
svíčky!
Moderátor: Moderátoři
svíčky!
mám jeden trapný a nejapný dotaz - dospěl jsem k názoru že většina z vás používá svíčky L-15,i na stránkách Brisku je doporučujou pro vozy Lada..ale v manuálu i v Tůmovi jsou předepsané svíčky L-7,nové značení L-17...tak nevím... 

3xVaz 2103(1975,1977,1981), Mazda MX-5 (1997), Peugeot 309 (1993)
Re: svíčky!
ve starem i novem tumovi jsem nasel jen oznaceni PALu - primo Brisk ne - a tim prevodem si nejsem sure, kazdopadne 15 by melo byt spravna teplota...wlken píše:mám jeden trapný a nejapný dotaz - dospěl jsem k názoru že většina z vás používá svíčky L-15,i na stránkách Brisku je doporučujou pro vozy Lada..ale v manuálu i v Tůmovi jsou předepsané svíčky L-7,nové značení L-17...tak nevím...
-
- Příspěvky: 1296
- Registrován: úte led 31, 2006 20:53
- Bydliště: Kocourkov a Hulvátov
Hm,pokud vím tak jsou doporučené L 14 a L 15.Možná se pletu v těch čtrnáctkách.
Na tvoje auto doporučuji L(R) 15 YC.Jinak když už jsme u toho,kolega s 2101 se potýká se samozápaly při vypínání motoru.Mysleli jsme že je to svíčkami,no teď jezdí provizorně na L 15 YC,které v mém motoru odsloužily bez nejmenších problémů cca 25 000 Km.Já tyhle problémy neměl a nemám.Jde mi o to kde hledat chybu,jestli v karburátoru bez el.mag.ventilu,nebo právě svíčkách.Takže hlavní dotaz zní:může na to mít vliv to že on má vyšší kompresní poměr a sice 8,8:1 :?:Případně jaké jiné vhodnější svíčky zvolit?Díky za rady a nápady. 


Cim vyssi komprese a nizsi oktanove cislo, tim spis vznikne samozapal-vzniceni. Nejezdi na nejakou divokou smes?Nulašestka píše:Hm,pokud vím tak jsou doporučené L 14 a L 15.Možná se pletu v těch čtrnáctkách.Na tvoje auto doporučuji L(R) 15 YC.Jinak když už jsme u toho,kolega s 2101 se potýká se samozápaly při vypínání motoru.Mysleli jsme že je to svíčkami,no teď jezdí provizorně na L 15 YC,které v mém motoru odsloužili bez nejmenších problémů cca 25 000 Km.Já tyhle problémy neměl a nemám.Jde mi o to kde hledat chybu,jestli v karburátoru bez el.mag.ventilu,nebo právě svíčkách.Takže hlavní dotaz zní:může na to mít vliv to že on má vyšší kompresní poměr a sice 8,8:1
-
- Příspěvky: 1296
- Registrován: úte led 31, 2006 20:53
- Bydliště: Kocourkov a Hulvátov
Jezdí na naturál 95 s aditivem.Dawid píše: Nejezdi na nejakou divokou smes?


