Stránka 1 z 1

Zpožďovač vnitřního osvětlení automobilu

PříspěvekNapsal: ned pro 10, 2006 22:58
od Maysner
Zpožděné zhasínání osvětlení interiéru automobilu patří v současné době u nových vozů mezi standardní vybavení. U těch starších tato užitečná funkce chybí.

Zapojení se skládá ze tří částí. První část tvoří monostabilní klopný obvod. Ten je složen ze součástek T1, T2, R1 až R3, P1 a C1. Po rozepnutí dveřního spínače se začne nabíjet kondenzátor C1. Tranzistory T2, T4 a T5 jsou otevřeny. Rychlost nabíjení kondenzátoru, a tedy doba svitu žárovky, se řídí hodnotami rezistorů R1, R2 a trimru P1 přes tranzistor T1.

Druhou část tvoří výstupní spínací obvod R4, T4 a T5. Součástky D1 a C2 slouží k postupnému pomalému uzavírání výstupního tranzistoru, a tím i k postupnému snižování jasu žárovky až do jejího úplného zhasnutí. Dokud je tranzistor T2 otevřený, protéká přes jeho přechod emitor-kolektor proud, kondenzátor C2 je vybitý a tranzistor T4 je plně otevřený. Otevřený je i výkonový tranzistor T5. Žárovka svítí plným jasem. Po uplynutí nastaveného času se tranzistor T2 uzavře. Tranzistor T4 ale zůstane otevřený a přes jeho emitor se začne nabíjet kondenzátor C2. Jakmile napětí na něm dosáhne saturační hodnoty tranzistoru T4, začne se tento tranzistor pomalu přivírat. Přivírání tranzistoru T4 způsobí i přivírání tranzistoru T5. To způsobuje postupné pomalé snižování jasu žárovky. Po úplném nabití kondenzátoru C2 jsou tranzistory T4 a T5 plně uzavřeny a žárovka nesvítí. Dioda D1 má za úkol okamžitě vybít kondenzátor C2 při otevření dveří (sepnutí dveřního spínače). Pro vyblokování funkce postupného pomalého zhasínání žárovky postačí, když se neosadí součástky C2 a D1.

Třetí část má za úkol po otočení klíče ve spínací skříňce a zapnutí zapalování okamžitě (s plynulým snižováním jasu) zhasnout žárovku osvětlení interiéru vozu. Tuto funkci jsem navrhl, aby osvětlení interiéru nerušilo řidiče, jestliže už „trefil klíčem do zapalování“. Obvod tvoří rezistory R5, R6, ochranná zenerova dioda ZD1 a tranzistor T3. Po zapnutí zapalování je na svorce konektoru CN1-1 napětí 12V. Přes rezistor R6 je se otevře tranzistor T3. Přes něj se okamžitě nabije kondenzátor C1. To má následek uzavření tranzistoru T2. Tím se začne nabíjet kondenzátor C2 a pomalu uzavírat výstupní tranzistory. Žárovka osvětlení interiéru vozu pomalu zhasíná. Pokud nejsou osazeny součástky C2 a D1, zhasne ihned po uzavření tranzistoru T2.

Obrázek

Obrázek

Obrázek

Podle zákona o pozemních komunikacích je možné do automobilu instalovat pouze schválené příslušenství, které nese označení „ATEST 8SD“. Zpožďovač osvětlení neprošel atestací, a proto podle tohoto zákona nesmí být ve vozidle instalován.



Autor: Martin Stajgr

prevzato ze stranek www.elektronikacz.borec.cz

PříspěvekNapsal: ned pro 10, 2006 23:04
od Pavel04
Maysner píše:Podle zákona o pozemních komunikacích je možné do automobilu instalovat pouze schválené příslušenství, které nese označení „ATEST 8SD“. Zpožďovač osvětlení neprošel atestací, a proto podle tohoto zákona nesmí být ve vozidle instalován.


