pozinkovanie karoserie

Moderátor: Moderátoři

pozinkovanie karoserie

Příspěvekod ger007 » pon říj 31, 2011 11:38

nazdar decká,

kedze mam doma jednu celu kasnu ktora sa bude pomaly chsystat, tj opieskovat, a nasledne by som ju chcel dat pozinkovat, aspon po okna, ak by to bolo mozne, to by sa mi fakt pacilo, akurat neviem ci je to mozne, mate kontakt na neaku firmu alebo niekoho kto toto podstupil alebo vybavil, alebo niekdo pracuje v tomto sektore??
Be better, not second best
if not better, be different
LADA !

1x2104X 16V, 1x 21044, 2 x 1111, 1xB210, 1xJawa550, 1x Toyota Avensis T25

Obrázek
детские игрушки
Uživatelský avatar
ger007
 
Příspěvky: 4784
Registrován: úte kvě 06, 2008 13:38
Bydliště: NMnV - Brno

Re: pozinkovanie karoserie

Příspěvekod Saša » pon říj 31, 2011 16:57

Už jsem to ve staré verzi fóra zmiňoval . Pozinkovat kastle jde , ale : po takovéto "operaci" (alespoň Žárové zinkování) - ponořením do zinkové lázně . Stanou se tři věci 1. karoserie o dost ztěžkne 2. ohromně ztuhne a skřehne 3. rovné plechy se pokroutí !
Nejhorší je tuhost a křehkost - je to skušenost jednoho trabantisty (ne Trabantologa) kterému po pozinkování karoserie po roce ježdění popraskala v mnoha rozích .
Jinak to udělají klidně v zinkovně v Roudnici n/Labem .
Nevím zda li se provádí také chemické zinkování (pokovení) - to by situaci zásadně mněnilo . Jde ale o to kolikrát je to draší ? .
Já tvrdím otryskat omýt průmyslovým odrezovačem (kyselina fosforečná) , kvalitní základovka , přetmelit veškaré spáry a spoje , druhá vrstva základovky (třeba se slídou) a pak vrch .
VAZ 2102 r.v.74 1984-1997 "Legenda"
VAZ 21043 r.v.90 1996-White Lady - nyní v GO. VAZ 21044 r.v.96 2007-(muzeum koroze)
VAZ 2106 r.v.78 2008-a dál...
VAZ 2105 r.v.87 12/2012-Rudý dělník
Nikdy neříkejte že to nejde,protože se v zápětí objeví někdo kdo neví že to nejde a udělá to!
Uživatelský avatar
Saša
 
Příspěvky: 3359
Registrován: pon črc 09, 2007 16:08
Bydliště: Litoměřice

Re: pozinkovanie karoserie

Příspěvekod Hurikán » pon říj 31, 2011 17:32

Sašo, ve druhé větě máš podstatný rozpor. Není jasné, jestli máš na mysli žárové zinkování (šopování), nebo galvanické zinkování (ponoření do lázně). Stejně tak není jasné, následky kteréžeto varianty popisuješ dále. Já osobně soudím, že popis se týká šopování.

Jinak galvanického zinkování bych se rozhodně nebál. Nárůst hmotnosti nebude nijak velký, neboť tloušťka vrstvy je v řádech desítek až stovek mikronů. Jedinou podmínku pro bezproblémové pozdější lakování je, že musí jít o moderní technologii pokovování tzv. "suchým" zinkem. Ve starších technologiích se používal tzv. "mastný" zinek se kterým bylo následné kvalitní lakování dosti obtížné. :idea:
Моя фотогалерея здесь.

Я слежу за тобой. Всегда!
Obrázek
Uživatelský avatar
Hurikán
 
Příspěvky: 5802
Registrován: čtv úno 17, 2005 11:07
Bydliště: Brno

Re: pozinkovanie karoserie

Příspěvekod Saša » pon říj 31, 2011 18:17

Myslím ponořením do zinkové lázně . A desítky až stovky mikrónů , ano v ideálním stavu což je třeba íčko tahané pomalu ven . Deně vidím zábradlí schody atd.. se zinkovny a není vyjímkou i centimetrové nánosy v místech kde zinek nestačí odtéct a ztuhne . Další problém je zmíněné lakování . Do "mokré" to není celkem problém tam je vše zdárně vyřešeno , horší je prášek , který se s tím né vždy snáší .
Jinak máme na place již čtvrtý rok opískovanou a (nakomaxitovanou) karoseriji dodávky kterou si někdo zapomněl nebo co vyzvednout , prší , sněží , peče sluníčko na ní a stále vypadá jako vytažená předednem s pece ! Škoda že pod práškovou barvu neexistuje kyt .
VAZ 2102 r.v.74 1984-1997 "Legenda"
VAZ 21043 r.v.90 1996-White Lady - nyní v GO. VAZ 21044 r.v.96 2007-(muzeum koroze)
VAZ 2106 r.v.78 2008-a dál...
VAZ 2105 r.v.87 12/2012-Rudý dělník
Nikdy neříkejte že to nejde,protože se v zápětí objeví někdo kdo neví že to nejde a udělá to!
Uživatelský avatar
Saša
 
