Geometrie

Moderátor: Moderátoři

Odpovědět
Miso
Příspěvky: 69
Registrován: čtv črc 14, 2005 16:27

Příspěvek od Miso »

Mam, neposobia.
Dusan
Příspěvky: 3872
Registrován: stř čer 02, 2004 17:29
Bydliště: Kosice-okolie

Příspěvek od Dusan »

teoria je tak krasna...prepichova vec.... staci aby boly sruby dobre zazrate a obalene hrdzou a bez autogenu..sa nepohne ani dopredu ani dozadu :lol:
Richard Novotný
Příspěvky: 107
Registrován: čtv úno 09, 2006 13:55
Bydliště: Mirošov
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Richard Novotný »

Matice mám uvolněné,nové koupené, jen se do toho pustit.Obával jsem se těch sil na rameno,ale když máš vyzkoušeno tak do toho půjdu.Nic jiného mi nezbývá-na jednom kole mám odklon ujetý o 0,5 stupně a na druhém 1 stupeň (po výměně svislých čepů).
LADA 2107 5q LPG "Vasil"
Richard Novotný
Příspěvky: 107
Registrován: čtv úno 09, 2006 13:55
Bydliště: Mirošov
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Richard Novotný »

Ještě mě napadlo,kdybych uvolnil spodní svislý čep,tak by se s tím ramenem mělo dát manipulovat ještě lehčeji?
LADA 2107 5q LPG "Vasil"
Uživatelský avatar
Roman
Příspěvky: 1285
Registrován: úte čer 01, 2004 09:18
Bydliště: Kralův Dvůr
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Roman »

Ked vytiahnes tlmic, stlacis pruzinu a zafixujes ju a zhodis spodny cap, mozes si spodne rameno zobrat aj do kuchyne :D
Roman
Majo
Příspěvky: 6455
Registrován: úte čer 01, 2004 19:32
Bydliště: Zvolen
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Majo »

ja som menil silentbloky v spodnom ramene a mal som dost :roll:

bol som si dat spravit geometriu u kamarata na dielni(Renault Trucks) a az na to ze som skoro spadol do jamy, co je robena pre kamiony, ja som liezol po jej okrajoch sa moj problem velmi nevyriesil :(
Odklon je takmer 0, zbiehavost 1mm a stale to mierne taha doprava. Ked som to skusal doma, tak po par upravach ma extremne zacalo tahat do lava. Tak som zbehol sem na pristroje, nastavil mi to a zas to taha do prava aj ked malo. Cim to je? Musi byt nejak presne nastavena zbiehavost aj podla sklonu capov ci co? Ze mam viac dotiahnutu jednu stranu nez druhu? Odklon som neriesil, nebol cas ani chut, brzdy nepribrzduju, loziska nepridieraju, gumy sa deru rovnomerne...
21043(reinkarnacia), 2105 1.3k(svagrov), 2110 1.5 16V, Niva(rozobrata), Chevy Niva 1.7i, Priora1,8+, BMW e36 328iA, Fiat Tempra 2.0i.e, 4x4
Marek
Příspěvky: 5267
Registrován: úte čer 01, 2004 21:31
Bydliště: Třebíč, CZ

Příspěvek od Marek »

Na tahání vozidla do strany nemá vůbec vliv sbíhavost, nýbrž odklon kola !!!

Při důkladném seřizování geometrie je nutné měřit a nastavovat všechny tři důležité hodnoty, a to v pořadí záklon čepu (+3°30'), potom odklon kola (+0°5') - obě hodnoty jsou v toleranci (+-0°30'). Naposledy se seřizuje sbíhavost nápravy (+4 mm = +0°35'). Toto jsou hodnoty určené pro vozidlo zatížené pohotovostní hmotností, tedy bez posádky, pouze s plnou nádrží paliva a povinnou výbavou.
Pokud není možnost či čas a chuť seřizovat geometrii důkladně, lze v krajním případě měřit a seřizovat pouze odklon a sbíhavost (bez záklonu). Ovšem vzhledem k tomu, že hodnoty záklonů rejdových čepů mají důležitý vliv na stabilitu vozidla při projíždění zatáček a též na vracení volantu do přímého směru, může to při zatáčení zlobit.
RENAULT Mégane Grandtour *04/2008 - 1,5dCi 78kW (06/2016-)
RENAULT Scénic *05/2012 - 1,4TCe 96kW (10/2023-)
Majo
Příspěvky: 6455
Registrován: úte čer 01, 2004 19:32
Bydliště: Zvolen
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Majo »

Dakujem, presne toto som potreboval pocut :D

Mne bolo len divne, ze ked som doma nastavoval iba samotnu zbiehavost, tak mi to potom pri skusobnych jazdach vzdy tahalo do inej strany. No ale nebudem tu meditovat, dam si to urobit poriadne, lebo zaklon mam uplne na prd, odklon je celkom v norme.
21043(reinkarnacia), 2105 1.3k(svagrov), 2110 1.5 16V, Niva(rozobrata), Chevy Niva 1.7i, Priora1,8+, BMW e36 328iA, Fiat Tempra 2.0i.e, 4x4
Miso
Příspěvky: 69
Registrován: čtv črc 14, 2005 16:27

Příspěvek od Miso »

Majo píše:Mne bolo len divne, ze ked som doma nastavoval iba samotnu zbiehavost, tak mi to potom pri skusobnych jazdach vzdy tahalo do inej strany.

