Zapojení rádia 2105

Moderátor: Moderátoři

Zapojení rádia 2105

Příspěvekod krtek86 » pát bře 26, 2010 12:30

Potřeboval bych poradit s 2 věcmi:
1.)Jak nastavit odtrh u kladívka, respektive v jaké poloze má být ojnice (rozvoďák) abych mohl nastavit odtrh? Kladívko budu s největší pravděpodobností měnit a odtrh je tuším 0,6 mm.
2.)Potřebuji zapojit rádio. Je u plastového krytu mezi přístrojovkou a podlahou připraveno nějaké zapojení a nebo si budu muset táhnout dráty od zapalování? Popřípadě na jaké dráty (čísla) mám připojit + a -? Díky za rady.
krtek
krtek86
 
Příspěvky: 96
Registrován: ned bře 21, 2010 20:25
Bydliště: Kardašova Řečice

Příspěvekod Hurikán » pát bře 26, 2010 17:13

Ad1: Sundej víčko rozdělovače, povol rozdělovač a jeho pootáčením dosáhni stavu, kdy jsou kontakty kladívka co nejvíce rozeplé. Potom povol šroubek držící kladívko a s využitím měrky nastav vzdálenost na 0,6 mm. Šroubek dotáhni a překontroluj nastravení. V případě potřeby uprav. Poté pomocí stroboskopu nastav základní úhel předstihu. Pokud nemáš stroboskop, tak si před povolením rozdělovače označ polohu vůči bloku motoru, na kterou rozdělovač po nastavení odtrhu vrátíš.

Ad2: Žádné připravené dráty pro zapojení rádia nikde u palubovky nejsou. Všechno si musíš udělat sám. Nejjednodušší je udělat odbočku od přívodu pro zapalovač cigaret. Já ale doporučuju provrtat ve vhodném místě přední stěnu, do díry vložit pryžovou průchodku a přes pojistku umístěnou co nejblíž autobaterie natáhnout + přívod z kontaktu baterie k rádiu. Kostru můžeš zapojit kdekoliv pod šroub. Další dráty zapoj podle funkcí rádia na okruh osvětlení palubovky, k el. anténě, pro automatické vypínání spínané plus na okruh, který je pod napětím jen při zapnutém zapalování (např. okruh ventilátoru...), atd. Nevím, jak výkonné rádio chceš připojovat, ale pro hlavní + napájení doporušuju použít vodič s průřezem min. 1,5 mm², raději ale 2,5 mm².
Моя фотогалерея здесь.

Я слежу за тобой. Всегда!
Obrázek
Uživatelský avatar
Hurikán
 
Příspěvky: 5802
Registrován: čtv úno 17, 2005 11:07
Bydliště: Brno

Příspěvekod rosta » sob bře 27, 2010 14:10

od kdy je odtrh 0,6 mm-Hurikáne-styď se-odtrh je 0,37-0,43 mm. kostru na rádio můžeš zapojit pod upevňovací šroub palubky a napájení zapoj jeden + od basterky-trvalej pro paměť rádia-nezapomeň na pojistku a druhej +od spínačky tak ti bude hrát rádio jen při jízdě a po vypnutí motoru ti nezmizí předvolby v rádiu-hlavně všechny spoje proletuj pájkou a řádně zaizoluj-žádné spojky kroutivé :x -po zkorodování povrchu vodiče by přestalo rádio hrát
rosta
 
Příspěvky: 1417
Registrován: ned led 07, 2007 12:53
Bydliště: Moravany u Holic

Příspěvekod Hurikán » sob bře 27, 2010 15:07

rosta píše:od kdy je odtrh 0,6 mm-Hurikáne-styď se-odtrh je 0,37-0,43 mm.

JJ, máš pravdu. Sypu si popel na hlavu. :oops: :oops: Odtrh kontaktů kladívka je opravdu 0,37 až 0,43 mm. Nějak jsem při psaní asi nebyl v kondici :) a vida v prvním příspěvku hodnotu 0,6 mm, tak mě to zblblo, protože 0,6 mm se nastavuje na svíčkách.

Jinak většina rádií má hlavní (silový) přívod pro napájení koncových stupňů brán z trvalého +, takže vodič od baterky je nutno patřičně dimenzovat na skutečné proudy. Spínaný + od zapalování, přípojka ke světlům pro podsvětlení prvků/snížení svitu v noci a další podobné přívody stačí napojit klasickou 0,3-0,5 mm2, protože tam tečou zanedbatelné proudy. Podrobnosti by ses měl dozvědět v příručce k rádiu.
Моя фотогалерея здесь.

