Brzdy,záhadně začala mizet brzdová kapalina u stojícího auta

Moderátor: Moderátoři

Re: Brzdy,záhadně začala mizet brzdová kapalina u stojícího

Příspěvekod Vašátor » pon dub 28, 2014 16:58

Jak starou máš brzdovou kapalinu? Jistě jsi to tu již psal a jistě ji máš vyměněnou. Nicméně stará a nekvalitní kapalina může rovněž způsobit vibrace - klesne bod varu, zahřeje se, začne lehce "vřít" a začne pulzovat destička. Ale je to případ ojedinělý, načež se spíše projevuje pískáním brzd.
Vašátor / TŘI SESTRY <III> LADA GANG / osa Brno - Plzeň / cituji "ladaklub je jen náhodně zformovaná banda hovad"
http://www.classic-oldtimer.cz _______ http://ladaauto.wz.cz _______ http://tatry.kvalitne.cz/
Uživatelský avatar
Vašátor
 
Příspěvky: 9311
Registrován: pon lis 01, 2004 13:56
Bydliště: Brno

Re: Brzdy,záhadně začala mizet brzdová kapalina u stojícího

Příspěvekod tomass » pon dub 28, 2014 17:12

Vloni jsem ji měnil takhle v dubnu, HBV taky, takže kapalina rok (Velvana DOT4). Podruhé jsem odvzdušňoval ještě při výměně druhého třmenu někdy v červnu 2013 a dával na obě strany vyžíhaný měděný podložky. Vzduch to určitě nebude, to by pružilo, ne ? A pak by to dělalo brajgl asi hned od začátku. Pedál jde tak jak má jít. Teď jsem ještě prohlížel, jestli nemám na pneu plošky - nemám. Nejsou ani vidět, ani cítit při pohlazení rukou. I když to není ještě tak moc dlouho a tak mnoho, aby to mohlo být na pneu znát.
tomass
 
Příspěvky: 896
Registrován: čtv čer 28, 2012 00:16

Re: Brzdy,záhadně začala mizet brzdová kapalina u stojícího

Příspěvekod tomass » úte dub 29, 2014 10:24

Tady je pěkný článek o brzdách: http://www.automonti.cz/pdf/brzdy-brzdovy-system.pdf Stálo by za to ho někam umístit pro ostatní.

Uvádějí, že vibrace brzd způsobuje:
1) nestejná tloušťka kotouče
2) deformovaný kotouč
3) bobtnající hadice

V mém případě se mi u téměř novoty nezdá 3) i když hadice jsou skoro 5 let, to by dělalo furt. Jedničku proměřím, ale to by asi taky dělalo furt. Dvojka by byla reálná, kdyby se po ohřátí začal kotouč kroutit.
Jo a tlumiče půjdou určitě. Včera jsem ještě zkoušel různý manévry zatáčení, brzda, dlažba a vibrace od brzd žádná. Spíš bych řekl, že to vůbec netlumí nejjemnější chvění, občas poskakuje, někdy blokování na asfaltu i do kopce při silnějším brzdění (ne zrovna při hodně tvrdém brzdění, ale intenzivnějším jo), někdy ne. Občas bylo slyšet i klepání bez brždění, ne pokaždé. Tlumiče nejsou jednoznačně totálně v háji, ale žádná sláva to není. Za ty 3 roky se od posledního měření předek zhoršil. Zadní tlumiče jsem tenkrát dal nový, originály zadek byly výrazně horší, než předek. Předek jsou tam Monroe plynokapalina od ´97 34tkm-181 tkm= 147tkm. Jezdil jsem kdysi s dodávkou s totálně blbejma předníma a s maluchem chvíli úplně bez zadních. Přirovnal bych to k o dost lepším totálně blbejm u tý dodávky.
tomass
 
Příspěvky: 896
Registrován: čtv čer 28, 2012 00:16

Re: Brzdy,záhadně začala mizet brzdová kapalina u stojícího

Příspěvekod tomass » pon čer 30, 2014 15:14

Problém je vyřešen. Trvalo mi to, protože dostat ven tlumiče, které jsou na autě dlouho je trošku oříšek. Rozhýbání šroubů M8 na rameni u držáků tlumiče zabralo s použitím červené brzdové kapaliny jako uvolňovadla asi 2 hoďky práce trpělivého a citlivého otáčení sem a tam. U všech tří se to povedlo. (Jeden šroub jsem zkušebně urval už na podzim, ale to už je dávno v cajku.)