Na tom nie je vobec nic divne. Pri kladnej zbiehavosti taha auto na stranu na ktorej je vacsi zaklon capu. Pri zapornej naopak. Je to sposobene silami ktore sa snazia kolesa vyrovnat do priameho smeru. Na koleso s vacsim zaklonom posobi vacsia sila ako na koleso s mensim, tie sa preto, pokial je riadenie v priamom smere, vzajomne nevykompezuju a vysledna sila otoci riadenim.
Majo
Příspěvky: 6455
Registrován: úte čer 01, 2004 19:32
Bydliště: Zvolen
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Majo »

ahaaaa, tak to som hned kludnejsi 8)
21043(reinkarnacia), 2105 1.3k(svagrov), 2110 1.5 16V, Niva(rozobrata), Chevy Niva 1.7i, Priora1,8+, BMW e36 328iA, Fiat Tempra 2.0i.e, 4x4
Marek
Příspěvky: 5267
Registrován: úte čer 01, 2004 21:31
Bydliště: Třebíč, CZ

Příspěvek od Marek »

Prostě, Majo - když si dáš dokopy mou a Mišovu odpověď, vyplyne z toho jednoznačný závěr - pořádně seřídit všechny tři hodnoty v pořadí, jak jsem uváděl výše, a budeš jistě spokojen.

Před půl rokem jsem dělal kompletní GO nápravy (ramena, čepy, řízení - prostě komplet) a po nastavení geometrie jsem docílil záklonů +3°30' až +4°00', odklonů 0°00' až +0°15' a sbíhavost +5 mm. Tu změnu v chování bych, pánové, každému přál zažít. A ještě jedna věc mě moc potěšila - na levé i pravé straně jsem použil stejný počet podložek pod uložení spodního ramene (pod přední šrouby 2 podložky a pod zadní šrouby 4 podložky o síle 0,8 mm vlastní výroby), což jednoznačně svědčí o tom, že i po 30 letech se karoserie ani nehnula !!!
RENAULT Mégane Grandtour *04/2008 - 1,5dCi 78kW (06/2016-)
RENAULT Scénic *05/2012 - 1,4TCe 96kW (10/2023-)
Little Red Riding Hood
Příspěvky: 2585
Registrován: ned zář 25, 2005 21:38
Bydliště: Olomoucity-Brnotown
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Little Red Riding Hood »

a jak se hodnoty změněj když auto zvednu a nápravy jsou vlastně svěšené??...
Marek
Příspěvky: 5267
Registrován: úte čer 01, 2004 21:31
Bydliště: Třebíč, CZ

Příspěvek od Marek »

Little Red Riding Hood píše:a jak se hodnoty změněj když auto zvednu a nápravy jsou vlastně svěšené??...


Velmi zásadně, ale nechápu, proč to řešíš. Geometrie se právě z tohoto důvodu měří a nastavuje při pohotovostní hmotnosti vozidla a na správně nahustěných pneumatikách. Výrobce VAZ původně v literatuře uváděl hodnoty geometrie pro vozidlo zatížené na celkovou hmotnost, jenže jistě uznáte, že to je dost nepraktické řešení (pro měření a seřízení bych musel mít ve vozidle pět stejně těžkých osob cca 70 kg vážících, které se po celou dobu měření a seřízení nesmějí ani pohnout, k tomu cca 50 kg nákladu rovnoměrně rozmístěného v kufru - to je kravina jak barák) - z toho důvodu výrobce přepočítal hodnoty pro nezatížený vůz v pohotovostní hmotnosti.
RENAULT Mégane Grandtour *04/2008 - 1,5dCi 78kW (06/2016-)
RENAULT Scénic *05/2012 - 1,4TCe 96kW (10/2023-)
Little Red Riding Hood
Příspěvky: 2585
Registrován: ned zář 25, 2005 21:38
Bydliště: Olomoucity-Brnotown
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Little Red Riding Hood »

ptám se proto že sme vždycky dělali geometrii se zvedlím předkem.. nasadit plecháče a měřit metrem (s pneumatikama by si těžko změřil metrem že).. vycházeli jsme z hodnout z jedné knížky..
Marek
Příspěvky: 5267
Registrován: úte čer 01, 2004 21:31
Bydliště: Třebíč, CZ

Příspěvek od Marek »

To by mě fakt zajímalo, copak jste asi tak naměřili.
RENAULT Mégane Grandtour *04/2008 - 1,5dCi 78kW (06/2016-)
RENAULT Scénic *05/2012 - 1,4TCe 96kW (10/2023-)
Odpovědět

Zpět na „Karoserie a ostatní“