To sem se pobavil - atest 8SD moje auto este ani nevidelo...
Dotaz - k cemu to prakticky slouzi? To jako kdyz jezdim autem jednou za uherskej rok a nevim kam mam strcit klicek? Jako machrovinka dobry, ale nevim co z toho :|

PříspěvekNapsal: ned pro 10, 2006 23:08
od Maysner
v novych autech je to dnes skoro samozrejmost. neni to jen o tym abys videl na klicek ale i jinak ze kdyz otevres a zavres dvere tak ti to chvili sviti a nemusis si to sam zapinat(navic kdyz to je za hlavou) a kdyz neco treba nekam odkladas

PříspěvekNapsal: ned pro 10, 2006 23:09
od Pavel04
hmm ok, stejne si rikam, ze tam svetlo vzdycky naky je

PříspěvekNapsal: pon pro 11, 2006 09:24
od Roman
To je divocina, myslim to zapojenie, treba prelistovat stare Amaterske radia, da sa to spravit s jednym tranzistorom, jednym kondenzatorom a nejakym odporom. Robil som ich kopu a funguje to bez problemu.Iba s niektorymi alarmami sa to nemalo rado, lebo ak bolo stmievanie dlhsie, alarm pri aktivacii vyhodnotil dvere ako otvorene . A samozrejme, to nema to okamzite zhasinanie od zapalovania.

PříspěvekNapsal: pon pro 11, 2006 12:55
od Vašátor
Na můj vkuz až moc složitý ... navrhoval jsem si toto asi před dvouma rokama (uznávám, bez možnosti vlivu klíčku zapalování ... dle mého zbytečnost) a mám tam o půlku míň součástek 8) . Přitom to funguje naprosto spolehlivě. Odzkoušeno v mém Ladátorovi :D (jen...pro původní návrh jsem použil T1=BC558, doporučuji použít ekvivalent v plechovém pouzdře. Dvakrat mi z nějakeho důvodu plastový T1 shořel ... důvod neznámý)
Jooo, holt kdo nekouká na moje stránky má smůlu :D :D :D
Mám to v sekci "rady a nápady" http://www.ladaauto.wz.cz/napady.htm "pomalé zhasínání". Mám tam popis i tisk

Schema zde:

PříspěvekNapsal: pon pro 11, 2006 18:24
od Majo
no ked uz ste pri tom ja som to tiez teraz nedavno riesil a nahodou som sa dostal k tejto stavebnici: http://www.sos.sk/a_info/resource/p/ne526.pdf
teda ja som sa dostal iba ku scheme, ale to nikomu nehovorte :)
teda toto je take ze nezhasina pomaly, ale vypne naraz uplne. A je to pomerne jednoduche na zostrojenie.
a vobec, tu je plno schem, ehm chcem povedat stavebnic do auta: http://www.sos.sk/index_sk.php?str=12&code=P104010
:wink:

PříspěvekNapsal: pon pro 11, 2006 19:54
od Maysner
ja sem hledal nejaky schamata a na tohle narazil tak sem to hodil sem
to vasator: na tvejch strankach sem to taky videl. ale doted sem to zapomel :oops: :lol:

PříspěvekNapsal: pon pro 11, 2006 20:19
od Vašátor
Maysner píše:to vasator: na tvejch strankach sem to taky videl. ale doted sem to zapomel :oops: :lol:


Tak to máš u mě velký mínus :D :D :D

Re: Zpožďovač vnitřního osvětlení automobilu

PříspěvekNapsal: úte říj 30, 2018 13:18
od 3enit
I v roce 2018 se ,,bastlí" :mrgreen:

Re: Zpožďovač vnitřního osvětlení automobilu

PříspěvekNapsal: úte říj 30, 2018 14:50
od Křečík Barbuška
Soucastkova zakladna z minuleho stoleti :-) . Ten elyt je foufam Iskra, aby to nekazilo celkovy dojem? :-)

Re: Zpožďovač vnitřního osvětlení automobilu

PříspěvekNapsal: úte říj 30, 2018 18:22
od Vašátor
Jako bych se vrátil na střední školu :wink: . A není to zbytečně složité zapojení? Já to měl tak s polovinou součástek.

Re: Zpožďovač vnitřního osvětlení automobilu

PříspěvekNapsal: stř říj 31, 2018 08:25
od 3enit
Byl požadavek na zhasnutí po otočení klíčkem. A vůbec, je to pět tranzistorů, fajnšmekři by naprogramovali rovnou megu nebo arduino :mrgreen:

Jinak kondenzátor je Hitano, bohužel :(

Re: Zpožďovač vnitřního osvětlení automobilu

PříspěvekNapsal: stř říj 31, 2018 09:31
od Luděk Musil
Ale je dobře, že se ještě najde člověk, který dokáže "vypálit" plošňák, osadit a zapájet do něj součástky, ve finále jej oživit :idea: :prayer: . L.