svíčky!

Moderátor: Moderátoři

svíčky!

Příspěvekod wlken » čtv srp 17, 2006 21:19

mám jeden trapný a nejapný dotaz - dospěl jsem k názoru že většina z vás používá svíčky L-15,i na stránkách Brisku je doporučujou pro vozy Lada..ale v manuálu i v Tůmovi jsou předepsané svíčky L-7,nové značení L-17...tak nevím... 8)
3xVaz 2103(1975,1977,1981), Mazda MX-5 (1997), Peugeot 309 (1993)
Uživatelský avatar
wlken
 
Příspěvky: 72
Registrován: pon črc 24, 2006 06:35
Bydliště: Vsetín

Re: svíčky!

Příspěvekod Dawid » čtv srp 17, 2006 21:35

wlken píše:mám jeden trapný a nejapný dotaz - dospěl jsem k názoru že většina z vás používá svíčky L-15,i na stránkách Brisku je doporučujou pro vozy Lada..ale v manuálu i v Tůmovi jsou předepsané svíčky L-7,nové značení L-17...tak nevím... 8)

ve starem i novem tumovi jsem nasel jen oznaceni PALu - primo Brisk ne - a tim prevodem si nejsem sure, kazdopadne 15 by melo byt spravna teplota...
Dawid
 
Příspěvky: 118
Registrován: ned dub 30, 2006 13:53
Bydliště: Kladno

Příspěvekod Nulašestka » čtv srp 17, 2006 21:43

Hm,pokud vím tak jsou doporučené L 14 a L 15.Možná se pletu v těch čtrnáctkách. :oops: Na tvoje auto doporučuji L(R) 15 YC.Jinak když už jsme u toho,kolega s 2101 se potýká se samozápaly při vypínání motoru.Mysleli jsme že je to svíčkami,no teď jezdí provizorně na L 15 YC,které v mém motoru odsloužily bez nejmenších problémů cca 25 000 Km.Já tyhle problémy neměl a nemám.Jde mi o to kde hledat chybu,jestli v karburátoru bez el.mag.ventilu,nebo právě svíčkách.Takže hlavní dotaz zní:může na to mít vliv to že on má vyšší kompresní poměr a sice 8,8:1 :?:Případně jaké jiné vhodnější svíčky zvolit?Díky za rady a nápady. :wink:
Nulašestka
 
Příspěvky: 1296
Registrován: úte led 31, 2006 20:53
Bydliště: Kocourkov a Hulvátov

Příspěvekod Dawid » čtv srp 17, 2006 21:46

Nulašestka píše:Hm,pokud vím tak jsou doporučené L 14 a L 15.Možná se pletu v těch čtrnáctkách. :oops: Na tvoje auto doporučuji L(R) 15 YC.Jinak když už jsme u toho,kolega s 2101 se potýká se samozápaly při vypínání motoru.Mysleli jsme že je to svíčkami,no teď jezdí provizorně na L 15 YC,které v mém motoru odsloužili bez nejmenších problémů cca 25 000 Km.Já tyhle problémy neměl a nemám.Jde mi o to kde hledat chybu,jestli v karburátoru bez el.mag.ventilu,nebo právě svíčkách.Takže hlavní dotaz zní:může na to mít vliv to že on má vyšší kompresní poměr a sice 8,8:1 :?:

Cim vyssi komprese a nizsi oktanove cislo, tim spis vznikne samozapal-vzniceni. Nejezdi na nejakou divokou smes?
Dawid
 
Příspěvky: 118
Registrován: ned dub 30, 2006 13:53
Bydliště: Kladno

Příspěvekod Nulašestka » čtv srp 17, 2006 21:52

Dawid píše: Nejezdi na nejakou divokou smes?

