Stránka 2 z 2

Re: ALTERNÁTOR 2105

PříspěvekNapsal: čtv zář 08, 2011 12:26
od Petr HC
Petr HC píše:EDIT.. Žlutě jsou označeny sporné informace.Tak nazdar pánové. Pokusím se Vám v tom udělat ještě trochu větší zmatek. Jde o tři naprosto různá zapojení a dva elektricky shodné alternátory (netvrdím , že výkonově) . Nejprve si označme schemata tak, jak jdou po sobě shora dolů 1 , 2 a 3 . Alternátory 1 a 3 jsou shodně zapojené, alt. 3.má pomocné diody alt. 1 a 2 mají elektronickou regulaci napětí (potažmo proudu) – kostička označená na alt. 1 (5), na alt.2 (7) . O regulaci napětí alt. 3 se stará relé s vývody M ,kostra a 15/54.
Signalizace nabíjení alt.1 pracuje tak, že po sepnutí relé zapalování se uzavře okruh relé kontrolky nabíjení (připojené pevně na minus) přes pojistku 10 ,svorku 86 , vinutí, svorka 85 a přes vinutí statoru alt.1 a spodní výkonové diody na kostru (minus). ??? Po rozběhu alt. 1 klesne napětí ve středu statorového vinutí na cca ½ (6 -7 V) ,relé odpadne,kontrolka zhasne (proto je zde spínací kontakt).
Signalizace nabíjení alt. 2 byla zjednodušena tak, že pevný konec kontrolky je tentokrát připojen na plus přes relé zapalování, přes poj.(10) a minus se na ni dostává přes pomocné diody a spodní výkonové diody. přes vinutí rotoru. Po rozběhu alternátoru se na svorce (61) alt.2 objeví plné napětí > + 12 V ,na kontrolní žárovce je s obou stran 12 -14,5 V kontrolka zhasne.
Signalizace nabíjení alt.3 je zapojena odlišně od alt.1 a to tak, že svorka 15/54 se spíná přímo spínací skříňkou (netvrdím, ale je to tak zakresleno) . Pevný bod kontrolky je připojen na + a minus dostává přes tentokrát rozpínací kontakt relé (Rkn) . Vinutí tohoto relé je v klidu oběma konci připojeno na minus (žárovka tedy svítí přes rozpínací kontakt) ,jedním přímo, druhým přes vinutí statoru a levé výkonové diody. do uzlu statoru, který je bez napětí Po rozběhu alt. 3 napětí ve středu vinutí stoupne na 6 - 7 V, jako v případě alt.2 , relé odpadne a žárovka zhasne. Uf.

EDIT. Opravený text. Prosím o další ev. připomínky a poté o úpravu do definitivní podoby a přesun do FAQ

Signalizace nabíjení alt.1 Je záhadou,jak se minus dostane do uzlu vinutí alt. 1 Snad by to „spravil“ odpor z uzlu proti minusu - zde dík Romanovi (podobně je to řešeno u alternátorů 94.3701 řady 211x ,ale nechci to zde ještě více komplikovat).

Signalizace nabíjení alt. 2 a minus se na ni dostává přes sepnutý regulátor a vinutí rotoru alt .2 zde dík Sašovi

Signalizace nabíjení alt.3 zde si nejsem jistý zda u prvních Žigulů bylo/nebylo relé na odlehčení spínací skříňky .

Pokud jsem to někomu ještě více „zašmodrchal“ , ať mně v Jedovnici nekamenuje. NE :axe: NĚT

Re: ALTERNÁTOR 2105

PříspěvekNapsal: stř zář 21, 2011 15:06
od Edelweiss
nazdar, přehodil sem na 2107 alternátor, zapojení stejné jako ten před ním a hle nová funkce, kontrolka baterka na palubovce svítí trvale, okruh je OK, dobíjení je OK tak by mně zajímalo proč se tak děje, netučíte někdo? (asi tu žárovku pod kontrolkou poladím kleštěma a bude :mrgreen: ).

Re: ALTERNÁTOR 2105

PříspěvekNapsal: stř zář 21, 2011 21:36
od MartasBrno
Hmm, možná to není správně zapojené, ikdyž to na pohled funguje dobře. Je ten altík G222, nebo ta pozdější moderna?

Re: ALTERNÁTOR 2105

PříspěvekNapsal: čtv zář 22, 2011 08:46
od Edelweiss

Re: ALTERNÁTOR 2105

PříspěvekNapsal: čtv zář 22, 2011 08:47
od Edelweiss
řekl bych že prostě nerozpojí kontrolku po startu, ale nevím proč.

