Stránka 1 z 2

Otázky na Tůmu

PříspěvekNapsal: ned pro 14, 2014 17:43
od corsair
Omluvam sa za dlzen nad u namiesto gulicky TÚMA - neviem kde sa pise ta gulicka

Mam pred sebou knihu "navod k provozu a udrzbe"

Par veci potrbujem vysvetlit:

1. str. 42/ ods. 9. Po kazdych 10000km - Karburátor - promyt a profouknout cistic paliva, skontrolovat cinnost sporice behu naprazdno a pristroju elektropneumaticke automatiky
Kde ma karburator cistic paliva?
ako skontrolujem setric a el/pneu automatiku?

2. str. 42/ ods. 11 Po kazdych 10000km - Karoserie - Vycistit odtokove otvory prahu, dveri a dutin prednich blatniku. Zkontrolovat a podle potreby seridit zamky dveri
Odtokove otvory akoze mam vyplachnut vodou alebo ako?

3. str43/ods 21 Po kazdych 10000km - Motor - zkontrolovat a seridit vule ventilu, seridit otacky klikoveho hridele behu naprazdno
Otacky predpokladam nastavit na karburatore? (lebo sa da aj predstihom :)

4. str44/ods23 Po kazdych 20000km - soustava odvetrani klikove skrine - ocistit a promyt hadice a zhasec plamenu. Zkontrolovat stav hadic, vika odvetravace a upevnovacich casti
Hadice? myslel som, ze to je iba jedna hadica. zhasac plamena je co/kde? veko odvetravaca???

5. str44/ods33 Po kazdych 30000km - omezovac tlaku - zkontrolovat cinnost
v celej knizke som sa nedocital kde je ten obmedzovac a ako sa kontroluje cinnost

6. str45/ods37 Po kazdych 30000km - motor - promyt mazaci soustavu
Benzinom? Jarou?


7. str45/ods38 Po kazdych 40000km - spoustec - ocistit komutator.zkontrolovat opotrebeni a prilehani kartacu. podle potreby kartace vymenit
uprimne - neviem co je komutator, neviem ako sa kontroluje opotrebeni kartacu a uz vobec neviem ako kartace vymenit. tu mi asi treba viest ruku

8. str45/ods39 Po kazdych 50000km - alternator - ocistit sbezaci krouzky, zkontrolovat opotrebeni a prilehani kartacu. Podle potreby vymenit
Tu som takisto jelen v celom rozsahu


Dalej nieje pisany interval vymeny brzdovej kvapaliny aj ked predajcovia tento interval uvadzaju (mozno len z komercnych dovodou)

Kde vsade su kvapaliny co treba kontrolovat (motorovy, prevodovy, dif. olej viem) a intervaly vymen.
oleje:
motorovy - 10kkm/1rok
prevodovka - ?
dif - ?
domcek riadenia - ? (ten som este neobjavil)
?

ine
brzdova/spojkova - ?
chladic - 50kkm/2roky
?

vazelina - kde ju treba vsade davat

Vdaka za rady

Re: Otázky na Túmu

PříspěvekNapsal: ned pro 14, 2014 17:57
od valda1971
Jejdá... to je otázek :D
1. - čistič benzínu karburátoru je hned u vstupu pod plochou 6hranou uzávěrou malý košíček (sítko)
6. - omezovač brzdného tlaku - je na podvozku vpravo před zadní nápravou - vede k takovému něčemu tyčka asi o průměru 8mm přichycená druhým koncem na zadní nápravě. To reguluje podle zatížení zadku propustnost kapaliny do zadních brzd (otevírá/přivírá ventil) Jak se kontroluje propustnost nevím, jinak jen na kanále při zahoupání zadkem, jest-li se to otáčí v regulátoru, nebo je to zamrzlé a ohýbá se jen ta tyčka.
Já jsem třeba motor nikdy nevymýval, měnil jsem dřív než je dáno poctivě olej a je v pohodě. Jinak jsou na to výplachové oleje, benzín by nebyla zrovna šťástná volba !
Domček riadenia - předpokládám, že se jedná o převodku řízení - je v motorovém prostoru na přepážce přímo proti volantu. Takový skoro čtverec (nahoře), uprostřed je šroub (červ) zajištěný kontra matkou - tím se šteluje vůle, pod tím je malý šroub s 4hranou hlavou (na 8 či menší klíč) - ten vyšroubuj a měl bys vidět olej, pokud ne, asi nejlépe stříkačkou doplň na horní hranu a uzavři. Dává se tam převodový olej.
7. - Komutátor je ta část rotoru (to je ta otáčivá část :) ), je to po obvodu několik měděných "plechů" kterých se střídavě dotýkají uhlíky a mezi nimi jsou izolační drážky. Když se do drážek dostane vodivý prach, propojuje to víc plechů a pak nefunguje jak má, nebo vůbec. Tak se ty drážky vyčistí. Spíš něčím jemnějším....