Jezdí na naturál 95 s aditivem. :) Nikdo zatím nesahal na karburátor,ale zjevně není třeba,narozdíl ode mě mu i teplý motor chytá na cvrnknutí.Kromě těch svíček mě nenapadlo jiné řešení,jenže nikdo nevíme co lepšího tam dát.Jestli zkusit ty čtrnáctky nebo co. :|
Nulašestka
 
Příspěvky: 1296
Registrován: úte led 31, 2006 20:53
Bydliště: Kocourkov a Hulvátov

Příspěvekod Dawid » čtv srp 17, 2006 21:58

Tak se svickama to snad nema nic spolecneho - kdyz otoci klickem, tak by nemela litat jiskra - je tomu tak? Po vypnuti klicku se ti tam muze maximalne samovznitit smes teplem - co to ma za aditivum?
Dawid
 
Příspěvky: 118
Registrován: ned dub 30, 2006 13:53
Bydliště: Kladno

Příspěvekod Nulašestka » čtv srp 17, 2006 22:03

Normální Benadit,jde o to jestli ty samozápaly nevznikají právě nesprávně zvolenou svíčkou,resp.její tepelnou hodnotou.Bylo by fajn kdyby se k tomu vyjádřil někdo,kdo má vlivem úprav zvýšený kompresní poměr. :wink:
Nulašestka
 
Příspěvky: 1296
Registrován: úte led 31, 2006 20:53
Bydliště: Kocourkov a Hulvátov

Příspěvekod Pool » čtv srp 17, 2006 22:22

wlken: Já mám v Tůmovi PAL 14L-8Y, ovšem co to je dnes, těžko říct... Převodní tabulka na nové značení snad ani neexistuje. Jinak na starej VAZ doporučuje BRISK všeobecně L15YC, to jsi napsal...
Pool
 

Příspěvekod Jelen » čtv srp 17, 2006 22:28

Svíčky s označením Y jsou s vystouplou elektrodou. Pokud zvolíš špatnou teplotu a ještě k tomu Y, tak se svíčka rozžhaví a o vystouplou žhavou elektrodu bude vznikat samozápal. Viš Dawide? :wink:
Uživatelský avatar
Jelen
 
Příspěvky: 6713
Registrován: stř kvě 17, 2006 13:33
Bydliště: Střední Čechy

Příspěvekod Dawid » čtv srp 17, 2006 22:43

o L15Y ? veril bych, ze se rozzhavi usazeniny na svicce, nebo jinde, ale jiskriste samotne?

spis bych tipoval bud chudou smes, nebo i spatne serizene zapalovani, pokud to nebude neco z predesleho.
Dawid
 
Příspěvky: 118
Registrován: ned dub 30, 2006 13:53
Bydliště: Kladno

Příspěvekod Jelen » pát srp 18, 2006 03:06

To mozna dopomuze k rozzhaveni svicky. Ale je to tak, kamarad na peraku tam dal Ypsylonku a pak to nemoh chcípnout a po výměně za Céčko to bylo f poho. Vlastní mototechnu a tak by mi nekecal a něco o tom ví.
Uživatelský avatar
Jelen
 
Příspěvky: 6713
Registrován: stř kvě 17, 2006 13:33
Bydliště: Střední Čechy

Příspěvekod Teepee » pát srp 18, 2006 07:20

Tak pozor, trochu jste to tu pomotali.

Svíčky PAL, později Brisk mají své dané značení, své dané tabulky použití a dokonce existuje i postrádaný převodník svíček.
Pokud je pro motor doporučena svíčka s vystouplým (Y) jiskřištěm a nebo s normálním (bez písmene) jiskřištěm je třeba toto osazení dodržet.
Do motocyklů JAWA svíčky Y nepatří, hrozí akutní nebezpečí propálení pístu.!!! (to Jelene koukám že o tom kamarád z Mototechny ví asi kulový: http://www.volny.cz/foxbiker/Kurio/Destru/destru.html )
Do vozů LADA jsou v tabulce zmíněné L15YC.
Tím hasne diskuze o tom, že vystouplé jiskřiště dělá to a to. Prostě je tvar spalovacího prostoru takový, že vystouplé jiskřiště vyžaduje a experimentovat nemá cenu.
Ad. tepelná hodnota.
Svíčka s hodnotou 17 a vyšší je tzv. teplá.
Svíčka s hodnotou 14 a nižší je tzv. studená.