Příspěvky: 3359
Registrován: pon črc 09, 2007 16:08
Bydliště: Litoměřice

Re: pozinkovanie karoserie

Příspěvekod Hurikán » pon říj 31, 2011 19:15

Tak to tedy opravdu nevím, co tam máte za zinkovnu, ale tady ve Štatlu jsou zkušenosti s galvanickým zinkováním velmi dobré. Zcela běžně se zinkují i maličké věci a tenké profilované plechy. Někteří kolegové gurmáni z veteránklubu si nechávají zinkovat třeba i vrtulky do ventilátorů, malé šroubky, matičky a podložky (od velikosti M4), viz fotky, takže žádné několikamilimetrové vrstvy opravdu nehrozí.

Fakt by mě zajímal ten rozpor. :?: :?:
Přílohy
IMG_3918.jpg
IMG_3919.jpg
IMG_3920.jpg
Моя фотогалерея здесь.

Я слежу за тобой. Всегда!
Obrázek
Uživatelský avatar
Hurikán
 
Příspěvky: 5802
Registrován: čtv úno 17, 2005 11:07
Bydliště: Brno

Re: pozinkovanie karoserie

Příspěvekod Křečík Barbuška » pon říj 31, 2011 19:21

ger007 píše: ... kedze mam doma jednu celu kasnu ktora sa bude pomaly chsystat, tj opieskovat, a nasledne by som ju chcel dat pozinkovat ...

Nevymýšlej blbosti a šupni to do šrotu, uleví se ti :P .
Lada Granta Liftback 1,6 16V - skoro normální auto
Lada Kalina 1117 1,6 8V - neopodstatněné a nenaplněné naděje
ex VAZ 2105, VAZ 2104, VAZ 2107
Uživatelský avatar
Křečík Barbuška
 
Příspěvky: 11023
Registrován: ned srp 29, 2004 09:01
Bydliště: Brno

Re: pozinkovanie karoserie

Příspěvekod Luděk Ondrůch » pon říj 31, 2011 20:01

Hurikán píše:Sašo, ve druhé větě máš podstatný rozpor. Není jasné, jestli máš na mysli žárové zinkování (šopování), nebo galvanické zinkování (ponoření do lázně). Stejně tak není jasné, následky kteréžeto varianty popisuješ dále. Já osobně soudím, že popis se týká šopování.

Jinak galvanického zinkování bych se rozhodně nebál. Nárůst hmotnosti nebude nijak velký, neboť tloušťka vrstvy je v řádech desítek až stovek mikronů. Jedinou podmínku pro bezproblémové pozdější lakování je, že musí jít o moderní technologii pokovování tzv. "suchým" zinkem. Ve starších technologiích se používal tzv. "mastný" zinek se kterým bylo následné kvalitní lakování dosti obtížné. :idea:

Rozpor tam není, žárové zinkování se provádí i ponorem do lázně z roztaveného zinku.

Mimochodem Alberte můžeš prosím dát kontakt na galvanickou zinkovnu v Brně?
VAZ 1117
Uživatelský avatar
Luděk Ondrůch
 
Příspěvky: 1499
Registrován: pon srp 01, 2005 12:59
Bydliště: Brno

Re: pozinkovanie karoserie

Příspěvekod ger007 » pon říj 31, 2011 20:04

to KL: takovu radost ti neudelam :-P

to Albert: vedeli by myslis spravit aj celu kasnu ak ano treba zistit cenu, to iste plati aj pre sašu :), opieskovat auto neni problem.
Be better, not second best
if not better, be different
LADA !

