Stránka 2 z 4

Napsal: pon zář 13, 2010 19:29
od vintera
na stejném starteru? Aby se potkala takhle volnoběžka se setrvačníkem musí být teoreticky příčina buď ve starteru nebo setrváku. U setrváku jsem to viděl pouze jednou v životě na motoru, kterému chodila klika axiálně sem a tam tolik až občas drhla volnoběžka, ale to už skoro nejel. Příčina může být pouze u délky chodu pastorku po hřídeli. A to může nastat pouze, když pastorek jde dál než normálně může. Obecně se vysunutý pastorek opírá buďto o třecí kroužky a obal starteru, nebo o třecí kroužky upevněné na hřídeli rotoru. Měl jsem v ruce pár startérů, které měly právě toto axiální uložení zcela zničené, pak chodí pastorek kam nemá. Viděl jsem pár opravených startérů, kde dřel pastorek o víko starteru. Saša má tedy pravdu, uložení rotoru není v pořádku.

Napsal: pon zář 13, 2010 19:46
od Cooper
vintera píše:nebo o třecí kroužky upevněné na hřídeli rotoru.


To bude asi ono. Jako doraz je na hřídeli rotoru pérko a na něm nacvaklý takový prstýnek. Ten mám sice prasklý, ale teoreticky by měl držet na svém místě. Otázka je, co dělá když je startér v chodu. Ten prstýnek jem chtěl vyměnit už dávno, ale není prostě k sehnání...

Napsal: pon zář 13, 2010 19:56
od vintera
v práci máš soustruh, nabruš nůž, najdi kus kvalitního materiálu a máš kroužků na rozdávání. Prošel bych dílny, našel nějaký tenký ocelový kroužek a dal mezi pastorek, a starter musí chodit, pokud už není tím třecím odporem vyuzený.

Napsal: pon zář 13, 2010 20:27
od MartasBrno
vintera píše:na motoru, kterému chodila klika axiálně sem a tam
Tak takový motor staré řady mám v garáži. Klika na něm chodí několik mm. Buď v něm nejsou ty polokroužky, nebo je to brutálně vyběhané. Ještě jsem to nerozdělával...

Napsal: úte zář 14, 2010 18:50
od Cooper
Dneska jsme se srali se startérem. U Viléma jsem koupil nové pouzdra, a pučil si od něj druhý startér. Ten můj dosavadní jsme rozdělali a jedno pouzdro, na straně u pastorku jsme vyměnili. Problém byl že po nalisování nového pouzdra se zřejmně stáhlo a rotor šel dost těžko, ale rukou otočit šlo. Celý startér jsme zkompletovali a že ho na baterce vyzkoušíme. Točí se, vteřinu tak jak by měl a pak razantně zpomalí jak kdyby neměl sílu. Kolem nového pouzdra se obal startéru zahřeje. Mě nejde do hlavy jestli tohle zpomalování dělá pouzdro, nebo něco jiného co nefunguje. Rukou totiž rotorem otočit šlo...

Napsal: úte zář 14, 2010 19:17
od vintera
pouzdro po nalisování vzhledem k výrobním tolerancím, či následné ovalitě je třeba vystružit. kotva nesmí jít ztuha.

normálně měním obě pouzdra současně. zároveň s tím (je-li třeba) se jemně zarovná kolektor rotoru a upraví drážky kolektoru. není-li kolektor (tam kde běhají uhlíky) třeba přebrousit (nerovný povrch od jiskření nebo vyběhaný) drážky mezi lamelami (izolace) se pouze vyčistí tak, aby izolace mezi měděnými lamelami byla mírně pod úrovní lamel, hrany lamel nemají zůstat ostré. Pak ti bude startér sloužit.

Napsal: stř zář 15, 2010 17:15
od Cooper
vintera píše:pouzdro po nalisování vzhledem k výrobním tolerancím, či následné ovalitě je třeba vystružit. kotva nesmí jít ztuha.

normálně měním obě pouzdra současně. zároveň s tím (je-li třeba) se jemně zarovná kolektor rotoru a upraví drážky kolektoru. není-li kolektor (tam kde běhají uhlíky) třeba přebrousit (nerovný povrch od jiskření nebo vyběhaný) drážky mezi lamelami (izolace) se pouze vyčistí tak, aby izolace mezi měděnými lamelami byla mírně pod úrovní lamel, hrany lamel nemají zůstat ostré. Pak ti bude startér sloužit.


