Stránka 1 z 4

predstih zapalovania

PříspěvekNapsal: pon čer 04, 2007 09:35
od Dano
Ahoj, ako sa da nadstavit predstih zapalovania v domacich podmienkach, bez niakeho specialneho naradia? Stroboskopicku lampu nemam.

PříspěvekNapsal: pon čer 04, 2007 10:08
od Luděk Musil
Jednoducho.
Rysku na řemenici si nastavíš na 5° před HÚ a podle toho, kde máš zrovna palec (první nebo čtvrtý válec) si "proti kostře" hodíš jiskru - otáčením rozdělovače.
Dá se to udělat i přes žárovku - jeden konec připojíš na baterku a druhý konec na "jedničku". Otáčíš rozdělovačem, až žárovka zhasne - to je okamžik hození jiskry.
L.

PříspěvekNapsal: pon čer 04, 2007 10:25
od Marek
Ještě je potřeba dodat, že je to pouze základní informativní nastavení a je velmi nepřesné. Jiným způsobem než stroboskopickou lampou to přesně udělat nelze.

PříspěvekNapsal: pon čer 04, 2007 11:02
od Myso
keby si sa ozval pred vikendom... bol som v bratislave ja aj moja stroboskopicka lampa... najblizsie tak za mesiac...

PříspěvekNapsal: pon čer 04, 2007 12:32
od Dobi
Pánové, základní předstih je jasný, motor je v klidu. Ale jak se začně točit, už začne působit odstředivá regulace nebo při volnoběžných otáčkách to ještě pružinky udrží na základu? M.j. v Tůmovi je graf odstředivé regulace a na něm je od určitých otáček ( nevím,teď od kolika, musel bych se podívat ) předstih nenarůstá. O kolik to zvedne podtlaková? U stroboskopické lampy je jakási tabulka s hodnotami pro různá auta a já se nestačím divit, kam se to např. u 1,3 nebo 1,5 žigula až může "vyšplhat". Málem bych musel mít značky i na druhé straně řemenice. A tak se oklikou ptám:" Marku, co ty na to?" Eventuální kopii té tabulky pošlu na forum, resp. opíšu údaje týkající se našich klenotů.

PříspěvekNapsal: pon čer 04, 2007 13:25
od Marek
OT:

Základní předstih je předstih při motoru v klidu - tzv. předstih startovací. Jeho hodnota je (podle konstrukce motoru) zpravidla v rozmezí 0 až 10° klikového hřídele.
Při volnoběžných otáčkách by teoreticky měla být hodnota předstihu stejná jako hodnota předstihu základního, protože odstředivá regulace začíná pracovat někde od 700 až 1000 rpm motoru. Při sebemenším zvýšení otáček ovšem musí regulátor okamžitě reagovat změnou předstihu (jakmile tedy ťuknu do plynu, předstih narůstá dle křivky regulátoru - viz literatura).

Maximální hodnota předstihu je součet hodnot základního předstihu a pásma regulace (u Lady to znamená 30 až 32° klikového hřídele), takže dohromady to dělá zhruba 33 až 39° (podle hodnoty základního předstihu a tolerance regulátoru). Konec regulace odstředivého regulátoru je někde na otáčkách 4500 až 4800 rpm - dále začínají působit detonační vlny, které naopak vyžadují snižování předstihu a další "nárůst" předstihu jakoby vyrušují, proto regulace s otáčkami již nevzrůstá, ale stagnuje.

Podtlaková regulace předstihu je pouze regulací pomocnou a na celkové regulaci se podílí jen při vysokém podtlaku v sání (ve velkém difuzoru I.stupně karburátoru), to znamená při ekonomické jízdě. Je-li motor v režimu spalování chudé směsi, podtlaková regulace zvýší předstih o X až 12° klikového hřídele (podle velikosti podtlaku v sání), protože chudá směs hoří pomaleji. Pokud je motor ve vysokém zatížení (přibližně víc jak půl plynu), podtlaková regulace předstihu nepracuje. Nutno dodat, že činnost podtlakové regulace je závislá nejen na velikosti podtlaku v sání, ale i na otáčkách motoru.

PříspěvekNapsal: pon čer 04, 2007 13:40
od Dobi
Marku, díky. :D Vysvětlení jasné a vyčerpávající. :idea: Ty údaje myslím sedí. Tak nějak to v té tabulce je. Jen co to doma najdu, tak to pro doplnění vyvěsím na forum. Pro řadu dalších z nás to bude určitě taky zajímavé. :!: :wink:

PříspěvekNapsal: pon čer 04, 2007 13:43
od Marek
Je ale samozřejmé, že pokud stojím na místě a vyženu motor do cca 5000 rpm, pracuje mi naplno jak odstředivá, tak i podtlaková regulace (protože motor má malé zatížení, tudíž nesrovnatelně méně otevřenou klapku a velký podtlak nad ní). Takže výsledná hodnota okamžitého předstihu může suverénně překročit 50° klikového hřídele. A to je správně!!!

