Stránka 1 z 2

ALTERNÁTOR 2105

PříspěvekNapsal: ned zář 04, 2011 21:54
od Bezo3al
Ahojte mám taký veľký problém, ktorý riešim už asi 2 týždne odišiel mi alternátor a kúpil som nový lenže chýba mi tam jeden kábel. Hladám dobrú dušu kto je majiteľom LADA 2105 1.5 a bol by ochotný mi odfotiť zapojenie alternátora poprípade link na internet kde to je znázornené. Vopred ďakujem velmi pekne.

Re: ALTERNÁTOR 2105

PříspěvekNapsal: ned zář 04, 2011 22:11
od MartasBrno
A jsi schopný popsat jaký kabel to je? Normální zapojení se starším altíkem G222 by mělo vypadat takhle
Obrázek

a s novějším altíkem 37.3701 takhle
Obrázek

Pokud jsi starší nahradil novějším, bude blbě zapojená kontrolka a buzení. Náprava v zapojení je jenoduchá, ale měl by ji dělat někdo kdo elektriku ovládá. Stačilo by přehodit jeden drát u kontrolky a jeden drát u relé kontrolky, resp. u altíku... pokud se dobře dívám.

Re: ALTERNÁTOR 2105

PříspěvekNapsal: pon zář 05, 2011 08:30
od Luděk Musil
Martine pozor! Relé na horním obrázku má jinou funkci než relé na spodním obrázku.
Na horním obrázku je relé kontrolky dobíjení
Na spodním obrázku je relé zapalování.
L.

Re: ALTERNÁTOR 2105

PříspěvekNapsal: pon zář 05, 2011 16:48
od MartasBrno
Jojo, to relé kontrolky u nového altíku pozbylo význam, ale úprava zapojení je jednoduchá. Akorát to musí dělat někdo, kdo ví co dělá. Ostatně jako cokoliv ;-)

Re: ALTERNÁTOR 2105

PříspěvekNapsal: úte zář 06, 2011 05:56
od Luděk Musil
Ještě abych se vrátil k těm relátkům.
Obě dvě jsou téměř stejná. To téměř znamená, že je v nich "drobný" rozdílek: relé kontrolky dobíjení je rozepínací a relé zapalování je spínací.
Relé kontrolky je tam proto, aby po nastartování a poté, co alternátor začne dodávat proud rozeplo okruh a kontrolka dobíjení zhasla.
Relé zapalování (spínací) je tam proto, aby přes spínací skříňku netekl zbytečně velký proud a nevypaloval se oříšek spínací skříňky (dtto u relé startéru). L.

Re: ALTERNÁTOR 2105

PříspěvekNapsal: úte zář 06, 2011 14:49
od Roman
Ludku, k tym relatkam, tiez si pamatam, ze relatko na kontrolku u 2105 ma byt rozpinacie, presne ako hovoris. Ale ta horna schema, neviem kto a podla coho ju kreslil ma zakreslene zapojenie so spinacim relatkom pre kontrolku. A neviem ako by to malo v tomto pripade fungovat. Ak sa nejakou cestou dostane ta strana vinutia relatka co je zapojena do stredu vinuti na zem, tak relatko po zapnuti zapalovania pritiahne a zopne napatie pre kontrolku. Po nastartovani sa v tomto bode, ak sa dobre pamatam objavi polovicne napatie z dobijacieho a rele by malo odpadnut. Ale v Mysovej 2105 som to zapajal a urcite bolo potrebne rozpinacie rele a dokonca na 6V, pripadne vyber z 12Voltovych aby to spolahlivo fungovalo. Teda v 2105 v ktorej som to rele zapajal, bolo zapojene tak ako na prilozenom obrazku:

Re: ALTERNÁTOR 2105

PříspěvekNapsal: úte zář 06, 2011 21:57
od MartasBrno
vy to s těma relatama zbytečně komplikujete, v obou schematech je relé spínačky standartně zakresleno. A to, jestli je u kontrolky namalované relátko spínací nebo rozpínací je buřt, protože to bez dalších informací stejně nikdo zapojovat nebude, leda nějakej aktivní blbec. Správný relé je na cca 8V a má zvláštní označení, mimoto nemá vliv na funkci.
Každopádně kolega s problémem se jaksi neozývá, což je škoda. Teď ani jeden z nás neví, jak dopadnul.

Re: ALTERNÁTOR 2105

PříspěvekNapsal: stř zář 07, 2011 07:46
od Luděk Musil
MartasBrno píše:vy to s těma relatama zbytečně komplikujete, v obou schematech je relé spínačky standartně zakresleno.

Ano, máš pravdu, omlouvám se :oops: . Já se zaměřil pouze na to relátko kontrolky, ale že je zakresleno v obou schematech relé zapalování, to jsem si jaxi nevšim´ :oops: . L.

