Stránka 1 z 2

Ekonomizér - připojení

PříspěvekNapsal: pon srp 25, 2008 05:36
od MZ
Tak jsem instaloval Ozona z 2105 do své 2101, včetně obvodů kolem ekonomizeru. Zapojil jsem řídící blok, mikrospínač i ventil. Vyzkoušel jsem funkčnost ventilu, nastavil mikrospínač na karbu a jal se startovat. A ono nic. Po chvíli jsem zjistil, že mi elektronický blok zkratuje kladívko v přerušovači. Takže jsem blok vyndal, dal druhý (co se v bedně dílů po mé staré 2105 nenajde...) a výsledek stejný. Vzhledem k tomu, že první blok fungoval v 2105 správně, tak jsem jej rozebral. Zjistil jsem zatím přepálenou jednu cestu na spoji a vadný výstupní tranzistor. Do druhého bloku jsem nekoukal, jedná se o nerozebiratelný model. Celé zapojení jsem dělal dle nákresu v novém vydání Tůmy. Pak jsem vyhrabal někde sérii článků ze SM a tam byl i nákres připojovacího konektoru. A co je důležité - rozmístění jednotlivých svorek se tam liší od označení na vlastním bloku! Při pohledu na spoje v rozebraném bloku si myslím, že zapojení v SM bude asi pravdivé... Setkal jste se s tím někdo?

PříspěvekNapsal: pon srp 25, 2008 11:42
od tonda
Takhle nějak je to zapojené na ZAZ Tavria - u Lady to neznám, možná že Ti to pomůže.
Snad se mi podaří vložit obrázek, protože na to jsem nešikovný.
15 - blok řízení ventilu volnoběžné trysky
13 - komutátor /zapalovací modul/
14 - elm.ventil volnoběžné trysky
12 - mikrospínač na karburátoru /při zavřené klapce ukostřuje/
9 - zapalovací cívka
11 - rozdělovač /hned nad ním je snímač impulsů pro zapalovací modul/
Napájení +12 V je od relé č.4

PříspěvekNapsal: úte srp 26, 2008 04:59
od MZ
tonda píše:Takhle nějak je to zapojené na ZAZ Tavria - u Lady to neznám, možná že Ti to pomůže.
Snad se mi podaří vložit obrázek, protože na to jsem nešikovný.
15 - blok řízení ventilu volnoběžné trysky
13 - komutátor /zapalovací modul/
14 - elm.ventil volnoběžné trysky
12 - mikrospínač na karburátoru /při zavřené klapce ukostřuje/
9 - zapalovací cívka
11 - rozdělovač /hned nad ním je snímač impulsů pro zapalovací modul/
Napájení +12 V je od relé č.4


Tondo dík. Schéma je úplně jiné :-) jinak nejde o vlsatní schéma zapojení ale o fakt, že rozmístění svorek řídícího bloku, jejichž funkce je v dostupných schematech, je jiné oproti označení na vlastním konektoru řídícího bloku. Alespoň si to myslím.

PříspěvekNapsal: úte srp 26, 2008 14:34
od rosta
akorát jsi zadělal na potíže-kdyby jsi dal podtlak z karbu do sání napřímo tak to šlape bez problému.ten ekonomizér mě pěkně potrápil,nejdřív odešla ta elektronika potom ventil. věčně jsem se v tom hrabal, potom jsem to zapojil na přímo, aby držel volnoběh, a na ekonomizér se vykašlal-on ten rozdíl ve spotřebě není zas tak velký-asi 0,5 litru 100 a od tý doby je klid. :mrgreen:

PříspěvekNapsal: pát srp 29, 2008 04:56
od MZ
rosta píše:akorát jsi zadělal na potíže-kdyby jsi dal podtlak z karbu do sání napřímo tak to šlape bez problému.ten ekonomizér mě pěkně potrápil,nejdřív odešla ta elektronika potom ventil. věčně jsem se v tom hrabal, potom jsem to zapojil na přímo, aby držel volnoběh, a na ekonomizér se vykašlal-on ten rozdíl ve spotřebě není zas tak velký-asi 0,5 litru 100 a od tý doby je klid. :mrgreen:


Sání propojené nyní mám, jinak bych nejezdil :-(

PříspěvekNapsal: čtv dub 16, 2009 20:30
od EMI
asi sem úplně blbej, ale po půl hodině hledání jsem nenašel schéma zapojení ekonomizéru. Muže sem nějaká dobrá duše dát schémátko či nějakej popis fce. já to nikde nenašel :o

PříspěvekNapsal: čtv dub 16, 2009 20:35
od Křečík Barbuška
Ty nemáš Tůmu? Máš to na mailu.