Znamená to, že když je svíčka černá od usazenin, protože její provozní teplota nestačí na samočištění (je v provozu studenější než na co je stavěná) tak se řekne, že to chce teplejší svíčku a použije se svíčka 15, nebo 17.
A naopak, když jsou po vypnutí motoru samozápaly, když motor detonuje (zapaluje se směs o rožhavenou elektrodu svíčky dřív než přeskočí jiskra) a svíčka je na pohled bílá, přepálená, dokonce se uvádí že má po sobě kapičky taveného kovu, tak je v provozu teplejší než na co je stavěná a je třeba dát svíčku studenější, tj. 14, (případně 12, kterou sice v přehledu značená uvádějí ale v životě jsem jí neviděl, a myslím si, že je spíše řešením jít na 14 a pak když to nepomůže je třeba seřídit motor=složení směsi).
Bohatá směs = úsady na svíčce, zde paradoxně bohatší směs vyžaduje teplejší svíčku.
Chudá směs = přepálená svíčka, zde paradoxně chudší směs vyžaduje studenější svíčku.

Jinak staré značení (Tůma, JAWY atp.) funguje jednoduše:
Teplota 7 po staru je teplota 17 po novu
Teplota 8 po staru je teplota 15 po novu
Teplota 9 po staru je teplota 14 po novu

A teď už dost mých keců, nechť mluví internet:
http://www.brisk.cz/index.php?page=svic ... nicke.html
http://www.brisk.cz/index.php?page=kata ... serie.html
http://www.luke.cz/sviczap_prevtab.htm
http://www.luke.cz/sviczap.htm

Jinak na Brisku měli krásné stránky s technickými informacemi, kde byly i nejčastější poruchy svíček (utrhané závity, prasklá pouzdra) a způsoby montáží (utahovací momety svíček těsněných podložkou vs. kuželem) a taky diagnostika správné tepelné hodnoty svíčky i s obrázky špatně zvolených svíček! Ale ať to hledám jak se dá, už to tam nemají.
Bílý LADA a okřídlená spol.
Uživatelský avatar
Teepee
 
Příspěvky: 4258
Registrován: čtv bře 10, 2005 13:20
Bydliště: Praha západ

Příspěvekod wlken » pát srp 18, 2006 08:10

není v té srovnávací tabulce chyba?? N7R=N17C,ale N7Y=N15YC ,to je nějaké divné,myslel jsem že to číslo nezávisí na vysunutí jiskřiště...
3xVaz 2103(1975,1977,1981), Mazda MX-5 (1997), Peugeot 309 (1993)
Uživatelský avatar
wlken
 
Příspěvky: 72
Registrován: pon črc 24, 2006 06:35
Bydliště: Vsetín

Příspěvekod Teepee » pát srp 18, 2006 08:21

wlken píše:není v té srovnávací tabulce chyba?? N7R=N17C,ale N7Y=N15YC ,to je nějaké divné,myslel jsem že to číslo nezávisí na vysunutí jiskřiště...

Jestli je to chyba nevím, vypadá to jakoby to byla chyba. Dokonce N7R je odrušená svíčka, měla by jí odpovídat NR17C.
Jinak, tepelná hodnota svíčky je přímo úměrná vysunutí jiskřiště.
Bílý LADA a okřídlená spol.
Uživatelský avatar
Teepee
 
Příspěvky: 4258
Registrován: čtv bře 10, 2005 13:20
Bydliště: Praha západ

Příspěvekod wlken » pát srp 18, 2006 08:34

Teepee píše:
wlken píše:není v té srovnávací tabulce chyba?? N7R=N17C,ale N7Y=N15YC ,to je nějaké divné,myslel jsem že to číslo nezávisí na vysunutí jiskřiště...

Jestli je to chyba nevím, vypadá to jakoby to byla chyba. Dokonce N7R je odrušená svíčka, měla by jí odpovídat NR17C.
Jinak, tepelná hodnota svíčky je přímo úměrná vysunutí jiskřiště.

Omlouvám se,to R tam je,ale myslel jsem že když L7Y=L15YC a N7Y=N15YC tak že bude i N7R=NR15C,ale ono ne,je to N7R=NR17C.... :(
3xVaz 2103(1975,1977,1981), Mazda MX-5 (1997), Peugeot 309 (1993)
Uživatelský avatar
wlken
 
Příspěvky: 72
Registrován: pon črc 24, 2006 06:35
Bydliště: Vsetín

Další

Zpět na Elektrická soustava

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 0 návštevníků

cron