Jan tak pro informaci:
Když se člověk pochlubí tím, že mu něco bez problémů funguje (viz zde:
viewtopic.php?f=56&t=15528&start=1140 ) tak se to (někdy téměř okamžitě) posere. Tak jako mě včera.
Odpoledne jsem v Kénigu naložil do vozejku dřevo a vyrazil k Rašovu. Po cca 100 m, před Slovaňákem, mi sjely oči na přístroje a nevěřícně zůstaly viset na V-metru, který byl zaražen hluboko v červeném poli přebíjení. Zhasnutí motoru a opětovné nastartování problém nevyřešilo, tak jsem na těch 35 km cesty měl zapnutý všechno, co bere nějakej proud. Baterce se to stejně moc nelíbilo a po příjezdu do Rašova byla už téměř nepříjemně teplá.
Po příjezdu jsem vzal multimetr a změřil to. Ve volnoběhu to dávalo 14 - 14,2 V, ale už od nějakých 1500 rpm to vylezlo na 17,5 - 17,8 V. Tak jsem vylovil ze skříně záložní regulátor. Ten jsem tam před časem odložil, protože pouštěl málo. Instaloval jsem jej s myšlenkou: radši dobíjet míň (stejně jezdím dlouhý štreky - takže to tak nevadí) než si rozstřelit baterku po motorovým prostoru. Celá výměna zabrala necelou hodinku a zkušební start proběhl úspěšně a po změření napětí jsem musel konstatovat spokojenost - ve volnoběhu nějakých 13,2 V, v otáčkách a s puštěnými světly (i bez nich) to dává 13,8 V. Takže prozatím spokojenost.
Ale proč to píšu? Bude to spíše otázka na elektrikáře: dá se ten regulátor nějak jednoduše (tzn. v domácích podmínkách) proměřit?
L.
PS: pro info je to alternátor z íčka s elektronickým regulátorem. Ale není to s tou peckou. Mám (před pár lety) koupenýho "speciála" z Magnetoru, kterej má parametry 14V 70 A.