Díky moc za radu. Z práce jsem si donesl výstružník (12 mm,H7) a projel nové pouzdro. Byl lehce šišoid. Dále jsem nožem poopravil ten komutátor a vzal ho smírkem. Dále jsem startér celý promazal, složil a dal do auta. Prvních pár nastartování byl pro mě šok, protože startér se tvářil pořád dost lenivě. Po asi 5tém nastartování bežel tak krásně že jsem tomu nemohl uvěřit. Takže moc děkuji za radu, snad mi startér už dlouho vydrží ;-)

EDIT: Teď jsem byl přeparkovat auto a startér vykazuje stejné příznaky jako posledně. Strašně pomalu točí. Nicméně jsem se chtěl zeptat. Má na chod startéru vliv ta cívka co je nahoře? Protože ta umělohmotná část s kontakty a konektorem jde v tom "obalu" rukou pootočit....

Napsal: stř zář 15, 2010 18:45
od Kewint
taky mám problém se startérém, nebo jestli to je startérém, autem sem normálně přejel cca před 3 dny. Dnes vlezu do auta otočim klíčkem , a voltmetr sletí kousek dolu a starter 1jen cvakne, řikám si aha baterka, měla 13V ,ale přesto sem ji vyměnil jestli třeba neblbne měřák, nic ani nová baterka nepomohla, pořád to jen cvaká

Napsal: stř zář 15, 2010 19:31
od vintera
tak kontakty na cívce se nemají nijak pohybovat. Zřejmě je závada právě v tomto místě. Kontakty nepřenesou potřebné množství proudu pro chod starteru. Vyměnit cívku a bude zřejmě po problému. Zřejmě došlo k poškození při utahování nebo povolování kabelu.

Jinak podobnou težko identifikovatelnoua pouze občas se vyskytující závadu jsem měl na žuku, nakonec závada byla na kontaktech v odpojovači baterie, což je velmi podobné zařízení jako cívka starteru, ale na ruční spínání. Jeden se nějak divně opálil a pak občas takhle zlobil. Starter jednou šel, jindy se mu nechtělo.

Napsal: čtv zář 16, 2010 15:49
od Saša
Cooper píše:poopravil ten komutátor a vzal ho smírkem.

Obrovská chyba ! Pokud chcete jakékoli kontakty poškodit vemte na to smirek ! Ten je použitelný pouze v stavu nouze .
A teď proč : Brusivo v šmirglu je nevodivý většinou křemík a jeho úlomky se zadřou do měkkého povrchu kontaktu a velmi zvýší jeho přechodový odpor . Tím pádem při průchodu proudu vzniká na špatném kontaktu velký úbytek napětí a značně se zvýší opotřebení vlivem tepla . Takto "ošetřený" kontakt pak znatelne více jiskří a rychle se opaluje .
Kolektor nejlépe přesoustružit a dohladit pilníkem . Na kontakty také jemný pilník .

Napsal: čtv zář 16, 2010 16:17
od Cooper
Fajn....příště se tím budu řídit. Na druhou stranu si myslím že to není zdroj problému. Po namontování mnou "opraveného" startéru 2-3 točil špatně, pak 2x za sebou točil tak rychle jako nikdy a od té doby už točí zase pomalu a těžce. Cívka na startéru, ta plastová část s kontakty má vůli, jde s ní točit na obě strany asi 30-40°. Může to mít nějáký vliv?....

Napsal: čtv zář 16, 2010 16:35
od MartasBrno
Myslím že může, jde o to, aby ty kontakty spolehlivě spínaly.

Napsal: čtv zář 16, 2010 16:46
od Petr HC
Saša píše:
... Kolektor nejlépe přesoustružit a dohladit pilníkem .

Po přesoustružení nezapomenout zaškrabat izolaci (slídu) mezi lamelami cca 0,5 (i více)mm, jinak se brzy znovu objeví opalování komutátoru i kartáčů (úmyslně nepíší uhlíků, poněvadž u proudově značně zatížených "uhlíků" se používá t.zv. měďnografit) . Ta izolace je totiž tvrdší, než měď lamel.

Napsal: čtv zář 16, 2010 17:32
od Saša
Správné připomenutí .

Napsal: čtv zář 16, 2010 19:24
od Cooper
Můžete mi teda ještě někdo vysvětlit, jak moc je důležitá ta spouštěcí cívka? Pouze vysunuje vidličku s pastrokem nebo i spíná startér? Tedy, může to být možný zdroj mého problému?