Re: Otázky na Túmu

PříspěvekNapsal: ned pro 14, 2014 19:59
od Luděk Ondrůch
6. - omezovač brzdného tlaku - je na podvozku vpravo před přední nápravou - vede k takovému něčemu tyčka asi o průměru 8mm přichycená druhým koncem na zadní nápravě.


Před zadní nápravou.

2. Čistí se šroubovákem aby nebyly ucpané bordelem.
4. Hadice jsou dvě, silná vede z odlučovače oleje do vzduchového filtru a slabá vede z místa napojení silné hadice do vzduch. filtru do karburátoru. Zhášeč plamene je takový sítko v silné hadici před jejím vstupem do filtru.

Re: Otázky na Tůmu

PříspěvekNapsal: ned pro 14, 2014 22:01
od valda1971
Sorry - přední/zadní nápravou - překlep myšlenek :rolleyes: - opraveno :D

Re: Otázky na Tůmu

PříspěvekNapsal: úte pro 23, 2014 17:06
od tomass
7.Jak psal Valda. Čistit se dá kartáčkem na zuby. Myslím, že se tomu říká zubná kefka. Drátěným kartáčem ne ! Poškrábaly by se ty měděné plošky a víc by ubývaly uhlíky. Když by ty plošky byly opotřebené, vybroušené drážky, dá se velmi jemně zarovnat na soustruhu, případně opět na soustruhu osmirkovat jemným smirkem a pak zase zubním kartáčkem očistit. Modrá barva mědi nevadí, je to normální a modrou barvu v žádném případě nečistit. Je to stejné jako u všem elektromotorů...... (Nikdy jsem ho nečistil a běhá pořád) :D

5. Je to popsané v Tůmovi. Výška nadzvednutí kufru, nebo tak nějak a je tam napsaná hodnota. Spíše jde o kontrolu. Pokud se stává, že ti při prudším brzdění blokuje zadek, určitě potřebuje nastavit. Jinak mě to seřizovali ještě na záruku u nového auta, kdy zadek blokoval na suchým asfaltu. Od té doby nebylo potřeba seřizovat.

6. Dříve se používaly proplachovací oleje po vypuštění starého motorového oleje před nalitím nového. Rychle se od toho upustilo a snad to jen přetrvává v literatuře. Také jsem nikdy neproplachoval motor. Proplach nedělali dříve ani servisy, protože zbytky proplachového oleje způsobily více škody, než když se nepoužil proplach vůbec a olej se jen vypustil.



Převodový a rozvodový olej - podle kvality oleje. Dříve se PP90H v rozvodovce měnil po 30 tkm, nebo 60 tkm (je to také v Tůmovi), nepamatuju si to. Když se při doplnění na olej podíváš, tak to poznáš už od pohledu jestli vyměnit. Kromě toho v difu bývají v oleji rozptýlené drobounké částečky kovu, někdy se lesknou, někdy jakoby saze, které olej také znečišťují. Dej kapku oleje na bílý papír a uvidíš jak vypadá.


Náplně:

Brzdová kapalina a spojková kapalina (spojková je už minimum práce a mění se taky) se mění po 2 letech bez ohledu na počet ujetých kilometrů. Je to tak u každého auta.

Motorový olej: 10 tkm , nebo 1 rok. Těch 10 tkm nepřekračovat. Když bude hodně cest se studeným motorem, se sytičem, tak klidně dříve (třeba 7-8 tkm). Pozná se podle čistoty oleje, případně zápachu oleje od benzínu. Olej někdy bývá sotva znatelně cítit benzínem. Když je cítit trochu víc, je to špatně a olej vyměnit hned. Oleje nekupovat v marketech (Lidl, Kaufland a podobně. Levný olej bývá často špatný olej.)

Převodový olej a Rozvodový olej: 30 tkm, nebo 60 tkm (nevím jistě) spíš se řídit kvalitou oleje SMX-S (převodovka) SAF-X (rozvodovka) klidně 80 tkm, nebo 10 let ? To už Ti asi nikdo neřekne.... Těm syntetický se říká celoživotnostní oleje - ale není to pravda !

