelal byly gufera ventilu a zacalo to zrat misto litr oleje na 15tis.km asi litr na 3 tis.km. No u nivy jsem 2x teplotou gufera taky poskodil (poprve afrika, podruhe asie :), jsou tam vlastne stejna.
Lada Niva 1.7i prodloužená LPG, MTX 7-06 Roadster LPG, Rapid 146 LPG, Rapid 130 LDD Cabriolet
Uživatelský avatar
Jarda_NIVA1.7
 
Příspěvky: 864
Registrován: čtv bře 05, 2015 06:22
Bydliště: Vysočina

Re: Teepeho LADA NIVA

Příspěvekod Henry » pát čer 23, 2023 06:09

Uvarit v zmysle, ze voda zovrie (ci uz kvoli vysokej teplote vody, strate pretlaku v sustave alebo prasknutiu hadice chladenia), vytvoria sa vzduchove kapsy v chladeni a dojde k zavzdusneniu a lokalnemu prehriatiu istych casti motora. Ked mas tesny pretlakovy system, nie je problem ani 110°C teplota bez varenia vody a motor by to mal vydrzat. Tie gufera su problematicke, nechapem preco to robia z materialov, ktorych teplotny rozsah je len s malickou rezervou vyhovujuci pre standardne podmienky prevadzky a vobec ich nie je problem prekrocit, co ma potom dost mrzute nasledky.
Henry
 
Příspěvky: 618
Registrován: ned říj 04, 2009 21:10
Bydliště: BA, SK

Re: Teepeho LADA NIVA

Příspěvekod Teepee » čtv zář 21, 2023 11:10

Teepee píše:... Cory hned ochotně na ploše poslechl motor a později v kempu udělal hloubkovou a pečlivou diagnostiku svými přístroji.
Rezultát jest, že NIVA má vůli ve skupině pístní čep + ojnice + ojniční ložisko na druhém válci.
Já měl na nějakou takovou vůli podezření, ale až teď se to potvrdilo a Cory dokonce určil i místo, které to dělá.
Když to prvních pár vteřin po startu neklape, pak to chvíli (cca 2-3 minuty) klape docela hodně a po zahřátí buď skoro vůbec nebo trochu, mohl by to být spíš pístní čep v pístu.
Motor jsem u LADY nikdy nedělal, tak jestli to chápu správně, čep je pevně nalisovanej v ojnici a plave na něm píst.
Jak je pak vyřešený, když se píst prohřeje první, tak tím zvětší vůli pro čep a než se následně prohřeje a zvětší čep, tak je v tom už nějak z principu vůle?

Mám to kousek do https://motorservislety.cz/ Tak buď se bude někdy řešit tenhle motor, nebo sháním jinej motor a nebo NIVU prodám.
Čímž nadhazuju, kdyby měl někdo o ní zájem, pojďme se o tom bavit, protože jí využívám málo. A s vědomím, že se má výhledově řešit tohle, tak jí nepoužívám v podstatě radši vůbec. :twisted:
Bílý LADA a okřídlená spol.
Uživatelský avatar
Teepee
 
Příspěvky: 4248
Registrován: čtv bře 10, 2005 13:20
Bydliště: Praha západ

Re: Teepeho LADA NIVA

Příspěvekod Cory » čtv zář 21, 2023 12:37

Piestny cap je plavajuci. Dovez auto sem, kupovat iny motor je nezmysel.
Lada 2171 Priora 1,6 MPi (2013), Lada 2105 v regenerácii (1985), Lada 21044 1,9 MPi (1998), Škoda Felícia 1,3 SPi - 40kw (1996), 2 x Babetta 210 (1984,1988), Simson 70 ccm (1989), Zetor 4011 (1966)
Cory
 
Příspěvky: 11568
Registrován: stř čer 14, 2006 17:14
Bydliště: Snina/Košice

Re: Teepeho LADA NIVA

Příspěvekod Jarda_NIVA1.7 » čtv zář 21, 2023 14:27

2 Cory:
to by me zajimalo, jestli todle jde udelat i spodem, nebo musi hlava dolu? a vytahnou pist s ojnici nahoru?
Lada Niva 1.7i prodloužená LPG, MTX 7-06 Roadster LPG, Rapid 146 LPG, Rapid 130 LDD Cabriolet
Uživatelský avatar
Jarda_NIVA1.7
 
Příspěvky: 864
Registrován: čtv bře 05, 2015 06:22
Bydliště: Vysočina

Re: Teepeho LADA NIVA

Příspěvekod Luděk Musil » čtv zář 21, 2023 18:12

Teepee píše:..., tak jestli to chápu správně, čep je pevně nalisovanej v ojnici a plave na něm píst.
....
Ne, to je u "starejch" 1,7 už jsou plovoucí komplet :idea: . Takže v pístu jsou zápichy pro segerky. Píst vytáhneš i s ojnicí, vyjmeš segrovky a píst vytlačíš prstem :D . L.
21011 -> (78) 84-99; 2103 -> (78) 99-04; 21073 -> (96) 04-07; 21044 -> (99) 07-13; 21044 -> (96) 12-16; Granta bílá -> 16-?; Vesta SW cross barvy Phantom (19) 20-?; 21011 - veterán (75) 12-?
Nemožné na počkání, zázraky do 3 dnů ´
Uživatelský avatar
Luděk Musil
 
Příspěvky: 10469
Registrován: úte čer 01, 2004 07:55
Bydliště: Vyškov/Rašov

Re: Teepeho LADA NIVA

Příspěvekod Cory » čtv zář 21, 2023 19:51

Jarda_NIVA1.7 píše:2 Cory:
to by me zajimalo, jestli todle jde udelat i spodem, nebo musi hlava dolu? a vytahnou pist s ojnici nahoru?


Hlava dolu. A v pripade Nivy a pritomnosti predneho diffu rovno motor vonku, usetri to kopec casu.
Lada 2171 Priora 1,6 MPi (2013), Lada 2105 v regenerácii (1985), Lada 21044 1,9 MPi (1998), Škoda Felícia 1,3 SPi - 40kw (1996), 2 x Babetta 210 (1984,1988), Simson 70 ccm (1989), Zetor 4011 (1966)
Cory
 
Příspěvky: 11568
Registrován: stř čer 14, 2006 17:14
Bydliště: Snina/Košice

PředchozíDalší

Zpět na Diskuse k modelové řadě

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 0 návštevníků

cron