Re: ALTERNÁTOR 2105

PříspěvekNapsal: pát zář 23, 2011 13:03
od Bezo3al
Záhada bola objavená. Kontrolka na dobíjanie ani nebola zapojená. Problém bol kábel ktorý išiel zo štartéra a čokoládka ktorá spája štartér s alternátorom bola zablatená a neviedla prúd čiže budenie alternátoru. ĎAKUJEM velmi pekne za pomoc keby viem ako velmi rád by som zdielal fotky môjho stroja :P

Re: ALTERNÁTOR 2105

PříspěvekNapsal: sob kvě 31, 2014 17:28
od Majo
obnovim temu. Mam problem v kombiku 21043(palubka 07 s voltmetrom i kontrolkou). Dal som alternator z Nivy 80A, ktory ma vyvod iba na budenie(15) a klasicky silovy(30). Ak zapojim budenie cez kontrolku, kontrolka funguje spravne, avsak dobijanie je slabe, ani nie 13V. Ak pripojim budenie priamo cez 15ku, kontrolka nefunguje, ale dobijanie pravuje spravne(13.8V). Takze otazka znie ako to riesit. Este mi napada, ze v Nive to dobijalo normalne a kontrolka fungovala, ale neviem sa dopracovat k scheme z Nivy.

Re: ALTERNÁTOR 2105

PříspěvekNapsal: ned čer 01, 2014 16:32
od Roman
Aku wataz ma kontrolka? Ta ma urcite vplyv na budiaci prud. Ak dobija malo skusil by som kontrolku s vyssou watazou.... raz som v S1203 rozobral altik a premeral regler a nakoniec som zistil, ze pako sofer pouzil kontrolku na 24V ( ta ma samozrejme pri 12V nizsi vykon a pekne zhasinala, ale altik dobijal malo)

Re: ALTERNÁTOR 2105

PříspěvekNapsal: ned čer 01, 2014 20:03
od Majo
3W.... zeby som skusil 5W?

Re: ALTERNÁTOR 2105

PříspěvekNapsal: ned čer 01, 2014 20:26
od Roman
Skus, ale ak je altik stavany na budenie priamo z 15tky, tak kazda ziarovka v serii s budenim ho trochu obmedzi, mozno by to bolo lepsie riesit nejakym obvodom, ktory by pri spravnom napati zhasinal kontrolku, ale ked to fungovalo v Nive....

Re: ALTERNÁTOR 2105

PříspěvekNapsal: ned čer 01, 2014 20:53
od Majo
ak som nasiel spravnu schemu tak niva ma niekde pod palubkou rele. Myslim, ze je technologicky rovnake ako to stare na 2101. 3 vyvodove - jedna kostra, jeden kabel od kontrolky a jeden od fastonu z altika.... co to robi?
Obrázek

Re: ALTERNÁTOR 2105

PříspěvekNapsal: ned čer 01, 2014 21:53
od Petr HC
V uvedeném schematu žádné relé není. Regulátor napětí je polovodičový (uvnitř alternátoru obvod s vývody D+ a DF ), 3 je část pojistkové skříňky s pojistkou buzení, 4 kontrolka nabíjení ve sdruženém přístroji a 5 spínací skříňka.
V dalším popisu na odkazu RETROSTAR.SU je i popis demontáže a zkoušení regulátoru.

Re: ALTERNÁTOR 2105

PříspěvekNapsal: pon čer 02, 2014 08:57
od Roman
Fungovat by to malo tak, ze po zapnuti zapalovania sa kontrolka rozsvieti cez obvod 15 -3 - F16 -3 -10 - ziarovka - dioda - odpor - zem. Zaroven cez 12 - 18 -9 - D napaja regler D+. Po roztoceni altika sa na pomocnych diodach objavi napatie = kontrolka zhasne (je zapojena medzi dva plusy). V tomto zapojeni by vykon kontrolky nemal mat vplyv na dobijanie - sluzi iba na prvotne napajanie regleru. Ked alternator bezi, berie si napatie pre budenie z pomocnych diod (su to tie tri vyfarbene na cerveno). Skus to zapojit aj s tou diodou a odpor (netusim aku ma hodnotu), pripadne skontroluj v alternatore tie pomocne diody. Ak to funguje pri priamom napojeni D na 15, tak altik si berie napajanie pre regler priamo z napatia v palubnej sieti, nie z pomocnych diod.....

Kontrolka dobijania - dozapojenie

PříspěvekNapsal: sob kvě 23, 2015 20:30
od corsair
Mam sice v aute voltmeter, ale v pristrojovke je aj kontrolka dobijania ta vsak je tam asi iba predinstalovana,nefunkcna. Mam tu na stole rele dobijania (z 2105) a bral by som keby aj kontrolka dobijania bola zapojena, ved nech to tam svieti, ked to tam je :)

Predpokladam ze by to stacilo len kdesi dopripojit... Neviete ako, kam? Vopred vdaka

Možná by bylo dobré kdyby jsi se konečně naučil používat tlačítko HLEDAT :!:

Sloučeno, v tomto tématu máš i plánky zapojení.....