-
- Příspěvky: 1296
- Registrován: úte led 31, 2006 20:53
- Bydliště: Kocourkov a Hulvátov
- Teepee
- Příspěvky: 4333
- Registrován: čtv bře 10, 2005 13:20
- Bydliště: Praha západ
- Kontaktovat uživatele:
Tak pozor, trochu jste to tu pomotali.
Svíčky PAL, později Brisk mají své dané značení, své dané tabulky použití a dokonce existuje i postrádaný převodník svíček.
Pokud je pro motor doporučena svíčka s vystouplým (Y) jiskřištěm a nebo s normálním (bez písmene) jiskřištěm je třeba toto osazení dodržet.
Do motocyklů JAWA svíčky Y nepatří, hrozí akutní nebezpečí propálení pístu.!!! (to Jelene koukám že o tom kamarád z Mototechny ví asi kulový: http://www.volny.cz/foxbiker/Kurio/Destru/destru.html )
Do vozů LADA jsou v tabulce zmíněné L15YC.
Tím hasne diskuze o tom, že vystouplé jiskřiště dělá to a to. Prostě je tvar spalovacího prostoru takový, že vystouplé jiskřiště vyžaduje a experimentovat nemá cenu.
Ad. tepelná hodnota.
Svíčka s hodnotou 17 a vyšší je tzv. teplá.
Svíčka s hodnotou 14 a nižší je tzv. studená.
Znamená to, že když je svíčka černá od usazenin, protože její provozní teplota nestačí na samočištění (je v provozu studenější než na co je stavěná) tak se řekne, že to chce teplejší svíčku a použije se svíčka 15, nebo 17.
A naopak, když jsou po vypnutí motoru samozápaly, když motor detonuje (zapaluje se směs o rožhavenou elektrodu svíčky dřív než přeskočí jiskra) a svíčka je na pohled bílá, přepálená, dokonce se uvádí že má po sobě kapičky taveného kovu, tak je v provozu teplejší než na co je stavěná a je třeba dát svíčku studenější, tj. 14, (případně 12, kterou sice v přehledu značená uvádějí ale v životě jsem jí neviděl, a myslím si, že je spíše řešením jít na 14 a pak když to nepomůže je třeba seřídit motor=složení směsi).
Bohatá směs = úsady na svíčce, zde paradoxně bohatší směs vyžaduje teplejší svíčku.
Chudá směs = přepálená svíčka, zde paradoxně chudší směs vyžaduje studenější svíčku.
Jinak staré značení (Tůma, JAWY atp.) funguje jednoduše:
Teplota 7 po staru je teplota 17 po novu
Teplota 8 po staru je teplota 15 po novu
Teplota 9 po staru je teplota 14 po novu
A teď už dost mých keců, nechť mluví internet:
http://www.brisk.cz/index.php?page=svic ... nicke.html
http://www.brisk.cz/index.php?page=kata ... serie.html
http://www.luke.cz/sviczap_prevtab.htm
http://www.luke.cz/sviczap.htm
Jinak na Brisku měli krásné stránky s technickými informacemi, kde byly i nejčastější poruchy svíček (utrhané závity, prasklá pouzdra) a způsoby montáží (utahovací momety svíček těsněných podložkou vs. kuželem) a taky diagnostika správné tepelné hodnoty svíčky i s obrázky špatně zvolených svíček! Ale ať to hledám jak se dá, už to tam nemají.
Svíčky PAL, později Brisk mají své dané značení, své dané tabulky použití a dokonce existuje i postrádaný převodník svíček.
Pokud je pro motor doporučena svíčka s vystouplým (Y) jiskřištěm a nebo s normálním (bez písmene) jiskřištěm je třeba toto osazení dodržet.
Do motocyklů JAWA svíčky Y nepatří, hrozí akutní nebezpečí propálení pístu.!!! (to Jelene koukám že o tom kamarád z Mototechny ví asi kulový: http://www.volny.cz/foxbiker/Kurio/Destru/destru.html )
Do vozů LADA jsou v tabulce zmíněné L15YC.
Tím hasne diskuze o tom, že vystouplé jiskřiště dělá to a to. Prostě je tvar spalovacího prostoru takový, že vystouplé jiskřiště vyžaduje a experimentovat nemá cenu.
Ad. tepelná hodnota.
Svíčka s hodnotou 17 a vyšší je tzv. teplá.
Svíčka s hodnotou 14 a nižší je tzv. studená.
Znamená to, že když je svíčka černá od usazenin, protože její provozní teplota nestačí na samočištění (je v provozu studenější než na co je stavěná) tak se řekne, že to chce teplejší svíčku a použije se svíčka 15, nebo 17.
A naopak, když jsou po vypnutí motoru samozápaly, když motor detonuje (zapaluje se směs o rožhavenou elektrodu svíčky dřív než přeskočí jiskra) a svíčka je na pohled bílá, přepálená, dokonce se uvádí že má po sobě kapičky taveného kovu, tak je v provozu teplejší než na co je stavěná a je třeba dát svíčku studenější, tj. 14, (případně 12, kterou sice v přehledu značená uvádějí ale v životě jsem jí neviděl, a myslím si, že je spíše řešením jít na 14 a pak když to nepomůže je třeba seřídit motor=složení směsi).
Bohatá směs = úsady na svíčce, zde paradoxně bohatší směs vyžaduje teplejší svíčku.
Chudá směs = přepálená svíčka, zde paradoxně chudší směs vyžaduje studenější svíčku.
Jinak staré značení (Tůma, JAWY atp.) funguje jednoduše:
Teplota 7 po staru je teplota 17 po novu
Teplota 8 po staru je teplota 15 po novu
Teplota 9 po staru je teplota 14 po novu
A teď už dost mých keců, nechť mluví internet:
http://www.brisk.cz/index.php?page=svic ... nicke.html
http://www.brisk.cz/index.php?page=kata ... serie.html
http://www.luke.cz/sviczap_prevtab.htm
http://www.luke.cz/sviczap.htm
Jinak na Brisku měli krásné stránky s technickými informacemi, kde byly i nejčastější poruchy svíček (utrhané závity, prasklá pouzdra) a způsoby montáží (utahovací momety svíček těsněných podložkou vs. kuželem) a taky diagnostika správné tepelné hodnoty svíčky i s obrázky špatně zvolených svíček! Ale ať to hledám jak se dá, už to tam nemají.
Bílý LADA a okřídlená spol.
- Teepee
- Příspěvky: 4333
- Registrován: čtv bře 10, 2005 13:20
- Bydliště: Praha západ
- Kontaktovat uživatele:
Jestli je to chyba nevím, vypadá to jakoby to byla chyba. Dokonce N7R je odrušená svíčka, měla by jí odpovídat NR17C.wlken píše:není v té srovnávací tabulce chyba?? N7R=N17C,ale N7Y=N15YC ,to je nějaké divné,myslel jsem že to číslo nezávisí na vysunutí jiskřiště...
Jinak, tepelná hodnota svíčky je přímo úměrná vysunutí jiskřiště.
Bílý LADA a okřídlená spol.
Omlouvám se,to R tam je,ale myslel jsem že když L7Y=L15YC a N7Y=N15YC tak že bude i N7R=NR15C,ale ono ne,je to N7R=NR17C....Teepee píše:Jestli je to chyba nevím, vypadá to jakoby to byla chyba. Dokonce N7R je odrušená svíčka, měla by jí odpovídat NR17C.wlken píše:není v té srovnávací tabulce chyba?? N7R=N17C,ale N7Y=N15YC ,to je nějaké divné,myslel jsem že to číslo nezávisí na vysunutí jiskřiště...
Jinak, tepelná hodnota svíčky je přímo úměrná vysunutí jiskřiště.

3xVaz 2103(1975,1977,1981), Mazda MX-5 (1997), Peugeot 309 (1993)