Я слежу за тобой. Всегда!
Obrázek
Uživatelský avatar
Hurikán
 
Příspěvky: 5802
Registrován: čtv úno 17, 2005 11:07
Bydliště: Brno

Příspěvekod krtek86 » sob bře 27, 2010 19:07

Hurikán píše:
rosta píše:od kdy je odtrh 0,6 mm-Hurikáne-styď se-odtrh je 0,37-0,43 mm.

JJ, máš pravdu. Sypu si popel na hlavu. :oops: :oops: Odtrh kontaktů kladívka je opravdu 0,37 až 0,43 mm. Nějak jsem při psaní asi nebyl v kondici :) a vida v prvním příspěvku hodnotu 0,6 mm, tak mě to zblblo, protože 0,6 mm se nastavuje na svíčkách.

Jinak většina rádií má hlavní (silový) přívod pro napájení koncových stupňů brán z trvalého +, takže vodič od baterky je nutno patřičně dimenzovat na skutečné proudy. Spínaný + od zapalování, přípojka ke světlům pro podsvětlení prvků/snížení svitu v noci a další podobné přívody stačí napojit klasickou 0,3-0,5 mm2, protože tam tečou zanedbatelné proudy. Podrobnosti by ses měl dozvědět v příručce k rádiu.


To rádio neni nový a má hlavní přívod ve dvou drátek spojených do sebe v krabičce s tím, že na jednom je pojistka a na druhým ne, takže ta spojistkou je drát přímo z baterky a ten druhej ke spínačce. Díky za rady. ale ještě jedna věc ohledně toho kladívka. Odtrh by se měl měřit, když je píst v horní úvrati. Dá se to nějak zjistit na rozvoďáku, nebo tak něco? Měřit, kdy má kladívko největší odtrh pomocí měrek je tak trochu nepřesný... A druhá věc. Čím mám otáček při seřizování, přímo hnacím "kolem" na rozvoďáku? Mám radši vyndat svíčky? Pardon za blbý dotazy, ale přece jen jsem do teď dělal jen motorky typu 2T a tohle je moje první auto :wink:
krtek
krtek86
 
Příspěvky: 96
Registrován: ned bře 21, 2010 20:25
Bydliště: Kardašova Řečice

Příspěvekod Hurikán » sob bře 27, 2010 19:26

Mno, to vypadá na nějaké hodně starší rádio. Jestliže z něj jdou pro napájení jen dva dráty, z čehož na jednom je pojistkové pouzdo (pravděpodobně červený drát) a druhý drát je černý nebo modrý, tak s největší pravděpodobností je ten s pojistkou + a druhý je kostra. Moudřejší bysme byli, kdybys nahodil fotku zadního panelu. Takhle je to věštění z křišťálové koule.

Při nastavení odtrhu tě poloha pístů a kliky nemusí vůbec zajímat. Při seřizování otáčíš celým rozdělovačem, po předchozím povolení jeho jistící matice a označení přesné polohy vůči bloku motoru. Postup nastavení jsem již popsal, ale radši zopakuju:

- sundej víčko rozdělovače
- označ vzájemnou polohu rozdělovače vůči bloku motoru (fixou, hřebíkem, ...)
- povol matici rozdělovače
- pootáčením celého rozdělovače dosáhni stavu, kdy jsou kontakty kladívka co nejvíce rozeplé
- očisti kontakty přerušovače, pokud jsou na kontaktech pecky nebo krátery, tak přerušovač rovnou vyměň
- povol šroubek držící kladívko a s využitím měrky nastav vzdálenost ≈ 0,4 mm
- dotáhni šroub kladívka a překontroluj nastavení
- vrať rozdělovač do předem označené původní polohy, nebo pomocí stroboskopu nastav základní úhel předstihu
Моя фотогалерея здесь.

Я слежу за тобой. Всегда!
Obrázek
Uživatelský avatar
Hurikán
 
Příspěvky: 5802
Registrován: čtv úno 17, 2005 11:07
Bydliště: Brno

Příspěvekod krtek86 » sob bře 27, 2010 19:39

Myslel jsem to jinak. to rádio má spoustu přívodů, ale bylo připojeno jen na - a na +, což jsou dva dráty spojený do sebe, z toho jeden má pojistku a druhý ne! Jinak se jedná snad o 16 drátů, který však různejma redukcema a podobně spojují do 2 drátů + a - a zbytek, což jsou 4 dráty na 4 repráky. Určitě by to šlo zapojit mnohem detalněji, ale nejsem eletrikář, takže mi postačí, když to bude hrát, a nějká regulace podsvícení atd je mi k ničemu. Tudíž zapojím jeden + na baterku (s pojistkou) a druhej na zapalování. Ta kostra pod palubkou se nachází kde přesně?
krtek
krtek86
 
