Petr HC píše:EDIT..
Žlutě jsou označeny sporné informace.Tak nazdar pánové. Pokusím se Vám v tom udělat ještě trochu větší zmatek. Jde o tři naprosto různá zapojení a dva elektricky shodné alternátory (netvrdím , že výkonově) . Nejprve si označme schemata tak, jak jdou po sobě shora dolů 1 , 2 a 3 . Alternátory 1 a 3 jsou shodně zapojené, alt. 3.má pomocné diody alt. 1 a 2 mají elektronickou regulaci napětí (potažmo proudu) – kostička označená na alt. 1 (5), na alt.2 (7) . O regulaci napětí alt. 3 se stará relé s vývody M ,kostra a 15/54.
Signalizace nabíjení alt.1 pracuje tak, že po sepnutí relé zapalování se uzavře okruh relé kontrolky nabíjení (připojené pevně na minus) přes pojistku 10 ,svorku 86 , vinutí, svorka 85 a přes vinutí statoru alt.1
a spodní výkonové diody na kostru (minus). ??? Po rozběhu alt. 1 klesne napětí ve středu statorového vinutí na cca ½ (6 -7 V) ,relé odpadne,kontrolka zhasne (proto je zde spínací kontakt).
Signalizace nabíjení alt. 2 byla zjednodušena tak, že pevný konec kontrolky je tentokrát připojen na plus přes relé zapalování, přes poj.(10) a minus se na ni dostává
přes pomocné diody a spodní výkonové diody. přes vinutí rotoru. Po rozběhu alternátoru se na svorce (61) alt.2 objeví plné napětí > + 12 V ,na kontrolní žárovce je s obou stran 12 -14,5 V kontrolka zhasne.
Signalizace nabíjení alt.3 je zapojena odlišně od alt.1 a to tak, že svorka 15/54 se spíná přímo spínací skříňkou (netvrdím, ale je to tak zakresleno) . Pevný bod kontrolky je připojen na + a minus dostává přes tentokrát rozpínací kontakt relé (Rkn) . Vinutí tohoto relé je v klidu oběma konci připojeno na minus (žárovka tedy svítí přes rozpínací kontakt) ,jedním přímo, druhým
přes vinutí statoru a levé výkonové diody. do uzlu statoru, který je bez napětí Po rozběhu alt. 3 napětí ve středu vinutí stoupne na 6 - 7 V, jako v případě alt.2 , relé odpadne a žárovka zhasne. Uf.
EDIT. Opravený text. Prosím o další ev. připomínky a poté o úpravu do definitivní podoby a přesun do FAQ
Signalizace nabíjení alt.1 Je záhadou,jak se minus dostane do uzlu vinutí alt. 1 Snad by to „spravil“ odpor z uzlu proti minusu - zde dík Romanovi (podobně je to řešeno u alternátorů 94.3701 řady 211x ,ale nechci to zde ještě více komplikovat).
Signalizace nabíjení alt. 2 a minus se na ni dostává přes sepnutý regulátor a vinutí rotoru alt .2 zde dík Sašovi
Signalizace nabíjení alt.3 zde si nejsem jistý zda u prvních Žigulů bylo/nebylo relé na odlehčení spínací skříňky .
Pokud jsem to někomu ještě více „zašmodrchal“ , ať mně v Jedovnici nekamenuje. NE
NĚT