Re: ALTERNÁTOR 2105

PříspěvekNapsal: stř zář 07, 2011 10:22
od Petr HC
EDIT.. Žlutě jsou označeny sporné informace.Tak nazdar pánové. Pokusím se Vám v tom udělat ještě trochu větší zmatek. Jde o tři naprosto různá zapojení a dva elektricky shodné alternátory (netvrdím , že výkonově) . Nejprve si označme schemata tak, jak jdou po sobě shora dolů 1 , 2 a 3 . Alternátory 1 a 3 jsou shodně zapojené, alt. 3.má pomocné diody alt. 1 a 2 mají elektronickou regulaci napětí (potažmo proudu) – kostička označená na alt. 1 (5), na alt.2 (7) . O regulaci napětí alt. 3 se stará relé s vývody M ,kostra a 15/54.
Signalizace nabíjení alt.1 pracuje tak, že po sepnutí relé zapalování se uzavře okruh relé kontrolky nabíjení (připojené pevně na minus) přes pojistku 10 ,svorku 86 , vinutí, svorka 85 a přes vinutí statoru alt.1 a spodní výkonové diody na kostru (minus). ??? Po rozběhu alt. 1 klesne napětí ve středu statorového vinutí na cca ½ (6 -7 V) ,relé odpadne,kontrolka zhasne (proto je zde spínací kontakt).
Signalizace nabíjení alt. 2 byla zjednodušena tak, že pevný konec kontrolky je tentokrát připojen na plus přes relé zapalování, přes poj.(10) a minus se na ni dostává přes pomocné diody a spodní výkonové diody. přes vinutí rotoru. Po rozběhu alternátoru se na svorce (61) alt.2 objeví plné napětí > + 12 V ,na kontrolní žárovce je s obou stran 12 -14,5 V kontrolka zhasne.
Signalizace nabíjení alt.3 je zapojena odlišně od alt.1 a to tak, že svorka 15/54 se spíná přímo spínací skříňkou (netvrdím, ale je to tak zakresleno) . Pevný bod kontrolky je připojen na + a minus dostává přes tentokrát rozpínací kontakt relé (Rkn) . Vinutí tohoto relé je v klidu oběma konci připojeno na minus (žárovka tedy svítí přes rozpínací kontakt) ,jedním přímo, druhým přes vinutí statoru a levé výkonové diody. Po rozběhu alt. 3 napětí ve středu vinutí klesne jako v případě alt.2 , relé odpadne a žárovka zhasne. Uf.

EDIT. Opravený text. Prosím o další ev. připomínky a poté o úpravu do definitivní podoby a přesun do FAQ

Signalizace nabíjení alt.1 Je záhadou,jak se minus dostane do uzlu vinutí alt. 1 Snad by to „spravil“ odpor z uzlu proti minusu - zde dík Romanovi (podobně je to řešeno u alternátorů 94.3701 řady 211x ,ale nechci to zde ještě více komplikovat).

Signalizace nabíjení alt. 2 a minus se na ni dostává přes sepnutý regulátor a vinutí rotoru alt .2 zde dík Sašovi

Signalizace nabíjení alt.3 zde si nejsem jistý zda u prvních Žigulů bylo/nebylo relé na odlehčení spínací skříňky .

Pokud jsem to někomu ještě více „zašmodrchal“ , ať mně v Jedovnici nekamenuje. NE :axe: NĚT

Re: ALTERNÁTOR 2105

PříspěvekNapsal: stř zář 07, 2011 15:20
od Roman
K tomu rele kontrolky v prvom zapojeni:
Motajme dalej: " přes vinutí statoru alt.1 a spodní výkonové diody na kostru (minus)" Takto som si to na prvy pohlad predstavil aj ja. Ale aby sa okruh uzavrel nemuseli by byt tie spodne diody naopak??? By som povedal, ze kedze ideme od plusu k minusu, tak su v zavernom smere.

Re: ALTERNÁTOR 2105

PříspěvekNapsal: stř zář 07, 2011 15:59
od Saša
Kontrolka u 9 diodového altíku svítí přes el. regler - uhlík pak vinutí rotoru a druhým uhlíkem na zem . Přes tuto kontrolku se alternátor i předbuzuje .

Re: ALTERNÁTOR 2105

PříspěvekNapsal: stř zář 07, 2011 18:16
od Petr HC
Saša píše:Kontrolka u 9 diodového altíku svítí přes el. regler - uhlík pak vinutí rotoru a druhým uhlíkem na zem . Přes tuto kontrolku se alternátor i předbuzuje .

Edit . Je to tak, jak říká Saša. Šil jsem to "horkou jehlou" - jasně, polovodičový regulátor musí spínat buzení hned po zapnutí zapalování. Polarita diod pak není důležitá. Ostatní snad "sedí".

Re: ALTERNÁTOR 2105

PříspěvekNapsal: stř zář 07, 2011 18:48
od Roman
U 9 diodoveho altiku je to jasne, ale u 6 diodoveho nie je kontrolka pre budenie altiku vobec potrebna. Budenie ide zo zapnuteho zapalovania priamo na regler (na obrazku cez poistku 9). Ale pripustam, ze sa obvod pre zopnutie relatka pre kontrolku uzavrie niekade cez horne diody a regler. Ale urcite nie podla toho zapojenia na hornom obrazku - horne diody su spojene svojimi katodami s plusovym polom baterky.
Touto debatou som chcel iba poukazat na to, ze nie som si isty, ci zapojenie obvodu kontrolky na hornom obrazku je spravne (i ked obrazky su velmi pekne :D ). Zatial som sa stretol iba so zapojenim s pouzitim rozpinacieho relatka. To vsak neznamena, ze ine zapojenie neexistuje :D

Re: ALTERNÁTOR 2105

PříspěvekNapsal: čtv zář 08, 2011 09:41
od Petr HC
Sašo, Romane - dík za připomínky, opravil jsem to v originále, snad je to tak už v pořádku.
V případě alt.3 zůstává střed statorového vinutí bez napětí, relé tedy při zapnutí zapalování nerozepne a kontrolka svítí.
P.S. zde se mi již nepodařilo provést úpravu, t.j zažlutit to o výkonových diodách.

Re: ALTERNÁTOR 2105

PříspěvekNapsal: čtv zář 08, 2011 12:11
od Luděk Musil
Relé zapalování (jak říká PetrHC) - odlehčení spínací skříňky se začalo objevovat až v modelech 2104/5/7. Modely, resp. typové řady 2101/2/3/6 a 2121 jej určitě neměly. L.
PS: ještě chvíli počkáme na případné další připomínky, podněty a úpravy. Pak provedeme přesun do FAQ - rozhodně zajímavá téma