Příspěvky: 96
Registrován: ned bře 21, 2010 20:25
Bydliště: Kardašova Řečice

Příspěvekod Hurikán » sob bře 27, 2010 19:57

krtek86 píše:bylo připojeno jen na - a na +, což jsou dva dráty spojený do sebe, z toho jeden má pojistku a druhý ne

Aha, takže jestli tomu dobře rozumím, tak na + byly zapojené dva vodiče. Jeden s pojistkou (např. červený) a druhý bez pojistky (např. žlutý, nebo červený s pruhem). Pokud je tomu tak, tak je tohle:
Tudíž zapojím jeden + na baterku (s pojistkou) a druhej na zapalování.
správně.

Kostra se u palubovky nachází všude tam, kde je plech karoserie. Často se využívá matic držících kastlík topení. Pod levou matkou je černý drát zakončený očkem od ventilátoru topení. Kostřící drát můžeš ale přišroubovat i jinam.

krtek86 píše:4 dráty na 4 repráky

Jestli jdou k rádiu připojit 4 reproduktory, pak pro ně musí být 8 drátů. Jestli jsou jen čtyři, tak má rádio téměř jiste jen dva kanály - levý a pravý. Rádia obecně většinou nemají jeden pól k reproduktorům spojený s kostrou. Tím ale netvrdím, že to tak být nemůže. Radši si to ale zkontroluj, ať neodpálíš koncové stupně. ;)
Моя фотогалерея здесь.

Я слежу за тобой. Всегда!
Obrázek
Uživatelský avatar
Hurikán
 
Příspěvky: 5802
Registrován: čtv úno 17, 2005 11:07
Bydliště: Brno

Příspěvekod krtek86 » sob bře 27, 2010 20:16

Díky za všechny rady. určitě to všechno využiju, ale ten rozdělovač je nutné sundavat? Nemohu to kladívko vyměnit bez toho? Měrkou bych se tam mohl dostat z boku. A ten rozdělovač je na nějakym tisíci hranu a nebo drží jen tim dotažením?
Díky všem za rady a omlouvám se za neodbornosti, ale každý člověk nějak začínal ;-)
krtek
krtek86
 
Příspěvky: 96
Registrován: ned bře 21, 2010 20:25
Bydliště: Kardašova Řečice

Příspěvekod Hurikán » sob bře 27, 2010 20:43

Rozdělovač sundávat nemusíš. Kdybys ho celý vyndal ven, tak bez stroboskopu nenastavíš přesně předstih! Stačí, když povolíš 13ku matku na botičce rozdělovače tak, abys mohl rozdělovačem volně otáčet. Předtím si ale poznač vzájemnou polohu rozdělovače vůči bloku motoru! :idea:
Моя фотогалерея здесь.

Я слежу за тобой. Всегда!
Obrázek
Uživatelský avatar
Hurikán
 
Příspěvky: 5802
Registrován: čtv úno 17, 2005 11:07
Bydliště: Brno

Příspěvekod Křečík Barbuška » sob bře 27, 2010 22:04

Když si označíš polohu nohy rozdělovače vůči bloku, označíš si i kam ukazuje palec a nebudeš hejbat motorem, tak můžeš rozdělovač vyhodit ven a v klidu si vyměnit a seřídit kladívko na stole. Předstih lze nastavit i bez stroboskopu, klikovku nastavíš tak, aby zářez na řemenici ukazoval na požadovanou hodnotu a při zaplém zapalování decentně otáčíš nohou rozdělovače, až uslyšíš přeskok jiskry.
Lada Granta Liftback 1,6 16V - skoro normální auto
Lada Kalina 1117 1,6 8V - neopodstatněné a nenaplněné naděje
ex VAZ 2105, VAZ 2104, VAZ 2107
Uživatelský avatar
Křečík Barbuška
 
