Grafitka nepatří do kuličkových ani válečkových ložisek !
Grafitka není ložisková vazelína
, ale na drážkový a posuvný spojení a na klouby. Grafitka obsahuje částice, který plochu a kuličky dokonale a jemně omelou jak přes ně přejíždí kuličky, nebo válečky. Částicema se zároveň zmenšuje vůle v ložisku, ložisko se víc zahřívá a i samotným posuvem maziva v kleci ložiska.
V automobilech se plní celé ložisko a ještě se přidává trochu okolo. Ale o grafitce se o použití do kuličkových ložisek teda fakt nepíše. To, že před ní není varování, neznamená, že by se mohla, nebo měla použít.
Znám někoho, kdo pokurvil motor 2101 přídavkem Molyky do motorového oleje v domnění, že motoru přilepší. V motoru jsou suvné mechanismy a vysoké teploty pro které je určena Molyka. Přesto do motoru nepatří. Po prvotním ztišení začal postupně nabírat na spotřebě oleje a hlučnosti. Nezničil ho hned. Motor taky NEpočítá s vůlema pro přidání grafitu.
(Jen tak na okraj: do klasického vysokootáčkového kuličkového ložiska se dává 1/3 obvodu ložiska mazivo, aby nezpůsobovalo odpor a přehřívání ložiska. Pro představu, pokud se naplní klec kuličkového ložiska ložiskovou vazelínou co se do něj vejde (vnější průměr ložiska asi 25mm) tak při otáčkách kolem 15000/min se přehřívá už po cca 5 minutách. Později začne vazelína vytékat, přehřeje se ložisko a část vazelíny co zůstane postupně po několika hodinách provozu až zuhelnatí, ložisko zmodrá a konečná. Když se totéž ložisko naplní tak jak má být z 1/3, je schopno pracovat při 35000 ot/min trvale, tak jak je určeno několik set až několik tisíc hodin).