Za jízdy je to ovšem jinak.

PříspěvekNapsal: pát zář 07, 2007 06:52
od zigulman
Ahojte.
Chtel bych se zeptat jestli jde nejak rozumne nastavit predstih podle ucha.
Mam tim na mysli ze nastavim klasicky s pomoci zarovky 5 stupnu a pak to jen doladim.
Jde mi o to ze kdyz nastavim tech 5stupnu tak na volnobeh sebou motor skube jak v poslednim tazeni,ale kdyz jemne pootocim rozdelovacem tak se to znatelne zklidni a jeste vylezou otacky trosku nahoru.Je to otrok 2105 plyn. Taky me zajima jestli ty znacky na tom plastu vzdycky sedi,jestli alespon tam dodrzel vyrobce nejakou tu presnost.

PříspěvekNapsal: pát zář 07, 2007 07:05
od Marek
Nemáme traktor, máme slušné motory. Ladit předstih od ucha je impossible u téměř všech motorů, natož u Lady.

Lada má sice výhodu malého kompresního poměru, tudíž by se zdálo, že na přesnost předstihu není až tak náročná, ale není tomu tak.

Navíc pokud máš LPG, je potřeba předstih přizpůsobit jinému oktanovému číslu paliva.

PříspěvekNapsal: úte pro 18, 2007 17:21
od wlken
Marku,mohl bych poprosit o přibližné číslo předstihu u motoru 1500 na LPG??Hádám že to bude cca o 4-5°základního předstihu víc,nebo se pletu?? V Tůmovi je v kapitole Super nebo special takový graf,ze kterého je patrné,že zvětšení předstihu o 4°vyžaduje o cca 9 oktanů víc-dá se to tak použít??LPG bude mít OČ přes sto,ne?? :wink:

PříspěvekNapsal: úte pro 18, 2007 19:01
od Křečík Barbuška
Já mám nastaveno cca 7-8° a funguje to.

PříspěvekNapsal: úte pro 18, 2007 20:48
od Michal Pokorný
Hm, u 1500 nevím, ale u 1200 mi při montáži LPG nastavili předstih na 10° . Ale řekl bych, že mezi 1500 a 1200 v tom rozdíl nebude.

PříspěvekNapsal: úte pro 18, 2007 23:41
od utia
Me po instalaci LPG (samara 1300) doporucili zvysit predstih o 3-5 st, tak koukam ze je to asi malo... :shock:

PříspěvekNapsal: stř pro 19, 2007 08:57
od Marek
Michal Pokorný píše:Hm, u 1500 nevím, ale u 1200 mi při montáži LPG nastavili předstih na 10° . Ale řekl bych, že mezi 1500 a 1200 v tom rozdíl nebude.


Mezi motory 1200 a 1500 je v nastavení předstihu rozdíl, a dokonce velký !!!

Je totiž třeba si uvědomit, že motory 1200 a 1500 mají jiný zdvih pístu, a to o 14 mm, což je dráha jako hrom. Tudíž budeme-li uvažovat stejnou bohatost směsi v daný okamžik a tudíž i rychlost hoření stejnou, musí mít oba motory naprosto jiný předstih.

Ale nepůjdeme na to vědecky - motory 1200 a 1300 mají (při shodné regulaci předstihu jako motory 1500 a 1600) o 2 - 4° vyšší předstih než motory 1500 a 1600.

A teď prakticky: Pro motory spalující LPG se základní předstih nastavuje samozřejmě na vyšší hodnotu než při spalování benzinu, a to z důvodu vyššího oktanového čísla LPG. Navíc LPG tvoří oproti benzinu maličko chudší směs zejména ve vyšších otáčkách a zatížení, tudíž i proto se nastavuje předstih výše. O kolik to má být je diskutabilní, neboť každý motor má LPG jinak seřízené na bohatosti a každý motor je jinak "unavený". Ale začal bych zvýšením základního předstihu o 5° oproti nastavní na benzin, tedy někam kolem 8 - 12° při volnoběhu (pro motory 1200 / 1300 platí ta horní hranice, pro dlouhozdvihové 1500 / 1600 hranice od půlky dolů).

V součinnosti s pohonem LPG se u Lady doporučuje zvýšit kompresní poměr motoru snížením hlavy či bloku. Kompresní poměr kolem 9,5:1 způsobí lepší využití vysokooktanového LPG, tudíž zvýšení výkonu a především snížení spotřeby paliva v důsledku vyšší účinnosti a nižších ztrát.