Uvolnění obou horních šroubů na tlumičích taky zdrželo. Kontra 6 klíč na dříku neudržel proti sílu. 14tka (Monroe měl 14) se podařilo povolit až ořechem s kardanem a dvojím prodloužením tyčky vůči kontra odporu stlačení gum tlumiče tímto šroubem a po předchozím zakápnutím taky červenou brzdovkou pak už napoprvé. Jeden z tlumičů s 147 tkm se vysunul vlastní vahou po odšroubování spodku dolů (bez odporu). Auto jsem měl na kolech s podložením předních pneu zhruba 10 cm.
Oba staré tlumiče ve svislé poloze kladou odpor oběma směry v celé délce, nezadrhávají, ani nemají vůli = v ruce se chovají jako ty úplně nové. Řekl bych, že ty nové mají na tah dokonce o něco málo menší odpor, než ty staré. Ty staré vlastně kromě u jednoho z nich samovolného vytahování se v poslední pětině nejvyššího vytažení, se v ruce chovají naprosto bezchybně ! Vada se projevuje až po chvíli jízdy-takže kdo ví, jestli by test tlumičů trvající pár desítek vteřin vůbec něco odhalil. Test by tuhle vadu asi odhalil jen kdyby klepal tlumičem tak aspoň 15 minut. Houpání a výkyv auta za nárazník je taky stejný u starých i nových tlumičů. Moc to nechápu, tohle jsem ještě u tlumičů nezažil. Buď byl špatný pořád, nebo nebyl.

Po namontování nových tlumičů od Sachse naprosto zmizely i menší prakticky trvalé jemnější vibrace ve volantu. Vibrace při brždění už taky zmizely. Je tam jen drobounké, sotva znatelné tepání v pedálu při intenzivnějším brždění, že bych se tím už skoro ani nezabýval. Nebo jen třeba dám český destičky, protože pískání při dobržďování nezmizelo. Jinak je to ok. Za jízdy už neuskakuje na nerovnostech. Je to úplně jiná jízda ! Pro mě to pro příště znamená tlumič na 80 - maximálně 100 tkm, tak jak se hovoří o jeho životnosti a pak pryč. Dříve jen kdyby začal zlobit, ale déle už rozhodně ne. Už ten test před asi 2 lety zjevně tentokrát nedopadl objektivně.
tomass
 
Příspěvky: 896
Registrován: čtv čer 28, 2012 00:16

Re: Brzdy,záhadně začala mizet brzdová kapalina u stojícího

Příspěvekod tomass » čtv srp 07, 2014 15:57

Po měsíci ježdění na nových předních tlumičích Sachs (na doporučení prodejce jsem přední nedával plynokapalinové jako byly předchozí Monroe, ale pouze kapalinové) a naprostá spokojenost. O něco měkčí kapalinové tlumiče sedí perfektně. Nezaznamenal jsem na nich za celý měsíc ani sebemenší náznak blokace pneu při brždění, ani při zcela normálním dobržďování třeba u kraje na jemném písečku u krajnice, kdy vždy předtím bylo právě na tom písečku drobné smýknutí aspoň slyšet.
Tlumiče jsou fakt paráda. :D
tomass
 