PříspěvekNapsal: čtv dub 16, 2009 21:17
od EMI
Tůmu samozřejmně mam, ale bohužel ho nemam u sebe. K-L děkuji ti :wink:

Re: Ekonomizér - připojení

PříspěvekNapsal: úte kvě 07, 2013 12:55
od wiku
Zdravím. Co je třeba pro odpojení ekonomizéru?
- Propojit napřímo hadičkou sací potrubí a ventilek na karburátoru.
- Odmontovat elektropneumatický ventil na prvém podběhu.
- Odpojit krabičku na levém podběhu.
- Odmontovat spínač na karburátoru.

Je potřeba ještě něco měnit nebo propojovat kabely, aby motor běžel bez problémů?

Re: Ekonomizér - připojení

PříspěvekNapsal: úte kvě 07, 2013 13:13
od Cory
Stačí prepojit sacie potrubie s ventilkom na karbe a ostatne moze ostat smelo zapojene...Ak je vadny ventil (membrána), treba ju vymenit za klasicky nastavovaci srob a tym padom musi ist aj spinac klapky prec.

Re: Ekonomizér - připojení

PříspěvekNapsal: úte kvě 07, 2013 15:50
od wiku
Vadný je pouze el. řídící blok na levém podběhu. Náhradní už mi došly a nový kupovat nechci. Rád bych všechno co k tomu systému patří vymontoval a uložil do krabice, proto se ptám. V motorovém prostoru mi to akorát překáží.

Zapojenie EKONOMIZERu na 2107

PříspěvekNapsal: ned led 18, 2015 19:02
od corsair
Mam motor 1500, mam tam aj ekonomizer, ale nezapojeny.
Do karburatora ide hadicka zo sacieho potrubia. Na elektropneu ventile je hadicka prepojena zo vstupu na vystup. Konektory su zapojene, s tym som nehybal. Na druhom blatniku je rele tam su zapojene konektory, s tYm som tiez nehybal. Na karburatore je mikrospinac, idu tam 2kable...

Vytiahol som hadicku z karburatora, zapojil som ju elpneu ventil, z elpneu ventilu na sacie potrubie. Na volnobehu to vsak vzdy skape

Ako to ma byt presne?

Re: Zapojenie EKONOMIZERu na 2107

PříspěvekNapsal: ned led 18, 2015 19:16
od JmJ
huh, tohle sem nekde uz asi popisoval. Pred lety. Funkce je takova, ze pokud je pusteny plyn a otacky jsou nad cca 1000 (presne ted nevim), pak ta cerna skatule na levem blatniku rozhodne a prepne pneuventil tak, aby na jehlu volnobehu byl priveden atmosfericky tlak, cimz se volnobeh uzavre.

Do cerne skatule vede napajeni myslim od plovaku brzdovky, pak tam musi vezt signal od indukcky, aby se mohli merit otacky a musi tam jit signal od toho mikrospinace na plynu. Od skatule pak vede drat k pneuventilu.

Testoval bych toto: nechal bych to zapojene jak to mas, aby ti sel volnobeh. Pokud je elektricky vse zapojeno, pak kdyz pridas plyn a nasledne budou padat otacky dolu, musi v pneuventilu slysitelne cvaknout. Pokud necvaka, pak mer na jeho konektoru, jestli nameris ovadaci napeti. Pri volnobehu musis namerit 12 voltu. Pokud ventil cvaka, pak prover hadicky. Ze sani musi jit do te zdirky pneuventilu, ktera pri vyplem zapalovani neumoznuje sat vzduch. Kdyz je na pneuventilu 12 v, pak musi byt pneuventil profouknutelny. Pokud tohle jede, pak jdi po samotne jehle volnobehu. Vysroubujes ji ven, nesmi byt znicena membranka.

Pokud neni na ventilu pri zaplem zapalovani ovadaci napeti, pak zkontroluj napajeni cerne skatule a zkontroluj funkci mikrospinace a vedeni signalu od nej.

Re: Zapojenie EKONOMIZERu na 2107

PříspěvekNapsal: pon led 19, 2015 09:36
od dvk
Měl jsem to v 2105 taky původně odpojené, tu řídící krabičku jsem si sehnal novou, protože byla špatná. Nicméně sem na chodu ani na spotřebě nepoznal žádný rozdíl. Myslím si, že je to tam kvůli emisím při brždění motorem, takže podruhé bych se na to vykašlal a nechal to odpojené.

Re: Zapojenie EKONOMIZERu na 2107

PříspěvekNapsal: pon led 19, 2015 10:12
od JmJ
Kdzy je to funkcni, tak auto brzdi vice motorem. Kazdopadne prodelat se na tom neda :-)