Převodovka řízení: to samé jako rozvodovka.

Chladič: směs Fridex G48 každé 2-3 roky (měním po 3 letech) V práci jsme měli auta, kde bylo v chladícím systému tolik koroze, že nepomohlo ani opakované proplachování. Nevím jestli to bylo zanedbanou výměnou kapaliny, nebo různě levnými náhražkami názvů antifreeze. Zůstávám věrný osvědčené kvalitě. / Fridex G-plus jsem měl v Ladě 1x, ale odborníci, včetně tady na foru mě přesvědčili, že do Lady nepatří. Věř tomu, že se do Lady dávat nemá, může způsobit problémy s těsností systému a zároveň uvolněním předchozích úsad ! Víc nebudu rozvádět /.

Ložiska předních kol se mají čistit a měnit vazelína každých 20 tkm (zdroj Tůma). Přiznávám, že to nedělám a pokud vím nedělávali to dříve obvykle sami o sobě ani servisy. Za socialismu táta značkový servis nepřesvědčil, aby mu vyměnily vazelínu v předních ložiskách za celých 15 let - u 2101. Pokud vím, tak se ložiska měnily možná jednou, možná vůbec, je to už moc dlouho.) Je to tolik práce jako dát nová ložiska. Bez čištění, pokud se doplní podle potřeby vazelína vydrží ložiska většinou 80 -130 tkm. Záleží hodně na jejich seřízení, konkrétní kvalitě ložiska a štěstí. Taky záleží, jestli není zpuchřelé Gufero, aby se do ložiska dostal prach. Tady na foru najdeš hodně rozdílných údajů o životnosti předních ložisek. Hodně záleží po jakém povrchu se jezdí. Kolik vydrží při pravidelném čištění nevím.

Jinak co se kde maže jsou obrázky v Tůmovi.

Re: Otázky na Tůmu

PříspěvekNapsal: úte pro 23, 2014 17:37
od Roman
"Lidl, Kaufland a podobně. Levný olej bývá často špatný olej."
Toto su zasa take reci jedna baba povedala. Ked trochu pohladas na nete zistis, ze konkretne olej pre Lidl vyraba nemecka firma
http://www.pennasol.de/produkte/
a ak tento olej splnuje normy predpisane pre Ladu, tak s jeho pouzitim nemozu byt ziadne problemy. A ze sa firma s tym netaji, ze tento olej pre Lidl robi sa tiez da najst na nete:

LIDL Stiftung & Co. KG
Herrn Marco Stanusic
Stiftsbergstraße 1
74167 Neckarsulm
Ihre Nachricht vom Ihre Zeichen__Unsere Zeichen__Tel.-Durchwahl Tag
...851-115...22.10.2009
Ihr Fax vom 21.10.2009
Sehr geehrter Herr Stanusic,
gern bestätigen wir Ihnen, dass entsprechend der folgenden Aufstellung die Produkte identisch sind.
PENNASOL Multigrade Super HD 15W40 = W5 CARCARE Engine Oil 15W40
PENNASOL Super Light 10W40 = W5 Ecotech Engine Oil 10W40
PENNASOL Super Pace 5W40 = W5 Supertech Engine Oil 5W40
Mit freundlichen Grüßen
Mineralöl-Raffinerie Dollbergen GmbH
i.V. Hartmann i.A. Fricke
Zdroj: https://www.poradte.cz/auto-moto/13898- ... lidlu.html

Nepredpokladam, ze taketo vyjadrenia by niekto falsoval v ramci obhajoby "spatneho" oleja.

Re: Otázky na Tůmu

PříspěvekNapsal: úte pro 23, 2014 21:07
od Křečík Barbuška
Pokud si potrpím na značkovost. Dají se koupit pětilitrovky oleje 15W-40 Castrol či Total v ceně baj voko 500 Kč, ale i 900 Kč. Obal stejný, pěkný kanystřík, machrovská nálepka, slušivý štítek. Který olej je lepší? Ten levný? Nebo ten drahý? Uvnitř je mastná tekutina ... .

Taky se jednu dobu prodával olejíček od polských přátel. Zovalo se to Orlen Platinum 15W-40 v zajímacím balení 4,5l. Prodával se od 170 Kč do 600 Kč. Vím o jednom případu kdy po použití tohoto maziva došlo k přidření motoru 2103 na vrchu.

V kombálu jsem jednu dobu měl olej z Kauflandu, subjektivně mazal dobře.