Příspěvky: 896
Registrován: čtv čer 28, 2012 00:16

Re: Brzdy,záhadně začala mizet brzdová kapalina u stojícího

Příspěvekod tomass » pon srp 11, 2014 11:21

Tááák, nedalo mi to. Osoustružil jsem soustružnickým nožem na autě korozi po vnitřním i vnějším obvodu (cca 5 mm) obou předních kotoučů po obou stranách. Drátěný kartáč na očištění nestačil. Dá to trošku práci s ručním otáčením, ale dá se to vcelku dobře zvládnout. Kotouče jsou z dost kvalitního materiálu, nůž z rychlořezné oceli se docela tupí, ale materiál viditelně přiměřeně ubývá. (Při práci s nožem v ruce jsem ho tak rychle ještě nikdy neztupil). Jedním nabroušeným nožem se mi povedly oba kotouče. Vystupující korozi jsem zarovnal do roviny s okolním materiálem kotouče. Deska na levé straně (strana ke které to při brzdění trošku táhlo) měly na jedné z desek (vnější deska) v horní polovině desky něco jako zvýšený obrus v ploše, nebo nehomogenitu materiálu velikosti tak 1x3 cm. Buď jako připálenej materiál, nebo destička vibrovala a zrovna tady se přichytil obrus. Nebylo to v celé šíři desky, asi 1cm od okrajů. To se mi blíž nepodařilo identifikovat. Šlo očistit drátěným kartáčem. Přitom destičky jako takové mají rovnou plochu. Srazil jsem i náběžnou hranu destiček.

Destičky při brzdění brzdí souměrně, i když zvuk, a pocit jakoby jely kotouče "nerovnoměrně" trochu zůstal. A stále pískají při dobržďování. Loňský nový ruský destičky mají poslední šanci do příštího jara, pak zkusím Ferodo. Starý azbestový Feroda ze zásob žádný problém na předchozích originálních kotoučích neměly a mnoho desítek tisíc km nebyla poznat žádná nerovnoměrnost při brždění. Očišťování koroze jsem dřív neprováděl do roviny, ale jen odrbal zběžně, co šlo dolu.
tomass
 
Příspěvky: 896
Registrován: čtv čer 28, 2012 00:16

Re: Brzdy,záhadně začala mizet brzdová kapalina u stojícího

Příspěvekod Křečík Barbuška » sob srp 16, 2014 19:39

Hm, ja to od rzi "soustruzim" majzlikem a nikdy zadny problem :-) . Jak se dostavas na vnitrne vnitrni cast?
Lada Granta Liftback 1,6 16V - skoro normální auto
Lada Kalina 1117 1,6 8V - neopodstatněné a nenaplněné naděje
ex VAZ 2105, VAZ 2104, VAZ 2107
Uživatelský avatar
Křečík Barbuška
 
Příspěvky: 11023
Registrován: ned srp 29, 2004 09:01
Bydliště: Brno

Re: Brzdy,záhadně začala mizet brzdová kapalina u stojícího

Příspěvekod tomass » úte srp 19, 2014 10:49

U starých kotoučů jsem čistil taky jen majzlíkem, nebo druhou stranou Ladaklíče na kola, případně šábrem. Vždy jen korozi na vnějším obvodu.

Starý šábr jsem někde založil a není k nalezení. Používá se odjakživa na odjehlování a srážení hran. Vybrušuje se z trojhranného pilníku plynule do špičky. Vyrábí se sice 3 hranný škrabák, který se dá koupit, ale je o něco větší a před špičkou je víc zaoblený. Zrovna tady, kde je špatný přístup se škrabák kvuli větší velikosti a většímu zaoblení před špičkou tolik nehodí. Jako nejvhodnější se pro většinu prací (a nejen na autě) hodí trojhranný pilník délky 100-150 mm (pracovní délka bez držadla). Na nový šábr jsem vybral pilník Ajax na pily. Už proto že má menší ozubení a není potřeba na poprvé odbrousit tolik materiálu. Brousit se dá prakticky do nekonečna až je z něj malej šábřík pro jemnou prácičku. Důležitá je kvalita materiálu. Proto jsem vzal Ajax a ne libovolný čínský pilník v prvním železářství. Můžeš ho vyrobit z jakéhokoliv starého pilníku, třeba i z takového, co se už prací ztupil. nebo se ulomil. Je docela klidně možné, že se se starým pilníkem trefí na kvalitnější tvrdší matroš, než mám u tohoto nového.

