Michal Pokorný píše:Hm, u 1500 nevím, ale u 1200 mi při montáži LPG nastavili předstih na 10° . Ale řekl bych, že mezi 1500 a 1200 v tom rozdíl nebude.
Mezi motory 1200 a 1500 je v nastavení předstihu rozdíl, a dokonce velký !!!
Je totiž třeba si uvědomit, že motory 1200 a 1500 mají jiný zdvih pístu, a to o 14 mm, což je dráha jako hrom. Tudíž budeme-li uvažovat stejnou bohatost směsi v daný okamžik a tudíž i rychlost hoření stejnou, musí mít oba motory naprosto jiný předstih.
Ale nepůjdeme na to vědecky - motory 1200 a 1300 mají (při shodné regulaci předstihu jako motory 1500 a 1600) o 2 - 4° vyšší předstih než motory 1500 a 1600.
A teď prakticky: Pro motory spalující LPG se základní předstih nastavuje samozřejmě na vyšší hodnotu než při spalování benzinu, a to z důvodu vyššího oktanového čísla LPG. Navíc LPG tvoří oproti benzinu maličko chudší směs zejména ve vyšších otáčkách a zatížení, tudíž i proto se nastavuje předstih výše. O kolik to má být je diskutabilní, neboť každý motor má LPG jinak seřízené na bohatosti a každý motor je jinak "unavený". Ale začal bych zvýšením základního předstihu o 5° oproti nastavní na benzin, tedy někam kolem 8 - 12° při volnoběhu (pro motory 1200 / 1300 platí ta horní hranice, pro dlouhozdvihové 1500 / 1600 hranice od půlky dolů).
V součinnosti s pohonem LPG se u Lady doporučuje zvýšit kompresní poměr motoru snížením hlavy či bloku. Kompresní poměr kolem 9,5:1 způsobí lepší využití vysokooktanového LPG, tudíž zvýšení výkonu a především snížení spotřeby paliva v důsledku vyšší účinnosti a nižších ztrát.