Pokud nemáte doma soupravu malého tribotechnika musíte věřit a doufat :-) .

Re: Otázky na Tůmu

PříspěvekNapsal: pát led 02, 2015 14:21
od tomass
Romane vím o řezníkovi, který tlačí uherák (salám) do jednoho řetězce. Je naprosto jiný, než ten co prodává ve své síti. Sám přiznává, že řetězec ho tlačí na diktovanou cenu a proto se oba uheráky liší složením (kvalitou a chutí) a do řetězce jde horší výrobek. Sám vím o dalším potravinářském produktu, který je ze stejné fabriky ve dvou baleních expedován do ČR a do německa. Světe div se, vyjímečně je pro český trh výrobek poctivější a kvalitnější. Německý trh má v tomto ohledu kupodivu nižší požadavek na kvalitu. Přitom se oba dva prodávají pro německý i český trh i na českém trhu. Oba výrobky mají velký rozptyl v ceně, podle toho jestli jsou, nebo nejsou v akci. Podobně to bude s oleji do motorů....... základ třeba bude stejný, aditiva a další látky se budou lišit. Základ oleje už nezahrání absence aditiva. Není to ani omylem o tom co jedna bába povídala. Pokud trváš na tom, že ano, tak ta bába asi řekla, že olej v Lidlu je stejně kvalitní jako 2-3x tak drahý olej jinde. Protože ta bába chtěla ušetřit. Stejná zhýralost je koupit si potravinu u automechanika jako koupit si olej do auta v převážně potravinovém řetězci. Jsou i názory, že Lada snese všechno. Ano snese, tvrdí to převážně Ti, co Ladu už mnoooho let nemají, protože si dovolili lít do ní všechno. Fotky vydřených ventilů a vačky s nekvalitním olejem sem už někdo na forum dával. Pro mne je to ponaučení pro vždy. Můj názor nikomu nemůže zabránit, aby to tak nepraktikoval. :)

Re: Otázky na Tůmu

PříspěvekNapsal: pát led 02, 2015 23:05
od corsair
Presne tak, ale mne sa niekedy stane, ze ked usetrim 3-4eura stoji ma to dalsich 40-50eur aj viac... Alebo niesme tak bohaty aby sme si kupovali lacne veci, ze?

Re: Otázky na Tůmu

PříspěvekNapsal: sob led 03, 2015 01:09
od Jelen
A jak řezník, co tlačí uherák souvisí s Tůmovou knihou? Dost OT, další budou nemilosrdně smazány. Tolik slov a žádné sdělení. Témat o olejích je tu dost a je tam zodpovězeno snad všechno.

Re: Otázky na Tůmu

PříspěvekNapsal: čtv dub 23, 2015 10:28
od corsair
V temach o olejoch sa vsade uvadza do prevodovky GL4 ale tuma pise GL5 ako si to vysvetlit?

Strana 98/Skrin prevodovky, skrin rizeni, skrin rozvodovky/prevodovy olej/....

Re: Otázky na Tůmu

PříspěvekNapsal: čtv dub 23, 2015 21:34
od Majo
tak ako povedal Myso - Tuma bol zhuleny ked pisal niektore odseky...

Re: Otázky na Tůmu

PříspěvekNapsal: pát dub 24, 2015 05:47
od Cory
Original vo fabrike leju do prevodovky GL-5. Vo viacerych literaturach som nasiel ako alternativu GL-4.

Re: Otázky na Tůmu

PříspěvekNapsal: sob črc 23, 2016 19:17
od LiborSudo
Dobrý den
Mám karburátor na 2103 Vébr.
Potřebuji poradit ,jak nastavyt bohatost.
Děkuji Novotný

Re: Otázky na Tůmu

PříspěvekNapsal: sob črc 23, 2016 19:49
od Křečík Barbuška
Vychozi stav je, ze motor vrci, je ohraty a ma spravne predstih. Sroubkem bohatosti (sikmo) otacis a hledas bod nejvyssich otacek. Priklad: povolujes a otacky vzrustaji pak se to zhoupne a zacnou klesat ... nebo budes povolovat a budou klesat tak utahuj a porostou ... . Pak doladis sroubkem klapky otacky volnobehu a zase hledas vrchol sroubem bohatosti. Timto taneckem se dostanes na zadane volnobezne otacky. Nerikam, ze je to spravne, ale tak to delam ja :-) . Idealni je pak to nechat dodelat na emisich kde karby umi.