Vnitřní a vnitřně vnitřní část jsem čistil poprvé. Použil jsem soustružnický nůž 6x6 mm, broušený běžně na levou stranu. Na fotce i tu svislou hranu při otočení nože na bok - nůž je otupený po celkovém čištění kotoučů. Tím jsem očistil oba kotouče. Mít vybroušené dva nože, jeden na pravo a druhý na levo, šlo by to lépe. Na dokončení jsem použil hranu čtverce nože, která se běžně pro soustružení nepoužívá. Soustružím na autě s nožem opřeným o dolní část třmenu opřeným o část, kde se pohybují brzdové destičky. Zkorodovaná část je vystouplá. "Soustružím" několikrát. 4x, 5x, podle potřeby. I tak jsem se nedostal úrovní pod rovinu. U starších kotoučů se možná nemůže jít na celou hloubku zkorodovanosti, možná je i pod rovinou kotouče.......to jsem nezkoušel. Vně kontroluju okometricky na rovnost délky nože. Vnitřně vnitřní část jen na omak aby nevystupovala nad rovinu. Nakonec zahladím čtvercovou nebroušenou částí. Vnější část opírám nůž zvenku o třmen. Je potřeba dát pozor, aby se nepoškodila propojovací trubička. Při citlivém otáčení to jde dobře. Kotoučem otáčím proti směru jízdy.
Přílohy
nuz.jpg
Pilnik.jpg
tomass
 
Příspěvky: 896
Registrován: čtv čer 28, 2012 00:16

Re: Brzdy,záhadně začala mizet brzdová kapalina u stojícího

Příspěvekod Vašátor » úte srp 19, 2014 11:50

Korozi z kotoučů jsem obrušoval zatím jen jednou (kotouče takřka nové, ovšem auto stálo 3/4 roku na zahradě...) a přišlo mi jednodušší kotouč sundat, upnout do svěráku (šroubem přes díry pro uchycení kola) a kotouč pořádně ojet ocelovým kartáčem. Hezky to vybralo i hlubší korozi. Toto jsem dělal před dvěma lety, od té doby Toyota jezdí (i když málo) a zrovna dnes prošla STKáčkem bez ztráty kytičky :)
Vašátor / TŘI SESTRY <III> LADA GANG / osa Brno - Plzeň / cituji "ladaklub je jen náhodně zformovaná banda hovad"
http://www.classic-oldtimer.cz _______ http://ladaauto.wz.cz _______ http://tatry.kvalitne.cz/
Uživatelský avatar
Vašátor
 
Příspěvky: 9311
Registrován: pon lis 01, 2004 13:56
Bydliště: Brno

Re: Brzdy,záhadně začala mizet brzdová kapalina u stojícího

Příspěvekod tomass » úte srp 19, 2014 12:26

Vašátore, určitě je profesionálnější tak jak píšeš kotouč sundat a očistit ve svěráku, případně zaběhnout s kotoučema k soustružníkovi, aby je lehce líznul v celé ploše. Mě drátěný kartáč na sundání koroze z 2 letého kotouče nestačil a to auto stálo nejdéle asi 2 týdny v únoru. A to nebyla až tak strašlivá koroze jako na těch starých kotoučích předtím. :)

S nožem a precizností je to tak 20 minut práce na každém kotouči přímo na autě (nepočítám sundání kola). Kotouč vypadá v místě očištění téměř jako nový. Pro mě osobně je očištění na autě rychlejší. S demontáží a montáží by mi trvalo ve venkovních podmínkách déle (i tak jsem obě strany dělal celkově se vším všudy asi 2 hodiny).
tomass
 
Příspěvky: 896
Registrován: čtv čer 28, 2012 00:16

Re: Brzdy,záhadně začala mizet brzdová kapalina u stojícího

Příspěvekod tomass » úte srp 19, 2014 12:31

Tohle je ten tříhranný škrabák. Mají ho i v Hornbachu. Na fotce je vidět tupý úhel zbroušení. Na práce, kde je dostatek prostoru by byl asi dobrý. Měl jsem ho v ruce. Připadá mi, že materiál nedosahuje kvality pilníku. Do větší špičky se dá případně nakonec taky přebrousit. :)
Přílohy
skrabak-trihranny-vyduty-175-295mm-narex-bystrice.jpg
tomass
 
Příspěvky: 896
Registrován: čtv čer 28, 2012 00:16

Re: Brzdy,záhadně začala mizet brzdová kapalina u stojícího

Příspěvekod smajchl » úte srp 19, 2014 13:35

Ja sem se na to vykaslal dal sem tam novy desticky a ahoj.. taky to funguje..
Uživatelský avatar
smajchl
 