1x2104X 16V, 1x 21044, 2 x 1111, 1xB210, 1xJawa550, 1x Toyota Avensis T25

Obrázek
детские игрушки
Uživatelský avatar
ger007
 
Příspěvky: 4784
Registrován: úte kvě 06, 2008 13:38
Bydliště: NMnV - Brno

Re: pozinkovanie karoserie

Příspěvekod Milan » pon říj 31, 2011 21:04

karoseria nie je konštrukčne prispôsobená na pozinkovanie. Chýbajú tam technologické otvory na odtekanie zinku. Problém môže spôsobiť tiež chladnutie. Môžu vzniknúť pnutia, ktoré spôsobia skrútenie kasne, odtrhnutie zvarov.
Základný problém je však vhodnosť materiálu na pozinkovanie, ktorý je daný obsahom Si. Karoseria je zvarenec niekoľkých desiatkov výliskov, pričom pochybujem, že hute si dávali pozor na obsah kremíka. Aby to bolo pozinkovateľné, obsah Si musí byť max.0,03% alebo v rozmedzí 0,17 - 0,25%. Ak je Si mimo uvedených intervalov, spôsobí to naviazenie Zn na plech nie v mikrónovej vrstve, ale v niekoľko mm vrstve, odlupovanie Zn a podobné neduhy. Osobne by som karosériu pozinkovať nedával. Jedine, že máš dostatok financií, a prípadný neúspech oželieš a nebude ti ľúto vyhodiť kasňu do šrotu.
Uživatelský avatar
Milan
 
Příspěvky: 6
Registrován: pon říj 31, 2011 20:43

Re: pozinkovanie karoserie

Příspěvekod Sid » pon říj 31, 2011 22:11

Aj keby ju zdárne pozinkiješ, tak spoje plechov ostanú nepozinkované. A to sú miesta, kde korózia rada vzniká.
Sid
 
Příspěvky: 1698
Registrován: stř kvě 09, 2007 14:26
Bydliště: Prievidza

Re: pozinkovanie karoserie

Příspěvekod ger007 » pon říj 31, 2011 22:12

no asi vies o com hovoris, v metalurgii nam pan profesor take vselijake veci rozpraval nieco o bsahu kremika a veci podobne, myslis ze by to mohlo sposobit az roztrhnutie bodoveho zvaru, ten ma predsa velmi vysoku pevnost, pokial je dobre spraveny musi jeden bodovy zvar uniest podla mojho nazoru aja 300 kg,

jo a keby to len galvanicky pozinkujem ?

to sid: no dobre a ako na tieto miesta ???

ako na boj s koroziou !? hergot to sa toho nezbavim :-D

uz to mam pozvaram si vlastne auto z nerez plechu :-D
Be better, not second best
if not better, be different
LADA !

1x2104X 16V, 1x 21044, 2 x 1111, 1xB210, 1xJawa550, 1x Toyota Avensis T25

Obrázek
детские игрушки
Uživatelský avatar
ger007
 
Příspěvky: 4784
Registrován: úte kvě 06, 2008 13:38
Bydliště: NMnV - Brno

Re: pozinkovanie karoserie

Příspěvekod Hurikán » úte lis 01, 2011 00:07

Luděk Ondrůch píše:Rozpor tam není, žárové zinkování se provádí i ponorem do lázně z roztaveného zinku.

Mimochodem Alberte můžeš prosím dát kontakt na galvanickou zinkovnu v Brně?


Aha, tak to jsem nevěděl, že existuje i ponorné žárové zinkování. :oops: Doteď jsem si myslel, že žárově se jen stříká, čili šopuje. To potom mění situaci. Já ale měl na mysli GALVANICKÉ zinkování. U něho opravdu nehrozí několikamilimetrové vrstvy. :)

Pokud mě paměť neklame, tak kolegové jezdí sem: http://zinkovna-dofek.webnode.cz/o-nas/ a jsou spokojení. Gera ale zklamu, neboť na kastli nemají tak velké vany. Podrobné informace jsou na jejich stránkách. ;)

Milan píše:karoseria nie je konštrukčne prispôsobená na pozinkovanie. Chýbajú tam technologické otvory na odtekanie zinku. Problém môže spôsobiť tiež chladnutie. Môžu vzniknúť pnutia, ktoré spôsobia skrútenie kasne, odtrhnutie zvarov...

Nechci se hádat, neb nemám metalurgické vzdělání. Leč po zkušenostech s tím, co všechno někteří kolegové nechávali zinkovat (svařence z tenkých plechů a vše naprosto bez problémů) si myslím, že Tebou uvedená rizika se vztahují na žárové ponorné zinkování. U galvanického zinkování totiž nedochází k teplotnímu pnutí, neboť probíhá za studena. Takže jediný potencionelní problém jsou odtokové otvory, ale i to je řešitelné.
Моя фотогалерея здесь.