Příspěvky: 11023
Registrován: ned srp 29, 2004 09:01
Bydliště: Brno

Příspěvekod krtek86 » ned bře 28, 2010 19:22

Tak děkuju všem za všechny rady. Nakonec to byla fakt kravina. Stačilo jemnym pilníčkem očistit kladívko (kontakty) a házelo to jiskru jak blázen. Jen jsem se chtěl ještě zeptat.
1.)Akční táta vyndal minulý víkend hned cívku a teď mám problém. Ze svazku jdou dva dráty na cívku-jeden + (světlej) a druhej - (černej). Ten má být na který straně cívky?
2.) Dneska jsem se bavil o tom volnoběhu s chlapem, co měl 2105 a ten říkal, že mu to dělalo, když byla špatná podkladová destička pod kladívkem. Každopádně jsem se domluvil na celkovou prohlídku u známího a překontolujem předstih, odtrh a ostatní věci tak, abych se na auto mohl spolehnout.
3.) Jak se leze do přístrojovky abych vyměnil řárovku na kontrolce dobíjení baterky? Při otočení klíčku nesvítí.
4.) Kde je vedení na ty světla ve sloupku? V levym sloupku mi nesvítí a žárovka je OK. Dá se to něja upravit, aby se daly případně úplně vypnou? (např. 3 polohový vypínač)?
krtek
krtek86
 
Příspěvky: 96
Registrován: ned bře 21, 2010 20:25
Bydliště: Kardašova Řečice

Příspěvekod cackler » ned bře 28, 2010 20:05

4) kabely vedou vnitřkem sloupku a pak pod kobercem podél prahu. ty vypínače jsou v podstatě 3-polohový :) normálně ho dej do mezipolohy kdy to nesvítí...
cackler
 
Příspěvky: 312
Registrován: stř čer 11, 2008 10:08
Bydliště: Kladno

Příspěvekod Hurikán » ned bře 28, 2010 20:11

Ad1) Nechápu, jak může zaplování dávat jiskru, když máš odpojenou cívku. Možná ji máš ale už zapojenou. V každém případě + napájení cívky (pravděpodobně světlý vodič) patří zapojit na svorku +Б. Na druhý kontakt se zapojuje drát od kladívka rozdělovače a černý vodič vedoucí k ŘJ ekonomizéru.

Ad3) Do přístrojovky se dostaneš po povolení dvou šroubků (pod plastovými krytkami) na straně přístrojového štítu. Ten se potom musí povytáhnout ven. Jde jen kousek, protože pak zůstane viset na bowdenu náhonu rychloměru. Pokud ti nesvítí kontrolka dobíjení, tak s největší pravděpodobností nemáš osazené relé kontrolky. Poznáš podle toho, že bys na pravém podběhu musel mít dvěma šroubky namontováno kvádrovité relé se čtyřmi vývody. Většina 05tek tohle relé od výroby nemá, protože funkce dobíjení je monitorovaná voltmetrem na palubovce. ;)

Ad4) Vedení ke světýlkám je přímo ve sloupcích a u podlahy ze sloupku vychází a napojují se do kabeláže. U 05 je hlavní kabeláž vedená po pravé straně a doleva je odbočka vedená pod zadním sedadlem. Nefunguje-li jedno ze světýlek, tak mohou být dvě závady. Buď vadná žárovka, nebo zoxidované spojení vodičů pod kobercem - velmi často! :wink: Odhrň v blízkosti pravého sloupku koberec a najdeš spojku bílých drátů s černými pruhy. Jsou spojené fast-ony, ukrytými v bužírce. Tenhle fast-on velmi často působením vlhkosti shnije a měděné dráty se rozpadnou. Potom je potřeba dráty zkrátit, znovu spojit a pořádně nakonzervovat a zaizolovat.
Моя фотогалерея здесь.

Я слежу за тобой. Всегда!
Obrázek
Uživatelský avatar
Hurikán
 
Příspěvky: 5802
Registrován: čtv úno 17, 2005 11:07
Bydliště: Brno

Příspěvekod Laďuša » ned bře 28, 2010 20:16

cackler píše: ty vypínače jsou v podstatě 3-polohový normálně ho dej do mezipolohy kdy to nesvítí...

To se lehko řekne, ale hůř vykoná... Teda když ty vypínače chodí pěkně, tak se uprostřed neudrží. A když, tak stačí pár hrbolů a je to zas v krajní poloze
Člen LKCS; Honorowy klubowicz LKP [ELITE 5000]

Chatka 12 forever :toothy10: ►Stodolní II◄ :) Estonian-czech crazy night :partyman: Uctívač Vana Tallinnu. Propāns-butāns!
Osa Klatovy-Plzeň-Brno ;) Tři sestry <|||> Ladagang 8) °Expedice Eesti 2010°
Dva PoJeBy ze Skašova

Haben Sie Bratwurst?

:!: keréklampás :!:
Uživatelský avatar
Laďuša
 
Příspěvky: 12117
Registrován: stř lis 09, 2005 22:06
Bydliště: Klatovy / Plzeň

Další

Zpět na Elektrická soustava

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 0 návštevníků