od Luděk Musil » čtv říj 27, 2011 12:13
Vidím, že na téma svislé čepy a problémy s nimi spojené bylo popsáno již hodně stran, nemluvě o některých osobních (a celkem nepříjemných) příhodách s nimi.
Dodám také ze své drobné sbírky.
Od jara jsem pozoroval nestejnoměrné sjíždění předních pneumatik. Vypadalo to, jako by přední náprava byla do písmene A, tedy sjeté vnitřní strany běhounů - obě. Na konci srpna jsem tento problém řešil v místním servise ve Šlapanicích. Doufám, že úspěšně, protože jsem v sobotu přezul na zimní. Kluci na to koukali divně, že takto sjetý pneumatiky neviděli a že (po přeměření a spravném nastavení) prý byla celá závada v záklonu některýho čepu.
Ale o to nic. Když jsem to auto dával na seřízení, tak jsem klukům říkal, že kdyby byl nějaký problém třeba v čepech, ať je vymění. Při přebírání auta jsem se ptal na svislý čepy a říkali, že v pohodě. Tím je samozřejmě nenapadám ani nevyčítám, jiná závada se může klidně projevit hned druhý den.
No a před cca měsícem mi začaly z přední nápravy vycházet podivné vrzavé zvuky, řízení ztěžklo, auto se na pokyny volantu chovalo laxně až neochotně. A tak jsem se rozhodl k výměně svislých čepů.
Vlastní výměna čepů zabrala odpoledne, a díky dobrému nářadí a stahováku (vlastně roztahováku) nebyla nijak zvlášť náročná. Jediné zdržení, které bylo díky jiné konstrukci řídící tyče tato musela opustit své místo. Jinak bych tam roztahovák nedostal.
Po této operaci se auto chová docela jinak. Řízení je měkké, volantem se dá opět točit (téměř) jedním prstem a auto ochotně reaguje na sebemenší pohyb volantem. Zatím jsem z toho řízení krapet nervozní, ale zvyknu si.
L.
21011 -> (78) 84-99; 2103 -> (78) 99-04; 21073 -> (96) 04-07; 21044 -> (99) 07-13; 21044 -> (96) 12-16; Granta bílá -> 16-?; Vesta SW cross barvy Phantom (19) 20-?; 21011 - veterán (75) 12-?
Nemožné na počkání, zázraky do 3 dnů ´