Я слежу за тобой. Всегда!
Obrázek
Uživatelský avatar
Hurikán
 
Příspěvky: 5802
Registrován: čtv úno 17, 2005 11:07
Bydliště: Brno

Re: pozinkovanie karoserie

Příspěvekod JmJ » úte lis 01, 2011 08:23

Nejak mi prijde, ze si tu nekteri porad vali "to svoje" a nehledi na to, co pise Tajfun ;-)

ja o tom v zasade vim take pendrek, ale prece jen je neco jineho nanaset material ponorenim do lazne a doufanim, ze se na ponorenou vec neco prichyti a neco jineho je ponorit ho zrejme do jineho druhu lazne a pomoci elektrolyzy nechat nanest vrstvu v atomarnim meritku.

Pri elektrolyze se vrstva vytvori vsude tam, kde se dostane nejspis pomerne ridky roztok. Je otazkou, jestli na hranach se nevytvori vrstva silnejsi, protoze elektrina ma hrany rada.

Jako decka sme si hrali s elektrolyzou roztoku NaCl. Do roztoku sme soupli dve vodive veci a pripojili na ne nejakou baterku. U jedne elektrody se delaly bublinky z chloru a druha elektroda se potahla bilou vrstvou sodiku. Sodik, stejne jako asi i zinek, se na elektrodu nanasi vlastne atom po atomu, takze vrstva muze byt opravdu velmi tenka.

Odtokove otvory jsou relevantni snad jen v pripade, ze by predmet mel dutinu, do ktere by nemel kudy roztok natect, tedy spis jde o pritokove otvory ;-). Predstavuju si, ze roztok bude pomerne ridky, takze pokud nekam natece, pak spolehlive zase vytece a i kdyby nekde neco zaschlo, tak se zrejme nic nestane. A vytekat muze treba 2 hodiny, protoze pujde o roztok tekuty za beznych teplot.

Jak sem psal na zacatku, ja o galvanickem zinkovani nic nevim, jen soudim z toho, jak sme za mlada desinfikovali detsky pokoj chlorem ;-)
MFP
wergl I - 2104 - melt down
wergl II - 2104 - rebuild succeded
wergl III - 21113 - sold (Chester's new)
wergl IV - i30 - tout est bleu
Uživatelský avatar
JmJ
 
Příspěvky: 6484
Registrován: úte čer 01, 2004 11:30
Bydliště: Kromeriz

Re: pozinkovanie karoserie

Příspěvekod Jan Vaníček » úte lis 01, 2011 14:27

V zinkování celé karoserie nevidím žádný velký přínos. Pokud se budeme bavit o jednotlivých kusech, kde není čádný spoj, pak ano, ale tam, kde jsou jakékoliv dutiny je to kontaproduktivní. Sám dávám zinkovat hodně součástek na veterány. Galvanické nazinkovánístarších dílů bez dalšího ošetření barvou je velmi na krátko, velmi často mi ty díly sprašiví ještě v regále. Kde je dutina, behem chvilky začne okolo místa výtoku oxidace a koroze. Našopovat jednotlivé díly určitě prospěje věci, bohužel to opět neřeší spoje/dutiny. Žárově zinkovat díly lze jen pevné a ty, kde nevadí deformace, případně nejsou vidět časté až 5mm tlusté šupiny/kapky, zas ale velmi dobrá ochrana. Myslím, že bych pro každý díl dle jeho charakteru použil jinou technologii a někde se smířil s tím, že to nejde. Navíc co se asi stane, když dáte někomu do vany kastli a z dutin se začne vyplavovat bordel?
Ještě poslední poznámka: ani zinkování není spásné. Právě mám v lakovně služební OCT.II kvůli opravě koroze na záruku, u Fábiií a OCT I to je častý jev a bohužel se to nevyhýbá služebním A6, které jsou staré 5-6let a každá má na pohledových dílech několik červených fleků koroze , které začaly oťuknutím kamínkem (nebyly bourané!!).
Jan Vaníček
 
Příspěvky: 1093
Registrován: úte úno 03, 2009 10:26
Bydliště: Krkonoše

Re: pozinkovanie karoserie

Příspěvekod ger007 » úte lis 01, 2011 15:00

no dobre, zoberme to teda z ineho konca, mam opieskovanu kasnu, a ako ju ochranit proti korozii
Be better, not second best
if not better, be different
LADA !

1x2104X 16V, 1x 21044, 2 x 1111, 1xB210, 1xJawa550, 1x Toyota Avensis T25

Obrázek
детские игрушки
Uživatelský avatar
ger007
 
Příspěvky: 4784
Registrován: úte kvě 06, 2008 13:38
Bydliště: NMnV - Brno

Další

Zpět na Karoserie a ostatní

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 0 návštevníků