Příspěvky: 413
Registrován: ned lis 21, 2010 14:11
Bydliště: Praha

Re: Brzdy,záhadně začala mizet brzdová kapalina u stojícího

Příspěvekod tomass » úte srp 19, 2014 14:39

To nejlepší na tom je, že i když mám dobrý pocit z práce a udělal co se dalo, tak se objevila menší vibrace při brždění zas a znova. :(
Ve výsledku je to souhra více okolností. Tlumiče, kotouče.....čištění. Opět jsem najezdil pár stovek km. Jediné, kdy se vibrace neobjeví je stav téměř plně zatíženého auta (bez tahání zástěrek po zemi) a podmínkou k tomu je, že spolujezdec má aspoň 100 kg. Za normální jízdy je vše vpořádku, nemlátí to ani na nerovnostech (silentbloky i když jsou viditelně zteřelý to zřejmě nebudou), řízení vpořádku a bez vůle. Vibrace se objeví jen při tom brždění a když není téměř plné zatížení se 100 kg spolujezdcem. Takže SVISLÝ ČEPY ? Nic jiného to snad už nemůže být a intenzita se nedá srovnávat před výměnou tlumičů. Rovnoměrnost brždění jsem srovnal čištěním kotoučů. Váhám, jestli to řešit, nebo ještě nechat. Zvlášť, když jsem četl tady v diskuzi, že nový čepy se už pak mění pořád po pár desítkách tkm, protože nemají kvalitu originálu....... Možná to bude i jen jeden z čepů, spíše napravo.
tomass
 
Příspěvky: 896
Registrován: čtv čer 28, 2012 00:16

Re: Brzdy,záhadně začala mizet brzdová kapalina u stojícího

Příspěvekod Křečík Barbuška » úte srp 19, 2014 15:01

Tady už může pomoci snad jedině eutanazie :mrgreen: .
Lada Granta Liftback 1,6 16V - skoro normální auto
Lada Kalina 1117 1,6 8V - neopodstatněné a nenaplněné naděje
ex VAZ 2105, VAZ 2104, VAZ 2107
Uživatelský avatar
Křečík Barbuška
 
Příspěvky: 11023
Registrován: ned srp 29, 2004 09:01
Bydliště: Brno

Re: Brzdy,záhadně začala mizet brzdová kapalina u stojícího

Příspěvekod Jaykee » úte srp 19, 2014 16:47

Třebas to nebude váš případ, ale loni jsem musel na Vianu měnit přední kotouče, ač jsem si myslel, že ještě jedny destičky zvládnou. Pravda, trochu jiné brzdy, chlazený kotouč, třmen je jednopístkový. Vnitřní destička také slavná nebyla, ale čidlo ještě nic nehlásilo.
Za běžné jízdy to nedělalo vůbec nic. Na dálnici stačilo 2x zabrzdit, kotouč se pořádně ohřál, zlehka zvlnil, začalo to kopat. Vychladnul a byl klid.
Když jsem byl na výměně oilu v automatu, zmínil jsem se o tom servisákovi a řekl mi to co jsem psal. Po výměně kotočů opět bez problémů.
Jestli je možná dlouhodobá únava materiálu, ať stářím, nebo vyhřátím, netuším. Kotouče opravdu nevypadaly tak zle, ale holt už se hlásily o výměnu.
Jinak na destičky mám dva recepty, které zatím pokaždé fungovali:
- jako první je pro mě důležité perfektní čistota dosedacích ploch a čepy musí být vyndavací a zas tam dací pouhou rukou. Pak je namažu měděnkou na brzdy, jak čepy, tak dosedací plochy. Dokonce v nějakém odborném časopise zabývající se touto problematikou psali, že právě nečistota, která zabrání volnému pohybu, způsobuje jemné chvění destiček, což je to pískání.
- pokud ani to nepomůže ( což se mi zatím nestalo ), tak ve Federal Cars na Chodově u každých nových destiček, pokud tak nebylo z výroby, zlehka srazili hrany
Lada 2101 Small Blue Hornet, Mercedes Viano Big Blue Hornet...
Uživatelský avatar
Jaykee
 
Příspěvky: 467
Registrován: pon bře 24, 2008 20:00
Bydliště: Praha

PředchozíDalší

Zpět na Karoserie a ostatní

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 0 návštevníků